Onko "moi" mielestänne työväenluokkaisempi tervehdys kuin "hei"?
Keskiluokkaisinta on tietysti toivottaa hyvää huomenta/päivää/iltaa, mutta jos vertaillaan noita kahta otsikossa mainittua. Suositko itse jompaakumpaa ja miksi?
Kommentit (20)
Ei, mutta on rennompi. Ei tervehdykset mihinkään luokkaan liity.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, mutta aina tuntuu menevän väärin, sanon sitten kummin tahansa. Jos sanon ”hei”, niin vastapuoli sanoo ”moi”, ja jos sanon ”moi”, niin vastapuoli sanoo ”hei”.
Ei se väärin ole. Itse yleensä sanon jollain toisella tavalla takaisin. Saman toistaminen on jotenkin laiskan tuntuista.
Terve Naaapuri!!!!
Tolleen mä sanon.
penskana tervehdin tuntemattomia ystävällisesti "terska!"
Moi on kai enemmän pk-seudulla käytössä kuin muualla. Itse olen tottunut moikkailemaan, hei ei yhtä luontevasti tule suusta. Mutta olen huomannut, että kun ikää on pian 60, niin asiakaspalvelijoiden mielestä tämän ikäiselle kuuluu sanoa hei. Seuraavalle muoremmalle sitten taas moi!
Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.
Tampereella sanovat "terve"
Jyväskylässä "hei"
Pääkaupunkiseudulla "moi"
Vierailija kirjoitti:
Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.
Missä päin sanotaan "terve"?
Mielenkiintoinen kysymys. Itse helsinkiläisenä käytän kumpaakin.
Mutta vaistomaisesti vanhemmille ihmisille sanon yleensä hei. Vastaavasti nuoremmille moi.
Eli ikäkysymys pikemminkin kuin sosaliluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.
Missä päin sanotaan "terve"?
Ihan joka puolella Suomea.
Viimeksi tänään sanoi naapuri terve. Olemme helsinkiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, mutta aina tuntuu menevän väärin, sanon sitten kummin tahansa. Jos sanon ”hei”, niin vastapuoli sanoo ”moi”, ja jos sanon ”moi”, niin vastapuoli sanoo ”hei”.
Kerran sanoin vahingossa hoi. Meni jotenkin sekaisin moi ja hei.
jos moi ja hei olisi miehiä, niin moi olisi lippispäinen vähän tukeva autonrassaaja ja hei olisi vähän ujo laiha toimistorotta.
Fakta homman Pirre sanoo aina terse.
Tsau ja moro on työväenluokkaista, halipatsuipa boomeria, hej sitten ankkalammikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.
Tampereella sanovat "terve"
Jyväskylässä "hei"
Pääkaupunkiseudulla "moi"
Eikö Tampereella sanotakaan "moro"?
Moi = työvaatteet, Tokmanni, kahvi termarista ja “kyllä se siitä”.
Hei = Aesop-saippua, joogatunti, arjen kuormitus ja lapsen nimi on joku Eppu-Olavi.
En osaa sanoa, mutta aina tuntuu menevän väärin, sanon sitten kummin tahansa. Jos sanon ”hei”, niin vastapuoli sanoo ”moi”, ja jos sanon ”moi”, niin vastapuoli sanoo ”hei”.