Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuroepätyypillinen on naurettava sana. Ei aivovaurio tai dementiakaan ole mitään neuroepätyypillisyyttä vaan vamma/sairaus.
ADHD esimerkiksi ei ole vamma. Eikä sairaus. Mikä sitten mielestäsi olisi oikea termi?
Häiriö.
Niinhän se onkin. Neuropsykiatrinen häiriö. Haluatko siis ennen kaikkea, että siihen liitettäisiin joku negatiivinen piirre ja siksi neuroepätyypillinen ei sovi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuroepätyypillinen on naurettava sana. Ei aivovaurio tai dementiakaan ole mitään neuroepätyypillisyyttä vaan vamma/sairaus.
ADHD esimerkiksi ei ole vamma. Eikä sairaus. Mikä sitten mielestäsi olisi oikea termi?
Kyse on sovittuihin diagnoosikriteereihin perustuvasta oireyhtymästä eli oireryppäästä. Mistään sen kummemmasta diagnoosi ei kerro.
Eli jatkossa ei saisi puhua neuroepätyypillisestä vaan ihmisestä jolla on diagnoosikriteereihin perustuva oireyhtymä. Älkää olko naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriö.
Niinhän se onkin. Neuropsykiatrinen häiriö. Haluatko siis ennen kaikkea, että siihen liitettäisiin joku negatiivinen piirre ja siksi neuroepätyypillinen ei sovi?
Siihen ei liity ainakaan merkittäviä positiivisia puolia. Toki niitäkin on, kuten kaikilla muillakin, mutta adhd:sta ne eivät johdu. Häiriöstä puhuminen myös antaa tarpeeksi vakavan kuvan. En kannata mitään kaunistelua siksi että ihmisille tulee hyvä mieli.
Oma mies on paras säätämisessä, sähläämisessä ja tavaroiden hukkaamisessa 🙂. Mutta rakas se on silti. Välillä löytyy kynä maustelaatikosta, juomaton kahvi vessasta, laskut jostain astiakaapista... Sellasta se on. Mutta taitava rakentaja. Keskittyy täysillä.
Nentit ovat täysiä perkeleitä. Heille kaikki on aina helppoa, ja sitten he kehtaavat väittää jopa traumatisoituvansa siitä, että pitää ottaa muutkin huomioon. Paskat sanon minä. Nenttejä ei kiinnosta muu kuin haavoittuvassa asemassa olevien polkeminen ja "parempien" nuoleskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriö.
Siihen ei liity ainakaan merkittäviä positiivisia puolia. Toki niitäkin on, kuten kaikilla muillakin, mutta adhd:sta ne eivät johdu. Häiriöstä puhuminen myös antaa tarpeeksi vakavan kuvan. En kannata mitään kaunistelua siksi että ihmisille
Perustele ihmeessä, että miksi ne hyvät puolet ei johdu ADHD:sta? Yhtenä hyvänä puolena voi olla esimerkiksi impulsiivisuus, eloisuus ja leikkimielisyys. Keskimäärin ns. normaalit on erittäin tylsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriö.
Siihen ei liity ainakaan merkittäviä positiivisia puolia. Toki niitäkin on, kuten kaikilla muillakin, mutta adhd:sta ne eivät johdu. Häiriöstä puhuminen myös antaa tarpeeksi vakavan kuvan. En
Perustele ihmeessä, että miksi ne hyvät puolet ei johdu ADHD:sta? Yhtenä hyvänä puolena voi olla esimerkiksi impulsiivisuus, eloisuus ja leikkimielisyys. Keskimäärin ns. normaalit on erittäin tylsiä.
En sanoisi ns. normaaleita tylsiksi, vaan pikemminkin vaarallisiksi. He ovat uhka kaikelle heidän "normaalista" poikkeavalle, ja toki myös itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että jotkut ihmiset suorastaan vihaa Adhd:sta kärsiviä. Mikä teitä vaivaa? Mielummin olen Adhd, kun noin tunne vammainen.
En vihaa, ärsyttää vaan se, että diagnoosien varjolla aletaan haukkumaan normaaleja "neurotyypilliseksi" tai muuta keinotekoista. En ole mikään "neurotyypillinen", olen ihan tavallinen ja normaali ihminen.
Yhtä rasittavaa kuin haukutaan normaaleja ihmisiä "cis-ihmisiksi". Ihan kuin kaikki muut olisivat jotain transeja ja normaalien pitäisi alkaa heistä erottautumaan.
Ei. Sinä olet se poikkeava, joten hyväksy asia. Ei syöpäpotilaatkaan hauku terveitä "kasvaimettomiksi".
Täysi saatana sinä terffinretku olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriö.
Siihen ei liity ainakaan merkittäviä positiivisia puolia. Toki niitäkin on, kuten kaikilla muillakin, mutta adhd:sta ne eivät johdu. Häiriöstä puhuminen myös antaa tarpeeksi vakavan kuvan. En
Ei ole osunut silmiin sellaisia tutkimuksia, joissa olisi todettu vaikkapa keskimääräistä korkeampi älykkyys tai oikeudenmukaisuus.
Impulsiivisuus on yleisesti ottaen huono piirre ja voimakkaana todella hankala elämän kannalta. Jossain harvoissa tilanteessa siitä voi olla hyötyä, mutta useimmissa tilanteissa ei ole. Eloisuudesta ja leikkimielisyydestä en tiedä kuinka vahvasti ovat yhteydessä adhd:seen. Mielestäni myöskään muutaman hyvän (ei niin merkittävän) luonteenpiirteen esiintyminen adhd-ihmisillä hieman muuta väestöä useammin ei tarkoita, että kyseessä olisi joku myönteinen erilaisuus. En pysty käsittämään ajattelua, että ihmisiä määritellään niin vahvasti diagnoosin perusteella. Normaalit varmaan tuntuvat poikkeavasta tylsältä. Kuitenkin normaalien mielestä toiset normaalit voivat olla hyvinkin hauskoja ja hyvää seuraa. Heistä nepsyt voivat olla keskimäärin jopa tylsää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että jotkut ihmiset suorastaan vihaa Adhd:sta kärsiviä. Mikä teitä vaivaa? Mielummin olen Adhd, kun noin tunne vammainen.
En vihaa, ärsyttää vaan se, että diagnoosien varjolla aletaan haukkumaan normaaleja "neurotyypilliseksi" tai muuta keinotekoista. En ole mikään "neurotyypillinen", olen ihan tavallinen ja normaali ihminen.
Yhtä rasittavaa kuin haukutaan normaaleja ihmisiä "cis-ihmisiksi". Ihan kuin kaikki muut olisivat jotain transeja ja normaalien pitäisi alkaa heistä erottautumaan.
Ei. Sinä olet se poikkeava, joten hyväksy asia. Ei syöpäpotilaatkaan hauku terveitä "kasvaimettomiksi".
Adhd-vammanen diagnoosin kera täällä terve! Olen täysin samaa mieltä tosta nentit sitä, nentit tätä paskasta. Ekaa kertaa kuulin tota jargonia ADHD-ryhmässä. Vituttaa tommonen me vs. ne -vastakkainasettelu. Kaikki me ihmisiä ollaan ja kusipäitä on kaikkialla kuten hyviäkin tyyppejä. En edes halua laskea itseäni mihinkään nepsy-porukkaan kuuluvaksi, yritän vain itse toimia parhaalla tavalla näiden piirteiden kanssa. Mistään supervoimasta ei tosin pääasiassa ole kyse, vaikka joskus hyperfokuksessa on tullutkin painettua kouluprojekteja tai pitkiä työpäiviä. Mutta nää perkeleen nentti-termit yms sais heittää meneen.
390 lisää, että monilla adhd-ihmisillä on liitännäisongelmia, joista osa on hyvinkin vakavia. Ne myönteiset puolet mitä adhd voi aiheuttaa ovat hyvin mitättömiä haittoihin nähden. Ja isolla osalla siihen liittyviä myönteisiä puolia ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
390 lisää, että monilla adhd-ihmisillä on liitännäisongelmia, joista osa on hyvinkin vakavia. Ne myönteiset puolet mitä adhd voi aiheuttaa ovat hyvin mitättömiä haittoihin nähden. Ja isolla osalla siihen liittyviä myönteisiä puolia ei edes ole.
Riippuu täysin tapauksesta, mutta ADHD:hen liittyy riski addiktioille. Se miten pärjää elämässä riippuu paljon omista elämäntaidoista ja itsetuntemuksesta. Monille esim. Himoliikunta voi korvata haitallisia tapoja. Kysehän on siis dopamiininiksien hakemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd-vammanen diagnoosin kera täällä terve! Olen täysin samaa mieltä tosta nentit sitä, nentit tätä paskasta. Ekaa kertaa kuulin tota jargonia ADHD-ryhmässä. Vituttaa tommonen me vs. ne -va
Minua myös ärsyttää nuo. En tosiaan halua kuulua mihinkään nepsy-porukkaan, vaikka minulla on todettu touretten oireyhtymä. Enkä ole siitä mitään hyötynyt. Haittaa jonkin verran, vaikka se ei ole vaikein mahdollinen. Pidän sitä häiriönä. Olen myös mielisairas. Koen olevani tavallinen ihminen jolla on vakavia häiriöitä. Olen aika tavallinen persoona. Tiedän hyviä tyyppejä joilla on ja ei ole diagnooseja.
Minä add innostun ja riemastun lapsenomaisesti. Ilman tätä olisin tosi tylsä ja tasainen. Normiaikuiselta sellainen reagoiminen ei ole kovinkaan tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä add innostun ja riemastun lapsenomaisesti. Ilman tätä olisin tosi tylsä ja tasainen. Normiaikuiselta sellainen reagoiminen ei ole kovinkaan tyypillistä.
Moni pitää tasaisista persoonista eikä miellä heitä tylsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni pitää tasaisista persoonista eikä miellä heitä tylsiksi.
Itse olen ajatellut että muut ovat tylsiä ja itse eloisa ja sosiaalinen ennen kuin sain selville oman ADHD:ni ja kävin ADHD-ryhmässä keskustelemassa samanlaisten kanssa. Tajusin että voi perkele kuinka rasittavia. Yritän jatkossa rajoittaa itseäni. Ymmärrän mikseivät kaikki pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd-vammanen diagnoosin kera täällä terve! Olen täysin samaa mieltä tosta nentit sitä, nentit tätä paskasta. Ekaa kertaa kuulin tota jargo
varmasti oletkin tavallinen ihminen. Mielenterveyden häiriöitä tai vikoja ei pitäisi häpeillä ja on hienoa jos niitä työstää ja oppii itsestään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriö.
Siihen ei liity ainakaan merkittäviä positiivisia puolia. Toki niitäkin on, kuten kaikilla muillakin, mutta adhd:sta ne eivät johdu. Häiriöst
Miksi sinulla on tarve alentaa niitä, jotka eivät ole mielestäsi normaaleja? Huomaatko itse millaista vastakkainasettelua teet? Ja usko pois, me "epänormaalit" olemme todella tietoisia niistä ADHD:n haittavaikutuksista. Olemme kuulleet niistä usein myös muilta koko elämämme. Jos voisin, luopuisi tästä. Mutta kun en tästä eroon pääse niin miksi ihmeessä etsimällä etsisin vain niitä negatiivisia puolia. Ei ihme, että masennusta on niin paljon, jos missään ei saa nähdä mitään hyvää ja jos ääneen menet vaikka itseäsi kehumaan, tulee joku varmasti alentamaan heti perään.
Minua sanottiin erityislaatuiseksi ihmiseksi psykiatrian poliklinikalla sen yhteydessä, kun totesivat että olen nepsy. Jotenkin huvitti. :D Ja ei, minulla ei liity edes mitään vahvuuksia.
Kyse on sovittuihin diagnoosikriteereihin perustuvasta oireyhtymästä eli oireryppäästä. Mistään sen kummemmasta diagnoosi ei kerro.