*LOKAKUISTEN UUSI VIIKKO*
Kommentit (86)
Sniif olipa taas hyvä jakso Greyn Anatomiassa...
BERNUSKIN galluppeihin:
VIRIKKEET; lilliputti (miksi ihmeessä mä käytän tuota kauheata lempinimeä???) viihtyy tosi hyvin lattialla, mutta yksi syy siihen on ainakin se että koko ajan ympärillä tapahtuu eli tuo esikoinen kyllä viihdyttää siskoaan todella hyvin. Justiin miehen kanssa puhuttiin että nyt kun esikoinen on 2v1kk niin on suuri ero siihen kun vauva syntyi elikkäs 1v 8kk oli silloin esikoinen. Nyt vanhempi osaa ja pyydettäessä pitää vauvalle seuraa, antaa sille leluja, naurattaa sitä jne jne. Vielä pari kuukautta sitten ei voinut ajatellakaan että jättää nuo kaksi lattialle kaksistaan. Mutta siis takaisin kysymykseen, viihtyy lattialla mutta minusta silti kaipaa virikkeitä ympärilleen. Esikoinen ei viihtynyt ja silloinhan ympärillä ei tapahtunut paljoakaan, mitä nyt äiti tiskasi, söi jne joten selitettävissä lie tuo...
IMETTÄMINEN; imetin esikoista 9kk. Olisin halunnut imettää 1 v asti mutta meillä kävi niin, että kun yöt alkoivat olla sitä 6 kk-> että tunnin välein heräsi ja halusi vain tottumuksesta tissin suuhun nukahtaakseen niin lopetin kerta laakista yösyötöt. Se onnistui hyvin, mutta seurauksena oli se että viikon sisällä maidon tuotanto tyrehtyi ihan totaalisesti ja jouduin lopettamaan imetyksen miltei kerrasta. Siinä vaiheessa asia tuntui ihan ok:lta - olin niin väsynyt noista öistä etten osannut surra imetyksen loppumista. Mulla siis ainakin yösyöttöjen loppuminen (20.30 - 08.00 välinen aika oli tuolloin esikoisen yö) lopetti myös maidon tuotannon. Itse olen kyllä imetysfriikki, mutten joka tapauksessakaan olisi imettänyt yli 1v vanhaksi, taaperoimetys on sitten mielestäni jo toinen juttu joka ei sovi minulle.
Tervetuloa sitten vaan COE tänne lakeuksille! Vaikka olenkin pahoillani tuosta palkkahommelista. Ja Inuliinin Onnille nimpparionnittelut!
Meillä muuten kävi hauskasta ilman suunnittelua; esikoisen nimpparit ja lilian nimpparit osuivat peräkkäisille päiville, toukokuun 19. ja 20. pvä!! Hassu sattuma. Nimipäiväkalenterin mukaan jos mennään niin seuraava lapsemme on sitten poika ja tottelee nimeä Kosti tai Konsta....;)
Kai tästä pitää nukkkumaan lähtä. Huomenna tulee vieraita ja pitäisi aamulla siivota. Plääh! Jeni voisitko tulla jelppimään aamulla kun sä tykkäsit siitä siivouksesta???
Huomiseen,
Nazu ja nukkuvat tytöt ja nuhainen mies
Onni viihtyy aika hyvin itsekseen ilman sen kummempaa viihdyttämistä. Parhaiten tietenkin silloin, kun talossa on enemmän porukkaa ja voi seurailla muiden (lähinnä sisarusten) tekemisiä. Myös keittiöhommat on mukavaa katseltavaa, joten välillä pitää ihan sen takia lähteä tyhjentämään astianpesukonetta tms... Silloin, kun pitää oikein erikseen viihdyttää, niin minä yleensä laulelen ja loruttelen. Mies enemmänkin kiertelee ympäri taloa paikkoja katsomassa. Onnilla on ympäri taloa pötköttelypaikkoja, joita on hyvä vaihdella pitkin päivää. Jumppamatto meillä on keittiössä, olohuoneessa ja yläaulassa on viltit ja niitten ympärillä leluja, tässä tietokoneen vieressä matolla yleensä ihmetellään kirjoja ja pelejä ja makuuhuoneen lattialla naurattaa kun minä petaan sängyn. Sitterissä Onni ei oikein viihdy, ja sen onkin meillä nyt vain syöttötuolina.
Imetysasiaa: Esikoista 10 kk, tyttöä 6 kk, mutta se oli ylipäänsä hyvin vähäistä kaameiden rintaraivareiden takia, pupu-Jussia 8 kk. Saa nähdä, kuinka Onnin imetyksen käy, kun kohta lähden töihin. Jussin kohdalla kesti enää kuukauden sen jälkeen, toivottavasti Onni ei tee samanlaista lakkoa...
Hyvät yöt!
I
No, se oli sitten taas semmoinen yö.. pienempi tyttö heräsi jotain x 10 ja joka kerta meni aikansa itkeskellessä ennenkuin nukahti. Perhana, alkaakohan ne korvat taas vaivata!? No, ensyönä sen sitten näkee..
Tuomaksella jäi jostain syystä iltatirsat väliin ja nukahti sitten jo 19.50 yöunille. Aluksi nukkui pari tuntia levottomasti, sitten 22 aikaan annoin puoliunessa olevalle maitosatsin ja sitten nukkui 3 asti, söi ja nukkui rauhassa viiteen, kunnes oli sitten aika mahalleen meno harjoitusten ja tunnin kolisteli pinnojen kanssa, hekotteli, ähelsi, puhisi ja välillä tuli itku, kun ei päässy takas selälleen. 6 aikaan sitten nukahti uusiksi ja kun siinä samalla TAAS tuota tyttöä piti nousta lohduttelemaan niin en enää " jaksanu" raahautua nukkumaan, kun ei siitä kuitenkaan ois tullu mitään. No, nyt nuo tietty nukkuu ihan rauhassa 8 asti..
Bernuskilla tais olla galluppeja..
G1. Meilläkin parasta viihdykettä monen muun tapaan ovat isommat sisarukset. On kyllä välillä niin hauskaa seurata. Esim. Tuomaksen mielestä on ihan sairaan hauskaa, kun esikoinen laulaa sille Teräsbetonia kovaa ja säestää ilmakitaralla ;D Tai kun pienempi tyttö pörrää Tuomaksen mahaa (erittäin kuolainen tyyli) niin tulee ihan hervottomat hekotukset. Meillä tuo 3,5v on kaikkein innokkain vauvan viihdyttäjä ja hoitaja, mutta myös arvaamattomin, koska saattaa tempaista vauvan syliinsä ja siitä ei hyvää seuraa,kun tyttö itse on niin heiveröinen & pienikokoinen (ja Tuomas taas melkonen jytkylä..)
Muita huvituksia on tv (ja varsinkin piirretyt, joita Tuomas lattialla ollessaan tapittaa silmä tarkkana) sekä nyt ihan viimepäivinä lelut, joita siis vaan imeskellään ja samalla niille voi hupaisasti murista ja kiljua..
G2. Esikoista imetin viikon, tyttöjä molempia n. 2,5kk ja Tuomasta n. 1kk. Ei oo minun laji, en tykkää hommasta juuri yhtään ja sekä Julia että Tuomas ovat olleet paljon tyytyväisempiä ja itkeneet vähemmän, kun ovat saaneet ruokansa pullosta. Imetys on hyvä juttu niille, jotka siitä tykkää ja joilla se onnistuu suht helposti, mutta mulle se ei vaan sovi. piste.
Ja mitäköhän muuta oli.. no, miehen kans oli eilen illalla hieman kireää.. taas tuosta ajankäytöstä. Ilmoitti menevänsä ensvkonloppuna pe-iltana ja lauantaina töihin (ei ois mikään pakko) ja sitten la-iltana on kuulemma tarkoitus lähteä kaljottelemaan jonkun kaverinsa kans. ja maanantai sillä on ensviikolla poikkeuksellisesti vapaata niin aikoi kuulemma käydä uimassa, kierrellä kaupoissa ja hoitaa muita juoksevia asioita (no okei, nuo nyt on ihan tarpeellisia, mutta vois aivan hyvin ottaa pari lapsista mukaan, mutta ei tietenkään sitä tee!). Noh, en sitten viittiny edes sanoa missään kohtaa vastaan, jos ei paska ite tajua, että niitä vapaahetkiä VOIS käyttää lastenkin kanssa tai jopa koko perheen, niin olkoon ja menköön. Otti vaan sairaan paljo päähän, kun tietää jo nyt, että on sitten koko viikonlopun yksin lasten kans (sunnuntai menee aika varmaan miehellä krapulaa sairastaessa..).
Oli vielä joku kysymys mielessä, mutten millään saa sitä nyt päähäni. Pöh.
Coelle pahoittelut siitä työhommasta, inhaa kun menee suunnitelmat ja haaveet mönkään. Toisaalta, onhan se vakipaikka aina vakipaikka.. Jos yhtään lohduttaa.
Ainiin, NYT minä muistin sen kyssärin. ELI: Onko täällä muita, joilla ei oo työpaikkaa / opiskelupaikkaa odottamassa? Millaisia suunnitelmia teillä on ä-loman jälkeen?.
Mulla joskus hieman mietityttää kyseinen aihe. Aion olla kyllä ihan rauhassa kotihoidontuella jonnekin ensvuoden kevääseen, jolloin vois sitten pikkuhiljaa alkaa kuulostella työpaikkoja. Toisaalta, ei mulle oo mikään katastrofi, vaikka oisin kotona niinkin kauan, kun Tuomas täyttää 3v. Mutta sitten pitäs kyllä ehdottomasti saada töitä. Ja hieman ahdistaa, jos ei saakaan.. Vuorotyö mulla olis haaveissa, niin ei tulis lapsille niin pitkät hoitopäivät. No, onneksi tuo poika on vielä niin pieni, ettei ihan akuuttia stressiä tarvi asiasta ottaa :)
Nyt touhukasta torstaita kaikille ja muksaa maaliskuun alkua!
Mianni + touhunelikko
p.s. Sain kuin sainkin eilen sen lastenhuoneen siivottua. Ja voi jee, että tuli hyvä mieli. Laitoin ihan kaikki järjestykseen ja sain kerättyä KOLME pussillista roskiin menevää rompettakin. Ettekä voi uskoa, mikä määrä keksin ja sipsinmuruja ilmestyi sen rojun alta (ne viimevkonlopun synttärit...) Mutta nyt on puhdas lattia ja se pääasia.
voi jestas tätä porukkaa ku pitää herätä ennen kukonlaulua.. tai no, esikoinen tuli taas meijän keskelle 6.45 ja vauvaki siinä sitte heräs, piti tulla sen kanssa olkkariin leikkimään että esikoinen saa nukkua vielä hetken. Siellä ne nyt miehen kanssa pötköttää. tämä mamma kyllä vaatii vkl toisen aamun ihan itelle, että saa nukkua rauhassa!
Tänään on kuitenki mulla itellä omaa aikaa pari tuntia :) Meen kampaajalle ja käyn kaupungilla mutkan kattomassa josko löytäsin jonku puseron itelleni.. Vähän piristystä. Ois kaverin vamistujaiset vkl niin pitäs sinne joku kolttu ettiä.
G: V tarvii lähes kokoajan jonkinlaista seuraa. Paitsi jos on sitterissä, tykkää sieltä katella meiän touhuja. Mutta lattialla itekseen ei kovin pitkään viihy.. jospa se kohta alkas vähän tiiviimmin seuraamaan tuon esikoisen touhuiluja.
G: jaa, mikäköhän se toinen g olikaa :) Ainaki oli se yhdessäologalluppi. Ja meillä tuli nyt helmikuussa 6v seurustelua täyteen, josta reilu 3v kihloissa ja 2,5v naimisissa. Eli aika pitkä aika, jos aattelee että täytän 23v nyt pian ;)
G:Imetysgalluppihan se olikin...imetin esikoista 8kk, tulin raskaaksi joten lopetin. Tai oikeastaan tyttö lopetti ite, koska jätin ensin 7kk ikäsenä yötissin pois ja sen jälkeen vähensi ite päiväsyöntejä. Siirryttiin siitä pulloon...
Ei harmittanu että imetys loppu niinki aikasi, oli siinä mun mielestä jo tarpeeks.
G: Äitiysloman jälkeistä elämää ei oo :) Tai siis että mulla on sh opinnot kesken, mutta en halua jatkaa sitä alaa kun ei se sittekää tunnu mun alalta. Vaikka oon koko ikäni luullu että haluan sh;ksi:O Oli aika kova paikka huomata, että en minä henkisesti sitä alaa jaksakaa..
Haluaisin kotitalousopettajaksi, mutta en tiiä pääsenkö ikinä ku mulla on vaan lukion päättötod. eikä yo-tod. Töitä oon aatellu kattella syksyllä, sais sitte ehkä seuraavasta lapsesta vähän enemmän äippärahaa ;)
Mutta nyt pitää mennä..ilonen jokeltelu muuttui itkuksi.
Hih..pakko vielä kertoa ku tuo esikoinen kuuntelee mun puhelimesta aina lastenlauluja, kulkee kännykkä kädessä. Äskenki ilmaantu tänne olkkariin ja tiesin sen vaan siitä ku laulut lähesty ja lähesty ;) Huumorin kuulonen ku yks kulkee pitkin taloa ja " piiri pieni pyörii" kuuluu millon mistäki.
No, mutta mukavat päivät kaikille!
Jääsydän ja tytöt 4kk ja 1v7kk
Minä olisin ainaki räjähtäny totaalisesti miehen tuommosista suunnitelmista. Ymmärrän miltä susta tuntuu, mutta sun ei tarvi hyväksyä sitä. Istuta ukko sohvalle ja anna peili käteen, että ei tollanen peli vetele... pitäskö mun tulla vähän kouluttamaan miestäs ;) Eilen nimittäin omalle miehelle pidin kunnon valistusta (taas!) että kotitöihin ON osallistuttava! No, hän oli sopinu tälleki aamulle sulispelin koulukaverin kanssa vaikka olin sanonu että meen kaupungille ja kampaajalle. Ei meinannu ensin suostua muuttamaan suunnitelmiaan mutta sain tahtoni lävitte ;)
Ja hällä paha tapa pistää mun piikkiin jos ei etene kouluhommissa, ts. jos joutuu hoitamaan päivällä lapsia niin heti on mun syy. Eilen sitte senki selvensin että jos minä oon viime viikolla käyny tasan 2h yksin ruokakaupoilla, niin ei voi olla kyllä minusta kiinni jos ei hommat etene. Uskohan se ku osasin nuin tarkasti sanoa todelliset menoni...sitä niin helppo vaan pistää toisen piikkiin.
Mutta jaksuja sulle asian kanssa.
S-I:kös se kyseli miten maissin saisi soseutettua niin ettei jäisi kuoria.
Tuli yks kaks eilen illalla vaan mieleen (ootte mielessä kokoajan), että survoisi maissit siivilän läpi, jos vaan löytyy sellanen metallinen vanhanaikainen siivilä. Itse survoin esikoiselle kaurapuurot sen läpi, niin ei jäänyt kököjä, sitten vaan ottaa ne siitä siivilän pohjasta lautaselle :) Koitappa onnistuuko.
Ja " tiedoitus" menkat alko tänään :(
Virikkeitä meidän neidillä pitää olla kokoajan, yleensä lauleskelen, luen satuja, juttelen, irvailen, hassuttelen, leikitään jotain laululeikkiä, oleskellaan lattialla ja käydään salaa veikan huoneessa kun se on koulussa, siellä kun on niiiiin paljon kivaa kateltavaa, varsinkin lasten nyrkkeilysäkki joka roikku katosta ja heiluu, sitä on kiva käydä potkimassa :)
Esikoista imetin n.4-5kk, 2kk:den jälkeen maidon tulo hiipui huomattavasti, niin kun nytkin näytti käyvän, mutta viimeiseen asti vieläkin koitan että tyttö saisi päivittäin rintamaitoa vielä.
Mutta nyt valmistautumaan, lähdetään laattakauppaan, ihanaaaa ;)
Coelle harmitteluni miehesi työpaikan johdosta,
uskon edelleen että kaikella on tarkoitus :)
Vitsi, tajusin että Elma täyttää täs kuus puoli vuotta! No joo, onhan se vasta 24. pvä, mutta kuitenkin tässä kuussa. Se tuntuu jotenki hirveen suurelta etapilta :)
Viime yönä ei Elma ollu niin tukkonen eikä yskinykää yhtää! Onneksi! Ollaan miehen kans molemmat kipeitä kans, mulla ottaa keuhkoputkesta pikkkusen, toivottavasti Elmalla ei oo tällästä. No, minä oon meistä vähiten kipee, en siis hirveen kipee, mutta tuntuu että pikkasen on flunssa päällä. Mä en oo koskaan oikeen kipee. Kuumetta ollu viimeks joskus ala-asteella vissiin. Tai olihan mulla kun menin synnytämään reipas 38 astetta, mutta se johtu varmaan jostain muusta... Muuten ei oo kuumees tarvinnu onneksi olla. Keuhkoputkentulehdusta ja semmosta kyllä, mut TOSI harvoin!
Hitsi mulla ei oo ollu rintatulehdusta, mutta onkohan tulossa. Ottaa rinnan alaosasta aika kipeetä. Maistuuko maito jotenkin erilaiselle jos on rintatulehdus? Elma nimittäin itki välillä kun yritti syödä, katoin että sieltä tulee maitoa, ei voi siitäkää olla. Itki ja itki, kokeilin sit vaihtaa rintaa niin loppu itkut :o Mistähän vois johtua? Onko alkavaan tulehdukseen muuta keinoa kun pitää lämpimänä ja tyhjentää usein? Nämä oon kuullu, onko muita? Muistan että on sanottu että lapselle voi antaa maitoa vaikka on rintatulehdus, eikös olluki niin? Katoin vaan kun lypsin, maito oli mun mielestä keltasempaa kun normaalisti. Tai sit johtu siitä, et lypsin niin tyhjäksi, että tuli kerranki ne kunnon takamaidot?
Miannin tilanne kuulostaa ärsyttävältä! Ja raskaalta!! Taas tsiljoonan kerran sanon, että oot superäippä :)
Ihanaa kun ZIMPURA pääsee laattakauppaan :) Koskas teillä häämöttää muutto? Aika pian! Tuntuu varmasti uskomattoman hienolta päästä anoppilasta omaan uuteen kotiin!!
Eipäs muuta! Elma nukku eilen hirveen lyhyet päikkärit. Kaikki oli vajaan tunnin mittaset :o Toivottavasti tänään saa paremmin nukuttua!
bernuski
ennen vieraiden tuloa..
MIANNILLE myös täältä jaksut, mää en katselisi päivääkään jos mun mies ilmoittaisi moisista menoista;-) Sä olet kyllä tosiaan oikea superäiti!!! Isolla Ä:llä kun jaksat kaikesta huolimatta pyörittää arkea. Nyt pistät sen miehen ruotuun ja sanot ettei peli vetele;)))))))
Oon kyllä niin onnellinen tuosta omasta miehestäni kun se on aina kotona ja silti sille tulee valitettua jostain typerästä vaikka ei olisi syytä.
Mä en muuten löytänyt kaupasta mitään maidottomia (laktoosittomia kylläkin) ja munattomia tuotteita muita kuin tofu soijajäätelö.. Onkohan se ok??
Ihanaa ZImpura, nauti laattakaupoista!!! Valinnan varaa on niin älyttömästi että on hyvä jos tietää mitä hakee.
Jaahas vieraat tuli, gotta go
N
Mianni: voimia sulle sen juntin kanssa! Mä en kyllä jaksais tuota, mitä sinä ilmiselvästi jaksat ajoittain loistavastikin. Kyllä tosiaan olis joskus syytä jakaa mitaleita äitiydestä (taitaa ne jakaakin äitienpäivänä). Sinä olisit sellaisen ansainnut ja miehes korvapuustin ja tukkapöllyn!
ZImpura: mikäs teillä on kakkatilanne? Meillä nyt taas kahdeksas päivä ilman kakkaa... Olen nyt syöttänyt neidille luumu- ja päärynäsosetta kahdesti päivässä, ja eilen aloitin mallasuutteen syöttämisen. Lisäksi olen hieronut mahasta ja jalkapohjista (jonka pitäisi laittaa vatsa toimimaan) sekä pumpannut jalkoja. Luulis jo noilla tulevan.... Onko teillä kakkarytmi parantunut? Jos, niin mitä olet tehnyt?
Meillä Nelli viihtyy hyvin puuhacornerin kanssa n. 10 minuuttia, ja sitten neiti ilmoittaa, että äidin pitää tulla viihdyttämään! Laulelen ja loruilen päivittäin ja sitten juttelen paljon Nellille. Olen esimerkiksi kertonut natsien keskitysleirien kauhuista aika lailla paljon, tosin kauniilla äänellä, niin sehän on sitten aivan ihana tarina... :) Jos istuu sitterissä (keittiössä puuhaillessani istuu), niin pitää olla äidin seurailun lisäksi joku lelu kädessä.
Ainiin: Nelli eilen keksi kikatuksen ja nyt sitä sitten riittää! Ihanaa! Tuli ihan kyynel silmään liikutuksesta...
Mutteri ja Nelli
että menee hermot tuon ukon kanssa!!!!!!!
Minä menin tosiaan kampaajalle ja sanoin että siellä menee ehkä 3 varttia, että oon 12 mennessä kotona. Miehen piti mennä muuttamaan naapuria 12:sta. No, minä tulin kotio 12.04 ku meni vähän pitkään parturissa, niin yks täällä AIVAN raivona että ku en kuulemma koskaan voi pitää ajoista kiinni :O Voi ressin paska..menipä sitte maku siitäki hemmotteluhetkestä. Vissiin niitä on mulla liikaa että voi ne vähäsetki ilot pilata :(
Ja ihan ku joku muuttohomma nyt ois parista minuutista kiinni! Ois kuulemma pitäny lähtä ajoissa vaan pois- juu,mähän tietenki lähen toinen puoli päätä leikattuna ja toinen leikkaamattomana kotiin ja tuunpa vaikka seuraavana päivänä uudestaan. Että mulla kiehuu :/ argh...
meijän piti lähtä hu mun kotiin, mutta mies tuossa sitte ilmotti että koska tulit myöhässä niin en todellakaan lähe minnekkää. Voiko joku olla nuin lapsellinen??? Lähen kyllä vaikka yksin... tosin, luulen että kunhan pahin höyry pääsee ilmoille niin kylläpä se varmaan lähteeki, mutta pitää vaan ärsyttää mua ku tietää millä mua saa hermoksi.
ah..pitää vissii lähtä jotai ruokaa kehitteleen, mutta en taida miehelle laittaa mitää ku ottaa niin päähän. Tällasia tilanteita mä vihaan- ja niitä on liian monesti suhteessa siihen montako kertaa mä oon pois kotoa.. että jipii vaan. Pitäs vissiin aina ottaa vauva mukaan tai olla menemättä.
no jospa minä nyt sain agressiot purettua, ainaki ne pahimmat ;)
Jääsydän
Mahtaako kukaan enää muistaa minua...
On muka koko ajan niin kiirettä, ettei ehdi koneelle. Kun Valtteri hereillä, en malta kauaa puuhata omiani ja sitt kun nukkuu esim. pitkiä päikkäreitä, oon hänen kanssaan lenkillä tai sitt teen kotihommia. Tykkään tehdä ruokaa yms. ja siivoomista tuntuu koko ajan riittävän. En tiedä mihin se aika aina menee. Täytyy kyll myöntää, ett tuota telkkariakin tulee kyllä katsottua liikaa...
No anyway, jos YRITTÄISIN taas liittyy tähän lokakuisten porukkaa. Tosi kivaa, ett niin moni vielä kirjoittelee!! Monenlaista kokemusta on kyll kiva lukea ja kertoa ja vinkkiä kysellä eli ehkä mua taas alkaa näkymään täällä :)
Ens alkuun kyselen hieman, ett mites teillä muilla syödään kiinteitä? Eli millä aloitettu (ja minkäs kokoinen ja ikäinen) vauvelinne nyt on. Ehkä sen sais selville, kun selailis vanhoja pinoja, mutt jos jokuset jaksaa kirjoitella, niin kiva.
Valtteri nyt hieman yli 4 kk (syntyi 25.10) ja tähän asti syönyt vain rintaa sekä silloin tällöin muutamia kymmeniä millejä NANnia (kun oon ollut jumpassa tai sitt on " harjoiteltu" ett vois joskus jättää hoitoonkin). Neuvolassa oltiin eilen ja mitat ovat nyt 66 cm (5,5 cm kuukaudessa!) ja 7300 g. Eli ihan hyvän kokoinen kaveri on vaikkei muuta ole saanutkaan! Omalla neuvolan tädillä oli sijianen, joten ei tullut ruoka-asioista juuri juteltua. Täytyy soitella sille omalle neuvolan tädille kyllä tässä joku päivä. MUTTA ihan mielelläni kuulisin vinkkejä ja kokemuksia siitä, millä kannattaisi aloittaa. TAI ei kait siinä mitään kummempaa oo, kun jotain vain kokeilee...? Mutta mikä ratkaisee sen kokeileeko esim. perunaa maidolla laimennettuna vai velliä (esim. maissivelliä)?
Nyt täytyy kyllä valitettavasti jo lopetella. Mutta palaillaan!
T: Peggy-75 ja Valtteri
Mianni: Kyllä täytyy nyt vaan peesata muita ja sanoa, että laita se ukkos järjestykseen. Tuo ei todellakaan kuullosta normaalilta perhe-elämältä! Anteeksi nyt tämä sävy, kaikki sympatiat on kyllä sinun puolellasi. Jos niitä lapsia on yhdessä hankittu, niin kyllähän se vastuu niistä sitten myös on yhteinen. Eikä sitä voi vedota töissä käyntiin, ettei sitten hoida iltaisin, öisin tai viikonloppuisin. Pikemminkin sittenhän sitä pitäisi ottaa takaisin se aika, minkä lapsilta menettää töissä ollessaan. Äläkä ajattele, ettet jaksa edes mainita asiasta, kun kyllähän siitä pitää puhua niin kauan, että asiat muuttuvat parempaan. On varmaan ihan hyvä, jos silloin tällöin käy tuulettumassa kavereitten kanssa, jos sitä kaipaa, mutta ei kai sen pitäisi pienten lasten vanhemmilla edes viikoittaista olla. Kuten joku muukin täällä jo sanoi, kyllähän siinä, kun lapsia päättää hankkia, sitoutuu siihen, että omat menot ovat toissijaisia TOSI pitkään. Meillä tämä nyt on aika äärimmäistä kyllä, kun emme kumpikaan edes kaipaa moista tuulettumista, vaan on kiva tavata yhteisiä tuttuja yhdessä ja yleensä vielä koko perheellä. Aivan kaamealta kuullostaa myös tuommoinen kaverin kanssa kaljalla käynti, että sitten sunnuntai menisi krapulassa... Tämä nyt tuli aika jäsentymättömänä, kun alkoi niin pistää vihaksi sinun puolesta. Täällä olisi myös yksi vapaaehtoinen pitämään miehellesi puhuttelua ;-).
Jääsydän: tsemppiä sinnekin. Puhu sinäkin miehesi kanssa siitä, ettei perheeseen voi vedota syynä opintojen viivästymiseen. Itsekin sain kaksi ensimmäistä lasta ihan perusopintoja tehdessä ja kolmannenkin väitöskirjaa tehdessä. Mies samoin vielä teki gradua ensimmäisen synnyttyä ja väitteli, kun kolmas oli 3 kk. Emmekä koskaan ole kokeneet, että lapset olisivat estäneet tai hidastaneet opintojen etenemistä, vaan pikemminkin ajatelleet, että onpa helppoa tehdä lapset siinä vaiheessa, kun opinnot kuitenkin joustavat paljon enemmän kuin työelämä. Nyt tilanne on ihan eri, kun pitäisi kovasti tehdä ns. uraa...
Nyt ei tämän enempää, oli pakko vielä noita kommentoida, vaikka moni sen jo tekikin. Pitää alkaa laittamaan kolmikkoa taas matkaan shakkiturnaukseen!
I
Rintatulehduksesta: Minulla oli eka kertaa elämässäni rintatulehdus Onnin ollessa pariviikkoinen. En tajunnut sen olevan tulossa ennen kuin kuume nousi tosi korkeaksi ja rinnat tuntuivat räjähtävän. Oli kyllä ollut jo muutaman päivän rinnat ihan kivikovat ja aristavat, kun olivat niin täynnä, joten olisi pitänyt osata varautua. Kyllä minä normaalisti imetin, vaikka Onnin oli aika vaikea syödä, kun rinnat oli niin pulleat ja maito aika tiukassa. Lypsin sitten aina ihan tyhjiksi, yritin hieroa ja käydä lämpimässä suihkussa. Lisäksi luin jostain, että olisi tärkeää levätä tosi paljon, niinpä pysyttelin pari päivää niin paljon sängyn pohjalla kuin vain mahdollista. Onneksi siinä vaiheessa mies oli vielä isyyslomalla. Imetin myös aika kummallisissa asennoissa (ainakin kontallaan Onnin päällä ja niin, että Onni oli " väärinpäin" sylissä), että imu kohdistuisi tasaisesti eri puolille. Minulla kun maito tuntui pakkaantuvan kainalon seudulle ja normaali imetysasento tyhjentävän vain toisen puolen rinnasta. Parissa päivässä meni ihan näillä kotikonsteilla ohi, enkä onneksi tarvinnut lääkekuuria.
Toivottavasti olo pian helpottaa, on tosi ikävä vaiva!
Inuliini
Aloitetaan gallupeista:
G: yhdessä oltu juhannuksena 9v., naimisissa siitä 5v. Mä olin 15v. kun alettiin seurustelemaan :)
G: Vakipaikkaa ei ole mihin palata, mutta syksyllä aloitan keikkailun tutuissa ympyröissä miehen jäädessä koti-isäksi/opiskelijaksi. Täyspäiväisesti menen töihin aikaisintaan 01/08 ja mies jatkaa kotona oloaan.
Mä olen samaa mieltä kuin INULIINI, että opiskelu on helpottanut tätä lapsen kanssa oloa. Tai mä olen valmis, mutta miehellä on vielä pari kurssia + gradu kesken. Ehtii olemaan päivittäin monta tuntia vauvan kanssa:) Rahaa ei kyllä ole liikaa... :/ Ollaan sovittu, että mes opiskelee kotona, kun me ollaan menossa, muuten lähtee pariksi tunniksi päivässä koululle, että saa jotain tehtyä. Saa kyllä mun puolesta rauhassa tuuletella (=käy keikoilla, pelaa x-boxia, hengailee) myös kavereiden kanssa, kun kuitenkin on niiiiin paljon mun apuna.
KOmppaan muita tuossa MIANNIN ja JÄÄSYDÄMEN asiassa!! Mun on vaikea kuvitella tuollaista tilannetta! Meillä pikemminkin ajetaan mua pois kotoa, koska muuten mun pinna palaa ja kenelläkään ei ole enää kivaa;)
PEGGYkö se kyseli kiinteistä? Onko sulla joku " syy" aloittaa niitä? Ajattelin vaan, jos vauva kasvaa noin hyvin eikä heräile liian paljon öisin, niin eikö sitä tissitelyä voi vielä jatkaa? T: harmistunut joka aloitti yöheräilyjen vuoksi :D
on nyt vissiin liikaa, heh, kun sain isot matkaan ja Onni nukkuu unia parvekkeella. Paikatkin saatiin aika hyvin järjesteltyä jo aamulla lasten kanssa, ettei ole siitäkään paineita.
Meidän Onni on, Peggy, päivän vanhempi kuin Valtteri. Meillä on kohta kaksi viikkoa maisteltu kiinteitä ja nyt alkaa mennä jo vähän isompiakin annoksia. Tällä kertaa aloitettiin perunalla ja maissilla, mutta maissi ei oikein tuntunut sopivan. Meni ainakin juuri silloin vatsa kovaksi ja pientä näppyäkin ilmestyi. Nyt meillä on repertuaarissa jo peruna, porkkana, kukkakaali (eilisestä alkaen), mango ja luumu. Lounasaikaan Onni syö yhden pienen perunan ja kaverina vähän porkkanaa ja kukkakaalta, jälkkäriksi pari tl luumua. Iltapäivällä sitten vielä 1/3-1/2 purkillista mangososetta. Esikoinen meillä aloitti perunalla, mutta se ei maistunut ollenkaan, joten vaihdettiin banaaniin. Sitten kun tottui kiinteään tuommoisella vähän makeammalla, niin alkoi perunakin maistua ihan hyvin. Kakkonen taisi aloittaa suoraan banaanilla ja sitten pian heti perunaa. Kolmonen aloitti " pakon edessä" kolme ja puoli kuisena persikalla, kun mies väitteli silloin, ja pojalle ei kelvannut tuttipullo ollenkaan ja kuitenkin piti jättää moneksi tunniksi sekä päivällä että illalla lapsenvahdille. Ajateltiin sitten viikkoa ennen totuttaa mahdollisimman makeaan, jota varmuudella saisi menemään alas niin paljon, ettei tule nälkä minun poissaollessani. Hyvin meni sekin! Nyt sitten jostain syystä ajattelin taas aloittaa kasviksella hedelmän sijaan ja Onnille maistuukin ihan hyvin. Niin perunasta kuin banaanistakin olen tehnyt alussa tosi löysää rintamaidolla. Kaupan hedelmäsoseet menee ihan semmoisenaan.
Meilläkin pitäisi alkaa valitsemaan laattoja uuteen kylppäriin ja vielä uudet parkettilattiatkin. Parketti on vähän helpompi, mutta tuo laattavalikoima ajaa minut kyllä hulluuden partaalle, kun niitä on ihan liikaa!!! Onneksi tässä nyt alkaa selkiytyä jonkinmoinen kuva siitä, miltä kylppärin pitäisi näyttää. Päätettiin sitten ottaa vielä muutama tonni lainaa pankista, niin saadaan laitettua kylppäri ja saunakin uusiksi. Lisäksi puramme seinän takkahuoneen ja pukuhuoneen välistä, niin saamme meille uuden makuuhuoneen ja yhden lastenhuoneen lisää meidän vanhasta makuuhuoneesta! Ehkä tuo vesivahinko kääntyykin vielä meidän onneksi... Vakuutushan korvaa meille uudet lattiat ja seinät koko taloon. Kylppäristä maksavat vain lattian ja kolme alinta laattariviä, mutta tosi halvalla nyt kyllä kai saadaan kunnon remontti tehtyä. Toivottavasti ei vaan tule myöhemmin mitään home- tm. ongelmia. Kaipa se täytyy luottaa, että ne sen kuivata osaavat.
Nyt taas yritän lopetella...
i
ja tuli vaan mieleen sitä lukiessa että loppujen lopuks miun mies on silti tosi ihana, tahtoo vaan olla että jos asiat ei mee niinku hän on suunnitellu niin hermostuu heti. Toisaalta, kukapa ei hermostus jos ei suunnitelmat toteudukaan... mutta tiedän, että kun hän tulee takas niin on ihan eri mies ;) Tänne vaan tulee aina kirjotettua kaikki neg. asiat, jää ne ihanat puolet piiloon. Ja minä kyllä osaan sillälailla pitää puoleni, että sanon asioista jos ne mua vaivaa enkä vain märehi niitä mielessäni.
Hui kun mua pelottaa että onkohan tuo meijän vauveli allerginen tuolle amorionille. On nimittäin tänään puklaillu tosi paljon. Esikoinenhan on tuolle allerginen, ja ilmeni ripuloimalla ja oksentamalla. Toivottavasti vauva ei siitä enempäänsä ala puklimaan :/
Mutta nyt pitää kirjottaa yks maili.
Coe: Onnea miehen vakityöpaikasta, mutta harmi että se palkkaus ei ihan natsannu :/ Kyllä ne asiat jotenki järjestyy.
Puoli päivää menee aina että ehtii lukea ja sitten onkin taas mentävä ja jää kirjoittaminen aika vähälle...Nyt yritän pari sanaa edes, vaikka Elli jo heräsi päikkäreiltä. Isompi vielä nukkuu ja saa nukkuakin, on vähän kuumeessa ja en raaski herättää.
Galluppeja oli taas. Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä seitsemän vuotta, naimisissa vajaa neljä.
Esikoista imetin tasan vuoden, loppua kohden vähensin imetyskertoja/päivä niin että loppuaikoina imetin enää vain kerran päivässä. Sopi hyvin meille molemmille hyvin, Ellin kanssa ajattelin pyrkiä samaan, jos vaan onnistuu.
Joku kyseli kuukautisistakin. Ei ole alkanut, viime kerralla meni 11kk synnytyksestä ennen kuin alkoi. Esikoinen oli tosin kovempi syömään, joten voi olla että ihan niin kauan en tällä kertaa saa nauttia tästä mukavasta olotilasta:)
VirikeG: Ellille riittää kun ympärillä on touhua, isosisko varsinkin on ehkä maailman hauskin tyyppi:D Lattialla viihtyy vaihtelevasti, mutta sitterissä paremmin, sitä kun on helppo kanniskella mukana ympäri taloa. Kun olen suihkussa, pelkkä värikäs suihkuverho riittää viihdykkeeksi;)
Jaahas, isompi heräsi ja pienemmälläkin on asiaa, palaan taas paremmalla ajalla -jos sitä joskus tulee.
-L-
Eilisessä neuvolassa Elli oli 7kg ja 63cm, pieni ja paksu siis:) Kiinteistä oli puhetta, th:n mukaan saan huoletta olla (tai siis Elli saa olla) vaikka puoleen vuoteen kokonaan ilman, jos kasvu jatkuu yhtä hyvänä ja tyttö pysyy tyytyväisenä. Äkkiä se kaksi kuukautta hurahtaa kuitenkin ja kun ei ole mitään selkeää syytä juuri nyt, niin jatkamma tissuttelulinjalla.
Kiinteistä:
Meillä poika on syntynyt 22.10. ja 4 kk neuvolassa hän oli 6985 g ja 66,5 cm. Neuvola sanoi, että voimme jatkaa täysimetystä tai halutessamme pikku hiljaa tutustua soseisiin. 3kk iästä asti yöt olivat kutenkin selkeästi huonontuneet ja tissittelimme kuukauden ajan n.2 tunnin välein yöllä. Aloitin viime lauantaina (24.2.) maistelut perunalla ja nyt annan päivittäin lounas- ja illallisaikaan sosetta muutamia lusikallisia. Tähän mennessä on maistettu perunan lisäksi peruna-porkkanaa.
Viime yönä poika nukahti n. 20.45 ja söi vasta klo 03.00. ja toisen kerran 06.00 ja klo 7 heräsimmekin yöunilta kokonaan. Ihan selkeästi kiinteiden aloitus on tuottamassa haluttua tulosta. Samat syyt meillä siis oli näköjään Axelaran kanssa.
Galluppia oli... Keväällä tulee 7 vuotta seurustelua. Kihloissa ollaan oltu reilu 5 v. ja naimisissa 3v.
Nyt poika vaatii huomiota... eli siinä vastausta siihen toiseen galluppiin!! Ei pitkään viihdy yksinään, leikkiä pitäisi melkein koko ajan:)
Bluewish
Harmi Coen puolesta! Olikos S-I:n mies Tervajoelta? Mun mies siitä parinkymmenen kilsan päästä Ylistarosta :)
Voi hitsi kun pääsis tästä flunssasta. Mieskin joutui tulemaan kesken päivän pois, kun ääni oli loppunu. Elmakin ensin vaan niiskutti ja oli tukos koko pikkuinen töpseli :) nyt sitten on yskinyki :( Siihen ei taida mitää rohtoa olla?
YHDESSÄ on matkattu kesään mennessä 5 vuotta, josta melkeen koko aika saman katon alla :o Naimisissa kesällä 2 v.
Pari Galluppia lisää :)
G1: Kaipaako lokavauvasi paljon virikkeitä? Miten yleensä viihdytät?
G2: Te joilla muitakin lapsia, kuinka pitkään heitä imetit? En tarkota täysimetystä vaan kokonaisuudessaan.
Meillä Elma kaipaa tosi paljon virikkeitä. Oikeastaan koko hereilläoloajan.. Ei viihdy juurikaan yksin. Minä lauleskelen ja leikin -se on Elmasta vissiin kaikkien mukavinta :) Sitten pössötetään ja naureskellaan. Niin, hyppykiikku meillä on, siinä Elma viihtyy jonkin aikaa " yksin" , ei tosin kauaa oo pidetty kerralla, mutta se aika minkä siinä on, tykkää oikeen kovasti.
Muita lapsia ei ookaan, joten toinen menee huti :)
Kyllä viikot menee nopsasti, huomenna on jo torstai (ja MAALISKUU) :o
bernuski ja Elma reipas 5 kk