Liukastuin jonkun maanomistajan pellolla, miten selvitän omistussuhteet jotta voin pyytää korvauksia?
Pelto oli jäässä ja kaaduin mustelmille, jouduin näyttämään polvea lääkärille ja tästä tuli myös kustannuksia. Peltotietä ei oltu hiekoitettu
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kulkenut luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä
Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat.
Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?
Suomen lainsäädäntö on tästä eri mieltä. Sen mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia piha-alueesta, pihalle johtavan reitin sekä talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta.
Pelkkä kaatuminen ei automaattisesti tarkoita, että maanomistaja olisi vastuussa. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistajalla on kuitenkin vastuu alueensa turvallisuudesta. Jos kyseessä oli peltotie, sen hiekoittamatta jättäminen saattaa olla laiminlyönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kulkenut luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä
Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat.
Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit 🤣 Siis enpä maksa mitään 😎
Olen varatunut kaltaisiasi ääliöitä varten
"Suomen lainsäädännön mukaan tontinomistajan tulee huolehtia piha-alueen, pihalle johtavan reitin ja talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta. Kunta puolestaan vastaa kadun, eli ajoväylien kunnossapidosta.
Mikäli pihan tai jalkakäytävän talvikunnossapito on laiminlyöty, ja jalankulkija loukkaantuisi liukastumisen seurauksena, olisi korvausvastuullinen se taho, joka on vastuussa talvikunnossapidosta. Useimmissa tapauksissa se on taloyhtiö tai omakotitalon ollessa kyseessä, kiinteistön omistaja, Kujala kiteyttää."
Järki hoi! Yksityinen piha on joka tapauksessa alue, jonne ei luvatta ole asiaa. Tuo jalkakäytävää koskeva osuus tarkoittaa vain sellaisia tapauksia, joissa oma tontti rajoittuu ajorataan ja välissä on jalkakäytävä, jota pitkin pääsee pihan ohi. Yleensä jalkakäytävät ovat kuitnekin osa tiealuetta, jolloin kunnossapidosta vastaa kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tarpeen tietää, oliko kyseessä yksityistie vai ihan oikea peltotie, joka ei ole tie lainkaan. Maanmittauslaitos antaa tarvitsemasi tiedot. Ennen kuin nostat oikeusjuttua kannattaa selvittää myös se, onko sinulla oikeutta käyttää ko. tietä tai aluetta, koska toisin kuin usein oletetaan, ei esim. pihaa koskeva kunnossapitolainsäädäntö ulotu pelloille asti, vaikka kansalainen pellolle pääseekin.
Talvikunnossapidon puuttumisesta tiedottaminen koskee vain kaavassa erikseen kävelyyn ja pyöräilyyn määriteltyjä reittejä. Esimerkiksi puiston halki tehty omatoiminen polku ei ole näiden säädösten alainen.
Yksityisteiden käyttämistä jokamiehen oikeuden perusteella kävelyyn, hiihtämiseen, pyöräilyyn tai ratsastukseen ei ole kiellettyä.
Mutta huomaa: sen tulee olla yksityistie. Jos se on yhden ainoan tilan mailla oleva tie (aikaisemmassa lainsäädännössä tilustie) ei kulkuoikeutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä kaatuminen ei automaattisesti tarkoita, että maanomistaja olisi vastuussa. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistajalla on kuitenkin vastuu alueensa turvallisuudesta. Jos kyseessä oli peltotie, sen hiekoittamatta jättäminen saattaa olla laiminlyönti.
EI, PELTOTIE ON YKSITYISALUETTA
Vierailija kirjoitti:
Sakko on jo matkalla, edellinen kävelijä päätyi vankilaan.
Johan oli taas aloitus... Yksityisteitä, saati sitten jotain peltoteitä, ei tarvitse hiekoittaa jalankulkijoita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?
Silti sinä korvaat.
Mutta milläs osoitat sen oikeutesi liikkua toisten pihoilla, jos postilaatikkokin on tienhaarassa?
Vierailija kirjoitti:
No ei peltoteitä tarvitse hiekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tarpeen tietää, oliko kyseessä yksityistie vai ihan oikea peltotie, joka ei ole tie lainkaan. Maanmittauslaitos antaa tarvitsemasi tiedot. Ennen kuin nostat oikeusjuttua kannattaa selvittää myös se, onko sinulla oikeutta käyttää ko. tietä tai aluetta, koska toisin kuin usein oletetaan, ei esim. pihaa koskeva kunnossapitolainsäädäntö ulotu pelloille asti, vaikka kansalainen pellolle pääseekin.
Talvikunnossapidon puuttumisesta tiedottaminen koskee vain kaavassa erikseen kävelyyn ja pyöräilyyn määriteltyjä reittejä. Esimerkiksi puiston halki tehty omatoiminen polku ei ole näiden säädösten alainen.
Yksityisteiden käyttämistä jokamiehen oikeuden perusteella kävelyyn, hiihtämiseen, pyöräilyyn tai ratsastukseen ei ole kiellettyä.
Mikäli kulku on säännöllistä tai voidaan osoittaa tien kuluminen kauttakulun seurauksena voi tiekunta lähettää laskun tien käytöstä ja se on ulosottokelpoinen lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit 🤣 Siis enpä maksa mitään 😎
Olen varatunut kaltaisiasi ääliöitä varten
Hih hih hih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa meidän pihalle 😂. Vastassa on pari Fila Brasileiroa 🤣. Tämän casen haluaisin nähdä kun muut ihmiset peruttavat
Kakara nyt ei olla amerikassa,case closed.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt muistaa, että maankäyttö- ja rakennuslaki ei ulota tuota vastuuta alueille, jotka kaavassa on merkitty muuhun kuin asumis-, liikenne- tai teollisuuskäyttöön. Peltotie eli käytännössä pelkkä maan pinnalla oleva ura ei ole sellainen alue, johon ko. laissa viitataan ihan jo siksikin, että oletusarvoisesti ko. tielle ei ole ulkopuolilla mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen lainsäädäntö on tästä eri mieltä. Sen mukaan tontin omistaja on se, jonka vastuulla on huolehtia piha-alueesta, pihalle johtavan reitin sekä talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta.
Peltotie ja pelto ei kuulu piha-alueeseen.
Ap voi saada syytteen yksityialueelle tunkeutumisesta ja pellolle kylvetyn syysviljan tuhoamisesta. Vahingonkorvaukset ovat siten ap:lle tuntuvat.
Järki hoi! Yksityinen piha on joka tapauksessa alue, jonne ei luvatta ole asiaa. Tuo jalkakäytävää koskeva osuus tarkoittaa vain sellaisia tapauksia, joissa oma tontti rajoittuu ajorataan ja välissä on jalkakäytävä, jota pitkin pääsee pihan ohi. Yleensä jalkakäytävät ovat kuitnekin osa tiealuetta, jolloin kunnossapidosta vastaa kaupunki.
Mistä olet saanut käsityksen ettei kukaan Suomessa esim tee rikoksia? Jos mä tulen varastamaan sun pihalta pulkan ja kaadun siinä sinun kunnossapidon laiminlyönnin seurauksena, sinä korvaat.
Tää tuo niin mieleen viimekesäisen casen, jossa marjastaja rikkoi autonsa öljypohjan metsätiellä ja ryhtyi vaatimaan tiekunnalta korvauksia vedoten tienpitäjän vastuuseen ja siihen, että missään ei varoitettu huonokuntoisesta tiestä tai kielletty ajoa, vaikka tie oli surkeassa kunnossa. Harmillisesti tienpitäjän vastuu ei ulotu ajouriin, joten vaikka kartalla olisi tie tai polku ja vaikka sinne renkaanjäljistä päätellen on muutkin ajaneet, niin se ei tee urasta tietä eikä tiekunnalla tai maanomistajalla ole mitään korvausvelvollisuutta. Sen sijaan autoilija sai sakot luvattomasta maastoajosta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut käsityksen ettei kukaan Suomessa esim tee rikoksia? Jos mä tulen varastamaan sun pihalta pulkan ja kaadun siinä sinun kunnossapidon laiminlyönnin seurauksena, sinä korvaat.
Ei juma, mikä pelle :) Olet silti ollut LUVATTA yksityisalueella!
toivottavasti saat maanomistajalta turpaa tällei jouluna.