Miksi jotkut ihmiset valittavat siitä, jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen jo ekasta saikkupäivästä?
Tuo on tehokas keino kitkeä turhat saikuttelut pois. Varsinkin kankkusesta johtuvat. Kun tiedostaa, että joutuu yhdenkin saikkupäivän vuoksi sinne työterveyteen tai muuten lääkärille vaivautumaan, niin kummasti vähenee se halu pitää perjantaisaikkuja tai maanantaisaikkuja.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 25 vuotta samalla työnantajalla ja aina on lääkärintodistus vaadittu jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä, minulle ihan normikäytäntö siis. Työterveys meillä tällä hetkellä mehiläisessä, josta saa käytännössä aina lääkärinajan samalla päivälle joko paikan päälle, chatissa tai puhelimitse.
Ihmettelen näitä että oksu/paskataudissa raahaudutaan fyysisesti johonkin päivystykseen jonottamaan saikkulappua(jonka kirjoittaminen ei ole päivystyksen asia). Eikö työnantaja hyväksy etälääkärin kirjoittamaan todistusta, vai miksi ko. tilanteessa pitää istua tartuttamassa myös muita siellä vastaanotolla? Ja jos ei työnantajan tarjoamiin etuihin kuulu laaja työterveys, niin eipä se etävastaanotto kovin paljoa kustanna. Itse ainakin mieluummin maksaisin sen summan omasta pussista kuin istuisin ripaskat housuissa odottamassa lääkärille pääsyä 🤷
No koska näille työnantajille ei kelpaa etävastaanotto.
Aiemmissa työpaikoissa esimiehelle piti päivittäin soitella, jos on omalla ilmoituksella poissa. Eli flunssassa aamut alkoivat sillä, että yrität saada esimiehen kiinni ilmoittaaksesi poissaolosta. Ei siinä aamupäivällä päässyt kunnolla lepäämään, vaikka yhteensä viikon pystyi omalla ilmoituksella olemaan poissa.
Nyt saa olla yhdellä soitolla poissa enimmillään kolme päivää. Tämä on toipumisen kannalta paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Saikkulapun saa työterveydestä etätapaamisella, satuilla voi mitä haluaa sinnekin.
Ja saa pidemmänkin saikun.
Mun pitää mennä aina paikan päälle.
Olen ollut työpaikassa, jossa esimies piti maanantaina tai perjantaina sairastumista jotenkin epäilyttävänä. Se sitten johtaa niinä päivinä kipeänä lääkittynä työskentelyyn, kun ei halua joutua epäilyjen kohteeksi. Tiistaista eteenpäin sitten voikin olla koko loppuviikon ajan poissa, kun kipeänä työskentelyn jälkeen vointi menee niin huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työterveydessä jopa lääkärit ihmettelevät tätä käytäntöä. Mutta ei siinä, saavatpahan rahaa firmaansa.
Niinhän ne aina sanovat kun eivät muuta kehtaa. Ihan tyypillistä nykyisin tämä toimintatapa esittää tukevaa ja ymmärtävää.
No ei kai ne kehtaa sanoa, että hyvä hyvä. Rahaahan yksityinen puoli käynneistä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työterveydessä jopa lääkärit ihmettelevät tätä käytäntöä. Mutta ei siinä, saavatpahan rahaa firmaansa.
Niinhän ne aina sanovat kun eivät muuta kehtaa. Ihan tyypillistä nykyisin tämä toimintatapa esittää tukevaa ja ymmärtävää.
No ei kai ne kehtaa sanoa, että hyvä hyvä. Rahaahan yksityinen puoli käynneistä saa.
Kai nyt lääkärit ja hoitajat ihan mielellään olisivat ilman ripulialtistuksia. Onhan niitä muitakin potilaita hoidettavakseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei maanantaisaikut ole automaattisesti krapulasaikkuja. Minä olen ihan peruskoulusta alkaen sairastanut melkein aina viikonloppuisin ja muina loma-aikoina. Sama on jatkunut nyt työelämässä eli olen loman tai viikonlopun kuumeessa ja sitten perään tarvitsen ainoastaan yhden maanantain sairastamiseen.
Juu en menisi väittämään feikkisaikuksi ellei itse henkilö ole sanonut näin tai sitten itse olen henkilön seurassa sen verran kauan, että on aihetta epäillä.
Vaikka en pyhimys ole niin en ole ollut saikulla koskaan turhaan. Aina oli oikea syy, yleensä flunssa pari kertaa vuodessa.
On itsellenikin sattunut näitä epäilyttäviä ajoituksia esim. kerran sairastuin juuri ennenkun loma loppui. Työterveydessä kuulosti siltä että että luulivat pelleilyksi. Ihan sama mulle mitä siellä ajateltiin.
Saikkutodistuksia vaativat työnantajat ovat naiiveja. Kuvittelevatko he oikeasti, että lääkäri alkaa sen kummemmin tutkimaan yhden päivän kestänyttä vatsatautia tai flunssaa? Kyllä siinä luotetaan pelkästään potilaan kertomukseen. Potilas voi olla vastaanotolla oireetonkin, jos on ottanut lääkettä edeltävästi.
Pari vuotta sitten työnantajan linjaus oli, että jokaisesta saikusta oli käytävä paikanpäällä työterveydessä. Kävin norossa pskantamassa housuuni työterveyden aulassa.
Muutaman kerran vuodessa on migreeni ja siihen joutuu hakemaan lääkärintodistuksen. Onkin kiva hakea se joka päivälle erikseen jos sattuu kestämään kolme päivää niinkuin kerran sattui.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kelpaa flunssasta ja mahataudista hoitajan todistus, ja vaikka työterveyttä ei ole, niin mun terveyskeskus kirjoittaa kyllä sellaisen etänä. Eli siinä mielessä ei aiheudu hirveästi ylimääräistä vaivaa. Mutta ärsyttää tuottaa ylimääräistä vaivaa julkiselle terveydenhuollolle, ja ärsyttää että todistus vaaditaan, kun sen kirjoittava hoitaja on käytännössä pelkkä kumileimasin eikä voi oikeasti tietää sairauden aitoutta - kunhan kirjoittaa sen mitä asiakas haluaa. Nämä hoitajat usein myös tuntuvat itse tiedostavan kumileimasimen roolinsa, eivätkä edes yritä yhdistää keskusteluun mitään hoito-ohjeita tms, tai edes selvittää, johtuuko asiakkaan oksentelu oikeasti mahataudista vaiko kenties jostain vakavammasta. Eli käytäntö on täysin älytön, ja aina ärsyttää kun joutuu olemaan osa täysin älyttömiä asioita.
Ihan yhtä älytöntä olisi mennä lääkäriin esim. mahataudin tai migreenin takia vain saadakseen saikkulapun. Ei niitäkään lääkäri voi mitenkään sen paremmin todentaa paikan päälläkään, asiakkaan sanaan on luotettava aivan kuten puhelimessa.
Itseäni nauratti kun eräällä yksityisellä lääkäriasemalla oli työterveyshoitaja kirjoittanut tyttäreni sairaslappuun: Ei ole flunssaisen kuuloinen. Sai kuitenkin saikun ja tiesin, että oli oikeasti flunssaa, kun oli tuolloin kotona.
Tuo oli jo hilpeää. Oli siis puhelinvastaanotti, mutta silti enpä usko, että on käytäntö kirjoitella tuollaisia. Pitäiskö laittaa firman nimi niin noloa niille.
No mutta mä olinkin jo tottunut outouksiin, kun joku perheenjäsenelle vieraili terveydenhuollossa. Vihje: Gang stalking ja rikokset.
Koska on typerää yhteiskunnan varojen haaskausta juoksuttaa ihmisiä lääkärissä joka perusflunssassa. Tämmöistä vaativat saisivat kyllä ihan itse maksaa kulut tuosta, siis tarpeeksi kattava työterveyshuolto pakolliseksi niille jotka haluaa joka saikkupäivästä lääkärintodistuksen pyytää. Saattaa olla, että ne mahdolliset satunnaiset motivaatiosaikuttelut olisikin itseasiassa aika pieni ongelma siinä vaiheessa.
Niin, näitä vaativat yleensä eivät edes kustanna sitä käyntiä. Eli käytännössä kuormitat terkkaria sen takia, että kerran vuodessa olet flunssassa. Ammattisaikuttajat saa aina saikkunsa, mutta se tuntuu kohtuuttomalta, kun harvakseltaan on sairas ja sitten pitää vielä hakea lääkärintodistus. Se on heikkoa esimiestyötä. Vetäydytään sen taakse, että joku käyttää tätä omalla ilmoituksella väärin. Tyypillistä, kun ei riitä esimiehellä muna sanoa sille epäilylle tekosaikuttajalle, että sinä haet tästä lähtien lääkärintodistuksen. Lopputuloksena se tekosaikuttaja jatkaa saikkuja ja rehelliset ahdistuu vaan asiasta.
Hyvä esimerkki tyttäreni hanttihommista. Hänellä oli selkeä angiina, on harvoin sairaslomalla. Hän meni töihin. Arvatkaapas miksi? Koska terkkariin ei päässyt läpi ja ei ole pienipalkkaisena varaa maksaa 120-150 euroa yksityiselle lapusta. Halvemmaksi tulisi ottaa palkatonta kaksi päivää. No, meni sitten töihin tartuttamaan ihmisiä, kun elääkin tarvis palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuohan pelaa suoraan terveyspalvelujättien pussiin. Mutta lienee aika turhauttavaa ja tylsää työtä lääkärille kirjoitella päivät pitkät saikkulappuja nuhaisille. Ja altistua itse kaiken maailman taudeille siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole käytössä laajaa työterveyttä, niin tuo kuormittaa täysin turhaan terveyskeskuksia, kun pitää kirjoitella 3-5 päivän saikkuja flunssasta ja vatsataudista. Pitäisi säätää laki, että saa olla omalla ilmoituksellaan poissa kolme päivää ja vasta jos työnantaja epäilee väärinkäytöstä, niin voi vaatia omalla kustannuksellaan todistuksen yksityiseltä sektorilta.
Meillä tuo on jo käytössä, omalla ilmoituksella saa olla pois töistä max 5 päivää, tietenkin palkatta.
On tutkimuksia joissa sairauspoissolot jopa vähenevät, jos saa olla omalla ilmoituksella poissa (työnantajan luvalla). Yksi syy tähän muun muassa se että jos lääkäri kirjoittaa viikon sairaslomaa, niin sitten ollaan koko viikko poissa vaikka parin päivän päästä voisi jo paremmin. Jos taas omalla ilmoituksella on sairaslomalla, niin työntekijä palaa töihin heti, kun voi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kelpaa flunssasta ja mahataudista hoitajan todistus, ja vaikka työterveyttä ei ole, niin mun terveyskeskus kirjoittaa kyllä sellaisen etänä. Eli siinä mielessä ei aiheudu hirveästi ylimääräistä vaivaa. Mutta ärsyttää tuottaa ylimääräistä vaivaa julkiselle terveydenhuollolle, ja ärsyttää että todistus vaaditaan, kun sen kirjoittava hoitaja on käytännössä pelkkä kumileimasin eikä voi oikeasti tietää sairauden aitoutta - kunhan kirjoittaa sen mitä asiakas haluaa. Nämä hoitajat usein myös tuntuvat itse tiedostavan kumileimasimen roolinsa, eivätkä edes yritä yhdistää keskusteluun mitään hoito-ohjeita tms, tai edes selvittää, johtuuko asiakkaan oksentelu oikeasti mahataudista vaiko kenties jostain vakavammasta. Eli käytäntö on täysin älytön, ja aina ärsyttää kun joutuu olemaan osa täysin älyttömiä asioita.
Joo meillä oli tää sama aiemmin, mutta lapsen sairaudesta. Eihän se kovin vaivalloista ollut, soittaa hoitajalle joka sitten lähetti lapun postissa tulemaan, mutta v*tutti kyllä käyttää yhteiskunnan resursseja tuollaiseen. Olisi sillä hoitajalla varmaan muutakin tekemistä ollut. Lapsi oli vielä silloin pieni, vasta aloittanut päiväkodissa ja jatkuvasti kipeä.