Syökää vähemmän lihaa - tervetuloa raudanpuute
Ei mulla muuta. Nää uudet ravitsemussuositukset on kuraa. Lihakset lähtee proteiiniköyhällä ruokavaliolla ja raudanpuute kolkuttaa ovilla.
Joistain kasvikunnan tuotteista saa kyllä rautaa, mutta ineytyvyys on heikko vrt liha.
Kommentit (301)
Jotenkin koomista, että täällä on saman suuntaisia "ihminen ei selviä ilman lihaa" -aloituksia viikosta toiseen, mutta silti aina marmatetaan kuinka kasvissyöjät ja vegaanit on niitä, jotka on ekana tuputtamassa ruokavaliotaan muille.
Yksikään tapaamani vegaani ei ole pitänyt luentoa siitä mitä minä pistän lautaselleni, vaikka monesti ollaan samassa pöydässäkin istuttu. Mutta näille palstaänkyröille se tuntuu olevan verinen loukkaus jos joku sanoo, että samat ravintoaineet saa kasviksistakin. Sitä on riidelty täällä jo 12 sivua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin koomista, että täällä on saman suuntaisia "ihminen ei selviä ilman lihaa" -aloituksia viikosta toiseen, mutta silti aina marmatetaan kuinka kasvissyöjät ja vegaanit on niitä, jotka on ekana tuputtamassa ruokavaliotaan muille.
Yksikään tapaamani vegaani ei ole pitänyt luentoa siitä mitä minä pistän lautaselleni, vaikka monesti ollaan samassa pöydässäkin istuttu. Mutta näille palstaänkyröille se tuntuu olevan verinen loukkaus jos joku sanoo, että samat ravintoaineet saa kasviksistakin. Sitä on riidelty täällä jo 12 sivua.
Kyllä vegaani aina mainitsee olevansa vegaani. Se on luonnonlaki.
Se, että vegaani mainitsee olevansa vegaani ei tarkoita, että hän puuttuu sinun lautaseesi, vaan kertoo siitä mitä hän itse syö.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin jo alhaisia ferritiinejä ja anemiaa, ei kiitos enää. Keho ei saanut tarpeeksi rautaa pelkästä kasvisruokavaliosta.
Pitäisi siirtyä enemmän sisäelinten syöntiin.
Siskoni mieliala oli aivan sekaisin. Masentuneisuutta, itsetuhoisuutta, hirveitä kiukku- ja itkukohtauksia, ahdistuneisuutta.
Syynä matalat ferritiiniarvot. Ihana lääkäri, kun tajusi mitauttaa.
Sisko oli syönyt melko pitkään kasvispainotteisesti, ja siihen vielä helvetisti liikuntaa päälle. Jossain kohtaa alkoi syömään enemmän lihaa, mutta jos ferritiiniarvot kerran tipahtaa, niin ei niitä saa enää ilman rautalisiä nostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vegaani aina mainitsee olevansa vegaani. Se on luonnonlaki.
Se, että vegaani mainitsee olevansa vegaani ei tarkoita, että hän puuttuu sinun lautaseesi, vaan kertoo siitä mitä hän itse syö.
Nokkaansa nyrpistellen haisee pierulle. Sellaisia ne vegaanit on.
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt lihaa nyt 25 vuoteen. Hemoglobiinini ja ferritiiniarvot ovat minulla ihan huippulukemissa.
Mä en ole syönyt lihaa 20 vuoteen (koska liha ällöttää) ja mulla on hemoglobiini nipin napin normaali ja ferritiini on 7.
Menkat todella runsaat, raskaudet ja synnytykset verottaneet myös. Rautaa saa purkista, mutta sillä nousee hitaasti. Ei lihansyönti tämmöisessä konkurssissa edes auttaisi, kun sitä rautaa pitää saada niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin hoitoalan ammattilaisena täältä sivusta voin sanoa että yleisin syy matalaan ferritiinitasoon on raudan imeytymishäiriö (ei väliä syökö lihaa vai onko kasvissyöjä) ja naisilla runsaat kuukautiset. Samoin matalan hemoglobiiniarvon syy on yleisimmin nuo.
Onko tuolle imeytymishäiriölle mitään tehtävissä?
Jos todella matala ferritiiniarvo niin rautatiputus on yleisin vaihtoehto.
Mutta se ei ole mikään pysyvä ratkaisu eli toisinsanoen ei.
Vierailija kirjoitti:
EI sitä lihaa tarvitse jättää. EIkä suositukset ole kuin suosituksia.
Heitä kaikin mokomin kio voita leivän päälle ja otinen kilo punaista lihaa. Senkun.
Mutta jos haluat elää terveellisesti, siihen on suositukset.
Jännä, miten lihansyönti on niin pinttynyt ideologia, että ei ymmärretä sen haittapuolia. Heti ollaan vaahtoamsssa jos joku toteaa, että ei ehkä kannata syödä niin paljoa.
Olen laiha ja laitan voita leivänpäälle ja syön niin paljon kaikkea kun haluan. Terveydestä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekivät kananliha vienti sopimuksen kiinaan. Kai sinne possuakin viedään. Kansamme jää nuolemaan näppejään. Ei se vihannesten rahtaus halpaa ja saasteetonta ole tänne kylmään pohjolaan. Kohta on leipä kortit kuin sodan aikana. Koeta jaksaa suomen poika taas. Nyt vain on omat asialla.
Ja Kiinasta rahdataan papuja tänne. Katsoin esim Ruohonjuuren nettisivuilta papujen alkuperämaata ja se oli kaikissa Kiina. Linssejä oli Turkista ja Kanadasta. Jotain oli Myanmarista. Ei ole ainakaan liiaksi valikoimaa jos haluaa syödä lähiruokaa. Pitäydyn siis edelleen lähiruoassa, eli kotimaisissa lihoissa ja munissa. Perunaa kaukomaiden riisin sijaan. Ja kotimaiset hevituotteet.
Hyvä idea👍
Vierailija kirjoitti:
Aivot eivät kehity ilman proteiinia.
No, voi hyvää päivää. Proteiinia saa muustakin kuin lihasta.
"Nyrkkisääntönä riittävään raudan saantiin ruokavaliosta on, että jokaisella päivän aterioista (noin 5 kertaa) tulisi syödä jotain täysjyväviljatuotetta. Lisäksi ainakin yhdellä aterialla tulisi syödä palkokasveja ja sitten vielä lisäksi kourallinen pähkinöitä tai pari ruokalusikallista siemeniä. Näin rautaa tulee hyvin lähelle suositeltavaa määrää."
Kiva tietää, että ruokavaliossani on muitakin raudan lähteitä kuin liha. Enkä lihastakaan kamalasti tykkää. Vain kalasta, katkaravuista, kanasta ja jauhelihasta. Ja leivänpäällisistä.
Pitäisi vain syödä enemmän palkokasveja. Syön vain soijarouhetta.
Ei muuten ole punaisessa lihassa erityisen paljon rautaa, joku 1,5-5 grammaa/100 gr.
Tiedän, kun olen yrittänyt rauta-arvojani nostaa.
Lisäksi et saa syödä samalla aterialla maitotuotteita.
Rauta on maailman helpoin mineraali saada. Tarvii vaan syödä pari atrian verilettua, ja siitä saa melkein jo yliannoksen rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt lihaa nyt 25 vuoteen. Hemoglobiinini ja ferritiiniarvot ovat minulla ihan huippulukemissa.
Mä en ole syönyt lihaa 20 vuoteen (koska liha ällöttää) ja mulla on hemoglobiini nipin napin normaali ja ferritiini on 7.
Menkat todella runsaat, raskaudet ja synnytykset verottaneet myös. Rautaa saa purkista, mutta sillä nousee hitaasti. Ei lihansyönti tämmöisessä konkurssissa edes auttaisi, kun sitä rautaa pitää saada niin paljon.
Niin, runsailla menkoilla mullakin on laskenut. Ei tuossa mikään lihansyönti auta, sitä pitäisi saada viisinkertainen määrä päivässä, kun mitä lihasta saisin.
Vierailija kirjoitti:
Rauta on maailman helpoin mineraali saada. Tarvii vaan syödä pari atrian verilettua, ja siitä saa melkein jo yliannoksen rautaa.
"Veriletut ovat toinen erittäin rautapitoinen valinta, sillä jo yhdessä veriletussa on noin viisi milligrammaa rautaa."
Ei helvetti, kiitos tästä! En ole ennen syönyt, mutta pakko on kokeilla, koska kaloritkaan eivät ole pahat.
T: Laihduttaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin jotkut kuvittelee että liha on maailman ainoa proteiinilähde.
Punainen liha ja broileri ovat nyt tuolla kiellettyjen listalla. Kalakin on kalan lihaa, ja siinä taas on joko liikaa elohopeaa yms. tai sitten se on viljeltyä ja kalanviljely on myös haitallista ympäristölle. Maito taas on lihantuotannon sivutuote. Kananmunat tulevat samasta eläimestä, joka broileri on.
Eli mitä eläinperäistä mielestäsi jää jäljelle? Hyönteiset?
Hyönteiset on muuten täynnä proteiinia, mutta kaikki on sellaista joita ihminen ei pysty hyödyntää. Ihan syystäkin meidän esi-isät on valinneet syödä niitä asioita mitkä luokitellaan yhä ruuaksi meidän kulttuurissa. Eihän ihminen pysty puuta tai heinääkään sulattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot eivät kehity ilman proteiinia.
Lisäksi avoista 60 % on rasvaa, joten lasten aivot ja hermosto eivät kehity normaalisti rasvattomalla ruokavaliolla.
Eikä rypsirapsiöljyillä. Aivot on eläinrasvaa, eikä kasviöljyjä.
Ihminen pystyy tuottaa samoja rasvahappoja kuin eläimet, mutt ei niitä mitä kalat pystyvät -omega3:ea.
Mihin jotku mammapalstan perunat sitä proteiinia tarvitsee edes syömänsä verran
Sano toi n. 400 000 suomalaiselle, jotka jo nyt kärsii erilaisista terveysongelmista raudanpuutteen vuoksi.
Miten tuo sitten on mahdollista. Lihaa syödään enemmän kuin koskaan.
No niin varmaan syödään jotain makkaraa ja kinkkuleikkelettä, joista ei kovin paljoa sitä rautaa saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, runsailla menkoilla mullakin on laskenut. Ei tuossa mikään lihansyönti auta, sitä pitäisi saada viisinkertainen määrä päivässä, kun mitä lihasta saisin.
500g lihaa per päivä niin ei tule raudasta pulaa. Lisäksi kannattaa muistaa että lihassa rauta on hyvin imeytyvässä muodossa toisin kuin kasvikunnan tuotteissa.
Ihan sama mitä terveysintoilijat toitottaa. Syö kaikkea vähän. Kultainen keskitie on monessa asiassa paras.