Teini haukkuu meitä vanhempia tauotta siitä, että olemme liian köyhiä ja vaatii että meidän täytyisi tehdä enemmän töitä
Koko pojan ajatusmaailma pyörii rahan ympärillä. Hän sanoo, että kuulemma hävettää miten surkeassa asunnossa asutaan ja miten täysin paskaa ja halpaa kaikki on ja syyttää minua että miten kehtasin edes synnyttää hänet tällaiseen köyhyyteen. Olen purskahtanut monta kertaa itkuun näiden raivokohtausten edessä ja isänsä ei sano oikeastaan mitään. Olemme molemmat työssäkäyviä ns. duunariammateissa ja tienataan sellaiset 2500 euroa kuussa kumpikin. Meidän mielestämme elintaso on ihan tyydyttävä, mutta pojan mielestä tämä kaikki on täysin luokatonta.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Muistat varmaankin itse, millaista oli olla teini. Olet itse ollut teini.
Olen ohis ja muistan millaista on olla teini ja kun omat lapset olivat teinejä. Kukaan meistä ei koskaan ole haukkunut ketään sen takia että rahaa olisi vähän. Se on ymmärretty, että just silloin ei ole varaa. Eikä meillä olla ilkeitä toista kohtaan.
AP:n lapsi kuulostaa erityislapselta... on varmaan se joka täällä palstalla tehtailee aloituksia työttömistä. Arvelinkin, että alaikäinen erityislapsi kyseessä. Siinä tapauksessa hänellä on vielä toivoa! Erityistuen piiriin vain.
Ihan normaalia teinin käytöstä, joka menee kyllä ohi, kun elämän realiteetit ymmärtää. Kyllä aikuisen pitää laittaa lapsi ruotuun ja yrittää olla ottamatta henkilökohtaisesti. Meillä on kolme lasta ja tällaista saamme kuulla myös, vaikka tulemme ihan mukavasti toimeen ja bruttotulomme on n. 20.000€/kk.
Pojalla oli kavereina arkkitehtien ja lääkäreiden lapsia, me oltiin ihan normi duunareita, joo kyllä kuuli kun kaverit asuu isoissa taloissa ja saavat "kaiken". Nyt kun aikuinen itsekin, niin on tajunnut että kaverit ei saaneet kaikkea mitä halusivat ja vanhemmat maksoivat niitä talolainoja. Naureskelee itselleen nykyisin.
Risua olis tullu kintuille ennenvanhaan. Pistä se juippi töihin, kännykät ja pelit pois. Ruokotonta tollanen. Hyppiihän ne pennut silmille, jos niiden antaa hyppiä. Mitä vellihousuja nykyvanhemmat on, jos ei saa kakaroita kuriin. Phyh.
Vierailija kirjoitti:
Ugh, voisit mutsi olla töissä kuin tällä palstalla! 😫
Mulla ei oo koskaan uusinta puhelinta tai merkkivaatteita... kamut nauraa! 😡
Anna nauraa, sulla on kuitenkin puhelin. Meillä ei kaverit määrittele mitä perheeseen hankitaan, se on ihan hyvä oppia jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikuiset on tosiaan ollut teinejä, mutta harvempi noin mulkku. Ei tuo nyt ihan normaalia puhetta ole eikä kaikki teinit tuollaisia päästä suustansa jatkuvalla syötöllä.
Hmm. Käännän asian ympäri. Tuntuuko jostain kivalta muistella omaa teini-ikäänsä ja hihkua, että oma jälkikasvu on vielä itsekkäämpi ja huonokäytöksisempi kuin itse oli. Ihanaa kun teini ilmaisee itseään ja vaatimuksiaan niin, että äippäkin ihan itkua vääntää?
Ovatkohan tähän tilanteeseen itsensä ajaneet vanhemmat niitä, jotka lähtevät aikanaan lapsensa käden kautta? Toki poliisi ja oikeuslaitos sitten sen rajan vetävät, mitä saa tehdä ja mitä ei. Poliisia ei itketä eikä rise anna periksi jankutukselle. Nythän on ollut lehdis
Olipa outo sepustus
Toteaa sitten teinille, että kannattaa käydä koulut hyvin ja olla ahkera, niin voi itse aikuisena tienata enemmän. Ja nyt jo teininä voi hommata lisätienestejä.
Nyt nyrkki pöytään kersalle . Sinä olet se aikuinen joka talossa määrää, tai miehen kanssa yhdessä. Älä anna kersan hyppiä silmille,
JOKA KURITTA KASVAA SE KUNNIATTA KUOLEE.
Kuulostaa että olette passanneet lapsenne pilalle. Ei yllättänyt että kyseessä oli poika.
Nyt sinun on aika olla vanhempi. Älä nyt märise siinä teinin silmien alla! Luu kurkkuun tuollaiselle. Kuuntelisitko samanlaista sontaa parhaan kaverisi sanomana? Tai jos naapuri sanoisi noin, niin mitä vastaisit?
Teini tekee eroa riippuvuussuhteestaan vanhempiinsa. Aina on teinit halunneet olla jotain eriä, kuin vanhemmat. Vanhemmat on noloja. Niitä saa hävetä. Se vain kuuluu tuohon ikään. Se kirpaisee myös vanhempaa, mutta siinä parinkympin jälkeen suhteet taas palaa aikuinen-aikuinen -suhteeksi.
tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulun jälkeen töissä huoltsikalla, paska paikka mutta sain palkkaa!
! Nuoreni meni yläkoulun puolella ollessaan jakamaan juuri noita ilmaislehtiä, halusi itse tienata "omat rahansa".
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teinillä paha olo jostain muusta syystä ja purkaa sen nyt noin. Onko kavereita, kiusataanko, huolestuttaako tulevaisuus tms.
Sen ainoa ongelma on se, että on teini. Ei kannata ylianalysoida. Ihmisiin liittyvät asiat ovat usein hyvin yksinkertaisia juttuja, jotka ylitulkinnalla saadaan kasvamaan ihan ihmeellisiin mittoihin.
Olen köyhästä perheestä enkä ikinä olisi kehdannut puhua vanhemmille noin.
102 jatkaa.
Se että isänsä ei oikeastaan sano mitään, kertoo lähinnä sen, että äiti on ehkä saanut päättää liikaa asioista perheessä. Isä voi jopa ajatella, että äiti tietää lapsen asiat paremmin, koska äiti osaa puhua ja perustella hyvin. Tai.. isä tietää, että ei kannata olla eri mieltä, jos haluaa perheensä pitää.
On aika tavallista, että itkuherkkä äiti kokee tunteitaan lapsen kautta. Lapsen pahaa mieltä vältetään viimeiseen asti ja ostetaan kaikki härpäkkeet vaikka velaksi. Jotkut kiusaavat opettajia, kun lapsi ei saa tehdä koulussa mitä haluaa varsinkaan toisten kustannuksella. Lapselle ei saisi esittää mitään vaatimuksia, ei saisi olla mitään normaaleja ikätasoon liittyviä odotuksia. Aina pitää ymmärtää ja sallia ja toivoa, että lapsi jotenkin mystisesti ymmärtäisi, mitä kaikkea hänen hyväkseen tehdään. Ei se niin mene, lapsi ei ole vastuussa kasvatuksestaan, se on vanhempien velvollisuus.
Jospa äiti yrittäisi keskustella isän kanssa kahden kesken, ja kysyä vähän "hattu kourassa", siis vähän nöyremmin, mikä on isän mielipide? Mitä nyt pitäisi tehdä? Jos siis tunnistaa olevansa se perheen voimahahmo, joka on aina tiennyt asiat paremmin ja sanonut viimeisen sanan? Kannattaisi kuunnella, jos isällä olisi jokin muu ratkaisu kuin itkeskely pattitilanteessa. Kyllä se mielipide sieltä tulee, jos isä kokee että äiti on halukas myöntämään virheensä ja laskeutumaan samalle tasolle yhteisessä vanhemmuudessa.
Kiva tietenkin naisen kannalta, kun on sopuisa ja kärsivällinen mies, joka myöntyy kaikkeen ja tekee mitä toinen haluaa. Onko se oikein, jos hän joutuu tyytymään tilanteeseen perherauhan takia, seurasiko siitä jotain hyvää?
Ala oikeasti ostamaan pelkkiä xtra ja rainbow tuotteita ja 40 senttiä maksavaa margariinia Lidlistä , pari kuukautta ja maidon sijaan maitojauhetta yms ja einespurilaisia ilman juustoa ja sano että tälläistähän meillä on, itse sanoit. Ehkä tajuaisi.
Nyt sitten muistutat että kokeista täytyy saada vain kymppejä että pääsee huippulukioon ja huippuyliopistoon että vaurastuu aikauisena.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia teinin käytöstä, joka menee kyllä ohi, kun elämän realiteetit ymmärtää. Kyllä aikuisen pitää laittaa lapsi ruotuun ja yrittää olla ottamatta henkilökohtaisesti. Meillä on kolme lasta ja tällaista saamme kuulla myös, vaikka tulemme ihan mukavasti toimeen ja bruttotulomme on n. 20.000€/kk.
No ette kyllä kolmen lapsen kanssa kovin mukavasti tule toimeen noilla tuloilla, netto ei kummoinen ole. Meillä enemmän ja kahdestaan ollaan eikä mekään rikkaita olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin teiniä. En sanonut suoraan, mutta kyllä minua omassa lapsuudessani vitutti tuo sama asia. Opiskelin sitten ammatin, jossa saa nettona enemmän kuin vanhempani tienasivat yhteensä bruttona. Sinuna sanoisin nuorelle, että sinun kannattaa panostaa opintoihin ja ertyisesti opiskella hyvin matemaattiset tieteet, sekä englanti ja 1-2 isoa maailmankeiltä, kuten saksa, ranska tai espanja. Sitten lukioon ja lukion jälkeen lukemaan kovaa insinööritiedettä, kuten teknistä matematiikkaa, fysiikka, kone- tai sähkötekniikkaa. Kaikki uudet ympäristöhömpötykset kannattaa jättää pois.
Toinen vaihtoehto on lukea matematiikkaa tai fysiikkaa ja opetella kunnnollinen ohjelmointitaito oheen.
Et ole tainnut uutisia lukea. Juuri noilla savupiipputeollisuuden aloilla akateemistenkin työllisyys heikentyy, ja koodauksen tekee viiden vuoden päästä tekoäly.
Kuka käskee jäädä Suomeen? Kyllä savupiipputeollisuutta tarvitaan aina. Lisäksi nuo antavat hyvän pohjan myös moneen muuhun. "Tekoäly koodaa 5 vuoden päästä" on lause, joka on kuultu ohjelmointia osaamattomien suusta jo viimeisen vuosikymmenen ajan. Ei ole tapahtunut. Kyllä tekoälyllä bulkkikoodia saa aikaan, mutta ei se osaa huomoida esimerkiksi tietoturvavaatimuksia, lainsäädännöstä tulevia saavutettavuusvaatimuksia tms.
Hmm. Käännän asian ympäri. Tuntuuko jostain kivalta muistella omaa teini-ikäänsä ja hihkua, että oma jälkikasvu on vielä itsekkäämpi ja huonokäytöksisempi kuin itse oli. Ihanaa kun teini ilmaisee itseään ja vaatimuksiaan niin, että äippäkin ihan itkua vääntää?
Ovatkohan tähän tilanteeseen itsensä ajaneet vanhemmat niitä, jotka lähtevät aikanaan lapsensa käden kautta? Toki poliisi ja oikeuslaitos sitten sen rajan vetävät, mitä saa tehdä ja mitä ei. Poliisia ei itketä eikä rise anna periksi jankutukselle. Nythän on ollut lehdissä taas näitä, osa 'hyvistä' perheistä missä vanhemmat ovat tehneet 'kaikkensa' lapsensa eteen.
Nyt olisi viimeiset hetket tehdä korjausliike. Voisiko ajatella sitä lapsensa parasta eikä velttoilla ja itkeskellä koko ajan? Miten se teini on päästetty perheen pääksi? Onko sitä puolustettu liikaa opettajia vastaan ja suojeltu tekojensa seurauksilta pienestä pitäen? En nyt tarkoita vaihtoehdoksi alistavaa raivokuria, joka voi johtaa samaan. Ei lasta tarvitse alkaa vihaamaan, voi ymmärtää. Ei pidä sallia eikä mahdollistaa vääriä asioita.
Lapsestaan voi tehdä lastensuojeluilmoituksen itse. Silloin lapsi käy oman keskustelun itse ja yhdessä vanhempien kanssa. Vanhemmat voivat listata etukäteen ennen keskustelua, mihin asioihin on tultava muutos. Käytös, se että hyvät asiat on vanhempien rahatilanne huomioiden tästedes ansaittava itse tai oltava ilman. Jos se ei käy, lapsen pitää ehkä koettaa onneaan sijaishuoltopaikassa, kaukana huonosta kaveripiiristä.