Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liukastuin jonkun maanomistajan pellolla, miten selvitän omistussuhteet jotta voin pyytää korvauksia?

Vierailija
25.12.2024 |

Pelto oli jäässä ja kaaduin mustelmille, jouduin näyttämään polvea lääkärille ja tästä tuli myös kustannuksia. Peltotietä ei oltu hiekoitettu

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kulkenut  luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu  jokamiehen  oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä

Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat. 

Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?

Silti sinä korvaat. 

Mutta milläs osoitat sen oikeutesi liikkua toisten pihoilla, jos postilaatikkokin on tienhaarassa?

Se on ihan sama onko se oikeus vain ei laki on yksiselitteinen, sulla on velvollisuus tontin omistajana. 

Vierailija
62/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kulkenut  luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu  jokamiehen  oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä

Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat. 

Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?

Suomen lainsäädäntö on tästä eri mieltä. Sen mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia piha-alueesta, pihalle johtavan reitin sekä talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta.

Ja tästähän on olemassa oikeuden päätös, että jos reitti pihaan on kadulta, niin takapihalla kaatuva varas ei voi vaatia korvauksia siitä, että on poikkeavalla reitillä kohdannut hiekoittamattoman alueen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa meidän pihalle 😂. Vastassa on pari Fila Brasileiroa 🤣. Tämän casen haluaisin nähdä kun muut ihmiset peruttavat

Hih hih hih

Vierailija
64/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti sinä korvaat. 

Mutta milläs osoitat sen oikeutesi liikkua toisten pihoilla, jos postilaatikkokin on tienhaarassa?

Se on ihan sama onko se oikeus vain ei laki on yksiselitteinen, sulla on velvollisuus tontin omistajana. 

Toisaalta sen itsensä teloneen pitää pystyä osoittamaan olleensa luvallisilla asioilla, ei riitä se, että kaatuu omassa pihassa, teloo ranteensa ja päättää saada korvaukset joltain toiselta ja kampeaa tämän pihaan muka asioille.

Vierailija
65/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki hoi! Yksityinen piha on joka tapauksessa alue, jonne ei luvatta ole asiaa. Tuo jalkakäytävää koskeva osuus tarkoittaa vain sellaisia tapauksia, joissa oma tontti rajoittuu ajorataan ja välissä on jalkakäytävä, jota pitkin pääsee pihan ohi. Yleensä jalkakäytävät ovat kuitnekin osa tiealuetta, jolloin kunnossapidosta vastaa kaupunki.

Mistä olet saanut käsityksen ettei kukaan Suomessa esim tee rikoksia? Jos mä tulen varastamaan sun pihalta pulkan ja kaadun siinä sinun kunnossapidon laiminlyönnin seurauksena, sinä korvaat. 

Ei juma, mikä pelle :) Olet silti ollut LUVATTA yksityisalueella!

Yrititkö nyt jotenkin loukata? Niinhän minä juuri sanoin, että olen tulossa pihallesi tekemään rikosta.

Vierailija
66/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma piha täytyy kyllä hiekoittaa aina. Jos joku täysin ulkopuolinen henkilö tulee pihaasi ja vaikkapa liukastuu siellä loukaten itsensä niin maksumiehestä ei ole mitään epäselvyyttä. Se on pihan omistaja. Peltotiestä en tiedä.

Vierailija
67/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit  🤣 Siis  enpä maksa mitään 😎 

Olen varatunut kaltaisiasi ääliöitä varten

Hih hih hih

Hah Hah Haa

Vierailija
68/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi jo lopettaa ryyppääämisen

Vierailija
69/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki hoi! Yksityinen piha on joka tapauksessa alue, jonne ei luvatta ole asiaa. Tuo jalkakäytävää koskeva osuus tarkoittaa vain sellaisia tapauksia, joissa oma tontti rajoittuu ajorataan ja välissä on jalkakäytävä, jota pitkin pääsee pihan ohi. Yleensä jalkakäytävät ovat kuitnekin osa tiealuetta, jolloin kunnossapidosta vastaa kaupunki.

Mistä olet saanut käsityksen ettei kukaan Suomessa esim tee rikoksia? Jos mä tulen varastamaan sun pihalta pulkan ja kaadun siinä sinun kunnossapidon laiminlyönnin seurauksena, sinä korvaat. 

Yrititkö nyt jotenkin loukata? Niinhän minä juuri sanoin, että olen tulossa pihallesi tekemään rikosta.

Miten ihmeessä se rikosaie asiaan vaikuttaa? Vähän sama kuin vaatisit ihmisiä hiekottamaan parvekkeensa, että pääset sitä kautta turvallisesti varkaisiin.

Vierailija
70/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä ap.

Vierailija
71/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus, miten idioottimainen aloitus tämäkin.

Eli ei ole tapahtunut.

Vierailija
72/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan oli taas aloitus... Yksityisteitä, saati sitten jotain peltoteitä, ei tarvitse hiekoittaa jalankulkijoita varten. 

https://yle.fi/a/3-6554158

Artikkeli on yli 11 vuotta vanha... Ei tuoreempaa olisi?

Vierailija
73/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä se rikosaie asiaan vaikuttaa? Vähän sama kuin vaatisit ihmisiä hiekottamaan parvekkeensa, että pääset sitä kautta turvallisesti varkaisiin.

Minä en vaadi mitään. Suomen lainsäädännön mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia piha-alueesta, pihalle johtavan reitin sekä talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta.

Vierailija
74/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin omistaja päättää hiekoittaako omaa pihaansa vai ei. Jos ei halua hiekoittaa niin se siitä. Jos sinä menet jonkun toisen pihaan ja lennät naamallesi oma mahdollinen vakuutus korvaa jos korvaa.

Yritysten ja virastojen pihat erikseen.

Vierailija
75/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tontin omistaja päättää hiekoittaako omaa pihaansa vai ei. Jos ei halua hiekoittaa niin se siitä. Jos sinä menet jonkun toisen pihaan ja lennät naamallesi oma mahdollinen vakuutus korvaa jos korvaa.

Vakuutusyhtiö on tästä eri mieltä. Pihamaalla liukastumisen korvausvastuussa on hyvin vähän tulkinnanvaraa. Liikkumisen pitää olla turvallista säästä riippumatta. 

Vierailija
76/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaadi mitään. Suomen lainsäädännön mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia piha-alueesta, pihalle johtavan reitin sekä talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta.

Pihalle johtava tie ja jalkakäytävä ovat eri asioita. Niillä saat liikkua vapaasti, et pihalla. Pihalla saa olla vaikka metri lunta.

Vierailija
77/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti sinä korvaat. 

Meni vahingossa väärään taloon. Se riittää syyksi. 

Vierailija
78/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaa etsiä kerrostalon piha joka on jäässä ja ilman hiekkaa, kaadu siinä tahallaan kun sinut nähdään ja sitten voit hakea korvauksia.

Vierailija
79/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki määrää hoitamaan myös piha-alueen. Sinä korvaat, jos postinjakaja kaatuu pakettia tuodessaan. 

Vierailija
80/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihalle johtava tie ja jalkakäytävä ovat eri asioita. Niillä saat liikkua vapaasti, et pihalla. Pihalla saa olla vaikka metri lunta.

Saa toki olla, sinulla on ihan peruslakiin perustuva itsemääräämisoikeus olla noudattamatta lakia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän