Millainen äiti syöttää 10 kk ikäiselle ranskalaisia?
Kommentit (77)
Väärällä tavalla rasvainen ja epäterveellinen ruoka aiheuttaa lapselle ylipainoa, joka useimmiten siirtyy myös aikuisuuteen. Aikuisilla ylipaino lisää mm. seuraavien tautien riskiä: sydän- ja verisuonisairaudet, lapsettomuus, syöpä, nivelongelmat, jne. Sitten siitä tuleekin pikku hiljaa koko yhteiskunnan ongelma, kun rahat eivät riitä niiden kaikkien ylipainoisten liitännäissairauksien hoitamiseen.
Se ranskisten lukumäärä ei ole tärkeää vaan se, kuinka iso osan se muodostaa prosentuaalisesti lapsen sen päivän ruoasta. Miettikää nyt itsekin: kuinka paljon pikkulapsi syö päivässä?
Ranskalaiset on sitä paitsi tärkkelysmassaa, joka imee rasvan sisäänsä yhtä tehokkaasti kuin talouspaperi. Parissakin ranskalaisessa voi olla teelusikallinen osittain kovetettua kasvirasvaa, jossa on transrasvaa.
mutta odotas kun lapset on teini-iässä, niin ne istuu kahta kauheemmin mäkkärillä ja tekee kotonakin vaan ranskalaisia, kun eivät ole lapsena saaneet.
Vierailija:
mutta odotas kun lapset on teini-iässä, niin ne istuu kahta kauheemmin mäkkärillä ja tekee kotonakin vaan ranskalaisia, kun eivät ole lapsena saaneet.
Lapsi oppii ruokailutottumukset kotoaan. Jos kotona vedetään ranskalaisia ja muuta epäterveellistä ruokaa, niin lapsi mitä todennäköisimmin syö niitä nuorena ja aikuisena. Sen sijaan terveellisiä ruokailutottumuksia kotonaan noudattaneet lapset, noudattavat niitä todennäköisimmin myös nuorena ja aikuisena.
Kuvitteletteko te ihan oikeasti, että näissä " tiukkapipoisten" perheissä syödään vain jotain mung-pavun ituja päivät pitkät? Herkutella voi terveellisestikin! Ei ole pakko " herkutella" roskaruualla.
Meilllä on vain yksi lapsi, joten oli helppo tehdä niin, että hän maisteli ensimmäisen kerran ranskalaisia n. 2 v. ikäisenä eikä ole vieläkään 3-vuotiaana käynyt kertaakaan pikaruokapaikassa. Mutta jos olisi pikkusisarus niin hän varmaan saisi maistella nuorempana ei kylläkään vielä 10 kk ikäisenä.
ranskalaisia ja jos ois ollukin niin tuskin olisi varaa ollu ostaakaan. Perunat kasvatettiin itse ja olisi ollut silkkaa hulluutta siihen aikaan tuhlata kaupan suikaleperunoihin :)
Varmaan olin vasta yläasteella kun grilliltä haettiin makkaraperunat jotka oli hitti.
Silti näin aikuisiällä maistuu kyllä ranskikset ainakin sen 2 kertaa kuussa - mites tämän selitätte kun en enne 13 ikävuotta maistanut transrasvassa uitettua suikaleperunan perunaa lainkaan ???
Nykyään syön sellaisen ehkä pari kertaa VUODESSA. Mites tämä selittyy?
Olen terveydenhoitaja ja meidän kuopus 9kk on maistellut ranskalaista, hui! Noukkii maasta kaikkea röhnää muutenkin ja laittaa suuhun. Ranskalaisen annoin kyllä kotona lautaselta, eikä siinä ollut suolaa nimeksikään.
44, sä olet just sellainen ihminen jonka takia mun luottamus terveydenhoitohenkilökuntaan murenee koko ajan.
Neuvolassa meinasivat saada slaagin kun kerroin syöneeni luomumaksaa ihan tietoisesti kerran kuussa raskauden ajan. Kun kyselin roskaruasta ja tarnsrasvasta sekä keinomakeuttjista ja sokerin määrästä, ei kiellelty mitenkään, sillä " pitäähän saada herkutella" . Sanoin herkuttelevani niillä naudanmaksapihveillä sekä muulla kunnon ruoalla. Voinette arvata vastauksen.
Ei tässä ole enää mitään tolkkua. Terveydestä huolehtiva porukka elää 20 jäljessä eikä lotkauta korvaansa uusille tutkimuksille.
Itse en kauhistele, jos joku antaa omalle lapselleen grillimakkaraakin alle vuoden ikäisenä. Toivon, että hän tulee silti ajatelleeksi ennen päätöksen tekemistä, että siinä on nitriittiä ja ties mitä lisäaineita. No, harva vaan kai oikeasti sitten niin ajattelee. Silti en siedä nipottajaksi leimaamista, jos pitää kiinni suosituksista! Tyhmyyttä on ennemminkin se, että " relaa" liikaa kuin että " nipottaa" terveyden kannalta tärkeissä asioissa, etenkin jos suosistusten noudattaminen ei ahdista.
Suosituksia ei ole annettu vanhempien kiusaksi. Niiden taustalla on valtavasti luotettavaa tutkimustietoa ja ne kulkee pitkän suodatuksen ja muokkauksen tien ennen kuin päätyvät virallisiksi suosituksiksi asti. Eikö ole ylimielistä viitata niille suoraan vaan kintaalla ja leimata toisin ajattelevat nipoiksi?
Pakko siis kommentoida:
eka lapsi - silloin seuraat tarkkaan ohjeet koska perunaa saa antaa, koska mango jne ja otat yhden ruoan per viikko lisää.
toka lapsi - relaat vähän enemmän, ei ole niin tarkkaa onko lapsi 4 tai 5kk kun vetää perunan ja jälkkäriksi samana päivänä menee banaanin. Maitoa rupeat sekoittaa tutteliin kun lapsi 10kk ja annat jopa jogurttia silloin.
Onneksi sentään jotkut noudattaa suosituksia vielä kolmannen ja neljännenkin lapsen kanssa, vaikka moni viisveisaakin allergioista ja suolistovaivoista, puhumattakaan 6 kk:n täysimetyssuosituksen taustalla olevista täysin kiistattomista tutkimustuloksista... Esim. 2-tyypin diabetes on kansantauti, eikä missään muualla maailmassa juoda niin paljon ja varhain lehmänmaitoa - sattumaako? Maidon proteiini on ihan oikeasti vahingollista alle 1-vuotiaalle (se klimppiytyy suolistossa eikä hajoa kunnolla), siksi hapanmaitotuotteitakin saa antaa marginaalisesti ja äidinmaitoa suositellaan
vähintään
1-vuotiaaksi asti.
Kauhistelet muita jotka antavat esim karkkia 1vuotiaalle.
En kauhistele, mutta emme mieheni kanssa myöskään ole nähneet mitään järkeä MEIDÄN lastemme totuttamisessa sokeri-lisäaine-mössöön, ainakaan ennen kuin he itse osaavat sitä kaivata.
Pihalla et saa sydärin heti jos lapiollisen hiekkaa menee suuhun vaan tiedät että se todennäköisesti tulee kohta ulos.
Myönnän, että tässä lasten lukumäärän kasvaminen ehkä vähän muuttaa asennetta ;P Ymmärrän silti myös toisin reagoivia, kukin tyylillään.
Nipoterveisin: stressaamaton 4 lapsen äiti, jonka mielestä suosituksista on ihan helppoa pitää kiinni - jopa niin, ettei lapsi " kärsi" :D
joka tietoinen transrasvoista ja niiden vaarallisuudesta. Valitettavasti kaikki eivät ole itse opiskelleet tuoretta tietoa transseista, koska koulutuksessa (olen valmistunut 2003) niistä ei puhuttu mitään. Harmi vaan, että olen äitiyslomalla enkä voi jakaa tietoani muualla kuin täällä av:lla ja täälläkin on ihan sama, mitä transsesita jorisee. Omat lapseni saavat ranskalaisia äärimmäisen harvoin ja 11 kk:n ikäisen ruokavalioon ne eivät todellakaan kuulu. Jos haluaa herkutella, miksi pitää herkutella ranskalaisilla?!?
Minun 6 kk poika söi yhden ranskalaisen taannoin. Olen myöskin th, onpas meitä täällä nyt runsaasti! En kuitenkaan totisesti tavaksi ottanut tuota ranskalaisten syöntiä, mutta yksi kerta ei haittaa mitään, riippuu tietenkin määrästä, suolapitoisuus siis lähinnä huolettaa noissa kokeiluissa. Mutta ei kannata opettaa lasta tykkäämään roskaruuasta, varsinkin kun Suomessa lapset ja nuoret ovat vaarallisen lihavia.
minä annoin ranskikisia, mutta kotona tehtyjä ilman suolaa. eikö se saatana ole sama pottu ku kattilassa tehty vaikka onkin pitkä ja uunissa paistettu.
Olen ihan kunnollinen, koulutettu 30-vuotias äiti joka yleensä noudattaa aika hyvin ruoka- ym. suosituksia. Toisen lapsen kanssa ei kuitenkaan jaksa enää olla niin kamalan tarkka, luulenpa että muutama ranskalainen ei hänen terveyttään heilauta...
Meillä syödään niitä, ja ihan kaikkea muutakin. Joskus tosi harvoin käydään mäkkärissä ja lapsi on saanut ranskalaisen kouraansa. Sieltä saa niitä hedelmäpusseja, ne maistuu paremmin kuin ranskalaiset :)
En nyt oikein tajua tästä keskustelusta yhtä asiaa: miksi ihmeessä niitä ranskiksia pitäisi antaa lapselle, etenkään alle 1-vuotiaalle?! Jotenkin ehkä ymmärtäisin, jos kyse olis vähän isommasta lapsesta eikä muuta parempaakaan pikaruokaa olis tarjolla. En vain ole koti-Suomessa sellaiseen paikkaan vielä törmännyt, jossa ei ranskiksia saisi korvata hedelmillä tai porkkanoilla ja limua esim. maidolla tai vedellä... Jenkit ja Britit on oma maailmansa, mutta siellä vasta niitä terveysongelmia jo pienillä lapsillakin on!
Ja yleensä kai pienten lasten kanssa reissatessa sitä tavaraa on niin paljon muutenkin mukana, että eikö sinne mahtuisi jotain sopivaa mutusteltavaakin sekaan? Me ainakin on annettu pienimmälle aina maissinaksu tai muuta helppoa mutusteltavaa käteen, jos on käyty koko perheen kanssa mäkkärissä. Ja isompikaan lapsi (5-vuotias) ei edes osaa pyytää limua, kun aina on juonut siellä maitoa.
Ja siis nyt mut täällä luokitellaan nipoksi, niinkö? Huh, jo on aikoihin eletty! En väitä, että 10-kuinen vauva nyt yhdestä maistiaisesta menisi rikki, mutta miksi ihmeessä epäterveellistä sapuskaa pitää tahallaan niin pienille jo tyrkyttää?! Maissinksu tms. menee ihan ranskiksesta, tosin sitten äidit jää ilman niitä " mageita ilmeitä" , mitä ah-niin-maukas transrasvojen ja suolan yhdistelmä voisi tuottaa...?
Olen itse täkäläisittäin varmaan tiukkapipo tuon lasten ruoan suhteen, kun kuitenkin haluan lapseni syövän pääosin terveellisesti. Mutta Suomessa olisin varmaan ihan kammottava äiti, joka antaa lapsilleen jopa silloin tällöin hampurilaisaterian. Huh, huh, löysätkää vähän. Ei ihme, että Suomen lapset voivat pahoin. Fanaattisuus suuntaan tai toiseen ei ole ikinä hyvä asia.
Kummallista roskaruoan puolustajaa täältäkin löytyy, odotellaan 15 vuotta ja kuunnellaan sitten kun ne valittaa ylipainostaan, sydän- ja verisuonitaudeistaan ja kamalista kolesteroliarvoistaan. Samat taudit odottaa lastakin, kun opetetaan syömään herkullista roskaa pienestä pitäen.
Ja ihan totta, ei se lapsi muutamasta ranskiksesta rikki mene, mutta se pikkusormi on sitten annettu. Samoilla perusteluilla vois ruveta alle vuoden vanhalle antamaan vähän kaljaakin tai tupakkaa... Kaikkihan me joskus kuollaan!
rennosti, eikä kaikkea niin kirjaimellisesti ja haudanvakavasti.
Mutta ensiksikin ranskalaisia saa esim ILMAN SUOLAA!!
Toisekseen syökö se 10kk sitten miten monta ranskalaista? 3 vai 200kpl? Tuskin AP sun tuttus joka päivä niitä ranskiksia lapselleen syöttää vai?