Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille

Vierailija
25.11.2024 |

Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.

Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.

Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.

Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.

https://yle.fi/a/74-20124405

Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.

Muutos koskee noin 24 000 suomalaista

Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.

Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.

Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.

Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.

https://yle.fi/a/74-20103576

Kommentit (1028)

Vierailija
901/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppanille tulee työtarjous muualle mällään jatkossa kotimaassa tuplarahaa nostellen. Eläkkeensaajan asumistuet. 👍 Pitää myös hankkia ulkopuolista apua hoitotuessa nimetyn kumppanin sijaan. 

No, ei taida olla kovin kummoinen parisuhde, jos puoliso muuttaa rahan perässä ulkomaille ja jättää siipan Suomeen, koska siippa saa tänne kansaneläkkeen! Otan osaa, jos sulla on tuollainen puoliso.

Normi ihminen katsoisi, että se ulkomaille tarjottu palkka mahdollistaa myös puolison elättämisen siellä ulkomailla!

Tää mystinen "kumppani" on ollut nyt selityksenä jos mihinkin vastoinkäymiseen. Haluaisin ihan tavata tämän henkilön, joka vaan viipottaa maailmalla ja työkyvytön, kansaneläkettä saava puoliso vaan ahdistuu

Siis anteeksi nyt, mikä rikas 😂  viittaatko että EU-alueella myös toisissa maissa työtä tehneet ovat automaattisesti rikkaita jos haluaa nähdä maailmaa myös muusta perspektiivistä? Itsekin voit lähteä ihan hyvin muualle töihin. 

Toki jossain Norjassa voi olla kovempi palkkataso mutta myös kaikki muu on paljon kalliimpaa. Monessa maassa on myös heikommat palkat kuin suomessa. 

Ja kyllä, haluan perustoimeentulon siinä missä Suomessakin tavalla missä kansaneläke on määritelty eläke-etuudeksi vähimmäistueksi joka on ollut asianlaita pitkään jaottelematta ihmisiä kuten tämä tulee jaottelemaan ja edistäen Eun periaatteita.

Vierailija
902/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppanille tulee työtarjous muualle mällään jatkossa kotimaassa tuplarahaa nostellen. Eläkkeensaajan asumistuet. 👍 Pitää myös hankkia ulkopuolista apua hoitotuessa nimetyn kumppanin sijaan. 

No, ei taida olla kovin kummoinen parisuhde, jos puoliso muuttaa rahan perässä ulkomaille ja jättää siipan Suomeen, koska siippa saa tänne kansaneläkkeen! Otan osaa, jos sulla on tuollainen puoliso.

Normi ihminen katsoisi, että se ulkomaille tarjottu palkka mahdollistaa myös puolison elättämisen siellä ulkomailla!

Tää mystinen "kumppani" on ollut nyt selityksenä jos mihinkin vastoinkäymiseen. Haluaisin ihan tavata tämän henkilön, joka vaan viipottaa maailmalla ja työkyvytön, kansaneläkettä saava puoliso vaan ahdistuu

No onhan se taloudellisesti epäsuhtainen jos en saa perustoimeentuloa mitä nyt saan. Mitä helkkaria nyt? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin sanoa että elämäni on kaukana rikkaasta 😂 ai ihan rikas kumppani, onpa uutta tietoa. Onko sulle uutta esim sellainen että ihmiset maksaa puoliksi arkensa? Maksan puolet kotivakuutuksesta, puolet asumisesta, puolet sähköstä, omat puhelinlaskuni, bensakuluja jos minua pitää viefä johonkin, puolet ruoasta omalta osuudelta jne omat lääkekuluni ja hieman keskivertoa korkeammat hoitokustannukset. Eli siis haluaisit jonnekin 1800-luvulle minut puolison elatukseen tai silleen sopivasti köyhyysrajalle että anelisin kumppaniltani rahaa esim lääkkeiden ostoon?

Tottakai tuo vähentää kontrollia rahankäytöstä jos toinen maksaa omat juttunsa ja toinen omansa. 

Jos kumppani käy töissä ja itse en, se johtaa siihen että en saa eläkkeensaajan asumistukea mutta tottakai saan omaan elämääni tuen. Jotta voin ostaa lääkkeet, ruoan jne.

Jos kumppani taas ottaisi työkeikan vastaan muualta ja siirtäisi kirjansa sinne, mitä ei ole ottanut, saisin sitten eläkkeensaajan asumistukea. 

Vierailija
904/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en tietenkään enää muuta muualle ja ota riskejä taloudellisista tappioista itselleni alkaen jonnekin Espanjan sosiaaliturvalle 😁. Toki nyky-Suomen työtilanne on mitä on monilla aloilla ja ulkomailta voi löytää jopa paremmin töitä. Omasta suvustani lähti takavuosikymmeninä Ruotsiin sakkia Suomen tilanteen vuoksi joista osa jäi sinne, osa palasi takaisin. Yhteiskunta oli silloin hyvin erilainen. 

Vierailija
905/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joo kiitos kanssajankuttajat tältä päivää. Joidenkin mielestä työkyvyttömät eivät omaa samoja oikeuksia kuin työeläkeläiset (myös sosiaaliturvamaisesti maksetut isot eläkkeet), perhe-eläkeläiset, opiskelijat. Ja haluavat heidät töihin ja lainalla ulkomaille. Eli siis toisinsanoen eivät halua että he saa mennä EU-alueella muualle samanlaisen turvan saaden kuin yllämainitut yksilöt. Itse he pystyy parantamaan tilannettaan  monet työkykynsä vuoksi mutta silti pitää niiltä leikata ketkä ei pysty. Kyllä tämä tullaan EU- tasolla vielä käsittelemään. 👍 Alapeukkuja sadelkoot.

Hyvä yritys :) "Sosiaaliturvamaisesti maksetut isot eläkkeet". Kyllä työeläkeläisellä on joka palkasta otettu siivu sitä tulevaa eläkettä varten. Ei ole sosiaaliturvaa se. Yrität myös laittaa opiskelijat tuohon sa

Olen samaa mieltä kokoomusnuorten kanssa siitä, että eläkettä pitäisi kerätä vain tiettyyn rajaan saakka ja sitten itse säästää itselleen eläkkeelle enemmän, jos näin haluaa. Mutta sinä yrität nyt kikkailla sanoilla. Työeläke ei ole verrannollinen sinun kansaneläkkeeseesi. Se ei ole sosiaalietuus. 

Vierailija
906/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja voin sanoa että elämäni on kaukana rikkaasta 😂 ai ihan rikas kumppani, onpa uutta tietoa. Onko sulle uutta esim sellainen että ihmiset maksaa puoliksi arkensa? Maksan puolet kotivakuutuksesta, puolet asumisesta, puolet sähköstä, omat puhelinlaskuni, bensakuluja jos minua pitää viefä johonkin, puolet ruoasta omalta osuudelta jne omat lääkekuluni ja hieman keskivertoa korkeammat hoitokustannukset. Eli siis haluaisit jonnekin 1800-luvulle minut puolison elatukseen tai silleen sopivasti köyhyysrajalle että anelisin kumppaniltani rahaa esim lääkkeiden ostoon?

Tottakai tuo vähentää kontrollia rahankäytöstä jos toinen maksaa omat juttunsa ja toinen omansa. 

Jos kumppani käy töissä ja itse en, se johtaa siihen että en saa eläkkeensaajan asumistukea mutta tottakai saan omaan elämääni tuen. Jotta voin ostaa lääkkeet, ruoan jne.

Jos kumppani taas ottaisi työkeikan vastaan muualta ja siirtäisi kirjansa sinne, mitä ei ol

Ja on aivan selvää että sellainen elämä jossa toinen elättää toista voi jossain toksisemmissa suhteissa johtaa taloudelliseen kontrolliin mitä siis edesautetaan hallituksen tällä uudistuksella esim vanhempia naisia kohtaan.. Eikä palkat inflaation myötä ole varsinaisesti sillä tasolla että niillä elätetään kahta ihmistä monellakaan

Vierailija
907/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joo kiitos kanssajankuttajat tältä päivää. Joidenkin mielestä työkyvyttömät eivät omaa samoja oikeuksia kuin työeläkeläiset (myös sosiaaliturvamaisesti maksetut isot eläkkeet), perhe-eläkeläiset, opiskelijat. Ja haluavat heidät töihin ja lainalla ulkomaille. Eli siis toisinsanoen eivät halua että he saa mennä EU-alueella muualle samanlaisen turvan saaden kuin yllämainitut yksilöt. Itse he pystyy parantamaan tilannettaan  monet työkykynsä vuoksi mutta silti pitää niiltä leikata ketkä ei pysty. Kyllä tämä tullaan EU- tasolla vielä käsittelemään. 👍 Alapeukkuja sadelkoot.

Hyvä yritys :) "Sosiaaliturvamaisesti maksetut isot eläkkeet". Kyllä työeläkeläisellä on joka palkasta otettu siivu sitä tulevaa eläkettä varten. Ei ole sosiaalitu

Ai väitätkö että tosiaan ne isot eläkkeetkin on maksettu sentin latia myöten yel-maksuina? 

Vierailija
908/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä yritys :) "Sosiaaliturvamaisesti maksetut isot eläkkeet". Kyllä työeläkeläisellä on joka palkasta otettu siivu sitä tulevaa eläkettä varten. Ei ole sosiaalitu

No itsepähän he käyttivät metaforaa jossa työeläkkeitäkin kutsuttiin sosiaaliturvaksi. Toki ne maksetaan eri tavoin mutta silti valtio on nähnyt olematta erottelematta esim pienipalkkaisempia (lue usein naisia tässä uudistuksessa korostuukin vanhat naiset) , kampaamotuolissa yrittäjänä olleita, invalideja, kotiäitinä aikaa viettäneitä, maatilallisia, syntymäsokeita, jne monia muita täysin eri kategoriassa vaan on ymmärretty enemmän ihmisyyden päälle tässä asiassa ennenkuin maailmasta tuli persujen ja kokoomuslaisien myötä mustavalkoinen. Joko tai, joko olet ollut tietynlainen tai et kuulu vip kategoriaan. 

Vierailija
909/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion mielestä diplomaatti ja virkamiespuolisoitakin pitää tukea ulkomailla 😂 se on jännä että kaksoisstandardit ne vaan paukkuu työväestön välillä moneen muuhun. Sopeutuakin pitää rikkaammalla etuoikeutetulla sopeutumisrahan muodossa vaikka eläkkeelle asti.

Köyhä on kuitenkin se joka aina saa likasangon niskaan. 

Vierailija
910/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppani taas ottaisi työkeikan vasta

Mitä toksinen suhde ja se tarkoittaa jos puolisolla ei enää ole perustoimeentuloa mikä on katsottu minimiksi jossain 

"Minä maksan, minä päätän"

"sinä teet kuin minä päätän"

"Saat tehdä sitä ja tätä että saat sitä ja tätä"

"taasko sinä vingut minulta rahaa?"

Jne. Ei ole kyse tulotasojen yhteensovituksesta vaan toisen oikeudesta inhimilliseen elämään

Vierailija
911/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään mieluusti Suomeen,ei siinä mitään. Olen alkanut hyväksyä että vammautuneen ei kuulu enää haaveilla tai kokea oikeutta nostaa kansaneläkettä enää muualle kun se ei ole enää kuin vähimmäistuki joidenkin mielestä.

Ei minulla ole ollut haaveita muutenkaan, ehkä ennenaikainen menehtyminen voi olla heikompikuntoisen haave kun kyvyt muuttaa asioita on niin heikot?  

Sitä en hyväksy että persut ja kokkareet yrittää todennäköisesti sen turvin vetää leikkauksia pidemmälle kun saa näppinsä eu tasolla vetää tämä vähimmäistueksi. Millään ei ole noilla puolueilla mitään rajaa.

Siksi meidän kansaneläkeläisten on noustsva rintamana noita vastaan EU-tasolla ja puututtava kaikkiin epäkohtiin jo nyt. Ja tehtävä niin mitä kelakin sanoi, jotkut vetää tuota oikeuteen. 

On täysin ahdistavaa olla ilman vaikutusmahdollisuuksia elämäänsä noiden hallinnan alla, tietäen että ne voi kääntää takkinsa milloin vain. 

Vierailija
912/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää olla suomalainen. Ihmiset on niin katkeria ja kateellisia. Espanjassa asuvat ovat jotain pimeän työn tekijöitä ym rikollisia. Tänne vaan näkemään nälkää ja hoito jonoihin. Pisara meressä mitä he rahaa kuluttavat. Nekin rahat jaetaan ulkomaille.

Mutta kun kolmansista ja neljänsistä maista tulee tänne.. Kirjoittaisin mutta se poistetaan. 

Suomalainen vihaa omaa kansaansa näin paljon. Ei ihme että yksinäisyys on iso ongelma. Ei osata ku arvostella muita. 

Vierailija
913/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän en lähtisi kenenkään elätettäväksi vaan pidän aina omasta itsenäisyydestäni kiinni. Ei minun katsota olevaan elätettävä Suomessakaan. Jos katsottaisiin, päättisin todennäköisemmin parisuhteisiin jossa toinen kontrolloisi minua. 

Ja siippani toki

Näytät olevan oikein kernaasti meidän veronmaksajien elätettävänä.

Mikä saa sinut kuvittelemaan olevasi itsenäinen? Itsenäinen olet silloin kun tienaat itse elantosi tai elät omilla itse tienatuilla säästöilläsi.

Vierailija
914/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan aurinkorannikolla asuva ei muuta saturaisen vuoksi takaisin Suomeen.

Muuttavat vasta sitten kun kunto ei kestä asumista ulkomailla, sitten tullaan takaisin kotimaan lihapatojen ääreen.

Vierailija
915/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään mieluusti Suomeen,ei siinä mitään. Olen alkanut hyväksyä että vammautuneen ei kuulu enää haaveilla tai kokea oikeutta nostaa kansaneläkettä enää muualle kun se ei ole enää kuin vähimmäistuki joidenkin mielestä.

Ei minulla ole ollut haaveita muutenkaan, ehkä ennenaikainen menehtyminen voi olla heikompikuntoisen haave kun kyvyt muuttaa asioita on niin heikot?  

Sitä en hyväksy että persut ja kokkareet yrittää todennäköisesti sen turvin vetää leikkauksia pidemmälle kun saa näppinsä eu tasolla vetää tämä vähimmäistueksi. Millään ei ole noilla puolueilla mitään rajaa.

Siksi meidän kansaneläkeläisten on noustsva rintamana noita vastaan EU-tasolla ja puututtava kaikkiin epäkohtiin jo nyt. Ja tehtävä niin mitä kelakin sanoi, jotkut vetää tuota oikeuteen. 

On täysin ahdistavaa olla ilman vaikutusmahdollisuuksia elämäänsä noiden hallinnan alla, tietäen että ne voi kääntää

Käytännössä kyse on isosta heikennyksestä näin muutenkin kansaneläkeläisyyteen. Ei vain ulkomailla vaan oikeusturvan tipahtamisena Suomessa leikkauksia ja indeksejä ajatellen. Vähimmäistukistatus lisää mahdollisuuksia kurjistukseen mitä harva kansaneläkeläinen ymmärtää. Jos oikeudellisella tasolla tietyt tukiverkot vedetään pois kun siirretään statuksena kansaneläke vähimmäistueksi, se mahdollistaa kaikenlaista. Se ei ole enää oikeuden silmissä tietyt kriteerit täyttävä eläke-etuus vaan erityyppinen tuki.

Siksi kai EU-tasollakin tuo asia pitää mahdollisesti käsitellä koska sosiaaliturva-asetus lisää suojaa mielivaltaisuutta lainsäätäjiltä muutella ja heikentää tukia mielensä mukaan esim yhtäkkiä yhtenä päivänä tuen ollessa eläke-etuus ja toisena vähimmäisetuus.  Kun Suomi suostuu sen tietynlaisena sinne kirjaamaan inhimillisempinä aikoina.  Tarviko Ruotsin muuttaa sitä tuolla EU-tasolla edes vai oliko se alunalkujaankin vähimmäisetuus?

Kelahan on sanonut että ongelma voi olla että tuen muotohan ei muutu vaikka se yritetään siirtää eri kategoriaan. Siis toki Persut ja Kokoomuslaiset on jo vieneet ajatteluaan tukimuutoksissa eri suuntaann niputtaen takuueläkkeen ja kansaneläkkeen mutta oikeudellisesti kansaneläke on ollut eläke-etuus eli eroja löytyy. Mm siinä että kansaneläke ei välttämättä takaa minimitoimeentuloa eikä siinä suhteessa ole vähimmäisetuus 

Vierailija
916/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläke pitäisi lopettaa kokonaan. Jos ei töitä tee niin miksi pitäisi saada rahaa. Mokomat pummit voivat kerjätä tai muuttaa pois täältä.

Vierailija
917/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän en lähtisi kenenkään elätettäväksi vaan pidän aina omasta itsenäisyydestäni kiinni. Ei minun katsota olevaan elätettävä Suomessakaan. Jos katsottaisiin, päättisin todennäköisemmin parisuhteisiin jossa toinen k

Harrastatko yleensä vammautuneille ihmisille heidän syyllistämistä loisiksi rivien välistä? Onko se mitä tykkäät tehdä? 

Vierailija
918/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan aurinkorannikolla asuva ei muuta saturaisen vuoksi takaisin Suomeen.

Muuttavat vasta sitten kun kunto ei kestä asumista ulkomailla, sitten tullaan takaisin kotimaan lihapatojen ääreen.

Kyllä se sairastaminen voi työeläkeläisenkin kotimaahan ajaa jotka turvautuu ulkomailla Suomen terveydenhuoltoon. On eri asia maksaa yksityiselle käynti erikoislääkärillä pari kertaa kun saada syöpähoitoja. 

Vierailija
919/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin ahdistavaa olla ilman vaikutusmahdollisuuksia elämäänsä noide

Valtio on konkurssissa kun rahan mankujia tulee koko ajan lisää. Sosiaalitukia pitää leikata niin että työnteko alkaa kiinnostamaan ja osa voisi muuttaa pois Suomesta. Valtio ottaa joka vuosi 10 miljardia euroa jaettavaksi kun työn välttelijät eivät maksa lainkaan veroja tai tee mitään yhteiskunnan hyväksi. On aika laittaa tukipummieliitti kuriin. Mokomat eivät edes häpeä elävänsä työtä tekevän rahoilla.

Vierailija
920/1028 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläke pitäisi lopettaa kokonaan. Jos ei töitä tee niin miksi pitäisi saada rahaa. Mokomat pummit voivat kerjätä tai muuttaa pois täältä.

No sen tiesinkin että olet tuollainen. Haluat sairaat kerjuulle. Ymmärrän kyllä että monessa persussa on tämä puoli. Kokoomuslaisiltakin inhimillisempiä lausuntoja ollut sairaisiin toisinaan. Toki teot merkkaa eniten- hekin nakertavat minkä ehtivät kaikkea heiltä pois siihen asti kun vain kaikki elämänlaatu on poistettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän