Liukastuin jonkun maanomistajan pellolla, miten selvitän omistussuhteet jotta voin pyytää korvauksia?
Pelto oli jäässä ja kaaduin mustelmille, jouduin näyttämään polvea lääkärille ja tästä tuli myös kustannuksia. Peltotietä ei oltu hiekoitettu
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kulkenut luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä
Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat.
Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?
Tontinomistajan vastuulla on huolehtia piha-alueen ja talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta, piste.
Eli tätä meidänkään katua ei tarvitsisi kaupungin hoitaa lainkaan? Tontit kun tahtovat olla vieri vieressä. Tontinomistajat linkoamaan vaan kilometrin pituinen katumme ja huolehtim
Ainakin Helsingissä kaupunki on ottanut vastuulleen tonttien edessä olevan jalkakäytävän ja myös laskuttaa siitä. Laskussa tosin laveasti mainitaan, ettei se välttämättä tarkoita että katua aurattaisiin tai ylläpidettäisiin. Vastuu on kuitenkin kaupungin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki sanoo muuta, mutta häviät keissin joka tapauksessa. Eli omasta pussista menee.
Laki sanoo että pelolla kulku ei kuulu jokamiehenoikeuksiin
Jokamiehenoikeuksia ole olemassakaan.
Jokaisenoikeudet on.
Sanni16kerava
Sanni 16 v nyt tärkeilee . Samaa se tarkoittaa🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kulkenut luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä
Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat.
Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit 🤣 Siis enpä maksa mitään 😎
Olen varatunut kaltaisiasi ääliöitä varten
Ja tämä 100kg vartiokoira päätyy piikille ja sinä maksat korvauksia.
Ei taatusti, AIDATTU alue,on VAROITYSKYLTTI
TIEDÄN OIKEUTENI JA VASTUUNI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taatusti tule pihalleni, vastassa 100 kg vartiokoiraa ja varoituskyltit 🤣 Siis enpä maksa mitään 😎
Sinulla on paskat housussa, jo kun koirani ärjäisee, ei tarvitse edes koskea sinuun 😁
Ei ole kukaan portista luvatta tullut 😅
Ei yksityistietä tarvitse pitää kunnossa sillä kulkeville sivullisille millään tavalla.
Peltotie ei ole yleinen tie ja ei laki vaadi talvikunnossa pitoa. Olit luvatta yksityisellä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Laki sanoo muuta, mutta häviät keissin joka tapauksessa. Eli omasta pussista menee.
On voitettu oikeusjuttuja liukastujen eduksi, jossa joku on hypännyt aidan yli toisen pihalle oikaistakseen ja liukastunut siellä kun ei ollut hiekoitettu kunnolla. Perustelu oli, että aita, jonka yli pääsee helposti, ei riitä estämään ja omistaja laiminlöi kunnossapidon.
Vierailija kirjoitti:
Peltotie ei ole yleinen tie ja ei laki vaadi talvikunnossa pitoa. Olit luvatta yksityisellä alueella.
Vaikka olisi luvatta yksityisellä alueella, voi silti saada korvaukset jos liukastuu tuntematon. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta tällaisia ennakkopäätöksiä on.
Soititko itsellesi apua ja joku todisti että liukastuit juuri sillä peltotiellä? Miten muuten sen todistat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taatusti, AIDATTU alue,on VAROITYSKYLTTI  
Ei niillä aidoilla ja kylteillä ole mitään väliä. Sun rakki ei mua ilmaiseksi pure ja vielä selviä siitä hengissä. Mä saan ihan vapaasti tulla sun ovelle vaikka kysymään koirasi ikää ja rotua. Pakko sun ei ole kertoa, mut mulla on oikeus tulla kysymään turvallisesti. Jos et hallitse koiraasi, vaadin oikeudessa korvauksia ja koirasi tappamista.
Joku liukastuu luonnossa tai liukuu pitkän matkan? Ja kysyy korvauksia? Polku vai pellonlaita.
Miksi ihan joka ikiseen paikkaan pitää päästä talsimaan? Oletko joku TASS TASS TASS TASS -juokija, jonka täytyy päästä kaikkialle juoksuinensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiekoituslaki sanoo,, että jos ei ole osoitettu 'ei talvikunnossapitoa' niin vastuu on tien ylläpitäjällä.
Pellolla?
Vierailija kirjoitti:
Ei yksityistietä tarvitse pitää kunnossa sillä kulkeville sivullisille millään tavalla.
Yksityistiellä saa kulkea jokamiehenoikeuksilla kävellen, ehkä pyörälläkin. Toiseksi, yksityistiellä saa ajaa kaikki autollakin jos se saa yhtään julkista tukea. Kolmanneksi, vaikka yksityistielle pääsy olisi kevyesti estetty, siellä sivullisen liukastuminen on hassusti edelleen sen tien omistajan vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityistiellä saa kulkea jokamiehenoikeuksilla kävellen, ehkä pyörälläkin. Toiseksi, yksityistiellä saa ajaa kaikki autollakin jos se saa yhtään julkista tukea. Kolmanneksi, vaikka yksityistielle pääsy olisi kevyesti estetty, siellä sivullisen liukastuminen on hassusti edelleen sen tien omistajan vika.
No, tervetuloa tänne maalle sitten tienaamaan. Älä liian syrjässä liukastele, voi olla ettei ketään näy moneen viikkoon. ; ) Voi niiden korvauksienkin kanssa olla vähän niin ja näin, mutta ihailen kuitenkin optimistisuuttasi.
Mitä helekuttia sinä menet toisten pelloille kävelemään. Ihan oma vika ,kun liukastuit!
Sinne pihalle ei kuitenkaan saa luvatta mennä.
Pellolla saa kulkea, paitsi ei kylvön ja kasvamisen aikana, jolloin pelto on viljelyksessä. Metsissä saa kulkea. Yksityisillä metsäteillä ja poluilla saa kulkea, mutta ei moottoriajoneuvoilla, eikä hevosella. Maastossa kävellessä ja kulkiessa kävely on omalla vastuulla. Pääsääntöisesti jos putoat ojaan tai liukastut tai katkot jalkasi, et voi mistää tilan omistajaa.
Ja toisekseen, kuulostaa, ettei tuollaisella edes ole mitään omaa pihaa.