Kuvitteellinen tilanne jouluruokailussa: yksi erikoisruokailija
Esim. vegaan, tehdäänkö kaikki ruoka hänelle sopivaksi, jota kaikki muutkin tietty "voivat" syödä, mutta maku kärsii pahasti? Vai tehdäänkö yhdelle hänelle sopivaa ja muille hyvältä maistuvaa ruokaa?
Kommentit (143)
Jos vegaani on fiksu, hän tuo mukanaan jotain vegaanista joulupöytään. Mutta yleensä kyllä riittää, jos kaikille on jotakin eli esimerkiksi sille vegaanille joku ruoka jolla saa mahansa täyteen ja lisäksi joku jälkkäri
Riippuu aika paljon siitäkin, onko porukan koko 10 vai 3 henkeä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on allergioita, ja lapsesta asti meillä on toimittu siten, että on ne normaalit tarjoilut, ja sitten on jotain minulle sopivaa myös.
Samalla lailla toimin nyt itsekin omien lasteni kanssa. On monenlaista, mutta siten, että jokainen on huomioitu. Yksi ei syö sipulia, joten sipuli on erillisessä kulhossa salaatin vieressä, kuten myös allergisoiva tomaatti.
Pidämme kalasta, mutta tietenkään se, joka ei pidä, ei syö kalaa, joten huomioin, että hänellekin on jotain.
Yksi syö vaaleaa leipää, toinen tummaa, kolmas toivoo rieskaa. Ei ole ongelma hankkia monenlaista leipää, jotta jokainen saa jouluna syödä mielestään.
Kinkku kelpaa kaikille, mutta jos joku ei siitä pitäisi, tai on vaikka vegaani, huolehtisin että hänelle on jotain mieleistä myös. Vähintään muutamaa salaattia. Ihan suoraan voi kysyä, mitä hän toivoo tai ehkä hän tuo mukanaan jotain mistä pitää.
Tuollainen pieni huomioiminen ei ole iso vaiva. Yksi lapseni ei pienenä pitänyt mistään jouluruuasta, siis kinkusta tai laatikoista, joten tein lisäksi pienen makarooni laatikon, jota hän söi mielellään. Laatikko kuin laatikko, ja se oli hänen herkkuaan
Ei joulun tai minkään juhlan ole tarkoitus olla kidutusta tai kiusantekoa,vaan että kaikilla on hyvä olla.
No se voi tuntua kiusanteolta jos yhden henkilön vastuulla hoitaa jokaisen erilaiset mieltymykset ja ruokavaliot. Kohteliasta olisi mielestäni auttaa joulutarjoiluissa muutenkin mutta etenkin, jos on erityisruokavaliota
Kyllä porkkana ja lanttulaatikoista saa maukkaita vegaani versioina. Mulla on ohjeessa, että sinne voi laittaa sitä vettä jossa porkkanat keitetty tai kermaa. Tosin varmasti tulis kauramaidollakin hyvää. Rosolli käy sellaisenaan. Ei oo vaikeaa. Jäisi vaan kalat ja kinkku hänellä syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on allergioita, ja lapsesta asti meillä on toimittu siten, että on ne normaalit tarjoilut, ja sitten on jotain minulle sopivaa myös.
Samalla lailla toimin nyt itsekin omien lasteni kanssa. On monenlaista, mutta siten, että jokainen on huomioitu. Yksi ei syö sipulia, joten sipuli on erillisessä kulhossa salaatin vieressä, kuten myös allergisoiva tomaatti.
Pidämme kalasta, mutta tietenkään se, joka ei pidä, ei syö kalaa, joten huomioin, että hänellekin on jotain.
Yksi syö vaaleaa leipää, toinen tummaa, kolmas toivoo rieskaa. Ei ole ongelma hankkia monenlaista leipää, jotta jokainen saa jouluna syödä mielestään.
Kinkku kelpaa kaikille, mutta jos joku ei siitä pitäisi, tai on vaikka vegaani, huolehtisin että hänelle on jotain mieleistä myös. Vähintään muutamaa salaattia. Ihan suoraan voi kysyä, mitä hän toivoo tai ehkä hä
No se voi tuntua kiusanteolta jos yhden henkilön vastuulla hoitaa jokaisen erilaiset mieltymykset ja ruokavaliot. Kohteliasta olisi mielestäni auttaa joulutarjoiluissa muutenkin mutta etenkin, jos on erityisruokavaliota
Tuota, jos kutsujen ruokailujen järjestäminen tuntuu kiusanteolta, niin miksei järjestä kutsuja jo alkujaankin nyyttäriperusteella, tai sitten järjestä vaan illanistujaisia ilman ruokailuja.
Jos minut kutsutaan syömään kysellen erityisruokavaliota, niin en nyt joo ole tajunnut olevani suuri kiusantekijä, kun vastaan rehellisesti ruokarajoitteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku kelpaa kaikille, mutta jos joku ei siitä pitäisi, tai on vaikka vegaani, huolehtisin että hänelle on jotain mieleistä myös. Vähintään muutamaa salaattia. Ihan
Tuota, jos kutsujen ruokailujen järjestäminen tuntuu kiusanteolta, niin miksei järjestä kutsuja jo alkujaankin nyyttäriperusteella, tai sitten järjestä vaan illanistujaisia ilman ruokailuja.
Jos minut kutsutaan syömään kysellen erityisruokavaliota, niin en nyt joo ole tajunnut olevani suuri kiusantekijä, kun vastaan rehellisesti ruokarajoitteeni.
Oletko siis mennyt aina joulupöytään kysymättä mitä voit tuoda mukana?
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis mennyt aina joulupöytään kysymättä mitä voit tuoda mukana?
Yleensä kun kysyy niin vastaus on joko tuo jälkiruoka/viinipullo tai ei tartte tuoda mitään. Kukaan ei ole koskaan sanonut että tuo omat ruokasi.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani = pelle
Pelle taidat sinä olla. Minä en ole vegaani mutta kunnioitan näitä ihmisiä. Olen kasvissyöjä muuten mutta syön jonkin verran kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään sitä, mitä halutaan. Vegelle voi sanoa, että jos ei ruoka kelpaa, sen voi jättää syömättä.
Tyypillinen sekasyöjän epäkohtelias suhtautuminen. Aivan asiallisesti voi vaan kertoa mitä ruoka sisältää Kyllä vegaani osaa itse huolehtia syömisistään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei tule minun joulupöytään sellaista. Teenjuoja riittää ja sitten se maitojuttuinen, muut ottakoot mitä pöydässä on, monipuolista joka tapauksessa.
Hyvää joulua sinullekin ja rauhallista joulumieltä! Myös jouluaterian äärellä.
Perinteiset porkkana-, peruna- ja laatikot pitäisi kelvata vegaanille, kuten myös rosolli ja herneet (pakaste tai säilötyt). Itse asiassa jouluruuissa ainoita liharuokia on kinkku ja kaloista, lipeäkala tai lohi. Osa vegaaneista syö kalaa (pesco-ovovegaanit). En ole vielä sitä päivää nähnyt, että syötäisiin ainostaan kinkkua ja kalaa, kaikille löytynee omat syötävät. Jos ei vieraalle sovi, niin tuokoot omat eväänsä joulupöytään tai jääkööt kotiin nillittämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan jouluruoka on perinteinen mitä meillä on aina , syökööt mitä voi, en tee mitään erikoisruokia kenellekään ikinä.
Meillä on ainoastaan laktoosittomia tuotteita ja ihan syystä. Mutta ideologisia syitä en erikseen ala huomioimaan, tosin kukaan ei ole koskaan vaatinutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Laatikot, uunijuurekset, puuro - nuo on helppo tehdä vegaanisina. Joskus tein taateli-linssipatén joka maistui kaikille.
Vegaaneja ei ole mutta maidoton, gluteeniton ja IBS.
Laatikot ilman Kermaa ja Voita.. Nnnngh...
Puuro ilman maitoa...Hmph.
Taateli Linssipatee...Hyvä luoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään sitä, mitä halutaan. Vegelle voi sanoa, että jos ei ruoka kelpaa, sen voi jättää syömättä.
Tyypillinen sekasyöjän epäkohtelias suhtautuminen. Aivan asiallisesti voi vaan kertoa mitä ruoka sisältää Kyllä vegaani osaa itse huolehtia syömisistään.
Kiva, että sinä osaat! Valitettavasti moni vegaani ei osaa.
Meillä on 10 Jouluvierasta ja heistä seitsemällä on joku ruokarajoite.
Yksi Karppaaja. Vege. Elävänravinnon syöjä. Muslimi. jne.
Meillä on aika Valtava Joulupöytä. 138 eri ruokaa....
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä on ollut jo niin pitkään arkipäivää, kun suvun nuorisot on kuka milloin olleet joko kasvareita tai vegaaneita, Joulupöydästä löytyy aina kaikille kystä kyllä, on kaloja, on kinkku ja karjalanpaisti, on juustoja, on leivonnaisia ja kaikenlaista hyvää, puurot ja laatikot tehdään aina vegaanisina ja voin 100% vannoa, että niistä ei eroa huomaa, kasvislisukkeiden lisäksi laitetaan joku vegaaniproteiini, yleensä se jätetään nuorison tehtäväksi.
Yhtään eripuraa ei ole tästä saatu ja joulua ollaan vietetty onnellisena ja mahan viereen on kaikki päässeet illalla nukahtamaan. Joulurauhaa vaan teille kaikille!
Voi siis käyttää ihan normaalisti maitoa, kermaa ja voita, koska voit 100% vannoa, ettei eroa huomaa. (Sairaudet/allergiat tietty erikseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku kelpaa kaikille, mutta jos joku ei siitä pitäisi, tai on vaikka vegaani, huolehtisin että hänelle on jotain mieleistä myös. Vähintään muutamaa salaattia. Ihan suoraan voi kysyä, mitä hän toivoo tai ehkä hä
"No se voi tuntua kiusanteolta jos yhden henkilön vastuulla hoitaa jokaisen erilaiset mieltymykset ja ruokavaliot. Kohteliasta olisi mielestäni auttaa joulutarjoiluissa muutenkin mutta etenkin, jos on erityisruokavaliota"
Itsehän sinä päätät keitä kutsut.
Minä en ole mikään ammattikokki enkä sellaiseksi rupea. Vielä noin 10 vuotta sitten oli helppoa kutsua ihmisiä kotiin syömään tai kahville. Muutama ruoka-allergikko tai yksi keliakiapotilas oli helppo huomioida, kun osti kaupasta tuolle erityistapaukselle sopivat tarjoilut valmiina.
Yhtäkkiä muutaman viime vuoden aikana ruokaongelmat ovat kuitenkin räjähtäneet käsiin. Kuusikymppinen sukulaisnainen on yhtäkkiä keksinyt olevansa gluteeniyliherkkä ja lihaton, ja laskee jokaisen hiilarigramman. Mitään diagnooseja näistä vaivoista ei ole. Toinen taas ei rehuja syö, ainakaan kypsennettyjä. Yksi ei enää suostu syömään esimerkiksi tiettyjä juureksia tai kasviksia, lähinnä vehnähöttö kelpaa. Kuulemma kertyy ilmaa vatsaan, jos syö "liian vahvaa" ruokaa. Yksi sukulainen päätti ryhtyä pesco-vegaaniksi ja yksi taas ei syö kalaa, ainakaan raakana jne. jne.
Minulle riitti tällainen pelleily pari vuotta sitten. Ilmoitin jo viime vuonna, että varaamme aattoillan ruokailun ravintolasta, jos haluatte liittyä seuraan, niin ilmoittakaa päivään x.x. mennessä niin varaan pöydän. Ketään ei kiinnostanut, vaan saatiin viettää joulua ihan vain omalla perheellä puolison ja lasten kanssa. Tänä vuonna jatkamme tuolla hyväksi osoittautuneella linjalla. Ei ikinä enää sukujouluja eikä mitään muitakaan yhteisruokailuja, joissa joudun itse kokkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset porkkana-, peruna- ja laatikot pitäisi kelvata vegaanille, kuten myös rosolli ja herneet (pakaste tai säilötyt). Itse asiassa jouluruuissa ainoita liharuokia on kinkku ja kaloista, lipeäkala tai lohi. Osa vegaaneista syö kalaa (pesco-ovovegaanit). En ole vielä sitä päivää nähnyt, että syötäisiin ainostaan kinkkua ja kalaa, kaikille löytynee omat syötävät. Jos ei vieraalle sovi, niin tuokoot omat eväänsä joulupöytään tai jääkööt kotiin nillittämään.
Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä edes jouluna. Kasvissyöjissä on enemmän vaihtelua, usein syövät maitotuotteita ja munia, jotkut kalaakin.
Kinkku kelpaa kaikille, mutta jos joku ei siitä pitäisi, tai on vaikka vegaani, huolehtisin että hänelle on jotain mieleistä myös. Vähintään muutamaa salaattia. Ihan suoraan voi kysyä, mitä hän toivoo tai ehkä hän tuo mukanaan jotain mistä pitää.
Tuollainen pieni huomioiminen ei ole iso vaiva. Yksi lapseni ei pienenä pitänyt mistään jouluruuasta, siis kinkusta tai laatikoista, joten tein lisäksi pienen makarooni laatikon, jota hän söi mielellään. Laatikko kuin laatikko, ja se oli hänen herkkuaan
Ei joulun tai minkään juhlan ole tarkoitus olla kidutusta tai kiusantekoa,vaan että kaikilla on hyvä olla.