Millainen äiti syöttää 10 kk ikäiselle ranskalaisia?
Kommentit (77)
Vierailija:
No, joskus meillä oli kotiruokaakin, mutta pääasiassa söin pakastepizzoja, ranskalaisia, hampurilaisia, karkkiakin sain aina kun halusin, ja join paljon colaa.
Olen nyt 30-vuotias, hoikka, ja terve kuin pukki. Pidän ruoanlaitosta joten valmistan usein ruokaa itse, mutta rasvaa en pelkää. Kerran viikossa syön hampurilaisen ja ranskiksia. Lapseni syövät perusruokaa, mutta joskus tekee mieli ranskalaisia, ja silloin mennään Mäkkäriin. Terveitä, normaalipainoisia lapsia meillä.
Roskaruokaakin voi syödä kohtuudella, ja pari ranskanperunaa kerran kuussa eivät tee 10 kk ikäisestä vauvastakaan ylipainoista aikuista!
T: äiti 30 v (169 cm ja 54 kg), lapset 4 v ja 2 v.
Etkö ymmärrä, että jos SINÄ olet normaalipainoinen tuollaisesta ruokavaliosta huolimatta, niin se EI tarkoita sitä, että muut olisivat. Ihan turha keskustella täällä nähtävästi yhteiskunnallisesti merkittävistä ilmiöistä, kun ei osata nähdä asiassa kuin oman kapean näkökulman mukaisesti.
neljä lasta on, nuorin 10 kk
nuorin on jo pitkään vetänyt suuhunsa milloin mitäkin...ranskalaisia, karkkeja, suklaata, tavallisia maitotuotteita, valmisruokia (kananuggeteja, lihapullia jne.), jäätelöä...
kerran suu oli täynnä rikkalapiosta otettuja herkkupaloja...karvaisia mätiä banaanipaloja, jonkun imeskelemiä karkkeja, pikkukiviä ja sen sellaista
en koe huonoa omaatuntoa näistä syömisistä. iloinen vauva, ei mitään vaivoja tai sairasteluja. hyvin kasvaa itse sormin popsimallaa ruualla...elää siis lähinnä sormiruualla (perunapalat, lihapalat, makaroonit).
miettikääpä kauhistelijat lapsia ympäri maailmaa. luuletteko, että joka paikassa lapset syövät Pilttejä, Sempereitä, Bonia ja muuta puhdasta ja ravitsevaa ruokaa? Kyllä taitaa valtaosa tässä maailmassa syödä lapsenakin lähinnä samaa ruokaa kuin kaikki muutkin, jo hieman varttuneemmat.
eletäänpä siis jokainen taas tyylillämme ihan rauhassa.
Kiitos ap pelastit mun tylsän siivouspäivän. Olen antanut ALLE 10-kuiselle ranskalaisia, mitä sitten!!!
Hyvällä halulla hän niitä papensi eli juurikaan ranskalaiset eivät suuhun menneet vaan itse käpälöiminen oli parasta. Oman ruokansa oli aiemmin syönyt, niinpä me muut saimme syödä rauhassa ja lapsi viihtyi muiden mukana pöytäseurueessa. Lapsia minulla on kolme.
Meillä lapset ovat siirtyneet syömään samaa ruokaa kuin aikuiset mahd. pian, ja kun kummallakaan ei ole ollut oireita mistään ruoka-aineista, niin tuossa 10 kk iässä ravinto oli jokseenkin samaa kuin meillä aikuisilla (suolattomana jne). Ranskiksia meillä on korkeintaan kerran vuodessa, mutta jos on sattunut olemaan silloin kun vauva oli 10 kk niin varmaan hänkin on saanut pari maistaakseen.
Transrasvojen kauhistelijat: onko teillä myös juustot ja jäätelöt pannassa kotona? Katsoin äsken wikipediasta, ja perunat ei olleet ollenkaan suurimpia transrasvojen lähteitä suomalaisilla, vaan esim. jäätelö ja juusto paljon suurempia.
t. kahden lapsen koulutettu äiti, joka antaa lapsilleen monipuolista ruokaa eikä stressaa turhista
Kummatkin ovat terveitä, hoikkia ja pitävät normaalista ruoasta enemmän. Siltikin on kiva käydä välillä mäkkärillä. Tuskinpa lapset siitä vahingoittuvat. Enemmän haittaa olisi varmasti jostain ehdottomasta KIELLOSTA. " Ei mennä mäkkärille, ranskalaiset ovat epäterveellisiä ja sisältävät plaa, plaa, plaa..."
Molempien pienten herkkua on parsakaali ja keitetyt porkkanat :). Ainoa vihannes, mistä ei kumpikaan ole tähän mennessä tykännyt on ruusukaali.
Molemmat ovat syöneet myös hienoissa ravintoloissa ja tykkäsivät tosi paljon aikuisten hienoista annoksista, joita molemmat napostelivat mieluummin, kuin lasten annosten ranskalaisia :).
Kyllä tuollainen fanaattisuus ennemmin niitä huonoja ruokailutottumuksia opettaa, kuin kohtuullinen kaikenlaisen syömisen salliminen!
Juustoista - voi kettu - normaalin täysrasviaisen juuston transrasva on nitä luonnollista, täysin vaaratonta rasvaa. On siis IHAN eri asia kuin ne teolliset transsit, jota olen jo monen viestin verran kauhistellut. Näitä kun ei edes Fineli erottele niin miksi sitten wikipediakaan...
FYI: Jäätelöissä, myös kermajäätelöissä, on 99 % normaalin maitorasvan lisäksi myös osittain kovetettua kasvirasvaa joka sisältää transrasvaa. Miksi sitä käytetään? - Parantaa säilyvyyttä, on edullista ja laskee tuotteen valmistushintaa ja jäätelö ei kovetu kunnolla pakastimessa eli on " mukavan" pehmeää aina. Pehmis on muuten todellinen transsipommi, näin sivuhuomautuksena.
etteikö se aika järkyttävä määrä huonoa, keinotekoista rasvaa olisi jo kertynyt kovettamaan verisuoniasi. Todennäköisesti juuri näin on. Mene ihmeessä lääkäriin.
Hoikka ei ole automaattisesti terve, ja vaikka ongelmia ei olisi nyt niin se ei tarkoita sitä etteivät ne odota tulevaisuudessa. Eihän tupakanpolttokaan tapa heti, mutta kaikki tietää mitä se tekee pitemmän päälle.
Ennen pitkää tuo yhtälö kyllä räjähtää käsiin. Viimeistään vanhempana alkaa kilot kertyä.
niihin hemmetin transrasvoihin ? siis sellaisen jossa olisi jopa lueteltu tuotteita joita tulisi välttää, ei mitää yleishölönpölöä ? Niin paljon on viime aikoina hölisty näistä transrasvoista ja mua on alkanut kiinnostamaan asia lapsettomuuden kannalta.
Meillä on jo yksi lapsi ja muistan syöneeni ennen raskautumista ja raskautumisaikoihin minimissään hampurilaisaterioita johtuen siitä että muutimme. Nyt on taas tullut vedeltyä mäkissä mössöä naamaan, jätin tosin nekin 2 kk sitten kun kuulin että jopa pieni annos " transrasvaranskiksia" voi vaikeuttaa hedelmöitymistä !
En ole sitten tässä hulinassa ehtinyt perehtyä tarkemmin asiaan , vältän vain nyt kaikkea keinotekoista. Joten vinkkiä linkeistä kehiin, faktaa! Kiitos.
Tässä kaksi tiivistä kirjoitusta. Yksiselitteistä linkkiä ei ole antaa, olen itsekin kerännyt tietoni sieltä päältä. Tämä asia on sellainen, että vaatii vähän viitseliäisyyttä.
- - -
Anja Nysten:
Mitä transrasvat ovat ja miksi ne ovat haitallisia?
Transrasvoja syntyy kasviöljyjen kovetuksessa sekä luonnollisella tavalla märehtijöiden pötsissä. Märehtijöiden pötsissä muodostuneella transrasvalla ei kuitenkaan ole samanlaisia haitallisia vaikutuksia kuin keinotekoisesti tuotetuilla. Monesti maitorasvan transrasvat sekä keinotekoisesti tuotetut transrasvat kuitenkin harhaanjohtavasti niputetaan yhteen.
Termit ¿trans¿ ja ¿cis¿ kuvavat yhdisteen avaruudellista muotoa. Transrasvassa tyydyttymättömän kaksoisidoksen vetyatomit ovat eri puolella, cis-muodolla samalla puolella. Transrasvoja sanotaan joskus ¿haamurasvoiksi¿, sillä elimistömme ei tunnista niitä vieraiksi aineiksi vaan käyttää niitä rakennuspalikkoina cis-rasvojen tilalla heikentäen solukalvojen toimintaa. Yksinkertaistaen voi todeta, että seinämässä käytetään siellä täällä väärän muotoisia kappaleita.
Yhä kasvavan tutkimustiedon mukaan juuri teolliset transrasvahapot on todettu erityisen haitallisiksi sydän- ja verisuonitautien kannalta. Transrasvahapot lisäävät haitallisen LDL-lipoproteiinin ja laskevat hyödyllisen HDL-lipoproteiinin määrää veressä. Transrasvojen epäillään myös häiritsevän sydämen rytmiä sekä lisäävän 2-tyypin diabetesta, insuliiniresitenssiä ja keskivartalolihavuutta.
Monissa varhaisemmissa tutkimuksissa on transrasvat laskettu tyydyttyneisiin rasvoihin olettaen, että transrasvat ja tyydyttyneet rasvat ovat vaikutuksiltaan samanlaisia. Useissa suurissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu transrasvojen olevan tyydyttyneitä rasvoja haitallisempia. Kun transrasvojen saanti kasvaa 2 en-% ravinnossa, kasvaa sydän- ja verisuonitautiriski 30-40 %.
Tutkimukset:
Nurses' health study (Harvard, USA)
Health professionals follow-up study (USA)
Alpha-tocopherol beta-carotene cancer prevention study (Suomi)
Zutphen elderly study (Hollanti)
- - -
Missä elintarvikkeissa on transrasvoja?
Transrasvojen lähteet ovat muuttuneet aikojen kuluessa. Kun vielä 1980-luvulla leivän päällä käytettävät käytettävät margariinit, jotka sisälsivät 15-17 % transrasvahappoja, olivat suomalaisten merkittävin transrasvojen lähde, nykyisin näitä haitallisia rasvoja löytyy esimerkiksi uppopaistetuista tuotteista, kuten ranskanperunoista, munkeista ja lihapiirakoista. Muita lähteitä ovat teolliset einekset ja leivonnaiset, keksit, lehtevät tortut, viinerit, aamiaismurot, mikropopcornit, liemikuutiot, pussikeitot ja ne suklaat, joiden valmistuksessa on käytetty kovetettuja kasvirasvoja. Tanskalaisten selvitysten mukaan elintarvikkeet voivat sisältää runsaastikin transrasvoja, vaikka tuoteselosteessa ei ole mainittu mitään kovetetuista kasvirasvoista.
Keskimäärin saantimäärät ovat kohtuullisella tasolla. Suomessa on kyselytutkimusten perusteella (Finravinto 2002) perusteella arvioitu, että keskimääräinen transrasvojen saanti on noin 0,5 en-%. Keskimääräinen arvio ei kuitenkaan huomioi transrasvapitoisten ruokien suurkuluttajia, nuoria ja nuoria aikuisia, joille maistuvat niin ranskanperunat, nuggetit, keksit¿.Heillä transrasvojen saanti saattaa olla tasolla, jolla riski sydän- ja verisuonitauteihin on kasvanut.
roskaruokaa ja ei edes vaaleeta leipää vaan ruisleipää aina. Ei karkkia muuta kun kouluikäisenä pienet karkkiaskit lauantaisin. minun perheessä syötiin taas ihan kaikkea kotiruuasta einesten kautta roskaruokaan ja karkkiakin saatiin kun mieli teki. Nykyään tilanne se että molemmat olemme kolmekymppisiä ja miehelläni on ongelmia liikapainon kanssa joka alkoi kertymään sitten kun pääsi itse päättämään syömisistään. Mies on erittäin perso roskaruualle ja lait limuille sekä jatkuva makean himo vaivaa. Hänellä on kolesterolia ja veren paine on koholla ja suuri riski sairastua sydän ja verisuoni tauteihin. Mies yrittää laihduttaa mutta ei vaan kykene kun nuo herkut vie aina mennessään. Mieheni sairastelee usein ja on aina todella kipeä. Itse taasen olen hoikka ja ei kolesterolia ja verenpainekin on matala eikä muitakaan sydän ja verisuonitaudin merkkejä ole näkynyt. En juuri ole kipeänä ja olen hyvässä kunnossa vaikka kohta neljän lapsen äiti. En välttele roskaruokaa mutta sitä tekee harvoin mieli joten kun ei tee mieli en sitä syö. Samoin en perusta limuista, karkeista enkä muustakaan makeasta. Jos tekee mieli syön mutta kovin usein ei tee mieli ja silloin syön ihan perusruokaa. Omilla lapsillani olen toiminut oman lapsuuden kotini periaatteella ja huomannut saman ilmiön eli kun kaikkea on saatavilla ei ne jaksa viehätä ja lapset itse valitsevat perus ruuan hampurilaisen sijaan. Samoin on käynyt karkkien kanssa. Ostan lapsille karkkia jos mieli tekee vaan parin namin jälkeen jää aina loput syömättä ja lapsi pyytää porkkanaa tms. sen sijaan. Jotkut lapsen kaverit taasen ovat kovin tiukan valvonnan alla esim. herkkujen suhteen ja olenkin huomannut että kun herkkuja on tarjolla vetävät kaksin käsin ja mitään ei jää jäljelle. Itsekseni olen miettinyt että toimiiko tiukka rajoittaminen yllykkeenä syödä sitten niitä kiellettyjä juttuja kun se on mahdollista jolloin tulee ongelmia ja päinvastoin kun kaikkea on tarjolla häviää herkkujen viehätys ja ne muuttuvat niin tavallisiksi että niitä ei oikeastaan edes tee mieli jolloin syöminen jää vähemmälle. Tätä vain olen pohdiskellut mutta tietysti tämä pätee vain meidän perheeseen ja lähipiiriin ja toinen ihminen voi reagoida eri tavalla. Pointtina se että jos näkee jonkun antavan Hesessä tms. taaperolle ranskalaisen ei se tarkoita että lapsi eläisi epäterveellisesti ja saisi huonot ruokailutottumukset automaattisesti. On erilaisia perheitä joissa toimitaan erilailla ja vaikka tavat ovat erilaiset voi molempien perheiden lapsista tulla ihan yhtä terveitä tai sairaita riippuen siitä millaisiksi ne tottumukset sitten aikuisiässä muodostuvat. Yksi ranskalainen ei määrää sitä millaiseksi lapsen ruokavalio aikuisena muodostuu eikä toisaalta sekään että lapselle ei koskaan anna mitään epäterveellistä. Asiaan vaikuttaa paljon suuremmat kokonaisuudet perheen ruokailutavoissa. Toimikoon siis jokainen kuten omalle lapselleen parhaaksi näkee ja toivokoon parasta että lapsi huolehtii terveydestään myös sitten kun vanhemmat eivät siihen voi vaikuttaa.
En tiedä mitä ap ajoi takaa, mutta minun mielestäni on tärkeää tietää MITÄ lapselleen antaa, olkoonkin kuinka vähän tahansa.
Ongelma kai tässä asiassa yleensä on se, ettei suurimmalla osalla ole hajuakaan siitä kuinka vaarallista transrasva on pienelle lapselle. Se ei ole ihme, kun yleinenvalistus tyytyy toteamaan, että " transrasvan saanti on tilastollisesti hyväksyttävällä tasolla" . - Entäs se yksilötaso??Minusta äitinä on tärkeää, etten tietämättömyyttäni tee lapsilleni karhunpalvelusta.
Ja muuten - mulla on lähipiiristäni täysin päinvastaisia kokemuksia. Mun lapsuudenkodissa elettiin kuten miehesi perheessä ja meistä lapsista on kaikista tullut terveitä, hoikkia kotiruan kannattajia. Oma mieheni taas on elänyt puoliksi kotiruoalla, puoliksi roskaruoalla. Hänen yleikuntonsa alkoi parantua silmissä kun pistimme hynttyyt yhteen ja hän siirty minun ruokiini.
Jos hänelle ei anna ranskalaisia, ei takuulla muista sitä myöhemmin saati sitten innostu roskaruoasta ylettömästi ja liho 100-kiloiseksi " koska hänen ruokavaliotaan niin paljon rajoitettiin" .
Isompi lapsi on asia erikseen, mutta eikö tässä lähinnä ihmetelty sitä, miksi syöttää moskaa lapselle joka ei osaa sitä edes pyytää/vaatia ja kaivata?
Ja kirjoitinkin että tuo päti meidän lähipiirissä ja joku toinen ihmisjoukko on samassa tilanteessa voinut reagoida eri lailla.
Henkilö, jonka kirjoitukseen kommenttini oli vastaus, kirjoitti:
" Väärällä tavalla rasvainen ja epäterveellinen ruoka aiheuttaa lapselle ylipainoa, joka useimmiten siirtyy myös aikuisuuteen."
Hän siis yleisti: ei esim. kirjoittanut " voi aiheuttaa lapselle" .
Minä vaan en ole ollut lihava edes silloin lapsena, vaikka söin pizzaa, hampurilaisia, eineksiä yms päivittäin.
Eli jos päinvastaista mieltä oleva saa yleistää, saan kai minäkin? :p
Vierailija:
Vierailija:
No, joskus meillä oli kotiruokaakin, mutta pääasiassa söin pakastepizzoja, ranskalaisia, hampurilaisia, karkkiakin sain aina kun halusin, ja join paljon colaa.
Olen nyt 30-vuotias, hoikka, ja terve kuin pukki. Pidän ruoanlaitosta joten valmistan usein ruokaa itse, mutta rasvaa en pelkää. Kerran viikossa syön hampurilaisen ja ranskiksia. Lapseni syövät perusruokaa, mutta joskus tekee mieli ranskalaisia, ja silloin mennään Mäkkäriin. Terveitä, normaalipainoisia lapsia meillä.
Roskaruokaakin voi syödä kohtuudella, ja pari ranskanperunaa kerran kuussa eivät tee 10 kk ikäisestä vauvastakaan ylipainoista aikuista!
T: äiti 30 v (169 cm ja 54 kg), lapset 4 v ja 2 v.
Tää on niin tätä.
Etkö ymmärrä, että jos SINÄ olet normaalipainoinen tuollaisesta ruokavaliosta huolimatta, niin se EI tarkoita sitä, että muut olisivat. Ihan turha keskustella täällä nähtävästi yhteiskunnallisesti merkittävistä ilmiöistä, kun ei osata nähdä asiassa kuin oman kapean näkökulman mukaisesti.
Nämä ovat niitä, jotka imettävät viikon ja sitten " maito loppuu" . Velliin siirrytään viimeistään parikuisena jos vauvaparka erehtyy heräämään kerran yöllä. Kiinteissä päästään vauhtiin alle kolmikuisena " kun on niin hassun näköistä kun nicopetterin naama on ihan soseessa" .
Alle vuoden ikäisen ruokailu onkin jo helppoa: pizzaa, ranskalaisia ja kokista, " kun me ei tiedäx olla niinku tiukkiksii, HEI HALOOOO!!!"
Ei ole pelkoa siitä, että hän muistaisi ranskalaisten olevan hyviä ja kasvaisi vihanneksia karttavaksi ylipainoiseksi lapseksi XD
Vierailija:
Jos hänelle ei anna ranskalaisia, ei takuulla muista sitä myöhemmin saati sitten innostu roskaruoasta ylettömästi ja liho 100-kiloiseksi " koska hänen ruokavaliotaan niin paljon rajoitettiin" .Isompi lapsi on asia erikseen, mutta eikö tässä lähinnä ihmetelty sitä, miksi syöttää moskaa lapselle joka ei osaa sitä edes pyytää/vaatia ja kaivata?
Ja myös sitä hampurilaissämpylää sellaisesta kohtaa, missä ei ole majoneesia.
Ja en pode huonoa omaatuntoa. Poika oli mukana kun vanhemman, reilu 3-vuotiaan siskon kanssa käytiin, ja kova tuntui olevan mielenkiinto, niin miksen olisi antanut. Meidän perhe käy kerran kuussa hampurilaisella, joten suureen vaaraan en varmasti lapsia altista. Muutoin syömme normaali kotiruokaa, välipalana kummallakin lapsella yleensä vihannekset tai hedelmä,neljän viljan puuroa syödään lasten toivomuksesta usein aamu- tai iltapalaksi, joskus tyttö jopa pyytää puuroa " pikaruoaksi" .
Että jos tuo poikavauva nyt on altistettu läskiksi aikuiseksi tuolla, niin se on sitten voi voi... Tytöstä ei onneksi tule, koska ei osoittanut kiinnostusta tuossa iässä, mutta velihän on tietysti kiinnostunut kaikesta, mitä sisko syö.
Ei niissä olekaan eroa mutta siinä on, onko peruna oikeaa perunaa viipaloituna vai onko se pakastealtaan pussista. Niissä pakasteranskiksissa kun on sitä samaa transrasvaa kuin hesen ranskiksissa. - Vai et kai kuvitellut että pelkkä pottu yksikseen, ilman mitään rasvalisää siellä uunissa paistuu?
Ja huh, vihdoinkin tuli normaaleja, vastuuntuntuntoisia ihmisiä tähän keskusteluun!