Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten saanti "pilasi" joulun

Vierailija
26.12.2024 |

Provosoiva otsikko mutta näin se on.Ennen joulu oli sellainen mitä odotti innolla mutta kun sai lapsia niin kaikki muuttui. Ennen rentouduttiin kunnolla, saunottiin, syötiin hyvin, maisteltiin vähän viiniä ja tunnelma oli jotenkin taianomainen. Nyt kun on lapsia niin se rentous ja kaikki on kadonnut. Ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan ja pikkulapsiaika voi olla raskasta, varsinkin kun lapset on monta päivää kotona. Nyt pelkkä siivous on hankalaa, kaikki sotkeentuu heti uudestaan kuitenkin. Ruokia ja mitään ei voi laittaa ja tehdä rauhassa ja kun vihdoin saa lapset nukkumaan niin on aivan puhki. Se lasten ilo on kyllä ihanaa katsoa mutta itselle kaikesta on tullut vaan suorittamista ja perään katsomista. Noh, muutamia vuosia kun kuluu niin ehkä se siitä taas paranee. 

Kommentit (277)

Vierailija
161/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia aikuisten jouluja oikein vietätte, kun ne menevät lapsista pilalle? Outoa. 

Vierailija
162/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy ne lapset torilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus on toisten eli lasten elämän fasilitointia. Ei se ikuisesti kestä ja jos on sinut asian kanssa, niin varmasti saa lapsellisesta joulusta tavattomasti irti.

Itse nautin niin paljon lapsettomasta joulusta.

Kestää vain 20+ v kunnes muuttavat omilleen. Ja sen jälkeen tuovat lapsensa jouluksi mummolaan, jossa suku saa huolehtia lapsista, koska "vanhemmat ovat ylirasittuneita ja eivätkä omien sanojensa mukaan jaksa paimentaa lapsiaan joulunakin".

Viimeksimainitun kuulin eilen erään lapsen vanhemmalta, sen jälkeen kun 16 v poikansa istuutui juhlapöytään ulkotakki päällä ja kieltäytyi äänekkäästi poistamasta paksua takkiaan pyynnöistä huolimatta. Noin 5 min ja useamman neuvottelijan jälkeen heitti kiukuissaan takin tuolin selkänojalle vielä motkottaen. Sama poika lojui sohvalla kaikki väliajat, niin etteivät muut vieraat mahtuneet istumaan. Jälleen neuvottelujen tuloksena antoi hieman tilaa perheen vanhuksille istua, mutta silloin täytyi jonkun hieroa hänen jalkojaan. 

Ensi joulun vietän muualla ;-)

Vierailija
164/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia aikuisten jouluja oikein vietätte, kun ne menevät lapsista pilalle? Outoa. 

Juodaan viinaa ja poltetaan huumeita ja katsotaan porrnoa ja luukutetaan black metalia tietysti.

Vierailija
165/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.

Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni. 

Provo kai tämä on, mutta ajatus on monilla tuo.

Noin itsekkin haaveilin ennen kuin sain lapsiperheen kaupan päälle. Nykyään kiitän joka päivä siitä etteivät ole omia. Ei tarvitse kestää tätä elämää. Haaveet ja todellisuus eivät aina kohtaa kun arki koittaa ;-) 

Vierailija
166/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei kenenkään ole enää mikään pakko niitä rasittavia lapsia vääntää tähän maailmaan. Itselläni yksi onneksi jo aikuinen lapsi. Saa viettää ihan just sellaista arkea tai joulua, kun itse haluaa:) 

Vierailija
167/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en nähnyt ongelmaa, vaikka olikin taapero mukana (ei minun). Isovanhemmat tai muut katsoivat myös pienen perään, että vanhemmat sai käytyä saunassa. Taapero meni nukkumaan ja vanhemmat pelasivat lautapelejä muiden aikuisten kanssa, juoden viiniä. 

Eli sanoisin, että asenteesta paljon on kiinni. 

Riippuu varmaan monesta asiasta, lasten lukumäärästä, millaisia lapset ovat (helppoja versus diagnooseja), tottelevatko aikuisia vai uhmaavatko kaikkea ja kaikkia. Joskus ei isommalla väelläkään saada lasta rauhoittumaan. 

Ei siis voi yleistää.

Vierailija
168/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia kokemuksia. Itse en voi sanoa vielä tästä oikein mitään, meillä kun on vasta yksi vauva ja hänen kanssa onnistui ihan normaalisti kaikki kirkossa käynnit ja ruokailut, isovanhempien vierailut puolin ja toisin. Oikein ihana joulu. Saa nähdä miten ensi vuonna sitten menee, voi olla toinen ääni kellossa jos onnistumme pian saamaa toisen lapselle... No, innolla odotan silti. 

Vierailija
169/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en nähnyt ongelmaa, vaikka olikin taapero mukana (ei minun). Isovanhemmat tai muut katsoivat myös pienen perään, että vanhemmat sai käytyä saunassa. Taapero meni nukkumaan ja vanhemmat pelasivat lautapelejä muiden aikuisten kanssa, juoden viiniä. 

Eli sanoisin, että asenteesta paljon on kiinni. 

Riippuu varmaan monesta asiasta, lasten lukumäärästä, millaisia lapset ovat (helppoja versus diagnooseja), tottelevatko aikuisia vai uhmaavatko kaikkea ja kaikkia. Joskus ei isommalla väelläkään saada lasta rauhoittumaan. 

Ei siis voi yleistää.

Vai olisko vaan ihan siitä kiinni, että vanhemmuus on hukassa, jos kukaan aikuinen ei saa lasta rauhoittumaan?

Vierailija
170/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset maksulliseen hoitoon? Miks ei. Viettäkää

oma joulu.

Vierailija
171/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 vuotiaat taaperot on tosi söpöjä🤗

Vierailija
172/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle (2v) lapsi on tuonut jouluun merkitystä. Aivan hyvin saatiin siivottua, kun aloitettiin ajoissa (siivoamme siis kaikki kaapit yms). Saatiin saunottua, ruoat tehtyä ja syötyä. Lahjojen jakamisen jälkeen sai hyvin rentoutua ja syötyä vielä vähän lisää. Katsottiin yhdessä joku lasten elokuvakin. Mies joi ehkä yhden oluen itsekseen. Anoppikin kävi kahvilla. Mukava päivä. Vaikea ymmärtää aloitusta, mutta kaikki ollaan erilaisia.

Vierailija
173/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin huuruisia.

Vierailija
174/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään välittänyt joulusta ennen lapsia. Vasta lasten tulon myötä oli syytä taas viettää joulua.

Vierailija
175/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kirjoitus kertoo hyvin tämän päivän itsekeskeisyydestä. Tärkeintä olen minä.

Vierailija
176/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia kokemuksia. Itse en voi sanoa vielä tästä oikein mitään, meillä kun on vasta yksi vauva ja hänen kanssa onnistui ihan normaalisti kaikki kirkossa käynnit ja ruokailut, isovanhempien vierailut puolin ja toisin. Oikein ihana joulu. Saa nähdä miten ensi vuonna sitten menee, voi olla toinen ääni kellossa jos onnistumme pian saamaa toisen lapselle... No, innolla odotan silti. 

Itse olen isosta perheestä, monta sisarta joilla kaikilla lapsia. Mutta lapset ovat olleet tosi helppoja ja rauhallisia, ei mitään hässäkkää kun ollaan yhdessä jouluna tai muuten. Joten on ollut vain ihania jouluja isolla porukalla. 

Siksi olikin melkoinen yllätys kun tapasin nykyisen miesystäväni. Se kuinka vaikeata voi olla lasten kanssa, ja kuinka heidän käyttäytymisenä voi olla haastavaa, melkein pävittäin, ja iästä riippumatta. Silti kumpikin bio-vanhemmistaan ovat todella huolehtivaisia, ja ihan normaaleja ihmisiä.

Lasten koko suku ihmettelee kun pelkästään 2 lasta tekee yleensä koko suvun joulusta rasittavan. No, toinen lapsista on kylläkin kirjolla. 

Itse kaipaan oman sukuni rauhallisia ja hauskoja jouluja, joista puuttuu draama, vaikka väkeä on 3 kertaa enemmän.

Vierailija
177/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän, lapset muuttavat paljon. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miten aikuinen voi sanoa, että lapsi pilasi jotain eli vierittää asian lapsen syyksi? Aikuinenhan sen päättää, miten jouluaan viettää. Jos ei jaksa lapsiaan, rahalla tai suhteilla saa hoitajia. Lisäksi mietin, että mikä joulussa on niin erityistä, että kaikki on pakko tehdä juuri silloin? Jos tykkää nähdä sukulaisia, kutsu heidät vaikka maaliskuussa. Jeesuksen syntymää voi miettiä vaikka kesällä lähempänä hänen oikeaa syntymäpäiväänsä. Saunan voi lämmittää vaikka joka päivä, kirkkoon pääsee joka pyhä, hyvää ruokaa voi kokkailla milloin vain, viinipulloja saa ostettua alkosta. Jos rakastaa yllätyslahjoja, niin puolison kanssa voi sopia niiden antamisesta, voi järjestää syntymäpäiväjuhlia jne. Ja siis minä pidän joulusta, mutta miellän sen kyllä lasten juhlaksi. Pystyn rentoutumaan ja näkemään sukulaisia kyllä muulloinkin, ei siihen joulua tarvita. Lapsena perinteet olivat tärkeitä, joten luonnollisesti niitä järjestän lapsilleni, mutta ihan pienten kanssa mennään pienten ehdoilla.

Vierailija
178/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettei mieleesi tule yhtään mahdollista syytä ;-)

Vierailija
179/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kirjoitus kertoo hyvin tämän päivän itsekeskeisyydestä. Tärkeintä olen minä.

Aloittaja itse kertoi että lapsi on silti tärkein. Voihan sitä silti olla väsynyt ja harmistunut kun on rankkaa. Meillä ainakin joulu oli kauheeta härdelliä sukulaisineen ja lapsineen. Ihana palata arkeen.

Vierailija
180/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin ap:n lapsia kun ovat tuollaiselle vanhemmalle syntyneet. Hehän eivät ole voineet valita. Mutta kosto elää ja lopulta ap jää yksin viettämään haluamaansa rentoa joulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän