Teini haukkuu meitä vanhempia tauotta siitä, että olemme liian köyhiä ja vaatii että meidän täytyisi tehdä enemmän töitä
Koko pojan ajatusmaailma pyörii rahan ympärillä. Hän sanoo, että kuulemma hävettää miten surkeassa asunnossa asutaan ja miten täysin paskaa ja halpaa kaikki on ja syyttää minua että miten kehtasin edes synnyttää hänet tällaiseen köyhyyteen. Olen purskahtanut monta kertaa itkuun näiden raivokohtausten edessä ja isänsä ei sano oikeastaan mitään. Olemme molemmat työssäkäyviä ns. duunariammateissa ja tienataan sellaiset 2500 euroa kuussa kumpikin. Meidän mielestämme elintaso on ihan tyydyttävä, mutta pojan mielestä tämä kaikki on täysin luokatonta.
Kommentit (212)
Olen pojan kanssa samaa mieltä siitä, että jos pinkka ei ole kunnossa, niin ei kannata hankkia lapsia.
Ehkä tuollaisen voisi antaa jonnekin laitokseen? Elämänne olisi parempaa eikä joka hilu menisi pershedelmän hemmotteluun. Yhteiskunnan jäsentä siitä ei kumminkaan tule, niin aivan sama.
Ei kyllä kaikki teinit ole tuollaisia. Omani enemmänkin kyselevät, onko meillä varaa, jos haluaisi jotain ja haluavat mennä kesätöihin tienaamaan. Olen esimerkiksi näyttänyt molemmille useampaan otteeseen pienestä pitäen, miten teen kuukausibudjetin ja millä summilla säästösuunnitelmat isompia hankintoja varten ja aina mietitään yhdessä, onko joku asia jotain mitä tarvitaan tai vain jotain, mitä halutaan. Aina on rahaa uusiin kenkiin tai farkkuihin, kun niitä tarvitsee. Molemmilla teineillä terve kunnioitus rahaa kohtaan ja järkevä suntautuminen kuluttamiseen, ei mennä päättömästi statussymbolien tai somemuotien mukana. Tsemppiä kaikille, joiden teinien kanssa on hankalaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joskus vanhemmille pidin vähän samaa. Toki heille maistui alkoholi ja tupakka eikä työnteko. Kyllä heitä tästä haukuin. Enpä ole enää hirveästi tekemisissä näin aikuisena. Ja on kyllä tullt koulut käytyä ja omat rahat tienattua ja lapsille vain parasta eivätkä he joudu katsomaan vanhempien ryyppäämistä ja tappelua koskaan.
Hatunnosto! Että olet tehnyt päinvastoin kuin vanhempasi. Surullista että monet valitsee toimia samoin kuin omat huonot vanhemmat.
Minä toimin samoin kuin sinä. Lapset on nyt hyvissä ammateissa, terveet elämäntavat jne.
Mitä sinä selität!! Jos on töissä duunarina ja palkka on huono, niin se ei tarkoita, että on huono vanhempi. Duunareitakin tarvitaan. Kuka sinun itseriittoinen pikkusielun roskat veisi, jos ei duunari? Kuka sinun autosi korjaisi? Kaikkien ei tarvitse olla yliopistossa istuneita ja ovat silti hyviä vanhempia.
Yliopistoja ei edes olisi, jos ei olisi duunareita. Valkokauluspellet palelisivat pakkasessa ilman duunaria. Minun isäni, duunari, rakensi sairaalaa, keskitason palkka, hyvä isä. Siellä ehkä sinäkin synnyit maailmaan ja haukkumaan köyhiä huonoiksi. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joskus vanhemmille pidin vähän samaa. Toki heille maistui alkoholi ja tupakka eikä työnteko. Kyllä heitä tästä haukuin. Enpä ole enää hirveästi tekemisissä näin aikuisena. Ja on kyllä tullt koulut käytyä ja omat rahat tienattua ja lapsille vain parasta eivätkä he joudu katsomaan vanhempien ryyppäämistä ja tappelua koskaan.
Hatunnosto! Että olet tehnyt päinvastoin kuin vanhempasi. Surullista että monet valitsee toimia samoin kuin omat huonot vanhemmat.
Minä toimin samoin kuin sinä. Lapset on nyt hyvissä ammateissa, terveet elämäntavat jne.
Mitä sinä selität!! Jos on töissä duunarina ja palkka on huono, niin se ei tarkoita, että on huono vanhempi. Duunareitakin tarvitaan. Kuka sinun itseriittoinen pikkusielun roskat veisi, jos ei duunari? Kuka sinun autosi korjaisi? Kaikkien ei tarv
Ei kukaan tarvitse eikä ansaitse juoppoja vanhempia, vaikka sitten parantaisivat maailmaa roskakuskeina. Häpeä itse.
-ohis.
Meillä lapsi saa haluamansa, koska meillä on varaa. Mutta ei saa sitä helpolla. Vuosi sitten alkoi narisemaan uuden puhelimen perään. Kirjoitettiin pitkä lista kotitöitä, joita pitää tehdä VUOSI ennen kuin sen uuden puhelimen saa. Sitkeästi teki kaikki paskamaisimmatkin työt ja sai puhelimensa. Nyt vähän kevennettiin taakkaa, mutta tietyt velvollisuudet jatkuu, että saa pitää puhelimensa. Jos nurisee jatkuvasti tai laiskottelee, joutuu palamaan vanhaan puhelimeen. Merkkivaatteille ja -kosmetiikalle on ehto, että koulu sujuu mallikelpoisesti. Edut lähtee, jos koulu alkaa lipsumaan. Lisäksi ostetaan vain ne mitä oikeasti tarvitsee. Jos haluaa jotain ylimääräistä, jolle ei ole oikeaa tarvetta, saa säästää kuukausirahastaan. Samoin kaikki ylimääräiset kahvila- ja pikaruokareissut saa budjetoida omista rahoistaan.
Varmaan ulospäin näyttää, että saa tuosta noin vaan kaiken haluamansa. Mutta joutuu tekemään kyllä paljon töitä sen eteen. Ja protestoi kaikkea tätä vastaan välillä kovaäänisesti. Koska muut ei joudu tekemään niin paljon kotitöitä eikä muiden vanhemmat nalkuta arvosanoista. Toteamme vaan, että aikuisenakin sen haluamansa elintason eteen pitää tehdä paljon töitä eikä se tule ilmaiseksi. Voi tehdä vähemmän, mutta sitten myös saa vähemmän.
Sanot vaan reippaasti että tämä on meidän elämää ja kun ei kelpaa, päätimme että sinut sijoitetaan lastensuojelun päätöksellä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen räkänokka ansaitsee saada selkäsaunan! Tuollaisista paskahousu kakaroista kasvaa kusisia vassupaskoja!
Persusaastalle tiedoksi, sana vassu ei tarkoita mitään
Kyllä se tarkoittaa, se on lempinimi vasemmistolaisuudelle.
Vassukka siellä taas haukkuu persuja ja sitten itkee kun ei ge ketään hauku, persut ne aina aloittaa... jne. Kakara oot.
Mene töihin, pedaripersu
Sinä se työtön olet! Älä yritä esittää muuta. Jatkuvasti täällä fobioitasi tuot esille. Tunnistaa sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vertaa muihin, joiden vanhemmat tienaavat hyvin ja joilla on rahaa. Se tuntuu pahalle. On kuitenkin vielä niin teini että raivoaa teille asiasta. Pienituloisen lapsena ei ole helppo olla nykypäivän kulutushysteriassa.
Minulla oli lapsena sama tilanne, mutta onneksi yhteiskunta ei tuohon aikaan ollut näin äärettömän kulutuskkeskeinen ja somesta ei ollut tietysti puhettakaan. Olin yläasteella vielä lama-aikaan, joten sekin vaikutti. Mutta oli se ilmiö jo silloinkin olemassa. Ymmärrän teiniä. Ja ikävintä on, että se tulee jatkumaan tulevaisuudessa. Muut saa helpommalla ja enemmän, sinä kaatamalla ja vähemmän. Ensiasuntoon ei ole takaajia tai pääomaa. Yhteisille reissulle ei riitä kaverien kanssa rahat. Festarit ynnä muut kivat jää väliin. Ja sitten sitä yritetään korjata ottamalla esim pikalainoja, mikä on tuhon tie. Nuoret on nuoria ja haluaa olla yhdessä. Jos raha tulee esteeksi, on se kuin vankeustuomio.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan reippaasti että tämä on meidän elämää ja kun ei kelpaa, päätimme että sinut sijoitetaan lastensuojelun päätöksellä muualle.
Tässä on kyllä niin hieno esimerkki kaikesta siitä, mikä nykyajan vanhemmuudessa on pilalla. Sen sijaan, että opetettaisiin pienestä pitäen elämään ja toimimaan, heitetään sietämättömäksi kasvatettu lapsi teininä yhteiskunnan vastuulle tai viimeistään 18-vuotiaana systeemin elätettäväksi.
Ymmärrän hyvin teiniä. En sanonut suoraan, mutta kyllä minua omassa lapsuudessani vitutti tuo sama asia. Opiskelin sitten ammatin, jossa saa nettona enemmän kuin vanhempani tienasivat yhteensä bruttona. Sinuna sanoisin nuorelle, että sinun kannattaa panostaa opintoihin ja ertyisesti opiskella hyvin matemaattiset tieteet, sekä englanti ja 1-2 isoa maailmankeiltä, kuten saksa, ranska tai espanja. Sitten lukioon ja lukion jälkeen lukemaan kovaa insinööritiedettä, kuten teknistä matematiikkaa, fysiikka, kone- tai sähkötekniikkaa. Kaikki uudet ympäristöhömpötykset kannattaa jättää pois.
Toinen vaihtoehto on lukea matematiikkaa tai fysiikkaa ja opetella kunnnollinen ohjelmointitaito oheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä niin hieno esimerkki kaikesta siitä, mikä nykyajan vanhemmuudessa on pilalla. Sen sijaan, että opetettaisiin pienestä pitäen elämään ja toimimaan, heitetään sietämättömäksi kasvatettu lapsi teininä yhteiskunnan vastuulle tai viimeistään 18-vuotiaana systeemin elätettäväksi.
Luen säännöllisesti englanninkielisiä vanhemmuuspalstoja, eikä siellä todellakaan ehdoteta edes vitsinä kurittoman teinin pistämistä laitokseen. Luulen että olisi todella paha kasvojen menetys vanhemmille missä vain sivistysmaassa.
Puberteettia pukkaa.
Laita kuusen alle risuja. Ja lappu kun myyt nämä. Voit ostaa itse lahjasi. Seuraavaksi dumppaat whatsapin täyteen. Linkkejä työpaikkailmoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin teiniä. En sanonut suoraan, mutta kyllä minua omassa lapsuudessani vitutti tuo sama asia. Opiskelin sitten ammatin, jossa saa nettona enemmän kuin vanhempani tienasivat yhteensä bruttona. Sinuna sanoisin nuorelle, että sinun kannattaa panostaa opintoihin ja ertyisesti opiskella hyvin matemaattiset tieteet, sekä englanti ja 1-2 isoa maailmankeiltä, kuten saksa, ranska tai espanja. Sitten lukioon ja lukion jälkeen lukemaan kovaa insinööritiedettä, kuten teknistä matematiikkaa, fysiikka, kone- tai sähkötekniikkaa. Kaikki uudet ympäristöhömpötykset kannattaa jättää pois.
Toinen vaihtoehto on lukea matematiikkaa tai fysiikkaa ja opetella kunnnollinen ohjelmointitaito oheen.
Et ole tainnut uutisia lukea. Juuri noilla savupiipputeollisuuden aloilla akateemistenkin työllisyys heikentyy, ja koodauksen tekee viiden vuoden päästä tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi saa haluamansa, koska meillä on varaa. Mutta ei saa sitä helpolla. Vuosi sitten alkoi narisemaan uuden puhelimen perään. Kirjoitettiin pitkä lista kotitöitä, joita pitää tehdä VUOSI ennen kuin sen uuden puhelimen saa. Sitkeästi teki kaikki paskamaisimmatkin työt ja sai puhelimensa. Nyt vähän kevennettiin taakkaa, mutta tietyt velvollisuudet jatkuu, että saa pitää puhelimensa. Jos nurisee jatkuvasti tai laiskottelee, joutuu palamaan vanhaan puhelimeen. Merkkivaatteille ja -kosmetiikalle on ehto, että koulu sujuu mallikelpoisesti. Edut lähtee, jos koulu alkaa lipsumaan. Lisäksi ostetaan vain ne mitä oikeasti tarvitsee. Jos haluaa jotain ylimääräistä, jolle ei ole oikeaa tarvetta, saa säästää kuukausirahastaan. Samoin kaikki ylimääräiset kahvila- ja pikaruokareissut saa budjetoida omista rahoistaan.
Varmaan ulospäin näyttää, että saa tuosta noin vaan kaiken haluamansa. Mutta joutuu tekemään kyllä paljon töitä sen eteen. Ja protestoi kaikkea tätä vastaan välillä kovaäänisesti. Koska muut ei joudu tekemään niin paljon kotitöitä eikä muiden vanhemmat nalkuta arvosanoista. Toteamme vaan, että aikuisenakin sen haluamansa elintason eteen pitää tehdä paljon töitä eikä se tule ilmaiseksi. Voi tehdä vähemmän, mutta sitten myös saa vähemmän.
Teinit on teinejä. Niin tai näin, ne protestoi jostain. Moni tajuaa vasta aikuisena, että onneksi äiti ja isä teki näin ja sehän oli vain minun parhaaksi.
Elämän arvot pahasti hukassa. Millainen oli nuorempana? Se kertoo miten olet kasvattanut vai onko joku vaihe vain. Tietysti teini peilaa itseään muihin ja kokee epävarmuutta.
Enpä lähde pätemään, kun omat lapset vielä sen verran pieniä. Tosin he eivät riitele tavaroista tai nameista. Asiat jaetaan eikä se ole itseltä pois. Eivät saa kohtauksia kaupassa tai raivoa, jos eivät saa jotain. Heille on myös normaalia saada käytettyjä tavaroita tai laittaa omat tarpeettomat eteenpäin. Tähän mennessä eivät koe asioita köyhyytenä vaan opetettu, että on vain fiksumpaa maksaa vähemmän. Katsotaan muutaman vuoden päästä onko oppi mennyt päähän
Miten teinin koulu sujuu?
Noilla puheilla pitäisi teinin nyt keskittyä siihen koulunkäyntiin ja opiskella itselle ammatti, jonka palkkatason kokee riittävän itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen säännöllisesti englanninkielisiä vanhemmuuspalstoja, eikä siellä todellakaan ehdoteta edes vitsinä kurittoman teinin pistämistä laitokseen. Luulen että olisi todella paha kasvojen menetys vanhemmille missä vain sivistysmaassa.
Tällä palstalla riehuu lapsiaiheisissa keskusteluissa usein velat ja/tai trollit.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
No nyt olisi ollut esim. Postilla töitä joulun seutuna nuorille. Pääsee poika varmaan vaikka johonkin ilmaislehtien jakelijaksi hankkimaan itse rahaa.
No, tämä! Jos on rahan perään, niin sitä sopii alkaa hankkia ihan itse. Elatusvelvollisuus on täysi-ikäiseksi, joten kannattaa jo pojan alkaa opetella miten rahaa tienataan, ettei tarvitse aikuisena elää niin huonosti kuin vanhempansa.
Me ollaan oltu ihan oikeasti köyhiä lähes koko lasten lapsuuden ajan. Tytär häpesi ja häpeää kai vieläkin meidän vaatimatonta kotia ja kaikkea. Ei hän silti ihmeitä vaatinut, kun tiesi ettei rahaa ole. Itse olen itseäni soimannut enemmänkin. Nyt tytär on omillaan ja sanoo, että olipa hyvä, että opetit rahankäyttöä ja ruoanlaittoa. Hän opiskelee ja aikoo opiskella ammatin, jossa tienaa paremmin, koska ei halua olla koko elämäänsä köyhä.