Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
7141/7592 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä pidän parisuhteita kannattelevana tekijänä vl-perheissä (ja monissa uskonnollisissa ryhmissä), että avioliittoa arvostetaan ja sen eteen ollaan valmiita näkemään vaivaa."

Onpa taas idealistinen kuva. Ei ole koko totuus. Yhdessä kyllä pysytään mutta avioliitto saattaa olla todella epätasapainoinen ja riitaisa ja mitä lie. Vain tuo erota ei saa periaate pitää yhdessä. 

Vierailija
7142/7592 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, muistan myös pienenä, kun puhuttiin et se ja se on menossa naimisiin ja oltiin et nyt jo, et nepäs pian (siis pian lestadiolaisittainkin, eli tosi nopeasti), niin äiti tyyliin sanoi, et no eihän ne voi pitää toisistaan näppejään erossa. 

Eli naimisiin on mentävä, jos haluaa edetä fyysisesti pidemmälle. 

Mut siis nyt kun oikein mietin, niin tosiaan kun seurusteluajat on pidentyneet, ainakin mitä mututuntuma on itsellä ja muidenkin kuullu sanovan, niin tosiaan voi olla monenlaista paria. Voi toki olla et jotku vaan "pitää sen Päivämiehen välissä" eikä kajoa toiseen fyysisesti paitsi vasta hääyönä (miettikää mikä paine.. tosin eihän hääyö tarkoita et suoraan päätyyn asti pitäisi mennä, voihan silloin vaikka vasta pussata eka kerran.  heh). Et jotkut ei ehkä ole niin seksuaalisia olentoja tai vaan on niin vahvoja tässä(kin) asiassa kuin ehkä uskossaan muutenkin, ts. vl-sääntöjen noudattamisessa. 

Mut luulen, et on aika paljon eri variaatioita, et joillakin voi olla hyvinkin jo sukupuolielämää seurustellessa/kihloissa ollessaan eikä silti kiire naimisiin. Silloinhan voi just käyttää ehkäisyä tms. eikä kukaan edes odota vauvoja tulevaksi, kun eivät ole naimisissa. Saapahan rauhassa tutustua toisiin joka osa-alueella ilman yhteenmuuttoa ja lopullista ratkaisua olla loppuelämä yhdessä eikä kukaan tuijota mahaa eikä udella mitään vauvoista tai ihmetellä kun ei vauvoja kuulu eikä ole mitään selittelyn tarvetta.

Sit on niitä, jotka menee "reippaasti" naimisiin, mut ei vaan vauvoja kuulu. Eli osataan olla naimisissa rennosti ehkä ilman selittelyn tarvettakaan ja käytetään ehkäisyä, kunnes ollaan valmiita ottaa lapsia vastaan. Koska näitäkin pareja on. Tosin voi olla ettei saa lapsia oikeasti, mutta jotkut kuitenkin saa sitten myöhemmin. 

Sit on ne jotka menee nopsaan naimisiin seksin takia ja eihän ehkäisy ole sallittua, niin lapsia tulee ja tulee, vaikka huomattaisiinkin ettei tuo ole se oikea. Et eihän toista edes kunnolla tunne. Mut tässä sitä nyt vaan olla eikä muuta voi. Elämä kantaa.. tai sitten ei. 

Sitte on ne onnelliset; nopeaan naimisiin ja lapsia tulee tai ei, mut elämä on onnellista. 

Sitte vielä ne, jotka ei oikeasti saa lapsia ja kipuilee asian kanssa, kun kaikki tietty olettaa, et lapsia tulee avioitumisen jälkeen ja tuijottaa mahaa ja kyseleekin ehkä ja pitää selittää, et kun ei vaan tuu vaikka haluttaisiin kovasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7143/7592 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan uskonnollisessa ryhmässä avioliitossa voi olla vakaviakin ongelmia läpi vuosikymmenten, se uskonnollinen vakaumus pitää vaan yhdessä. Muilla se johtaisi joko eroon, tai siihen, että ongelmia aiheuttava ihminen korjaa käytöstään. Kun avioliitto itsessään on sitoumus, moni ei edes ponnistele ollakseen hyvä puoliso, vaan elää just niin kuin haluaa ja heikompi tavallaan alistuu tai sitten perheessä on hirveitä riitoja ja ristiriitoja jatkuvasti. 

Vierailija
7144/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän uskovaisiltakaan kukaan kysy lapsimäärästä! Luuletteko te että joku kysyy? Siitäkö tämä vinksahtanut keskustelu kumpuaa?

Minulta lapsiasiaa on kysyneet ainoastaan ei-vl työkaverit. Heti jos on vähänkin maha turvoksissa, niin joku tulee kysymään onko vauva tulossa. Se on aika kiusallista molemmin puolin.

Kylläpä vl:t toisiltakin utelee ja mahoja seurataan. Joku vasta avioitunut pari saa kyllä, jos ei uteluita, niin katseita osakseen. Jos ei ala vauvaa kuulumaan niin sitäkin saatetaan jossain porukassa ihan ääneen pohdiskella et eiköhän ne saa lapsia jne. 

Ja muutenkin kysellään sukulaisilta "onko vauvoja tulossa". Esim eräs henkilö kysyi siskoltaan onko hänen lapsilleen, joita siis useampi nuoria aviopareja, et onko tulossa vauvoja.&

Yksi kysymys: miksi kirjoitat väliin "heh"? Miksi naureskelet tuolle tilanteelle?

Vierailija
7145/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni sekä Raamatusta että seurapuheista kuuluu juuri samanlainen hyvän paimenen ääni. Koskaan en ole kuullut seurapuheissa puhuttavan ehkäisystä (tai en ainakaan muista), mutta blogeissa ja Päivämiehessä sekä ihan ystävien kanssa keskusteluissa siitä on puhuttu. En tiedä ketään, kuka olisi ehkäisyä vastaan, jos se uhkaa terveyttä ja henkeä. Sekä fyysisen että psyykkisen terveyden hoito voi vaatia ehkäisyä ja silloin sitä käytetään.

Minusta tuntuu hyvin omituiselta päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen vastata yhä uudestaan syytöksiinksiin, joiden mukaan me henkemme ja terveytemme uhraten synnytämme lapsia. Sehän ei ole totta.

Hyvä, jos näin on. Mutta muistutan, että vaikka naisen keho hyvin kestäisi raskaudet ja synnytykset eikä mielikään rasittuisi sillä tavoin, että psyykkinen terveys olisi suorastaan vaarassa, niin siitä huolimatta hänen osansa voi olla kohtuuttoman raskas. Voi olla vaikea vetää rajaa sen välille, että "en jaksa, aina väsyttää, kunhan vain selviän päivästä toiseen" ja kliinisen masennuksen välille. 

Ja joka tapauksessa tuo oppi, että ehkäistä saa _vasta_ kun se on välttämätöntä naisen terveyden vuoksi ja siitä tehdään näin paitsi lääketieteellinen,  myös uskonnollinen kysymys, asettaa perheet aivan kohtuuttomien valintojen eteen. 

Vierailija
7146/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen vl, joka ajattelee, että ehkäisy oman jaksamisen ynnä muiden asioiden suhteen on ihan fine. Mulle ei vaan usko avaa sellasta ymmärrystä, että Jumala vaatisi olemaan koko ajan synnyttämässä vaan omaa vointia saa seurata ja sen mukaan. Jos ei jaksa niin ei ole pakko jaksaa. Ihan sama vaikka pidettäisiin harha-oppisena, saa pitää, ei heikennä mun luottamusta Jumalan hyvyyteen.. -"

Vl-opetus on vuosikymmenet verrannut ehkäisyä murhan syntiin. Jaksamis-ja terveydelliset syyt on kuitattu sillä, että niin on päiväs kuin on  voimas ja enempää  ei kellekkään anneta, kuin jaksaa kantaa ja rakkaus lapseen syntyy kyllä ajan kanssa ja ketään näistä syntyneistä lapsista ei pois antaisi. Jos on ehkäissyt, on vaadittu ripittäytymään ja pahimmillaan ulossuljettu yhteisöstä.

Miten tästä murhan synnistä on nyt tullut tällainen että voi mennä fiiliksen mukaan? Vl-opetuksen mukaan jos ei tunne synnistä syyllisyyttä, omatunto on paatunut synnin vuoksi ja pitäisi äkkiä puhua uskonsisarelle tai veljelle tästä ja omantunnon herättyä katua syvästi ja pyytää anteeksi. Jos omallatunnolla on syntiä ja kuolee, ei pääse taivaaseen. Tämä on myös vl-opetus, ei oma mielipiteeni. Vai pitäisikö kysyä ihan srk:n puheenjohtajan kanta tähän?

Vierailija
7147/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koskaan en ole kuullut seurapuheissa puhuttavan ehkäisystä (tai en ainakaan muista)"

No nyt on melko huono muisti tällä vl:llä. Tai ehkä valikoiva kuulo. Miten kätevää, näin pysytään synnittömänä uskossa.

Vierailija
7148/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos on ehkäissyt, on vaadittu ripittäytymään ja pahimmillaan ulossuljettu yhteisöstä. -

Älä nyt hulluja puhu.

Kohta saan sinulta vastauksen: totta kai minä tiedän kun olen yhteisössä kasvanut / olen vl / naapurissa asuu ilkeitä lestadiolaisperheitä / olen Pohjois-Pohjanmaalla asunut mutta onneksi päässyt pois muuttamaan / mieheni on lestadiolaissuvusta / jne. jne.

Vierailija
7149/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koskaan en ole kuullut seurapuheissa puhuttavan ehkäisystä (tai en ainakaan muista)"

No nyt on melko huono muisti tällä vl:llä. Tai ehkä valikoiva kuulo. Miten kätevää, näin pysytään synnittömänä uskossa.

Täälläkin yksi huonomuistinen 🙋

Vierailija
7150/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen vl, joka ajattelee, että ehkäisy oman jaksamisen ynnä muiden asioiden suhteen on ihan fine. Mulle ei vaan usko avaa sellasta ymmärrystä, että Jumala vaatisi olemaan koko ajan synnyttämässä vaan omaa vointia saa seurata ja sen mukaan. Jos ei jaksa niin ei ole pakko jaksaa. Ihan sama vaikka pidettäisiin harha-oppisena, saa pitää, ei heikennä mun luottamusta Jumalan hyvyyteen.. -"

Vl-opetus on vuosikymmenet verrannut ehkäisyä murhan syntiin. Jaksamis-ja terveydelliset syyt on kuitattu sillä, että niin on päiväs kuin on  voimas ja enempää  ei kellekkään anneta, kuin jaksaa kantaa ja rakkaus lapseen syntyy kyllä ajan kanssa ja ketään näistä syntyneistä lapsista ei pois antaisi. Jos on ehkäissyt, on vaadittu ripittäytymään ja pahimmillaan ulossuljettu yhteisöstä.

Miten tästä murhan synnistä on nyt tullut tällainen että voi mennä fiiliksen mukaan?

Jos omatunto paatuu synnin vuoksi, kukaan ei voi olla varma, että omatunto vielä herää. Jokaisella ihmisellä on etsikonaika, jolloin Jumala erityisesti kutsuu ja silloin kannattaa siihen kutsuun vastata. Voi olla, ettei toista mahdollisuutta tule. 

Vierailija
7151/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä murhan synnistä on nyt tullut tällainen että voi mennä fiiliksen mukaan?

Oon miettinyt nää asiat hyvin perusteellisesti, joten ei mua hetkauta edes mitkään viralliset kannanotot. Jokainen joutuu myöntämään totuuden, millaista vahinkoa ehkäisy-oppi on aiheuttanut yksilöiden ja perheiden kohdalla. Siinä on kristillinen rakkaus kaukana. Jumalan oikeudenmukaisuus ja rakkaus ei riipu vl-liikkeen mielipiteestä, se on täysin irrallinen asia, ihmisten mielipiteillä ei ole väliä. Vl-liikkeen mielipide pitäisi kyllä olla sidottu totuuteen, oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen, jos se haluaa kristitty yhteisö olla.

Kuten aina sanotaan, kristitty elää armon (Jumalan hyvyys) alla, ei lain alla. En siis elä lain alla myöskään tässä ehkäisy-asiassa. Mua ei erityisesti kiinnosta joidenkin vanhojen maallikkopuhujien näkemykset -60-luvulta. En pidä niitä näkemyksiä kovin kristillisinä ja lisäksi pidän näitä ihmisiä hieman kehittymättöminä hengellisesti ja myös inhimillisesti.

Jos etsin Jumalan tahtoa, etsin sitä Raamatusta ja Jeesuksen opetuksista, en soita Srk:n konttorille, heillä ei ole erityisasemaa tässä maailmassa. En seuraa sokeasti mitään ihmisryhmää enkä yhtään tavallista kuolevaista, koska nämä on yhtä erehtymiseen ja pahuuteen taipuvaisia kuin kaikki muutkin. Kannattaa katsoa millaisia seurauksia asiat tuottaa. Ehkäisyoppi ei ole tuottanut "hyvää hedelmää". Hedelmistään puu tunnetaan. 

Vierailija
7152/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tosissaan olla paatunut omatunto, jos opettaa oppia, jossa ohitetaan inhimillinen kärsimys. Tämä sotii kaikkia Jeesuksen opetuksia vastaan. Silkkaa pahuutta ja itsekkyyttä.

Vierailija
7153/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omatunto paatuu synnin vuoksi, kukaan ei voi olla varma, että omatunto vielä herää. Jokaisella ihmisellä on etsikonaika, jolloin Jumala erityisesti kutsuu ja silloin kannattaa siihen kutsuun vastata. Voi olla, ettei toista mahdollisuutta tule. 

Tämä on muuten taas tulkintaa, että ihmisellä olisi tietty etsikkoaika. Näin sitä luodaan uskonnollisia oppeja. Mun tulkinnan mukaan Jumala kutsuu ihmistä koko elämän ajan. Vl-liikkeessä tykätään toisinaan olla dramaattisia ja vedetään yhtäläisyysmerkit ties minkä asioiden välille. 

Vierailija
7154/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten taas tulkintaa, että ihmisellä olisi tietty etsikkoaika. Näin sitä luodaan uskonnollisia oppeja. Mun tulkinnan mukaan Jumala kutsuu ihmistä koko elämän ajan. Vl-liikkeessä tykätään toisinaan olla dramaattisia ja vedetään yhtäläisyysmerkit ties minkä asioiden välille. 

Raamatun totuus ei muuksi muutu kieltämällä asia tai sanomalla, että lestadiolaiset ovat dramaattisia. Ei Jumala kutsu ihmistä iankaikkisesti. Mistä sinä löydät yhtäläisyysmerkit sen välille, että ajattelet Jumalan kutsuvan ihmistä koko elämän ajan? Jos Jumala joutuu vielä kutsumaan, niin ihminenhän ei ole ottanut hänen armoaan vastaan.

Heprealaiskirjeestä:

Sen tähden, niin kuin Pyhä Henki sanoo: Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne niin kuin silloin, kun nousitte kapinaan, kun koettelitte minua autiomaassa.

Vierailija
7155/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä saat tulkita mutta muut eivät? 🤔

Vierailija
7156/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä murhan synnistä on nyt t

En usko että kukaan soittaa srk:n konttorilta hengellisiä neuvoja. Ei niiden jakaminen ole sen tehtävä. 

Vierailija
7157/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En usko että kukaan soittaa srk:n konttorilta hengellisiä neuvoja. Ei niiden jakaminen ole sen tehtävä. "

Saattaa hyvinkin soittaa. Tosin tavallisempaa lienee kysellä vaan muilta uskovaisilta. 

Vierailija
7158/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun totuus ei muuksi muutu kieltämällä asia tai sanomalla, että lestadiolaiset ovat dramaattisia. Ei Jumala kutsu ihmistä iankaikkisesti. Mistä sinä löydät yhtäläisyysmerkit sen välille, että ajattelet Jumalan kutsuvan ihmistä koko elämän ajan? Jos Jumala

Kyllä, siellä lukee jos te tänä päivänä kuulette Jumalan äänen-. On totta. Siinä ei suinkaan kuitenkaan sanota, että Jumala lopettaa kutsuminen jos ei älyä kuunnella sitä kutsua. Rakastava elämän antaja kutsuu kyllä jatkuvasti luokseen, voidaan ajatella vaikka tuhlaajapoikavertausta. Vertauksen isä ei olisi varmasti koskaan lakannut toivomasta, että poika palaa kotiin. Sitä parempi tietysti mitä nopeammin kääntyy vääriltä teiltä. Kristinuskoon liittyy keskeisesti se, että usko tarkoittaa Jumalan antaman moraalikäsityksen noudattamista. Ei tietyssä porukassa olemista. 

Vierailija
7159/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä saat tulkita mutta muut eivät? 🤔

Siksi laitoinkin, että mun tulkinnan mukaan. Myönnän kyseessä olevan tulkinnan, toivon että hänkin myöntää kyseessä olevan tulkinnan. Jos kyseessä on tulkinta, kumpi vaan voi olla oikeassa tai sitten vaikka kumpikin voi olla väärässä ja totuus on jotain ihan muuta.

Vierailija
7160/7592 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sen verran, että ei voi käyttää perusteluna, että itse on oikeassa koska Pyhä Henki avaa tietyllä tavalla asian. Jos tämä pitäisi aukottomasti totta, Paavalin ei olisi pitänyt olla jatkuvasti neuvomassa ja opettamassa kristittyjä. Näillähän oli Pyhä Henki. Silti eräässäkin kirjeessä moititaan "te olette hengellisesti pikkulapsia Kristuksen tuntemisessa, ettekä kestä vahvaa hengellistä ruokaa". Toisin sanoen, vaikka he olivat kristittyjä, heille piti silti selittää ja avata monia asioita. Pyhän Hengen läsnäolo ei siis tarkoita, että ihminen ymmärtää kaikki hengelliset asiat oikein.

Ketju on lukittu.