Millainen äiti syöttää 10 kk ikäiselle ranskalaisia?
Kommentit (77)
Alkoholi ja ruokahan ovatkin suoraan verrannollisia keskenään...
Ihan vinkkinä sinulle, siitä, että joku antaa alkoholia 10-kuiselle, voisi lastensuojeluviranomaisetkin olla kiinnostuneita, mikäli teet ilmoituksen tällaista nähtyäsi, mutta naurut voisit saada, jos kertoisit nähneesi äidin antavan ranskalaisen vauvalle...
Mä olen ihan satavarma, että ei mene kuin 10 vuotta niin teolliset transsit on kaikilla mahdollisilla Varo raskausaikana ja Ei lapsille -listoilla, ihan niin kuin on käynyt tupakoinnille raskaana, suolalle pikkuvauvojen ruoassa jne.
Miten te ette tajua ettei tämä ole leikin asia? Ei yksi ranskalainen tapa edes pientä, mutta miksi hemmetissä pitäisi antaa edes se yksi kun se kerran on totaalisen epäterveellistä?
Lohduttaudun sillä, että yhtä toivottomalta varmaan tuntui raskaudenaikaisen tupakoinnin vastustajista 1960-luvulla. Sama välinpitämättömyys ja kovapäisyys vastassa.
kotikaljaa ja annoimme poikien 3v ja 1v 9kk myös maistaa suullisen kun halusivat. Eipä halunneet enää ja sanovat nyt että kalja on pahaa. Ruokaa ollaan annettu maistaa aina eli lapset saaneet ihan samoja ruokia maistaa mitä itse olemme syöneet ja monipuolisesti syövät nykyään. Hesellä käydessä siis ovat saaneet ranskalaisia siinä kuin mekin olemme syöneet ja kun minä otan yleensä salaatin on osa siitä kadonnut poikien suuhun. Enkä ole nähnyt noita ranskalaisia niin pahan että olisin ne kieltänyt jos kerran itsekin syön mutta jos siinä olisi ollut viinaa ranskalaisten sijaan niin tietenkään sitä ei olisi lapselle annettu vaikka kuinka olisi halunnut. Ruualla ja alkoholilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Laki kielttä alkoholin lapsilta mutta ei ranskalaisia.
Niitä järsiessä vauvan aika kuluu mukavasti, kun muu perhe syö. Ei niillä nyt mahaa tietenkään täytetä, eikä tuota usein satu. Meillä käydään hampparilla satunnaisesti, n. kerran parissa kk ostosten teon lomassa (ostareiden ravintolat ovat sitä tasoa " kulinaarisesti" , että pidän niitä jopa huonompana vaihtoehtona kuin mäkkäriä, jossa muonan saa saman tien eteen)
Tuontapaisella valistustyylillä ei varmasti menekään tämä asia perille.
Yleensä se, että haukutaan vastapuolta urpoksi, ei edesauta valistusta.
Ja vieläkin olen sitä mieltä, että se, että lapseni on 10-kuisena syönyt muutaman ranskalaisen ja maistanut hampurilaissämpylää, ei häntä tapa. Olen siis se edellinen, joka kertoi, että käymme hampurilaisella kerran kuussa, muutoin syömme normaalia kotiruokaa, ja välipaloina hedelmät ja vihannekset.
Voisin siis laittaa pääni pantiksi siitä, että perheessämme lapset syövät varmasti tasapainoisempaa ja terveellisempää ruokaa, kuin monet lapsiperheet Suomessa.
Vierailija:
Mä olen ihan satavarma, että ei mene kuin 10 vuotta niin teolliset transsit on kaikilla mahdollisilla Varo raskausaikana ja Ei lapsille -listoilla, ihan niin kuin on käynyt tupakoinnille raskaana, suolalle pikkuvauvojen ruoassa jne.Miten te ette tajua ettei tämä ole leikin asia? Ei yksi ranskalainen tapa edes pientä, mutta miksi hemmetissä pitäisi antaa edes se yksi kun se kerran on totaalisen epäterveellistä?
Lohduttaudun sillä, että yhtä toivottomalta varmaan tuntui raskaudenaikaisen tupakoinnin vastustajista 1960-luvulla. Sama välinpitämättömyys ja kovapäisyys vastassa.
Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. KOKONAISUUS ratkaisee.
Sitä paitsi, jos kokonaan haluaa välttää transrasvat, niin likimain kaikki teollisesti valmistettu näkkäristä ja valmisleivistä alkaen on jätettävä kauppaan.
Mutta kun kiihkoilijoille ei järkipuhe uppoa. Omiin dogmeihin pitää USKOA, muuten menee pohja ankarilta elämäntapavalinnoilta.
Vierailija:
Voisin siis laittaa pääni pantiksi siitä, että perheessämme lapset syövät varmasti tasapainoisempaa ja terveellisempää ruokaa, kuin monet lapsiperheet Suomessa.ja kovapäisyys vastassa.
annoin alta vuoden ikäisen poikani maistaa ranskalaisia. Hän söi viimeksi hampurilaisbaarissa jopa hampurilaisen ilman majoneesia. Mitään ylilihavuutta en todellakaan pelkää, sillä molemmat vanhemmat ovat erittäin hyvien geenien kantajia. Eli oikein sopivan hoikkia. Toisaalta myös elämäntyylimme on kovin urheilullinen ja terveellinen, joten ei tulisi mieleenkään pelätä antaa lapselle ranskalaisia silloin tällöin. Ehkä pelko on oleellisempi ylilihavilla vanhemmilla tai vanhemmilla jotka kuuluvat riskiryhmään esim korkeassa kolesteroolissa. Mutta terveet ja liikunnalliset vanhemmat voivat ihan huoletta antaa lapsensa maistella ranskalaisia ja paljon muutakin. Se ei kuitenkaan ole jokapäiväistä, eikä edes jokaviikkoista! Järjen käyttö sallittua!
Turha sitten ihmetellä kun pikku Annukkanne sairastuu 13-vuotiaana anoreksiaan, kun ruokaan suhtaudutaan noin äärettömän nipottavalla tavalla. Luultavasti ranskalaiset kiinnostaa kahtakauheammin kun oma tahto astuu kuvioihin!
ja älyttömät rinnastukset, sekä ihme vitsinvääntämiset.
Totta kai kokonaisuus ratkaisee. Hyvin ruokitun lapsen elimistö pärjää vaikka sinne tulisi myrkkyjäkin silloin tällöin pieniä määriä - ja niitähän tulee (pakokaasut, ympäristömyrkyt, säilöntäaineet jne.).
Transsit on vähän ongelmallinen asia siksi, että jo jenkeissä on virallinen suositus vetää teollisten transsien saanti niin lähelle nollaa kuin mahdollista, niin aikuisilla kuin lapsilla. Ne ei ole turvallisia ja niitä on elintarvikkeissa ihan liikaa.
- Ja meillä jää suurin osa kaupan leivistä yms. valmistuotteista tai puolivalmisteista hyllyyn juuri tästä syystä. Jos tähän asiaan kiinnitettäisiin yleisesti enemmän huomiota niin ei ehkä tarvitsisi syynätä tuoteselosteita niin tarkkaan. Sitä päivää odotellessa...
Itse asiassa Finelin mukaan niiden saanti on ihan hyvällä tasolla suomalaisilla, joten en panikoisi moisesta.
Mutta kukin tehköön sellaiset valinnat kuin haluaa.
Vierailija:
- Ja meillä jää suurin osa kaupan leivistä yms. valmistuotteista tai puolivalmisteista hyllyyn juuri tästä syystä. Jos tähän asiaan kiinnitettäisiin yleisesti enemmän huomiota niin ei ehkä tarvitsisi syynätä tuoteselosteita niin tarkkaan. Sitä päivää odotellessa...
ettei lihavuus ole se suurin ongelma transrasvan kanssa, vaan se, että se häiritsee aivojen kehittymistä ja aiheuttaa valtimoiden kovettumista, muiden " kivojen" vaikutusten lisäksi.
Ei niitä transrasvan vaikutuksia saa jumppaamalla pois, kyse on nyt muusta kuin energiasta.
missä satunnainen transrasvan käyttö vahingoittaisi aivoja? Tuskin. Luuletteko että suomessa annettaisiin lasten syödä sellaista jos se olisi vahingollsita. Veikkaan, että se on aivoille vahingollista jos sitä rasvaa mätetään ämpärikaupalla päivittäin suusta-alas. Mutta kuka niin tekee? Ei kukaan, joten haittavaikutusta ei ole!
En muuten menisi koskaan antamaan ranskalaisia 10kk ikäiselle. Alle 3-vuotiaana herkuiksi hedelmiä ei makeisia, eikä todellakaan ranskalaisia tai muuta roskaruokaa.
Ottakaa hyvät ihmiset normaali järki käyttöön. Fanaattisuudella ei saada tuloksia aikaan edes terveydenhuollossa. Lähes jokainen suomalainen tietää jo terveellisen ruokavalion merkityksen ja myös sen miten terveellinen ruokavalio koostetaan. Arjen valinnat ratkaisevat. Kukaan ei vahingoitu siitä, jos joskus maistaa ranskiksen tms. Mutta se, mitä pääasiassa syömme, ja mitä esimerkkiä tarjoamme, on ratkaisevaa. Turha nipotus pois, ja järki käteen. Tuskinpa se yksi tai kaksi ranskanperunaa lasta vahingoittaa, mutta tuon kaltainen ruoka ei saa olla se jokaipäiväinen ravinnonlähde. Itsellä on 2 lasta, toinen 5 joka on syönyt ranskanperunoita, ja kojta 10 kk joka ei ole maistanut niitä.
tällä viikolla ensimmäisen kerran ranskalaisesta palasen?
munakoisosta, paprikasta, okrasta, pavuista, sienistä, oliiveista, kaikenlaisista juustoista, raa' asta sipulista yms, sekä toki perus-kotiruoasta tyyliin makaronilaatikko ja lihapullat muussilla.
Vierailija:
Miten se muuten onkin niin, että yleensä ne, jotka syövät säännöllisesti esim. ranskalaisia ym. pikaruokaa ja opettavat lapsensakin siihen, nypristetvät enemmän " erikoisemmille" ruoille (jo avokado on ihan ufoa...) kuin muut?
No, joskus meillä oli kotiruokaakin, mutta pääasiassa söin pakastepizzoja, ranskalaisia, hampurilaisia, karkkiakin sain aina kun halusin, ja join paljon colaa.
Olen nyt 30-vuotias, hoikka, ja terve kuin pukki. Pidän ruoanlaitosta joten valmistan usein ruokaa itse, mutta rasvaa en pelkää. Kerran viikossa syön hampurilaisen ja ranskiksia. Lapseni syövät perusruokaa, mutta joskus tekee mieli ranskalaisia, ja silloin mennään Mäkkäriin. Terveitä, normaalipainoisia lapsia meillä.
Roskaruokaakin voi syödä kohtuudella, ja pari ranskanperunaa kerran kuussa eivät tee 10 kk ikäisestä vauvastakaan ylipainoista aikuista!
T: äiti 30 v (169 cm ja 54 kg), lapset 4 v ja 2 v.
Vierailija:
Väärällä tavalla rasvainen ja epäterveellinen ruoka aiheuttaa lapselle ylipainoa, joka useimmiten siirtyy myös aikuisuuteen. Aikuisilla ylipaino lisää mm. seuraavien tautien riskiä: sydän- ja verisuonisairaudet, lapsettomuus, syöpä, nivelongelmat, jne. Sitten siitä tuleekin pikku hiljaa koko yhteiskunnan ongelma, kun rahat eivät riitä niiden kaikkien ylipainoisten liitännäissairauksien hoitamiseen.
Nyt jo menee 1-2 kertaa viikossa ranskalaisia.
Raskauksia 4, joista 2 mennyt kesken. On pettänyt sekä kierukka, pillerit että muka-varmat päivät (niihin tosin ei alun pitäenkään luotettu). Enempää lapsia en halua, ja sterilisaatiota en vielä saa kun olen liian nuori. Se ainoa suunniteltu raskaus alkoi ekasta kierrosta, seksiä kierron aikana kaksi kertaa.
Siis transrasvat kehiin!
Vierailija: