Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätä minä inhoan "omat rajansa" löytäneissä ihmisissä

Vierailija
07.12.2024 |

Siinä ei mitään, jos omat rajat löytäessään sanoo selvän ei:n kaikenlaiselle yksipuoliselle palvelemiselle. Tuollaiselle kuuluukin sanoa ei. Kenenkään tehtävä ei ole olla toisten kynnysmatto, likaämpäri tai apupoika.

Oma kokemus taas on ollut, että osa näistä omien rajojensa löytäjistä muuttuu ihan kamaliksi ihmisiksi. En tarkoita sellaista tavallista rajojen pitämistä (kieltäytymistä esimerkiksi ikävistä asioista), vaan ihan hirveää vaativuutta toisia kohtaan. Toisissa ei kestetä enää mitään huonoja puolia ja katkaistaan välit vedoten omiin rajoihin. Kokemusta on esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat katkaisseet pitkäaikaisiin ystäviin välit, koska yksi kylään tullut ystävä kehtasi istua sohvan käsinojalla, toinen ei antanut kummilapselle kyllin kallista syntymäpäivälahjaa ja kolmas ei kestänyt ystävänsä sairastumista. Jos toinen ihminen on millään tavalla vajavainen tai tarvitseva, niin heti lyödään liinat kiinni ja katkaistaan välit. Katoaa siis täysin käsitys siitä, millaiset omat rajat ovat kohtuullisia ja millaiset eivät. Ei kukaan ole täydellinen, eikä kaikista pikkuasioista tarvitse vetää jumalatonta palkokasvia nenäänsä.

Kommentit (479)

Vierailija
301/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo keskustelu? En ole vastuussa sinun elämästä, voin olla ystäväsi ja silti en ole vastuussa sinun elämästä. Minä määrittelen sinulle rajat kuinka vaikutat minun elämään. Ei keskustelijat tässä hae ystävää tai suojelijaa? Ihmiset kertovat kuinka paska ihminen olet jos et ota vastuuta heidän elämästä ja valinnoista. Hukkuvaa pitää auttaa, mutta ei antaa vetää itseä syvyyksiin.

Vierailija
302/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outo keskustelu? En ole vastuussa sinun elämästä, voin olla ystäväsi ja silti en ole vastuussa sinun elämästä. Minä määrittelen sinulle rajat kuinka vaikutat minun elämään. Ei keskustelijat tässä hae ystävää tai suojelijaa? Ihmiset kertovat kuinka paska ihminen olet jos et ota vastuuta heidän elämästä ja valinnoista. Hukkuvaa pitää auttaa, mutta ei antaa vetää itseä syvyyksiin.

Missä noin on sanottu että pitäisi ottaa vastuu muiden elämästä ja valinnoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää alotus on juuri se miksi niitä rajoja täytyy hakea. Ei kukaan muu ole oikeutettu sanelemaan mitkä rajat on ok ja mitkä ei. Ja totta vie siitä suututaan ja pidetään kamalana ihmisenä, kun alkaakin näyttämään mikä sopii ja mikä ei. Tää on just sitä, että kilteiltä yleensä edellytetään sitä, että toisilta ei vaadita mitään ja sit kun vaaditkin, niin oot kamala ja joustamaton. Hyvin tyypillistä on semmoiselle toisten rajojen paukuttelijoille myös kertoa, että tähän et sitten suostu ja tätä et tee, mutta tähän kuuluu suostua. Kun nää rajat on henkilökohtaisia, niin kun joku hyvin aiemmin sanoi.

Vierailija
304/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin toiselta puolelta Suomea, kirjaimellisesti. Välimatkaa on siis aivan helvetisti. Käyn kotopuolessa yhdestä kahteen kertaan vuodessa ja samalla reissulla näen sekä suvun, että ystävät. He harvoin kulkevat toiseen suuntaan. Kerron hyvissä ajoin etukäteen, milloin olen paikalla.

Sellaiset "ystävät", jotka omiin rajoihinsa vedoten ovat peruneet näitä harvinaisia tapaamisia "en nyt tänään ole kovin energinen, on kuunneltava rajojaan" -tyylillä ovat kyllä jääneet pois elämästäni.

Joku raja sillä omankin navan kaivelulla.

Asun ulkomailla ja allekirjoitan tämän TÄYSIN. "Ei voi nähdä tänään kun en jaksa just nyt putsata autoa lumesta." tai on joku marjapuskien leikkaaminen just sinä päivänä. Selvä, itse matkustin 20 tuntia ovelta ovelle. Ei ole tarvinnut enää nähdä näitä kavereita ollenkaan.

Mutta kun ihan oikeasti kukaan ei pyytänyt sinua matkustamaan 20 tuntia. Tule jos haluat, mutta älä oleta muiden keskeyttävän elämänsä tämän vuoksi. Ne marjapuskien leikkuut on selkeästi tekosyitä sille, ettei sinua haluta tavata.

Vierailija
305/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää alotus on juuri se miksi niitä rajoja täytyy hakea. Ei kukaan muu ole oikeutettu sanelemaan mitkä rajat on ok ja mitkä ei. Ja totta vie siitä suututaan ja pidetään kamalana ihmisenä, kun alkaakin näyttämään mikä sopii ja mikä ei. Tää on just sitä, että kilteiltä yleensä edellytetään sitä, että toisilta ei vaadita mitään ja sit kun vaaditkin, niin oot kamala ja joustamaton. Hyvin tyypillistä on semmoiselle toisten rajojen paukuttelijoille myös kertoa, että tähän et sitten suostu ja tätä et tee, mutta tähän kuuluu suostua. Kun nää rajat on henkilökohtaisia, niin kun joku hyvin aiemmin sanoi.

Miksi ei ilmennä rajojaan aivan normaalisti tutustuessaan ihmisiin? Mikä saa ihmisen olemaan valheellinen ylimiellyttäjä? Hylkäämisen pelko? Läheisriippuvuus?

Vierailija
306/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu kyllä avasi taas silmiä, miksi ihmisten on niin vaikeaa muodostaa läheisiä ihmissuhteita. Mulla on lähipiiri jo täynnä ja hyvä niin. Läheiseni kunnioittaa rajojani ja kunnioitan läheisteni rajoja. En jaksaisi aloittaa mitään alusta enkä rautalangasta vääntämään mikä sopii ja mikä ei. 

Vierailija
307/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu kyllä avasi taas silmiä, miksi ihmisten on niin vaikeaa muodostaa läheisiä ihmissuhteita. Mulla on lähipiiri jo täynnä ja hyvä niin. Läheiseni kunnioittaa rajojani ja kunnioitan läheisteni rajoja. En jaksaisi aloittaa mitään alusta enkä rautalangasta vääntämään mikä sopii ja mikä ei. 

Niinpä. Surullista on että tietyissä piireissä luodaan vihan kulttuuria. Jos et ole juuri mittatilauksena oleva käyttöesine sopivaan elämän vaiheeseen niin et ole minkään arvoinen ihmisenä on näiden ajatusmalli. Joka on sairas.

Vierailija
308/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ilmennä rajojaan aivan normaalisti tutustuessaan ihmisiin? Mikä saa ihmisen olemaan valheellinen ylimiellyttäjä? Hylkäämisen pelko? Läheisriippuvuus?

Mun kohdalla varmaankin se, ettei ole lapsena tullut tarpeineen kohdatuksi. Sen sijaan on oppinut, että pitää ylimiellyttää ja roikkua ties missä paskassa ihan jotta saisi perustarpeensa tyydytettyä. Sitten joutuu aikuisena ihan rautalangasta vääntäen ja yrityksen ja erehdyksen kautta etsimään ne omat tunteet ja tarpeet ja rajat ja kompuroi matkalla. 

Vierailija
309/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajaton voi tarkoittaa kahta asiaa. Semmoista ihmistä, joka suostuu kaikkeen ja myötäilee toisia, mutta toisaalta myös jyräävää ihmistä, joka ei ollenkaan hyväksy, että muillakin ihmisillä on oma tahto ja omat prioriteettinsa. Nämä kaksi menevät tässäkin keskustelussa iloisesti sekaisin. 

Rajaton joka myötäillyt pitkään muuttuu rajat löytäessään jyrääväksi rajattomaksi. Mutta tosi harvoin normaaliksi.

Aika inhottava näkökulma. Sinusta siis on olemassa kivoja ihania ihmisiä, kuten sinä itse, ja viallisia ihmisiä, jotka eivät voi elää oikein ikinä, koska ovat viallisia. Just. 

Vierailija
310/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla varmaankin se, ettei ol

Ymmärrän. Mutta se kompurointi ei voi tarkoittaa mallia jossa oikeutetaan huono käytös muita kohtaan koska on tuollainen lapsuustausta. En sano että sinä olisit niin tehnyt mutta tätä mallia näkee paljon. Valitettavasti.

Vierailija
311/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ulkomailta saapuja ei ehkä hahmota, että. niillä toisilla on täysi elämä ja arki kotonansa, kun hän saapuu huudeille. Eivät lapsuutesi ihmiset ole jähmettyneet henkeään pidätellen odottamaan, että saavut heitä tervehtimään. Heillä on uudet ystävät, perheet ja ne marjapensaat huolehdittavana. 

Vierailija
312/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajaton voi tarkoittaa kahta asiaa. Semmoista ihmistä, joka suostuu kaikkeen ja myötäilee toisia, mutta toisaalta myös jyräävää ihmistä, joka ei ollenkaan hyväksy, että muillakin ihmisillä on oma tahto ja omat prioriteettinsa. Nämä kaksi menevät tässäkin keskustelussa iloisesti sekaisin. 

Rajaton joka myötäillyt pitkään muuttuu rajat löytäessään jyrääväksi rajattomaksi. Mutta tosi harvoin normaaliksi.

Aika inhottava näkökulma. Sinusta siis on olemassa kivoja ihania ihmisiä, kuten sinä itse, ja viallisia ihmisiä, jotka eivät voi elää oikein ikinä, koska ovat viallisia. Just. 

Miten näet asian noin mustavalkoisesti? Itse katson ihmisen tekoja ja käytöstä ennen kuin teen omia arvioitani.

Ihmisen käytös vuorovaikutuksessa harvoin aivan perustuksiaan myöten muuttuu.

Tietyt piirteet ilmentyvät lähes aina. Sitten toki mt-ongelmaiset erikseen joiden käytös usein arvaamatonta. Mutta ei nyt välitetä heistä koska he eivät kuulu elämääni. Eikä tarvitsekaan kuulua.

-eri

Vierailija
313/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin toiselta puolelta Suomea, kirjaimellisesti. Välimatkaa on siis aivan helvetisti. Käyn kotopuolessa yhdestä kahteen kertaan vuodessa ja samalla reissulla näen sekä suvun, että ystävät. He harvoin kulkevat toiseen suuntaan. Kerron hyvissä ajoin etukäteen, milloin olen paikalla.

Sellaiset "ystävät", jotka omiin rajoihinsa vedoten ovat peruneet näitä harvinaisia tapaamisia "en nyt tänään ole kovin energinen, on kuunneltava rajojaan" -tyylillä ovat kyllä jääneet pois elämästäni.

Sinullahan se suurin napa on: Oi, minä suuri ja mahtava astun kaupunkiin. Tulkaa luokseni tai hylkään teidät O.o

Ehkä heillä tosiaan on parempaakin tekemistä, kuin pokkuroida sinua sinun aikataulujesi mukaan. Ehkä he eivät myöskään syystä ole halunneet tulla sinua

En ole tämä "kaupunkiin saapuja," mutta kyllä sivustaseuraajana minustakin on outoa, että jos ystävä kerran vuodessa käy kotikulmilla ja vain tuolloin olisi mahdollisuus tavata, kun ei itse tämän uuteen kotikaupunkiin viitsitä koskaan tapaamaan lähteä, niin kyllä minä ainakin pakottautuisin tapaamaan tämän ystävän, vaikka kuinka väsyttäisi. Voihan ystävän pyytää luokseen vaikka kahville, jos itse on oikeasti niin väsynyt, ettei muualle jaksa lähteä.

Jos syyt ettei onnistu on tyyliin "pitää leikata marjapensaat just tänään," niin kyllä minusta tämä näiltä kavereilta narsistisuudelta ja itsekeskeisyydeltä kuulostaa. Ollaan niin ylpeitä, ettei  "suostuta pomppimaan" "Suuren Kaupunkiinsaapujan" luo, vaan osoitetaan halveksuntaa, ylenkatsetta ja sitä, ettei kyseinen henkilö ole itselle tärkeä eikä millään lailla merkityksellinen henkilö. Menneisyyden roskakoppaan joutavat tuollaiset narsistiset ja itsekeskeiset niskojennakkelijat, jotka haluavat osoitella ylenkatsettaan!

Vierailija
314/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnosti sen verran juu, huvittaa tuo ap:n vuodatus, oikeasti MITÄ sitten, jos joku on löytänyt rajansa niin sen ei luulisi tervettä ihmistä haittaavan, päinvastoin, ap voisi löytää myös omat rajansa ja olla inhoamatta (mikä on muuten aika voimakas tunne) ihmisiä, jotka ovat omassa elämässään tehneet päätöksen, joka ei millään muotoa kuulu edes ap:lle muuta kuin näemmä noin, että Mielensäpahoittaa ja jopa inhoaa 😅😅 relaa ap, hanki kuule ihan OMAT rajat jookos?

No harmittaahan se, että ap:n tuttavapiirissä taas yksi vähemmän jota voi hyväksikäyttää ja polkea oman mielensä mukaan.

Vierailija
315/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti myös, että jos on tottunut tietynlaiseen "palveluun" ystävältä ja sitten tämä "palvelu" yhtäkkiä loppuukin, niin se koetaan kriisinä ja hylkäämisenä tms. ja että ihminen muuttunut ihan kauheaksi. Sama käytös joltain toiselta, jolle on eri odotukset, ei olisi mitään pahaa. 

Ja yleisesti, jos kaveri ei ehdi (tai halua tai jaksa) nähdä, niin ei se mitään hylkäämistä tarkoita. 

Vierailija
316/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnosti sen verran juu, huvittaa tuo ap:n vuodatus, oikeasti MITÄ sitten, jos joku on löytänyt rajansa niin sen ei luulisi tervettä ihmistä haittaavan, päinvastoin, ap voisi löytää myös omat rajansa ja olla inhoamatta (mikä on muuten aika voimakas tunne) ihmisiä, jotka ovat omassa elämässään tehneet päätöksen, joka ei millään muotoa kuulu edes ap:lle muuta kuin näemmä noin, että Mielensäpahoittaa ja jopa inhoaa 😅😅 relaa ap, hanki kuule ihan OMAT rajat jookos?

No harmittaahan se, että ap:n tuttavapiirissä taas yksi vähemmän jota voi hyväksikäyttää ja polkea oman mielensä mukaan.

Kommenttisi kertoo vain sinusta. Ei kukaan normaali ajattele noin.

Vierailija
317/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja allekirjoitan tämän TÄYSIN. "Ei voi nähdä tänään kun en jaksa just nyt putsata autoa lumesta." tai on joku marjapuskien leikkaaminen just sinä päivänä. Selvä, itse matkustin 20 tuntia ovelta ovelle. Ei ole tarvinnut enää nähdä näitä kavereita ollenkaan.

On sinun valintasi asua ulkomailla ja matkustaa 20 tuntia mutta et voi olettaa että täällä päivystetään sinun tulemisiasi tai keskeytetään arki SINUN aikatauluilla. Mihin pyydät heitä tulemaan, kun tekstistäsi päätellen heidän pitää tulla sinua tapaamaan paikkaan A. Mikä estää sinua menemästä ystävän luo, jonka auto on lumen alla tai toisen, jonka piha odottaa marjapuskien tyhjentämistä?

Vierailija
318/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan se suurin napa on: Oi, minä suuri ja mahtava astun kaupunkiin. Tulkaa luokseni tai hylkään teidät O.o

Ehkä heillä tosiaan on parempaakin tekemistä, kuin pokkuroida sinua sinun aikataulujesi mukaan. Ehkä he e

En ole tämä "kaupunkiin saapuja," mutta kyllä sivustaseuraajana minustakin on outoa, että jos ystävä kerran vuodessa käy kotikulmilla ja vain tuolloin olisi mahdollisuus tavata, kun ei itse tämän uuteen kotikaupunkiin viitsitä koskaan tapaamaan lähteä, niin kyllä minä ainakin pakottautuisin tapaamaan tämän ystävän, vaikka kuinka väsyttäisi. Voihan ystävän pyytää luokseen vaikka kahville, jos itse on oikeasti niin väsynyt, ettei muualle jaksa lähteä.

Jos syyt ettei onnistu on tyyliin "pitää leikata marjapensaat just tänään," niin kyllä minusta tämä näiltä kavereilta narsistisuudelta ja itsekeskeisyydeltä kuulostaa. Ollaan niin ylpeitä, ettei  "suostuta pomppimaan" "Suuren Kaupunkiinsaapujan" luo, vaan osoitetaan halveksuntaa, ylenkatsetta ja sitä, ettei kyseinen henkilö ole itselle tärkeä eikä millään lailla merkityksellinen henkilö. Menneisyyden roskakoppaan joutavat tuollaiset narsistiset ja itsekeskeiset niskojennakkelijat, jotka haluavat osoitella ylenkatsettaan!

Taas kovin dramaattista. Ehkä se, mitä toinen ajattelee vanhaksi ystäväksi on toiseen suuntaan vain etäinen tuttu menneisyydestä, jonka kuulumisia näkee joskus somessa. Ei ole halveksuntaa, jos ei jaksa/ehdi nähdä. 

Vierailija
319/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo välttämättä mitään mallia mitä se rajojen ilmentäminen normaalisti edes tarkoittaa. 

Vierailija
320/479 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi kertoo vain sinusta. Ei kukaan normaali ajattele noin.

Ymmärtäminen johtuu lukijasta. Ja en väittänytkään että olisit normaali. Toisten alistaminen ja hyväksikäyttö on kaukana normaalista.