Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvitteellinen tilanne jouluruokailussa: yksi erikoisruokailija

Vierailija
18.12.2024 |

Esim. vegaan, tehdäänkö kaikki ruoka hänelle sopivaksi, jota kaikki muutkin tietty "voivat" syödä, mutta maku kärsii pahasti? Vai tehdäänkö yhdelle hänelle sopivaa ja muille hyvältä maistuvaa ruokaa?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot, uunijuurekset, puuro - nuo on helppo tehdä vegaanisina. Joskus tein taateli-linssipatén joka maistui kaikille.

Vegaaneja ei ole mutta maidoton, gluteeniton ja IBS. 

Kerrotko sen pateen ohjeen? 

https://www.alko.fi/juoma-ruoka/reseptit/pahkinainen-taateli-linssipatee

Vegaaninenhan tuo ei ole.

En laita kananmunia tähän. Silloin on

Teet siitä muuta kuin se on.

Et oo ite ikinä muokannut reseptejä? Kyllähän linssipate on linssipate, vaikka jättäis jonkun ainesosan reseptistä pois. 

Vierailija
102/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ja muut ituhipit pysykööt Joulun kotonaan Meille ei ole tulemista T Pertti 62 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni jouluruoka on vegaanista, esim. rosolli (en laita silliä), porkka-, lanttu- ja perunalaatikko (en käytä niissä kermaa), salaatit, riisipuuron keitän mantelimaitoon (on tosi hyvää), sekahedelmäsoppa, saaristolaisleipä, piparit, joulutortut. Meidän joulupöydän vegaani on noihin tarjoiluihin ihan tyytyväinen. Meille sekasyöjille on lisäksi hirvipaistia ja lohta.

Ei kuulosta hyvältä. Esim joulutortut on tehtävä voitaikinasta ja voideltava munalla. Pipareihin tulee munia ja voita. En jaksa luetella enempää.

Suurin osa ihmisistä tehnee tortut lehtitaikinaan, jolloin ne on vegaanisia kun vaan jättää voitelematta munalla (joka ei makuun vaikuta. En oo ikinä käsittänyt kananmunien tuhlaamista tuohon leivonnaisten voiteluun). Mä en oo ikinä laittanut kananmunia piparitaikinaan, voita toki joo. Valmispi

Meillä tehdään myös voitaikinaan, niin tulee paremman makuisia.

Vierailija
104/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tuollaista ap:n kuvailemaa tilannetta mutta mikäli itse olisin vaikka vegaani niin en todellakaan odottaisi että kaikki tarjoilut olisivat minulle sopivia vaan tarjoutuisin tekemään omat sapuskani mukaan. Minusta olisi liian itsekästä odottaa että muut taipuisivat minun ruokavaliooni.

Vierailija
105/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään. Ei vegaanitkaan huomioi koskaan muita. Meillä ei perinneruokia ruveta yhden takia 14 muulta muuttamaan yhden valintojen vuoksi, koska mitään terveydellistä syytä ei ole. Kyse on haluamisesta ja valinnasta, aivan kuten mekin haluamme ja valitsemme jouluna perinteiset juhlaruoat. Jos haluaa jotain erityistä pöytään, tuo sen itse mukanaan. Koskee toki muitakin ja moni tuokin yksittäisiä herkkuja yhteiseen pöytään.

Vierailija
106/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen syö, mitä haluaa syödä, erikseen ei tehdä gluteenitonta tai vegaanista tai luomua tai japanilaista tai sokeritonta tai ... Jos on ruokarajoitteinen, niin tuo omat ruokansa mukanaan, oli se rajoite mikä tahansa. Jos meillä syötäisiin tyttären mielen mukaan, pitäisi kaiken olla väriltään keltaista. Että pikkuisen rajoittaa syömisiä!

En kyllä kehtaisi esittää päivälliskutsua saatesanoin, että ruoan saat tuoda itse. Miksi edes kutsua silloin, jos ajatus on tuo?

Itse en kehtaisi vastata oäivälliskutsuun vaatimalla itselleni vegaanista ruokaa.

Vierailija
107/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se syö pöydästä mitä pystyy. Enemmistön mukaan mennää. Ei kaikkien tarvi kärsiä yhden perseilystä. 

No, olen pahoillani keliakia-perseilystäni ja siitä, että gluteeni saa elimistöni tuhoamaan itse itseään.

Eikä siinä, ei pidä kutsujankaan sitten suuttua, kun eritysruokavalioinen ei aterialle saavu. On sitä meinaan omalle kohdalle käynyt, että katsotaan pahasti jos otan vain kahvia, tai jos en tule paikalle ollenkaa katsomaan kun muut syövät. En nimittäin voi syödä pöydästä edes sitä salaattia jos en ole varma, ettei sen aineksia ole pilkottu leivänmuruisella leikkuualustalla (näin kerran käynyt, sen jälkeen en samaa riskiä toiste ota).

En suutu. Kiitos että kerrot, ettet saavu paikalle.

Vierailija
108/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan jouluruoka on perinteinen mitä meillä on aina , syökööt mitä voi, en tee mitään erikoisruokia kenellekään ikinä.

Kerrot varmaan kutsuessasi, ettet tarjoa mahdollisille vegaaneille tai allergikoille tai muuten ruokarajoitteisille ruokaa. Jos haluavat tulla katsomaan teidän syömistänne, ovat tervetulleita. Olethan tietoinen, että allergia voi puhjeta myöhäisemmällä iällä. Kenelle hyvänsä voi käydä näin, vaikka kuinka olisi inhonnut ruuasta allergian takia kieltäytyjiä.  Tuttuni oli kuolla syötyään kiiwin, jolle ei aikaisemmin ollut allerginen. Itse huomioin kutsumieni vieraiden ruokarajoitteet tai sitten en kutsu heitä syömään vaan muuten kyläilemään. 

Vierailija
109/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit ja muut ituhipit pysykööt Joulun kotonaan Meille ei ole tulemista T Pertti 62 

Kiitos Pentti, kun kerrot etukäteen. Jätämme mielellämme tulematta. Eipä tule turhaa muistettua iäkästä sukulaista. Hyvää Joulua Sinulle!

Vierailija
110/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole tuollaista ap:n kuvailemaa tilannetta mutta mikäli itse olisin vaikka vegaani niin en todellakaan odottaisi että kaikki tarjoilut olisivat minulle sopivia vaan tarjoutuisin tekemään omat sapuskani mukaan. Minusta olisi liian itsekästä odottaa että muut taipuisivat minun ruokavaliooni.

Itse teen vegaanisukulaiselle laatikot niin, että otan keitetystä soseutetusta aineksesta osan, johon en lisää voita, kermaa, munaa tai muuta eläinperäistä. Paistan pienissä rasioissa/astioissa. Vegaanisukulainen on rakas ja tärkeä osa joulunviettoa ja ansaitsee tämän pienen huomioonottamisen. Samoin toimin toisten ruokalajien kanssa ja yksi annos vegaaniseksi tehtynä ei kyllä mitenkään ole liikaa vaadittu. Kaikki ruoka voi olla mautonta tai huonoa, jos se tahallaan tehdään huonoksi. Vegaaniruokaa ei aina edes tiedä vegaaniseksi, ellei sitä kerrota, niinkuin meillä kävi erään vannoutuneet vihaavan kanssa, joka kehui tietämättään vegaanista ruokaa.

Vierailija
111/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanille tehdään omat pienet annokset laatikoita, on maailman helpoin asia ottaa kauhallinen sosetta erilleen ennen kerman ja munien lisäämistä. Rosolli on valmiiksi vegaanista, samoin vihersalaatit. Lisäksi tietysti joku vegaaninen kinkunkorvike, jos sellaista halutaan. Meillä ei tarvitse kokoontua kuin kymmenen ihmistä, niin puolella on jo joku rajoite, ja aina niistä on selvitty. Pelkästään yksi vegaani olisi suorastaan helppo homma.

Palstan itsestään epävarmat lihansyöjät eivät moiseen akrobatiaan kykene. Liekö se yletön kinkun mättäminen aiheuttanut jonkinlaisen aivovaurion vai mikä lie.

Eivät kykene vegaanitkaan laittamaan sekasyöjävieraalle liharuokaa. Mikähän heille on aivovaurion aiheuttanut? Liiallinen porkkalan mässääminen?

Minusta on ymmärrettävämpää noin päin, että moni ei halua käsitellä eläimen kappaleita, vaikka ei niitä itse joutuisi syömäänkään. Aika monelta meiltä sekasyöjiltä jäisi eläin jahtaamatta, tappamatta ja käsittelemättä. Kun sen kinkun ostaa kaupasta ei tarvitse sikaa ajatella. Jouluntähti on ehdoton, kuten Juice sanaili.

Vierailija
112/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään muulla ei ole väliä! Kaikki pitää tehdä vegaanisena ja mitään kinkkua ym.lihaa tai kalaa ei saa olla, koska vegaanille voi tulla paha mieli ja kuvotus, ja hänen koko joulu menee sitten pilalle. Muiden joululla ei ole väliä, koska ovat itsekkäitä ja brutaaleja ja se vegaani on maailmanpelasta, vähän kuin Jeesus!

Kaikissa asioissa on hurmahenkisiä saarnaajia. Tunnen paljon vegaaneja, eikä heistä yksikään vaadi muita elämään omien tapojensa mukaisesti. Tunnen uskovaisiakin, joista jokunen jaksaa käännyttää joka tilanteessa ja muutama, joille asia ei ole painostamisen arvoista. Pahimpia lienevät, no olkoon. Mitäpä tässä toisten uskomuksia ja valintoja arvostelemaan. Annan olla ja toivon, että antavat minun olla.

Vierailija
113/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöytään kokoontuu myös pari vegaania. He tuovat mukanaan yleensä itse ruokia mutta tekevät reippaasti että kuka tahansa saa myös ottaa jos vain haluaa. Eivät millään lailla tuo ilmi sitä erityisesti. Meillä on myös eräs kalalle sekä useammalle mausteelle ja pähkinöille allerginen ja hänen ruokailujen suhteen tilanne on hyvin erilainen. Esimerkiksi vegaanit antoivat viime vuonna listan jokaisesta ruuasta mitä kaikkea olivat mihinkin laittaneet. 

Vierailija
114/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan jouluruoka on perinteinen mitä meillä on aina , syökööt mitä voi, en tee mitään erikoisruokia kenellekään ikinä.

Kerrot varmaan kutsuessasi, ettet tarjoa mahdollisille vegaaneille tai allergikoille tai muuten ruokarajoitteisille ruokaa. Jos haluavat tulla katsomaan teidän syömistänne, ovat tervetulleita. Olethan tietoinen, että allergia voi puhjeta myöhäisemmällä iällä. Kenelle hyvänsä voi käydä näin, vaikka kuinka olisi inhonnut ruuasta allergian takia kieltäytyjiä.  Tuttuni oli kuolla syötyään kiiwin, jolle ei aikaisemmin ollut allerginen. Itse huomioin kutsumieni vieraiden ruokarajoitteet tai sitten en kutsu heitä syömään vaan muuten kyläilemään. 

On ihan eri asia huomioida allergioista johtuvat ruokarajoitteet, kuin alkaa huomioida trendi-pelle-tolvanoiden itse itselleen keksimiä rajoitteita.

Vierailija
115/143 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunca problemos.

Suvaitsevaisia joulupöytiä itse kullekin.

Vierailija
116/143 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen vegaanisukulaiselle laatikot niin, että otan keitetystä soseutetusta aineksesta osan, johon en lisää voita, kermaa, munaa tai muuta eläinperäistä. Paistan pienissä rasioissa/astioissa. Vegaanisukulainen on rakas ja tärkeä osa joulunviettoa ja ansaitsee tämän pienen huomioonottamisen. Samoin toimin toisten ruokalajien kanssa ja yksi annos vegaaniseksi tehtynä ei kyllä mitenkään ole liikaa vaadittu. Kaikki ruoka voi olla mautonta tai huonoa, jos se tahallaan tehdään huonoksi. Vegaaniruokaa ei aina edes tiedä vegaaniseksi, ellei sitä kerrota, niinkuin meillä kävi erään vanno

Normaalit ihmiset toimivat näin.

Tämä keskustelu on todellla hämmentävä. Olen itse kasvanut suvussa jossa on kunnia-asia olla vieraanvarainen. Jos vieraita kutsutaan niin silloin panostetaan siihen että he viihtyvät, hyvä ruoka on osa sitä viihtymistä. 

Vierailija
117/143 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tehdäänkö kaikki ruoka hänelle sopivaksi, jota kaikki muutkin tietty "voivat" syödä, mutta maku kärsii pahasti?"

Tehdään hyviä vegaaniruokia, jolloin maku ei kärsi. Kaikki saavat syödä niitä.

Lisäksi tehdän hyviä ei-vegaanisia rokia, joita niitäkin saavat kaikki syödä. 

Jokainen luultavasti löytää tarjoilusta jotakin, mikä ei itselle sovi.

Vierailija
118/143 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki gluteenitonta, koska kokki (minä) on keliaakikko. Perheen 18v on lakto-ovovegetaristi, joka syö myös kalaa. Lähes kaikki käy myös hänelle siis. Jos olisi vegaani joulupöydässä niin saisi tuoda omat ruokansa tekemieni lisäksi. Olen miettinyt joulupöydän mahdollisimman vähätöiseksi, koska olen ollut yh pitkään. Esim savukala haetaan valmiina, eikä mäti+smetana+sipuliin tarvitse kuin pilkkoa sipulia. Perunoiden keitto ja laatikoiden lämmitys ei paljoa työtä vaadi. Salaattiin pitää tietty ainekset pilkkoa.

Vierailija
119/143 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kahdenlaisia (vähintään) vegaaneja. On niitä jotka syövät terveellisesti ja monipuolisesti huomioiden myös proteiinin tarpeesta ja vierailulle mennessään ottavat omat ruuat mukaan (paljon, koska kinkkuväki haluaa innokkaasti myös maistella niitä ruokia niin paljon, että hyvä jos vegaanille jää mitään).

Sitten on näitä pullamössövegaaneja (toiselta nimeltään "en syö lihaa"), jotka elävät pullamunkeilla ja limsalla ja karkeilla.

Vierailija
120/143 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sun luo  muutenkaan on vapaaehtoisia syömään tulijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi