Teini haukkuu meitä vanhempia tauotta siitä, että olemme liian köyhiä ja vaatii että meidän täytyisi tehdä enemmän töitä
Koko pojan ajatusmaailma pyörii rahan ympärillä. Hän sanoo, että kuulemma hävettää miten surkeassa asunnossa asutaan ja miten täysin paskaa ja halpaa kaikki on ja syyttää minua että miten kehtasin edes synnyttää hänet tällaiseen köyhyyteen. Olen purskahtanut monta kertaa itkuun näiden raivokohtausten edessä ja isänsä ei sano oikeastaan mitään. Olemme molemmat työssäkäyviä ns. duunariammateissa ja tienataan sellaiset 2500 euroa kuussa kumpikin. Meidän mielestämme elintaso on ihan tyydyttävä, mutta pojan mielestä tämä kaikki on täysin luokatonta.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Muistat varmaankin itse, millaista oli olla teini. Olet itse ollut teini.
Me kaikki ollaan oltu teinejä, arvon lässyttäjä. Moni meistä on osannut käyttäytyä hyvin, toisin kuin sinä
Minä joskus vanhemmille pidin vähän samaa. Toki heille maistui alkoholi ja tupakka eikä työnteko. Kyllä heitä tästä haukuin. Enpä ole enää hirveästi tekemisissä näin aikuisena. Ja on kyllä tullt koulut käytyä ja omat rahat tienattua ja lapsille vain parasta eivätkä he joudu katsomaan vanhempien ryyppäämistä ja tappelua koskaan.
Arvostan teette molemmat töitä. Itse olen köyhästä perheestä. Meitä oli kolme. Äiti ei käynyt töissä, vaikka olisi voinut. Mietin miksi piti tehdä lapsia useampia, vaikka ei ollut rahaa niihin.
Olisiko teinillä paha olo jostain muusta syystä ja purkaa sen nyt noin. Onko kavereita, kiusataanko, huolestuttaako tulevaisuus tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit purkaa mieltään, ilman suodattimia. Yritä ymmärtää, häntä ottaa päähän se, ettei saa kaikkea parasta mitä jolllain toisella on. Se menee ohi, kun ikää tulee lisää. Tai kun alkaa itse tienata kesähessurahoja tms.
Eihän tuollaiset sankarit mitään kesähessuduuneja kelpuuta koska paskaduuneja ja palkka sen myötäinen heidän mielestään. Vinkuvat vain kotona ja vaativat vastikkeetonta rahaa.
Voihan niitä kuukauden tai kaksi tehdä huomatakseen että ei ole kannattavaa tehdä. Se selviää fiksulta lyhyellä matematiikalla ilman työkokeiluakin. Tyhmä menee ja kokeilee. Ylpeät elää valheessa ja toitottaa työn kannattavuutta😅
Älä nyt tollasesta itke kuin pikkulapsi. Olet aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen räkänokka ansaitsee saada selkäsaunan! Tuollaisista paskahousu kakaroista kasvaa kusisia vassupaskoja!
Persusaastalle tiedoksi, sana vassu ei tarkoita mitään
Vertaa muihin, joiden vanhemmat tienaavat hyvin ja joilla on rahaa. Se tuntuu pahalle. On kuitenkin vielä niin teini että raivoaa teille asiasta. Pienituloisen lapsena ei ole helppo olla nykypäivän kulutushysteriassa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt se itkeminen. Sinä olet äiti tai isa, ja sinä määräät rahoista niin kauan kuin lapsi on alaikäinen. Teinit osaavat olla ilkeitä vanhemmilleen, ja kannatta lopettaa se kodin ja vanhempien haukkuminen kertakaikkiaan.
Juuri näin. Itkemällä ei saa lapsiltaan arvostusta. Eikä kaikissa tapauksissa edes empatiaa.
Lapsille pitää pystyä sanomaan, että "äidille/isälle ei puhuta noin" jos lapsi alkaa tylyttämään vanhempaansa.
Älä AP hyväksy lapseltasi huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin harmitti teininä, että mihinkään ei ollut varaa. En tosin sanonut mitään, koska se oli itsestään selvää. Kyllä kodin varattomuus vaikuttaa paljon nuoren elämään. Ei ole varaa harrastaa ja opiskelutkin kannattaa valita niin, että pääsee nopeasti töihin. Lisäksi jää kaveripiirin ulkopuolelle, kun ei ole rahaa mihinkään. Teini on siis oikeassa. Surullista, mutta totta.
Meillä oli tosi tosi köyhää, ei ollut vaatteita, ei kenkiä. Äiti haki kirpputoreilta kaiken. Ruokana jauhelihaa, sieniä, marjoja ja lettuja..hernekeittoa. Mutta koskaan ei vanhempiamme haukuttu. Oltiin töissä jo nuoresta lähtien ja iloittiin merkkifarkuista, jotka saimme palkalla ostaa. Ne kesti monta vuotta. Tiedettiin, että oltiin köyhiä, mutta ei sitä hävetty. Meillä oli niin mukava perhe, ettei sitä voinut hävetä. Kun ensin kuoli isä, 55v ja sitten äiti 58v, niin oltiin nuoria aikuisia. Se on ollut meille suurin suru koko elämämme aikana.
Jos joku pikkusenkaan rumasti puhui, niin isä pakotti anteeksi pyytämään. Hän oli auktoriteetti talossa ja äiti oli se hyvä ja hellä. Niin se pitääkin olla. Mutta ei isä julma ollut, itse rauhallisuus ja hymyä koko mies.
Nykyään isät pyyhkivät kätensä eivätkä viiti opastaa lapsiaan. Pojat ovat täysin hakoteillä ja hukassa, kun isät istuvat kännykät kädessä ja harrastavat padelia. Äidit kelluvat lapsensa piloille, antavat kaiken periksi. Siitä ei hyvä seuraa.
Mä en kyllä koskaan teininä räksyttänyt rahasta. Vanhempani olivat sota-aikaan syntyneitä ja toinen heistä näki oikeasti nälkää lapsuudessaan. Olen näitä tarinoita itsekin kertonut lapsilleni, ja vielä vaikuttavampia ne ovat elossa olevan isovanhemman kertomina. Meillä on aika vahva suullisen tarinankerronnan perinne suvussa. Ja nimenomaan ei olla kerrottu näitä moralisoiden vastauksena rahapyyntöihin, vaan ihan iloksi ja huviksi: tällaisia asioita esimerkiksi isoisoisä osasi ja tällaisia tilanteita hänelle sattui vuoden -18 sodan aikaan.
Meidän teinipojasta on kasvanut himolukija ja historian harrastaja, ja usein hän tuumii, että kyllä nykyään helppoa. Ei valita merkkivaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Minä joskus vanhemmille pidin vähän samaa. Toki heille maistui alkoholi ja tupakka eikä työnteko. Kyllä heitä tästä haukuin. Enpä ole enää hirveästi tekemisissä näin aikuisena. Ja on kyllä tullt koulut käytyä ja omat rahat tienattua ja lapsille vain parasta eivätkä he joudu katsomaan vanhempien ryyppäämistä ja tappelua koskaan.
Hatunnosto! Että olet tehnyt päinvastoin kuin vanhempasi. Surullista että monet valitsee toimia samoin kuin omat huonot vanhemmat.
Minä toimin samoin kuin sinä. Lapset on nyt hyvissä ammateissa, terveet elämäntavat jne.
Ehdota pojalle, että perustaa yrityksen. Jonnen kolapartio ja jakaa mainoslappuja ihmisten postilaatikkoon. Lumenkolausta 20€/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen räkänokka ansaitsee saada selkäsaunan! Tuollaisista paskahousu kakaroista kasvaa kusisia vassupaskoja!
Persusaastalle tiedoksi, sana vassu ei tarkoita mitään
Kyllä se tarkoittaa, se on lempinimi vasemmistolaisuudelle.
Vassukka siellä taas haukkuu persuja ja sitten itkee kun ei ge ketään hauku, persut ne aina aloittaa... jne. Kakara oot.
Mene töihin, pedaripersu
Suosittelen, että muistutat poikaa "kultaisesta säännöstä"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kaikki ollaan oltu teinejä, arvon lässyttäjä. Moni meistä on osannut käyttäytyä hyvin, toisin kuin sinä
Ennen vanhaan ainakin kun itse olin teini 90 luvulla vanhemmat piti kovan kurin, ei siis fyysisesti mutta henkisesti eli asetettiin rajat ja säännöt. Samoin oli monilla muilla. Harvassa teinit hyppi ja riehu silmille niinnkuin tänä päivänä. Zombivanhemmat katselee ja kuuntelee kun teini/lapsi/nuori paasaa, valittaa,kiroilee ja riehuu niin kotona kuin kyläpaikassa ja/tai julkisella paikalla. Onko se sitten vanhemman rakkautta antaa lapsensa riehua ihan päättömästi? Eikä olla kiinnostuttu missä nuori viettää kaikki arki illat ja viikonloppu yöt?
Kun käytte itse töissä ettekä ole tukiloisia poika saa hävetä. Käske lukea hhbinnlukio ja ruveta juristikdu lääkäriksi.
Nyt on pojalla motiivia kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ainakin kun itse olin teini 90 luvulla vanhemmat piti kovan kurin, ei siis fyysisesti mutta henkisesti eli asetettiin rajat ja säännöt. Samoin oli monilla muilla. Harvassa teinit hyppi ja riehu silmille niinnkuin tänä päivänä. Zombivanhemmat katselee ja kuuntelee kun teini/lapsi/nuori paasaa, valittaa,kiroilee ja riehuu niin kotona kuin kyläpaikassa ja/tai julkisella paikalla. Onko se sitten vanhemman rakkautta antaa lapsensa riehua ihan päättömästi? Eikä olla kiinnostuttu missä nuori viettää kaikki arki illat ja viikonloppu yöt?
Silloin ysärillä ei hypitty silmille, silloin juopoteltiin ja hatkattiin. Nimenomaan viikonloppuisin nuoret katosivat, eikä korvaa lotkautettu.
Eikä provosoitumaan tai itkemään. Teini on lapsi, eikä ymmärrä mistään mitään. Elämä opettaa. Nauraminen on tuossa tilanteessa parempi vaihtoehto.