Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset valittavat siitä, jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen jo ekasta saikkupäivästä?

Vierailija
30.11.2024 |

Tuo on tehokas keino kitkeä turhat saikuttelut pois. Varsinkin kankkusesta johtuvat. Kun tiedostaa, että joutuu yhdenkin saikkupäivän vuoksi sinne työterveyteen tai muuten lääkärille vaivautumaan, niin kummasti vähenee se halu pitää perjantaisaikkuja tai maanantaisaikkuja.

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota oletusta, että osa saikuttaa krapulan vuoksi? Millä aloilla tällaista on? Omalla alallani saikkupäivät lisäävät oman työn kuormaa muille päiville, koska saikun aikana kukaan ei tee sinun töitä. 

Vierailija
42/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Samalla vaivalla menee sinne työmaalle kuin lähtee lääkärin juttusille. Tosin digiklinikka vähän helpottanut, mutta siinäkin pitää olla pokkaa valehdella lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota oletusta, että osa saikuttaa krapulan vuoksi? Millä aloilla tällaista on? Omalla alallani saikkupäivät lisäävät oman työn kuormaa muille päiville, koska saikun aikana kukaan ei tee sinun töitä. 

Tilastollisesti ihmiset sairastavat Suomessa yllättäen eniten maanantaina ja sitten perjantaina, selvät piikit.

Vierailija
44/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt, miksi koko henkilöstöltä pitää alkaa vaatia sairaslomatodistusta muutaman saikkupellen vuoksi. Miksi ei luoteta luottamuksenarvoisiin vaan laitetaan kollektiivinen "rangaistus" kaikille.

Jokainen tietää nämä muutamat, joilla on joka viikko muutaman päivän milloin sormi, milloin varvas, korva, polvi, maha, pää ja sitten jo mahdollisesti ensi viikolla alkava flunssa esteenä työnteolle.

Onneksi aikanaan olin sellaisessa työpaikassa, jossa oma ilmoitus riitti. Pari kertaa vuodessa minulla oli täysin invalidisoiva migreenikohtaus, ennen kuin löytyivät sopivat estolääkkeet. Migreenikohtauksessa en olisi pystynyt mihinkään lähtemään, edes kontaten.

Vierailija
45/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilta krapulasaikuttajiltahan voi alkaa vaatimaan todistusta. Ihan turhaan tunnolliset joutuvat stressaamaan, jos työnantaja ei todistusta tarjoa eikä sitä saa julkiselta.

Vierailija
46/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itsellä ei koskaan ole ollutkaan sellaista työnantajaa joka olisi antanut työntekijöiden olla saikulla omalla ilmoituksella ja minusta tuo on ihan reilu ja ok systeemi (tai siis saa kai sitä saikulle jäädä, mutta palkkaa siltä ajalta ei makseta ilman lääkärintodistusta).

Ymmärrän kyllä, että maanantai/perjantai/kiva kesäsää- saikuttajaa tuo harmittaa.

Eihän siinä ole mitään ongelmaa, jos sen todistuksen hankkiminen on helppoa. Yhdessä työpaikassa työnantaja tarjosi vain työterveyden minimin ja julkiselta sanottiin, että työnantajan on maksettava todistus yksityiseltä eikä julkiselta aikaa heru jonkun perus nuhakuumeen vuoksi. Eli käytännössä et saanut todistusta mistään, ellet itse maksanut.

Vierailija
47/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ap jotenkin perverssi vai mikä vttu sun ongelma on?

Vierailija
48/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 25 vuotta samalla työnantajalla ja aina on lääkärintodistus vaadittu jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä, minulle ihan normikäytäntö siis. Työterveys meillä tällä hetkellä mehiläisessä, josta saa käytännössä aina lääkärinajan samalla päivälle joko paikan päälle, chatissa tai puhelimitse. 

Ihmettelen näitä että oksu/paskataudissa raahaudutaan fyysisesti johonkin päivystykseen jonottamaan saikkulappua(jonka kirjoittaminen ei ole päivystyksen asia). Eikö työnantaja hyväksy etälääkärin kirjoittamaan todistusta, vai miksi ko. tilanteessa pitää istua tartuttamassa myös muita siellä vastaanotolla? Ja jos ei työnantajan tarjoamiin etuihin kuulu laaja työterveys, niin eipä se etävastaanotto kovin paljoa kustanna. Itse ainakin mieluummin maksaisin sen summan omasta pussista kuin istuisin ripaskat housuissa odottamassa lääkärille pääsyä 🤷

Vierailija
49/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti ihmiset sairastavat Suomessa yllättäen eniten maanantaina ja sitten perjantaina, selvät piikit.

Juu, maanantai ja perjantai muodostavat jopa viidesosan saikkupäivistä.

Vierailija
50/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 25 vuotta samalla työnantajalla ja aina on lääkärintodistus vaadittu jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä, minulle ihan normikäytäntö siis. Työterveys meillä tällä hetkellä mehiläisessä, josta saa käytännössä aina lääkärinajan samalla päivälle joko paikan päälle, chatissa tai puhelimitse. 

Ihmettelen näitä että oksu/paskataudissa raahaudutaan fyysisesti johonkin päivystykseen jonottamaan saikkulappua(jonka kirjoittaminen ei ole päivystyksen asia). Eikö työnantaja hyväksy etälääkärin kirjoittamaan todistusta, vai miksi ko. tilanteessa pitää istua tartuttamassa myös muita siellä vastaanotolla? Ja jos ei työnantajan tarjoamiin etuihin kuulu laaja työterveys, niin eipä se etävastaanotto kovin paljoa kustanna. Itse ainakin mieluummin maksaisin sen summan omasta pussista kuin istuisin ripaskat housuissa odottamassa lääkärille pääsyä 🤷

Ihan periaatteesta en maksa itse todistuksesta. Kyllä työnantajalla pitää olla luottoa työntekijöihin. Ja tapasaikuttajiltahan voi vaatia todistuksen.

Vierailija
51/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokainen työnantaja voi järjestää kolmen poissaolon jälkeen kolmikantakeskustelun, jossa on paikalla työntekijä, työnantaja ja työterveyslääkäri tai -hoitaja. Siinä käydään läpi poissaolojen syyt ja mitä voisi tehdä, että poissaolot vähenisi. Työnantaja voi myös määrätä yksittäisiä henkilöitä hankkimaan jokaisesta poissaolosta lääkärintodistuksen, jolloin muut voivat sairastaa muutama päivän esihenkilön luvalla. Työntekijät eivät sitoudu sellaiseen työpaikkaan, jossa työntekijöitä kohdellaan kuin rikollisia.

Vierailija
52/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi mennä sitten sinne toimistolle räkimään/paskomaan/oksentelemaan.

Vierailija
53/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka valittaa? Lääkärit vai?

Siitä on sitten maksettava nykyään siitä lääkärikäynnistä maltaita jos joutuu terkkarissa käymään. Ja joo. Kun on se hoidontarpeen arvio niin ehkei pääse lainkaan... Päivytystyksissähän ei sairauslomatodistuksia kirjoiteta.

Joten, tuo sääntö vähentää aiheettomia, valheeseen perustuvia, sairaustapauksia työssä.

Vierailija
54/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun typerää vaatia jotain todistusta. Kaikkien aikaa ja rahoja hukataan täysin järjettömään. Kenen paviaanin mielestä tuo oni muka järkevää resurssien käyttöä?

Vierailija
55/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maanantaisaikut ole automaattisesti krapulasaikkuja. Minä olen ihan peruskoulusta alkaen sairastanut melkein aina viikonloppuisin ja muina loma-aikoina. Sama on jatkunut nyt työelämässä eli olen loman tai viikonlopun kuumeessa ja sitten perään tarvitsen ainoastaan yhden maanantain sairastamiseen.

Vierailija
56/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sairasta, onneton provoilija. 

Vierailija
57/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on raikas tuulahdus kauniilta 90-luvun lamavuosilta.

Vierailija
58/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääkärintodistuskaan välttämättä mitään todista. Olen monesti korkeassa kuumeessa ottanut parasetamolia, jolloin kuume on laskenut lääkärireissun ajaksi. Ihan hyvin olisin voinut mennä terveenä lääkäriin ja valehdella, että olen ollut kuumeessa, mutta otin kuumetta alentavaa.

Puolisolla on työterveys, jossa todistuksen saa ihan vain chattailemalla. Ihan helposti siinäkin voisi huijata.

Meillä työterveydessä lääkärin näkee etävastaanotolla ellei ole tarvetta mennä paikanpäälle. Mielummin kotona pysyy kipeänä ja näkyy sekä kuuluu se etänäkin jos on oikeasti tarvetta saikulle. Nykyään pomo voi myöntää 3-5pv jos katsoo niin. Minäkin niin vähän olen poissa ja syystä että ei oo tarvinnu todistusta näille taudeille. Vatsataudissa ja kuumeessa on niin vittumaista lähteä vastaanotolle. Koettu sekin.

Vierailija
59/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkulapun saa työterveydestä etätapaamisella, satuilla voi mitä haluaa sinnekin.

Ja saa pidemmänkin saikun.

Vierailija
60/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriresurssit tulee käyttää oikeisiin potilaisiin eikä mihinkään flunssan toteamisiin sairaslomalapun takia. Ihan naurettavaa pelleilyä ja joka muuta väittää on trolli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän