Liukastuin jonkun maanomistajan pellolla, miten selvitän omistussuhteet jotta voin pyytää korvauksia?
Pelto oli jäässä ja kaaduin mustelmille, jouduin näyttämään polvea lääkärille ja tästä tuli myös kustannuksia. Peltotietä ei oltu hiekoitettu
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaadi mitään. Suomen lainsäädännön mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia piha-alueesta, pihalle johtavan reitin sekä talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta.
Pihalle johtava tie ja jalkakäytävä ovat eri asioita. Niillä saat liikkua vapaasti, et pihalla. Pihalla saa olla vaikka metri lunta.
Sulla on varmaan internet nenäsi edessä? Suomen lainsäädännön mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia pi-ha-a-lu-ees-ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontin omistaja päättää hiekoittaako omaa pihaansa vai ei. Jos ei halua hiekoittaa niin se siitä. Jos sinä menet jonkun toisen pihaan ja lennät naamallesi oma mahdollinen vakuutus korvaa jos korvaa.
Yritysten ja virastojen pihat erikseen.
Vakuutusyhtiö on tästä eri mieltä. Pihamaalla liukastumisen korvausvastuussa on hyvin vähän tulkinnanvaraa. Liikkumisen pitää olla turvallista säästä riippumatta.
mitä helvettiä sä vingut täällä minä vetelisin turpaa tollasta mulkkua jos pihalle tulee sit päättäisin ammunko vai en.
Sinulla on ihan peruslakiin perustuva itsemääräämisoikeus tehdä kyseinen rikos. Suomessa rikoksista rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontin omistaja päättää hiekoittaako omaa pihaansa vai ei. Jos ei halua hiekoittaa niin se siitä. Jos sinä menet jonkun toisen pihaan ja lennät naamallesi oma mahdollinen vakuutus korvaa jos korvaa.
Vakuutusyhtiö on tästä eri mieltä. Pihamaalla liukastumisen korvausvastuussa on hyvin vähän tulkinnanvaraa. Liikkumisen pitää olla turvallista säästä riippumatta.
mitä helvettiä sä vingut täällä minä vetelisin turpaa tollasta mulkkua jos pihalle tulee sit päättäisin ammunko vai en.
Sinulla on ihan peruslakiin perustuva itsemääräämisoikeus tehdä kyseinen rikos. Suomessa rikoksista rangaistaan.
mut turpaa tulee kuitekin jos mun pihalle tulet kusipää itkemää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kulkenut luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä
Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat.
Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit 🤣 Siis enpä maksa mitään 😎
Olen varatunut kaltaisiasi ääliöitä varten
Ja tämä 100kg vartiokoira päätyy piikille ja sinä maksat korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan oli taas aloitus... Yksityisteitä, saati sitten jotain peltoteitä, ei tarvitse hiekoittaa jalankulkijoita varten.
Artikkeli on yli 11 vuotta vanha... Ei tuoreempaa olisi?
Et sitten itse viitsi googlettaa...
"Tie on pidettävä tieosakkaiden liikennetarpeen edellyttämässä kunnossa niin, että kunnossapidosta ei aiheudu tieosakkaalle kohtuuttomia kustannuksia, että tiestä tai sen käyttämisestä ei aiheudu kenellekään tarpeetonta haittaa tai häiriötä taikka tarpeetonta haittaa ympäristölle tai muuta yleisen edun loukkausta. Kunnossapidossa on otettava huomioon myös liikenneturvallisuus.
Jos tie tai sen osa ei ole kenellekään tieosakkaalle välttämätön talvella, talvikunnossapito voidaan siltä osin jättää tekemättä."
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560?search%5Btype%5D=pika…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kulkenut luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä
Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat.
Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit 🤣 Siis enpä maksa mitään 😎
tuleha jonkun pihalle vittuilemaan tollein niin katotaan miten käytännössä menee mä ainaki hakkaan turpaa ja potkin sua päähän siinä maassa.
Kyllä jokaisenoikeudella saa millä tahansa pellolla kävellä ja satunnaisesti kulkea mitä tahansa peltotietä pitkin.
Siis talvella kasvukauden ulkopuolella kun pelto ei siitä kärsi.
joku kehitysvammanen pentu itkee taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa nyt ne lääkkeesi. Ei kukaan ole sun pihalle tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuleha jonkun pihalle vittuilemaan tollein niin katotaan miten käytännössä menee mä ainaki hakkaan turpaa ja potkin sua p
Otapa nyt ne lääkkeesi. Ei kukaan ole sun pihalle tulossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla ei ollut nastoja?
Nastat ei tee kesäkeliä.
Alueella oli nastakielto -liikennemerkki
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ihan peruslakiin perustuva itsemääräämisoikeus tehdä kyseinen rikos. Suomes
ei olekkaan.
Voit käydä maanmittauslaitoksella katsomassa kenen pelto se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuleha jonkun pihalle vittuilemaan tollein niin katotaan miten käytännössä menee mä ainaki hakkaan turpaa ja potkin sua p
Mun iskä onkin vahvempi kun sun iskä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisenoikeudella saa millä tahansa pellolla kävellä ja satunnaisesti kulkea mitä tahansa peltotietä pitkin.
Siis talvella kasvukauden ulkopuolella kun pelto ei siitä kärsi.
Jokaisenoikeuksia on Metsähallituksen mailla eikä nekään perustu Suomen lakiin.
kannattaa hakata ulkona ja vetää sisälle ja soittaa poliisit niin mun naapuri teki ja kyseine kusipää mikä tuli pihaa sai sakot sekä turpaa.
If( jos) menet toisen pihaan ja loukkaat itsesi. Jos sinulla on jotain vakuutuksia voimassa saatat olla oikeutettu korvaukseen. Yleisesti ottaen piha on yksityisaluetta kannattaa pysyä poissa.
Hae korvausta Koneen säätiöltä.