Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten saanti "pilasi" joulun

Vierailija
26.12.2024 |

Provosoiva otsikko mutta näin se on.Ennen joulu oli sellainen mitä odotti innolla mutta kun sai lapsia niin kaikki muuttui. Ennen rentouduttiin kunnolla, saunottiin, syötiin hyvin, maisteltiin vähän viiniä ja tunnelma oli jotenkin taianomainen. Nyt kun on lapsia niin se rentous ja kaikki on kadonnut. Ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan ja pikkulapsiaika voi olla raskasta, varsinkin kun lapset on monta päivää kotona. Nyt pelkkä siivous on hankalaa, kaikki sotkeentuu heti uudestaan kuitenkin. Ruokia ja mitään ei voi laittaa ja tehdä rauhassa ja kun vihdoin saa lapset nukkumaan niin on aivan puhki. Se lasten ilo on kyllä ihanaa katsoa mutta itselle kaikesta on tullut vaan suorittamista ja perään katsomista. Noh, muutamia vuosia kun kuluu niin ehkä se siitä taas paranee. 

Kommentit (277)

Vierailija
21/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lapset toi joulun. Nyt nuorin muuttamassa pois. Elämä arkistuu jotenkin. Mutta toisaalta sen yksilöllinen rytmi, jatkuvat omat ruokailuvaatimukset ja järjetön kasa pyykkiä harmittaa, niin että ehkä on ihan ok että muuttaa pois. 

Onneksi puolison kanssa menee hyvin ja onneksi on muutakin elämää kuin kotonyhjötys

Vierailija
22/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset juurikin tuo sen joulun ja ilon! Ei mikään lasi viiniä eikä muu turhuus. Lasten kanssa joulukin tuntuu joululle ja elämässä on elämän maku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin aina lomalle jouluna, Ilman lapsia. Hui kamala. Parisuhde ja perhe voi loistavasti. 

Vierailija
24/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon ajan hyvin kun oli kolme alle neljä vuotiasta samaan aikaan. Tänä jouluna pitkästä aikaa oli ihanan rentoutunut tunnelta. Kellään ei ole murrosikä pahimmillaan ja kaikki istuttiin pitkään joulupöydässä ja teinit nauttivat ruokailusta. Nuorin nyt 14-v. Koita ap kestää muutama jolu niin sitten taas helpottaa.

Vierailija
25/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.

Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni. 

Provo kai tämä on, mutta ajatus on monilla tuo.

Olen pahoillani, ettet saanut toivomiasi lapsia. Voin kuitenkin kertoa, että sinullakin todellisuus olisi saattanut olla sitten ihan muuta kuin nyt kuvittelet.

Vierailija
26/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totthan tuo on. Pari vuotta. Nyt kun lapset on 8 ja 5, taas on helpompa. Lapsien ilo tuo lisää jouluun, saunassa käydään yhdessä, ruuan kanssa voi edelleen juoda lasin viiniä ja illalla lapset on niin lahjojen hurmiossa että leikkivät siinä poikkeuksellisen kiltisti olkkarissa samalla kun aikuiset seurustelee sohvalla, ehkä joku juo sen toisenkin lasin viiniä. Joulua ennen kun tarvitsee itse aikaa valmistautua, lapset katsovat jouluisia lasten leffoja, jos eivät muuten malta olla.

Tottakai kaikki muuttuu, kun kuvioissa on lapsia. Mutta lapset kasvavat niin äkkiä ja juhlapyhät muuttuvat siinä samalla, ei mielestäni mitenkään huonompaan.

Vierailija
27/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien kanssa joulut on parasta. Rentoa. Kaikki syö jo kaikkea. Iltaisin voi pelata kunnollisia lautapelejä porukalla. Vesisateessa ei tarvitse pakkoulkoilla jossain puistoissa ja pulkkamäessä. Ei tarvitse sepittää pukkitarinoita. Aamulla saa nukkua ja herättyään saa juoda kahvit rauhassa kirjaa lukien. Ihanaa!

Vierailija
28/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma murrosikä pilasi joulun, sen jälkeen aikuisena joulut eivät oikein tuntuneet yhtään miltään muulta kuin vapaapäiviltä. Omien lasten myötä pääsi uudelleen sukeltamaan siihen lapsuuden satumaailmaan

Vierailija
29/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme vietä joulua, joten ei mitään hätää.

Vierailija
30/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän ap:ta kyllä - lasten myötä kaikki se, mikä oli siihen asti tehnyt joulustani joulun, oli muuttunut. Pienten lasten kanssa joutui luopua todella paljosta sellaisesta, mikä oli aina kuulunut jouluun. Rauha ja kiireetön läsnäolo muuttui meluksi ja häsläämiseksi. En oikein ymmärrä, miten nämä "itse valitset suorittaa" -huutelijat siitä tekevät niin helppoa, meneekö koko joulu valmiissa pöydässä isovanhempien luona? Itselläni riittää kyllä tekemistä ihan sellaisen välttävän ja yksinkertaisenkin joulumenuun loihtimisessa. Siinä sivussa pitäisi viettää laatuaikaa huomionkipeiden, jännittyneiden ja ylikierroksilla käyvien lasten kanssa, rentoutua ja nauttia tunnelmasta, pyörähtää isovanhempien luona syömässä eri päivinä ja järjestellä glögitarjoiluja vierailijolle. Mistään pitkästä joulusaunasta ja -paljuilusta, joulukävelyistä, joulukirkoista ei voinut haaveillakaan. Nuo ovat varmaan sitten monien mielestä sitä suoritt

Miten en nyt ymmärrä miksi se lapsi on sun rauhan ja kiireettömän läsnäolon esteenä, jos tuo kaikki kuitenkin pitää suorittaa? Eihän lapsi edes vaadi mitään tuollaista, sinä vain syytät lasta siitä, miten pitää tehdä joulumenuu, ruuat, vierailla sukulaisilla, järjestää glögitarjoilua.... ostat valmiit ruuat ja annat miehen hoitaa lasta sen aikaa, kun käyt rauhassa joulusaunassa ja kirkossa? Ai, mutta eihän se riittänyt, koska LAPSI on pilannut joulun vaatimalla glögitarjoilut ja mummolan vierailut...

Vierailija
31/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tää on se syy miksi en koskaan hanki lapsia ne selkeesti vaan pilaa kaiken.

Vierailija
32/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että tästä tulee vittuilua, mutta antaa tulla jos se helpottaa omaa pahaa oloa :) Jostain syystä joillekin ei sovi se että joku perheellinen sanoo että harmittaa kun elämä on muuttunut lasten takia vaan pitäisi vaan olla aina hiljaa ja tyytyväinen. Kyllähän lasten saanti muuttaa elämää eikä ne kaikki asiat ole aina pelkästään positiivisia vaan ne huonot puoletkin pitää voida sanoa ääneen. Kuten esim. se että loma ei ole enää lomaa. Ne kenellä pieniä lapsia niin ymmärtää kyllä. Ei se tarkoita silti että vaihtaisi sen pois, en kinä palaisi entiseen. Mutta pitää se voida sanoa ääneen että joskus haikailee sitä vapauttaankin :) 

Kyllä minä sen ymmärrän, mutta kyllä sen sitten jälkeenpäin myös ymmärtää, että ne joulut oli ihania kun lapsi oli siinä. Mun joulut on nykyään yksinäisiä ja muistelen kaiholla sitä aikaa, kun oli taapero siinä, vaikka olinkin väsynyt ja kiukkuinen. Koita vaan parhaasi mukaan huolehtia itsestäsi ja muista vaatia itsellesi myös omaa aikaa. Meillä naisilla on tapana suorittaa liikaa, vaikka se mieskin on siinä. Sanot vaan miehelle, että hän saa nyt vahtia lasta kun sä lähdet vaikka kävelylle, tai yksin saunomaan.

Vierailija
33/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on vaan sitä normaalia elämää, iskikö totuus lujaa?

Silloin ku mä olin lapsi niin ei ois tullu kuuloonkaan et äiti ja isä ois miettiny ekana omia joulusaunoja ja -kirkkoja yms. Siis eikö nykyvanhemmat muista omia lapsuusjoulujaan? Ne oli lasten juhlia! 

Ehkä tosiaan ihan hyvä ettei nuoret tee lapsia, jos yltäkylläisyyden keskellä ottaa noin koville kun on vähän sotkua ja villejä lapsia. 

Vierailija
34/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lapset eivät pyytäneet syntyä sinulle.

Odotapa saatana 30 vuotta niin saat viettää kaikki joulusi ihan omassa seurassasi. Yksikään lapsista ei lähetä joulukorttia eikä soita, puhumattakaan siitä että kukaan heistä tulisi käymään tuollaisen marttyyriuhriutujan luona.

Sitten sinulla on omaa aikaa enemmän kuin tarpeeksi.

Hän ei todennäköisesti edes huomaa sitä, viinipulloja tyhjenee eläkkeelle pääsyn myötä kiihtyvää tahtia. Monen viinilasillinen parissa rentoutuvat kohtalo. 

Vierailija
35/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mentiin aina lomalle jouluna, Ilman lapsia. Hui kamala. Parisuhde ja perhe voi loistavasti. 

Me mentiin lasten kanssa lomalle. 2 viikkoa Thaimaassa tai Väli-Amerikassa altaan reunalla, lapset joi cokista ja söi ranskalaisia ja uitiin kaikki päivät. Pelkkiä mahtavia muistoja. Älkää tehkö stressiä siitä lapsen saamisesta hyvät ihmiset.

Vierailija
36/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina töissä ja sitten vietetään lomaa miehen kanssa. Lapsi on mummolassa sukujoulua viettämässä. 

Vierailija
37/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.

Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni. 

No, kun sulla ei sitä kokemusta omista lapsista ole, niin on vähän turha jeesustella, kuinka ihan ilosta itkien heräisi 10 kertaa yössä eikä ikinä haluaisi hetkeäkään rauhaa ja hiljaisuutta. Tiedoksi nyt vaan, että on ihan inhimillistä, että lapsiperhe-elämä välillä rasittaa.

Vierailija
38/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, ettet saanut toivomiasi lapsia. Voin kuitenkin kertoa, että sinullakin todellisuus olisi saattanut olla sitten ihan muuta kuin nyt kuvittelet.

En tiedä mitä kuvittelet mun kuvittelevan, mut mä oisin ihan vilpittömästi niitä lapsiani varten, jos niitä mulla ois. En sitä varten että saisin istua ukon kans joulusaunassa kahdestaan. 

Vierailija
39/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä. Koskee oikeastaan kaikkea lomailua. Lomailu ei ole enää sitä kivaa rentoutumista ja rauhassa olemista, kun lapset on pieniä. Koko ajan joku härdelli päällä ja joku taaperon kanssa saunominenkin on kaikkea muuta kuin kivaa ja rentoa! :D syömisestä puhumattakaan... Minä lämmitin eilen vaan itselleni saunan illalla, että saan edes hetken olla hiljaisuudessa. 

Vierailija
40/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap sinua. Kun miellä oli pienet lapset niin ratkaistiin ongelma niin, että vietettiin joulua kylpylässä. Varmaan kuutena vuonna tuli oltua joulu kylpylässä. Oli ihana osallistua yhteiseen ohjelmaan, ruoka oli valmiina ja tekemistä riitti kaikille. Yleensä pukki jakoi kaikille lapsille aulassa yhden lahjan ja kertoi ,että loput ovat huoneessa, kun ei jaksanut kantaa kaikkia mukana. Teinit muistelee lämmöllä noita joulua ja välillä ollaan mietetty että pitäiskö joku joulu vielä lähteä kylpyläään, mutta valitettavasti teineille ei niin paljon ole ohjelmaa ja hintakin on kalliimpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme