Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7141)

Vierailija
7121/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä uhrata terveytensä ja henkensä seksin takia. Ongelma tulee siinä kohtaa, jos samaa vaaditaan myös muilta. Silloin siitä tulee massiivinen ongelma, myös hengellisessä mielessä.

Vierailija
7122/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En ole tuo, jolle sanasi asetit. Ja jopa ymmärrän näkökulmasi sarkastisista viesteistä.

Mutta mietipä itse vastaavasti, että miten asiallista on (taas) vihjailla jotain siitä, miten kirjoittaja voi? "Tuleeko entistä huonompi mieli"?  Kun ei tässä ole kyse siitä, miten hän, minä tai sinä juuri tänään voimme tai olemmeko huonolla vai hyvällä mielellä. Vaan paljon isommista asioista. Sarkasmikin voi joskus olla ihan tehokas keino yrittää avata toisten silmiä. 

Ja jos kirjoitat henkilöön käyvästi vihjaillen, niin jätä edes se sydän pois, kiitos. 

Minäkään en ole tuo jolle sinä vastasit. Mutta sanon tämän: tästä huomaa miten rumaan puheeseen ja rumiin ajatuksiin tässä ketjussa ihan turtuu. Kun joka viesti henkii ilkeyttä rivien välissä, on vaikea ymmärtää että joku ihan oikeasti tarkoittaa vilpittömästi mitä kirjottaa.

Minusta tuo viesti ei mene henkilöön, koska jokainen näkee että tuo henkilö kelle se oli osoitettu, kirjoitti sellaista tekstiä, että varmasti hällä on paha mieli. Jos hänelle toivotta mukavampaa päivänjatkoa, niin sehän on ihan oikein toivottu

Ennemmin puuttuisin nuihin emakoihin ja muuhun rumaan kieleen ja valehteluun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7123/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoa, että lestadiolaiset elää vielä noin vanhanaikaisesti. Helluntailaiset käyttivät ehkäisyä jo 70-luvulla ja perheet olivat jo silloin pieniä. Monilla oli 2 lasta, maksimissaan 3.

Vierailija
7124/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskovaiset vaatisi asioita vaan itseltään, päivämiehessä ei koskaan olisi kirjoituksia ehkäisyyn liittyen

Avaatko vähän tätä logiikkaasi? Päivämiehessä käsitellään kaikenlaisia asioita: syntymää, kuolemaa, vanhemmuutta, mielenterveyttä Eivätkö nuo kaikki ole ihmisille toisaalta henkilökohtaisia ja toisaalta koko yhteiskuntaa koskettavia asioita?

Vierailija
7125/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskovaiset vaatisi asioita vaan itseltään, päivämiehessä ei koskaan olisi kirjoituksia ehkäisyyn liittyen

Avaatko vähän tätä logiikkaasi? Päivämiehessä käsitellään kaikenlaisia asioita: syntymää, kuolemaa, vanhemmuutta, mielenterveyttä Eivätkö nuo kaikki ole ihmisille toisaalta henkilökohtaisia ja toisaalta koko yhteiskuntaa koskettavia asioita?

Ymmärrät varmasti itsekin jos ajattelet. Vl-liikkeessä ehkäisy on uskonopillinen kysymys ja ehkäisemättömyyttä vaaditaan lähtökohtaisesti kaikilta, samalla tavalla kuin vaikkapa yksiavioisuutta. Siitä aina sanotaan, että se on henkilökohtainen asia, mutta käytännön tasolla se ei ole. Esim. juutalaisuudessa se on myös käytännön tasolla henkilökohtainen pariskunnan välinen asia, eikä kukaan kysy miksi johonkin perheeseen ei synny lapsia tms. Vaikka juutalaisuudessakin on isoja perheitä ja saattavat sanoa, etteivät usko ehkäisyyn. Mutta lopulta se ei ole opillinen kysymys samalla tavalla kuin vl-liikkeessä, eikä ehkäisy ole ongelma jos pariskunnalla on tilanne joka sitä vaatii. Asia käsitetään todellakin täysin henkilökohtaiseksi. 

Vierailija
7126/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän uskovaisiltakaan kukaan kysy lapsimäärästä! Luuletteko te että joku kysyy? Siitäkö tämä vinksahtanut keskustelu kumpuaa?

Vierailija
7127/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän uskovaisiltakaan kukaan kysy lapsimäärästä! Luuletteko te että joku kysyy? Siitäkö tämä vinksahtanut keskustelu kumpuaa?

On kysytty ja saatetaan juoruilla selän takana. Ei liity siihen tämä keskustelu.

Vierailija
7128/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vl, joka ajattelee, että ehkäisy oman jaksamisen ynnä muiden asioiden suhteen on ihan fine. Mulle ei vaan usko avaa sellasta ymmärrystä, että Jumala vaatisi olemaan koko ajan synnyttämässä vaan omaa vointia saa seurata ja sen mukaan. Jos ei jaksa niin ei ole pakko jaksaa. Ihan sama vaikka pidettäisiin harha-oppisena, saa pitää, ei heikennä mun luottamusta Jumalan hyvyyteen.

Mun silmin esim. jos nainen vaatii kohdunpoistoa tarpeettomasti, kun lääkärin mielestä sterilisaatio olisi tarpeen, niin sillä naisella on mun mielestä psyykkisiä ja hengellisiä ongelmia joihin pitäisi hakea apua. Aika vääristynyt on nimittäin usko silloin. Tuli vaan mieleen eräs lehtiotsikko. Näitä näkemyksiä tuon esiin myös kun olen nuorten sukulaisten kanssa tekemisissä, en halua, että kukaan vaikka sisarusten lapsista omaksuu mitään sairasta käsitystä ehkäisystä, ettei omassa terveydestä tule välittää tms. Suosittelen vielä jokaiselle, lukekaa itse Raamattu kannesta kanteen, kyllä se kristinuskon sanoma sieltä kirkastuu ihan eri tavalla kuin pelkästään seurapuheita kuuntelemalla.

Vierailija
7129/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhahko artikkeli (2009), mutta tässä on niin monta asiaa pielessä jo hengellisestä näkökulmasta, että hirvittää. Kyllä asiat on vääristyneet ja pahasti.

"Suomen lääkäriliiton toiminnanjohtajan Heikki Pälveen mukaan lääkäreiden hoidettavana on silloin tällöin äitejä, joilla on takanaan jo monta synnytystä ja seuraava muodostaisi turvallisuusriskin.

"On ollut tilanteita, joissa äidin halu ja lääkärin käsitys hänen turvallisuudestaan ovat joutuneet vastakkain."

Pälveen mukaan lääkäri ei voi tehdä potilaalle sellaista toimenpidettä, jota tämä ei tahdo. Hän voi vain valottaa, mikä olisi lääketieteellisesti järkevää, viisasta ja suositeltavaa.

"Aika ilmeistä on ollut, että (ehkäisystä kieltäytymisen) taustalla on ollut äidin voimakas näkemys siitä, että ehkäisy ei ole asiallista."

Oysin synnytys- ja naistentautien klinikan ylilääkäri, professori Juha Tapanainen kertoo, että ehkäisystä keskustellaan lestadiolaissynnyttäjien kanssa ani harvoin. Äidille saatetaan ehdottaa esimerkiksi sterilisaation mahdollisuutta.

"Sterilisaatioon lopulta päätyviä on ollut tosi vähän", Tapanainen valottaa.

Ylilääkäri pitää tilannetta ongelmallisena, sillä monet perheet hyväksyisivät kuitenkin kohdun poistamisen äidin terveyttä vaarantavissa tilanteissa. Sterilisaatio on selvästi isompi pala purtavaksi.

"Kohdunpoisto on iso leikkaus, kun taas sterilisaatio on pikku homma. Lopputulos on kuitenkin ihan sama.""

Vierailija
7130/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, oikeastaan 15v sitten on aika lähellä vielä, ei kovin vanha artikkeli ja tuskin näkemykset niin nopeasti edes muuttuu.

Vierailija
7131/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni sekä Raamatusta että seurapuheista kuuluu juuri samanlainen hyvän paimenen ääni. Koskaan en ole kuullut seurapuheissa puhuttavan ehkäisystä (tai en ainakaan muista), mutta blogeissa ja Päivämiehessä sekä ihan ystävien kanssa keskusteluissa siitä on puhuttu. En tiedä ketään, kuka olisi ehkäisyä vastaan, jos se uhkaa terveyttä ja henkeä. Sekä fyysisen että psyykkisen terveyden hoito voi vaatia ehkäisyä ja silloin sitä käytetään.

Minusta tuntuu hyvin omituiselta päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen vastata yhä uudestaan syytöksiinksiin, joiden mukaan me henkemme ja terveytemme uhraten synnytämme lapsia. Sehän ei ole totta.

Vierailija
7132/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni sekä Raamatusta että seurapuheista kuuluu juuri samanlainen hyvän paimenen ääni. Koskaan en ole kuullut seurapuheissa puhuttavan ehkäisystä (tai en ainakaan muista), mutta blogeissa ja Päivämiehessä sekä ihan ystävien kanssa keskusteluissa siitä on puhuttu. En tiedä ketään, kuka olisi ehkäisyä vastaan, jos se uhkaa terveyttä ja henkeä. Sekä fyysisen että psyykkisen terveyden hoito voi vaatia ehkäisyä ja silloin sitä käytetään.

Minusta tuntuu hyvin omituiselta päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen vastata yhä uudestaan syytöksiinksiin, joiden mukaan me henkemme ja terveytemme uhraten synnytämme lapsia. Sehän ei ole totta.

Koskaan en ole kuullut, koskaan ei ole tapahtunut sitä ja tätä. Heti kieltäminen. Sinä ja minä taidetaankin elää hyvin eri yhteisöissä, elät ehkä jossain Venuksessa? Suosittelen lukemaan tuon yllä olevan artikkelin pätkän ajatuksella. Se kertoo hyvin selvästi asioita, joiden olemassaoloa sinä et halua tunnustaa edes itsellesi.

Vierailija
7133/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun kautta aukeaa: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 

Niin kuin itseäsi!

Ja Jumalaa yli kaiken...

Vierailija
7134/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu on pikkuseikkoja kun verrataan kuolemattoman sielun kohtaloon. Jos saat elävän uskon sydämeesi, niin sinäkin tunnet sen. 

Uskovainen ei ole lain alla, vaikka uskovainen sydän rakastaa Jumalan lakia.

vl-uskovainen on SRK-n sääntöjen alaisuudessa. 

Vierailija
7135/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole kuullut, koskaan ei ole tapahtunut sitä ja tätä. Heti kieltäminen. Sinä ja minä taidetaankin elää hyvin eri yhteisöissä, elät ehkä jossain Venuksessa? Suosittelen lukemaan tuon yllä olevan artikkelin

Niin. Minä kirjoitin _omista_ kokemuksistani. Jos sinun mielestäsi Heikki Pälve tuntee ne minua paremmin, niin saat toki olla sitä mieltä.

Vierailija
7136/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kiellän, se ei ole totta. Kun kiellän, se ei ole totta. Kun kiellän, se ei ole totta. Älä myönnä, niin se ei ole totta.

^tämän kaltaisten ihmisten takia myös apua tarvitsevat jää ilman apua.

Vierailija
7137/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole kuullut, koskaan ei ole tapahtunut sitä ja tätä. Heti kieltäminen. Sinä ja minä taidetaankin elää hyvin eri yhteisöissä, elät ehkä jossain Venuksess

Niin. Minä kirjoitin _omista_ kokemuksistani. Jos sinun mielestäsi Heikki Pälve tuntee ne minua paremmin, niin saat toki olla sitä mieltä.

Sun kokemustyyppi taitaa valitettavasti olla aika harvinainen. Ei ole mitään syytä epäillä artikkelin haastateltuja. 

Vierailija
7138/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu on pikkuseikkoja kun verrataan kuolemattoman sielun kohtaloon. Jos saat elävän uskon sydämeesi, niin sinäkin tunnet sen. 

Uskovainen ei ole lain alla, vaikka uskovainen sydän rakastaa Jumalan lakia.

vl-uskovainen on SRK-n sääntöjen alaisuudessa. 

Mä en ole, teen just niin kuin haluan. SRK ei ole mulle auktoriteetti, mietin mielummin miten Jeesus neuvoisi.

Vierailija
7139/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta lapsiasiaa on kysyneet ainoastaan ei-vl työkaverit. Heti jos on vähänkin maha turvoksissa, niin joku tulee kysymään onko vauva tulossa. Se on aika kiusallista molemmin puolin.

Kylläpä vl:t toisiltakin utelee ja mahoja seurataan. Joku vasta avioitunut pari saa kyllä, jos ei uteluita, niin katseita osakseen. Jos ei ala vauvaa kuulumaan niin sitäkin saatetaan jossain porukassa ihan ääneen pohdiskella et eiköhän ne saa lapsia jne. 

Ja muutenkin kysellään sukulaisilta "onko vauvoja tulossa". Esim eräs henkilö kysyi siskoltaan onko hänen lapsilleen, joita siis useampi nuoria aviopareja, et onko tulossa vauvoja. 

Vierailija
7140/7141 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisy on avioparin välinen asia, ei kuulu SRk-lle. Ehkäisy ei ole mikään pelastumisehto. Suurperheesssä äidin lisäksi myös isä voi väsyä. Jokaisen pitäisi miettiä omaa ja puolison jaksamista eikä  huomioida minkäänlaisen uskonnon vaatimuksia.Jos vedotaan, että omatunto ei sallia ehkäisy, vaikka ei jaksaisi, ollaan uskomisen suhteen heikoilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi