Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset valittavat siitä, jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen jo ekasta saikkupäivästä?

Vierailija
30.11.2024 |

Tuo on tehokas keino kitkeä turhat saikuttelut pois. Varsinkin kankkusesta johtuvat. Kun tiedostaa, että joutuu yhdenkin saikkupäivän vuoksi sinne työterveyteen tai muuten lääkärille vaivautumaan, niin kummasti vähenee se halu pitää perjantaisaikkuja tai maanantaisaikkuja.

Kommentit (178)

Vierailija
21/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osittain luovuttu tästä käytännöstä, koska on huomattu, miten työterveydessä kirjoitetaan lähes poikkeuksetta se 3 päivää saikkua. Työnantajan luvalla voi nykyään olla päivän tai kaksi poissa, jos tauti/sairaus pitkittyy niin silloin lääkäriin. 

Vierailija
22/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vatsataudissa oliski kiva lähteä julkisilla terveyskeskukseen, kanssa matkustajatkin tykkäsi 🤔🤮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on osittain luovuttu tästä käytännöstä, koska on huomattu, miten työterveydessä kirjoitetaan lähes poikkeuksetta se 3 päivää saikkua. Työnantajan luvalla voi nykyään olla päivän tai kaksi poissa, jos tauti/sairaus pitkittyy niin silloin lääkäriin. 

Itselläkin saikut olivat pidempiä niissä työpaikoissa, joissa todistus vaadittiin. Lääkäri kirjoitti useamman päivän, ettei tarvinnut hakea lisää saikkua ja toisaalta tauti pitkittyi, kun todistuksen saaminen oli kuin hankalaa, että töihin mentiin lääkkeiden voimin. Nykyään riittää pari päivää, kun jää lepäämään hyvissä ajoin.

Vierailija
24/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se aika iso vaiva ja osoitus epäluottamuksesta. Ymmärtäisin tuon siinä tapauksessa jos on usein poissa, mutta kategorisena sääntönä se tuntuu nöyryyttämiseltä. 

En juo alkoholia, enkä ole koskaan huijannut olevani sairaana, en edes lapsena. Kun olen joutunut olemaan pari päivää poissa, olen ollut oikeasti flunssassa, migreenissä tai vatsataudissa. Ei silloin huvita mennä hakemaan mitään todistusta tai apua, kun tietää että noihin vaivoihin auttaa vain lepo. Muutenkaan en ymmärrä, miksi pitäisi mennä levittämään niitä pöpöjä. Etätyömahdollisuus tuo tähänkin joustoa. Ei välttämättä tarvitse olla pois eikä hakea todistuksia. 

Vierailija
25/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap saat minut bussissa viereesi kun haen ämpärin kanssa oksennustaudissa saikkulappua. Hyvässä lykyssä ehkä paskon myös  housuun ja läikytän ämpärin sisällön päällesi ku jään pois.

Vierailija
26/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lääkärinaikoja on vaikea saada äkkiseltään.

Vierailija
27/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on vaadittu vatsataudissa todistusta. Eivät suostuneet puhelimessa sen tekemään, ja joudun mennä käynnille. Kun lääkäri kutsui, istuin ripulilla vessassa. Hän koputteli oveen ja sanoi jättävänsä saikkulapun infoon. Olin melkein kaksi tuntia siellä vessassa, ennen kun uskalsin mennä kotiinpäin. 

Ihan järjetöntä. 

Mulla kävi samoin oksennustaudissa, kun istuin pussi kädessä odottamassa hoitajan vastaanotolle, jolla oli lupa kirjoittaa 3 päivän sairasloma lääkärin sijasta. Järkyttyneenä katsoi, kun kerroin syyni tulla paikalle. Katosi huoneeseen ja hetken päästä nopeasti ojensi saikkulapun. 

Vierailija
28/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen sellainen sairastaja, että mielelläni lepään enkä juokse missään lääkärissä rasittamassa itseäni ja voimaannuttamassa tätä kapitalisti-lääkäri-psykokomboa. Jos työnantaja epäilee, että flunssani on petosta tai krapulaa (en käytä alkoa) niin ansaitsee työntekijän, joka oikeasti harrastaa petoksia ja juo. Eli jos minua kohdellaan huonosti, minä vaihdan parempaan työpaikkaan

Aha. Ai sitä työpaikkaa tuosta vaan vaihdetaan?

Juu. Jos paikassa on tuollainen johto niin ei ole varmasti ainoa asia, mikä firmassa on pielessä

Vierailija
29/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hauskaa lähteä flunssan ja 39 asteen kuumeen iskiessä ajamaan 40km päähän yhteispäivystykseen ja siellä jonottamaan.

Ymmärrän, että yksin tuollaisen matkan päähän lähteminen on viddumaista. Mutta eiköhän sen viddumaisuuden tarkoitus ole suunnattu juurikin ehkäisemään niitä kankkusista johtuvia poissaoloja tyyliin "älä ole kankkusessa, niin vältyt tuolta viddumaisuudelta". Oikeasti sairaille, joiden sairastuminen ei johdu heidän omasta syystään, kärsivät sitten niiden juopottelijoiden ja leikisti sairaiden saikuttajien vuoksi.

Olisikohan johdon aika käväistä itse aa:ssa jos näkee kankkusia joka puolella sielläkin, missä niitä ei ole

Vierailija
30/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lääkärintodistuskaan välttämättä mitään todista. Olen monesti korkeassa kuumeessa ottanut parasetamolia, jolloin kuume on laskenut lääkärireissun ajaksi. Ihan hyvin olisin voinut mennä terveenä lääkäriin ja valehdella, että olen ollut kuumeessa, mutta otin kuumetta alentavaa.

Puolisolla on työterveys, jossa todistuksen saa ihan vain chattailemalla. Ihan helposti siinäkin voisi huijata.

Vierailija
31/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työterveydessä jopa lääkärit ihmettelevät tätä käytäntöä. Mutta ei siinä, saavatpahan rahaa firmaansa. 

Niinhän ne aina sanovat kun eivät muuta kehtaa. Ihan tyypillistä nykyisin tämä toimintatapa esittää tukevaa ja ymmärtävää.

Jep, kyllä tämä palkkaorjuuttaja ja lääkäri on pyhän riiston avioliitto. Orjaa pompotellaan ja rääkätään vuorotellen töissä ja sörkkimiskeskuksessa. Reippaasti vaan työttömäksi ja vapaaehtoistöihin kaikki kynnelle kykenevät. Ei yhteiskuntaa yritykset ja lääkärit rakenna, vaan me ihmiset

Vierailija
32/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen työ, josta vaaditaan sairaslomatodistus jo ensimmäiseltä poissaolopäivältä. Jos on oikeasti kipeä, niin on todella vaikea selvitä sinne lääkäriin, ja kipeänä reissaaminen pahentaa tautia entisestään ja hidastaa sen paranemista. Vaikka olisikin sillä tavalla onnekas, että joku olisi esimerkiksi kuljettamassa autolla sinne lääkäriin, jolloin sinne pääsisi helposti sairaanakin, niin ei sinne ole mitään järkeä mennä tartuttamaan kaikkia muita, jos itse tauti on sellainen, ettei sille lääkäri voi mitään tehdä.

Itseäkin inhottaa käydä lääkärissä vähemmän kiireisillä asioilla, kun kaikki muut ovat siellä kuka missäkin akuutissa tartuntataudissa, joten muutaman päivän päästä on sitten itse saman pöpön kanssa saikulla. Älytön systeemi.

Vierailija
33/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva lähteä huonovointisena hortoilemaan lääkäriin, hyvä kun sängystä ylös pääsee. 

Vierailija
34/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työterveydessä jopa lääkärit ihmettelevät tätä käytäntöä. Mutta ei siinä, saavatpahan rahaa firmaansa. 

Meillä taas kirjoittelevat flunssaselle päivän kerrallaan saikkua, silkkaa rahastusta.

ja sitten ei saa lääkäriaikoja samalle päivälle, kun sairastuu. Ja palkanlaskijalle ei kelpaa jälkikäteen kirjoitettu todistus

Vierailija
35/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällaisen kyttäämisen tarkoitus on vähentää krapulapoissaoloja, niin miksei mieluummin puututa siihen syyhyn, ei oireeseen? Onhan se hassua rangaista massaa muutamien väärinkäytösten takia ja sitten ihmetellä, kun massaa suututtaa. 

Vierailija
36/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kun 20 vuotta  sitten vein ykätaudissa pomolle saikkulapua ja oksensin pomon huoneen kynnykselle. Pomo jäi sinne kiroilemaan kun kipitin ulos jossa silloinen avomies odotti autossa. Laattasin vielä käytävälle sekä ulkona auton viereen ennenkuin pääsimme lähtemään.  

Oli sinä vuonna melko hiljaiset pikkujoulut kun suurin osa oksenteli  himassa.. 

Vierailija
37/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääkärintodistuskaan välttämättä mitään todista. Olen monesti korkeassa kuumeessa ottanut parasetamolia, jolloin kuume on laskenut lääkärireissun ajaksi. Ihan hyvin olisin voinut mennä terveenä lääkäriin ja valehdella, että olen ollut kuumeessa, mutta otin kuumetta alentavaa.

Puolisolla on työterveys, jossa todistuksen saa ihan vain chattailemalla. Ihan helposti siinäkin voisi huijata.

Samoin. Jouduin kerran hakemaan flunssassa todistuksen julkiselta puolelta, ja se hoitaja osasi kyllä nöyryyttää. Ei meinannut uskoa että olen kipeä, koska jotkin testit eivät sitä puoltaneet. Sanoin että kyllä minä mieluummin töissä olisin jos pystyisin kuin kuusi tuntia spurgujen keskellä odottamassa nuhtelua, mutta kun pää ei nyt toimi niin se ei toimi. 

Vierailija
38/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on kai enemmän luottamuksesta. Työnantaja, joka ei luota työntekijöihinsä ei ole itse luotettava. Kiertäisin tälläisen työpaikan kaukaa. Epäluottamus luo vain huonon hengen työpaikalle. Mielestäni nipottamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä työnantajalle.

Vierailija
39/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on järkevää vain, jos todistuksen voi saada etälääkäriltä tai -hoitajalta. Muita ei kannata lähteä tartuttamaan, plus tietenkin oma toipuminen kärsii ja hidastuu jos kipeänä lähtee.

Vierailija
40/178 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itsellä ei koskaan ole ollutkaan sellaista työnantajaa joka olisi antanut työntekijöiden olla saikulla omalla ilmoituksella ja minusta tuo on ihan reilu ja ok systeemi (tai siis saa kai sitä saikulle jäädä, mutta palkkaa siltä ajalta ei makseta ilman lääkärintodistusta).

Ymmärrän kyllä, että maanantai/perjantai/kiva kesäsää- saikuttajaa tuo harmittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi