YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille
Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.
Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.
Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.
Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.
Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.
Muutos koskee noin 24 000 suomalaista
Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.
Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.
Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.
Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.
Kommentit (1028)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään mieluusti Suomeen,ei siinä mitään. Olen alkanut hyväksyä että vammautuneen ei kuulu enää haaveilla tai kokea oikeutta nostaa kansaneläkettä enää muualle kun se ei ole enää kuin vähimmäistuki joidenkin mielestä.
Ei minulla ole ollut haaveita muutenkaan, ehkä ennenaikainen menehtyminen voi olla heikompikuntoisen haave kun kyvyt muuttaa asioita on niin heikot?
Sitä en hyväksy että persut ja kokkareet yrittää todennäköisesti sen turvin vetää leikkauksia pidemmälle kun saa näppinsä eu tasolla vetää tämä vähimmäistueksi. Millään ei ole noilla puolueilla mitään rajaa.
Siksi meidän kansaneläkeläisten on noustsva rintamana noita vastaan EU-tasolla ja puututtava kaikkiin epäkohtiin jo nyt. Ja tehtävä niin mitä kelakin sanoi, jotkut vetää tuota oikeuteen.
On täysin ahdistavaa ol
Ai tää onkin uutta tietoa että työkyvytönkin lähtee töihin. 😂 Ei taida mennä ihan perustuslain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jään mieluusti Suomeen,ei siinä mitään. Olen alkanut hyväksyä että vammautuneen ei kuulu enää haaveilla tai kokea oikeutta nostaa kansaneläkettä enää muualle kun se ei ole enää kuin vähimmäistuki joidenkin mielestä.
Ei minulla ole ollut haaveita muutenkaan, ehkä ennenaikainen menehtyminen voi olla heikompikuntoisen haave kun kyvyt muuttaa asioita on niin heikot?
Sitä en hyväksy että persut ja kokkareet yrittää todennäköisesti sen turvin vetää leikkauksia pidemmälle kun saa näppinsä eu tasolla vetää tämä vähimmäistueksi. Millään ei ole noilla puolueilla mitään rajaa.
Siksi meidän kansaneläkeläisten on noustsva rintamana noita vastaan EU-tasolla ja puututtava kaikkiin epäkohtiin jo nyt. Ja tehtävä niin mitä kelakin sanoi, jotkut vetää tuota oikeuteen.
On täysin ahdistavaa olla ilman vaikutusmahdollisuuksia elämäänsä noiden hallinnan alla, tietäen että ne voi kääntää
Lässytystä riittää. Valtio ottaa teidän takianne velkaa 10 miljardia euroa vuodessa. Työtä tekevien verotus on huipussaan. Kun sitä rahaa ei ole niin olisi jo aika että yhteiskunnan tukien varassa elävät osallistuisivat jollain tavalla kassakriisin hoitoon. Saatte kaiken ilmaiseksi tekemättä yhtään mitään ja ette edes ole kiitollisia tästä.
Omasta palkasta lähtee 45 prosenttia veroina ja muina maksuina eli se on aivan liikaa. Jatkossa teen sitten vähemmän työtä niin eipä tarvitse veroja maksaa niin paljon muitten hyväksi. Von toki jäädä vapaalle ja antaa muiden tehdä työtä ja elättää tukien varassa olevia.
Onhan se merkityksellistä jos joku nostaa ökyisoa eläkettä jota koko järjestelmä ei kestä joka lankeaa muidenkin maksettavaksi järjestelmässä vaikka olisi kuinka töistä rahoitettu.
Aivan kestämätäntä. Kun kokoomus sohaisi kansaneläkepesää on syytä sohaista myös ökyeläkepesää ja yhtenäistää käytäntöjä muiden maiden kanssa. Tietysti herkästi portaittain koska eihän tällainen nopea lyönti kokoomuslaisille käy.
Itsekin olen käynyt töissä, siksi saan myös työeläkettä. Ikä ei katso vammautumista.
Tässä ironisinta on että ihmisille maksetaan sama raha Suomeen tai enemmän. Perustelut on lähinnä protektionistisia tai kyseenalaisesti säästösyistä tai kyseenalaisia vertauksia oikeustapauksiin jotka ei velvoita mitään ja jotka on hakemalla haettuja esim sen suhteen voidaanko se yleistää suomen päätöstä koskevaksi
Kyse on ennenkaikkea ideologia ja kateellisuusperspektiivistä. Inhimillisyys on tästä maasta karissut täysin ja viisaus mitä ennen oli
Vierailija kirjoitti:
On täysin ahdistavaa olla ilman vaikutusmahdollisuuksia elämäänsä noiden hallinnan alla, tietäen että ne voi kääntää
Voi jeesus, mikä marttyyri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ahdistavaa olla ilman vaikutusmahdollisuuksia elämäänsä noide
Muuta ulkomaille? Ei kannata Ranskaan ainakaan kun siellä alijäämämenettelyssä rikkaampien ja yritysten verotusta nostettiin ja keskituloisten ja pienempituloisten jätettiin nostamatta. Verot on muutenkin aika korkeat. Pääomatuloilla muiten rikastuu, niitä kannattaa tienata. Ei kai kokoomuslandiassa millään palkkatuloilla rikastukaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsotaan eka kun itse vammaudut ja sitten joku sanelee loppuelämäsi. Tule sitten sanomaan mitä sanot kun olet ensin itse elänyt sellaisen elämän. Rajoitteita elämässä riittää muutenkin. Antaisin mitä vain että olisin täysin terve opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai yhtään mitään. olen yrittänyt kuntoutua vuosia ja sitä ennen oikeasti yrittänyt elämässäni. Mitä hel nyt? Mitä minun pitäisi tehdä? Mennä mieliksesi sillan alle tai palauttaa huutolaisyhteiskunta? Te leikkaisitte vaikka sairaalta mummoltanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomen ikärakennekin työkyvyttömän vika? Saako niitä ulkomailta työntekijöitä tulla teidän persujen mielestä Suomeen vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän moni suurituloisempi tekeekin, esim lääkärit downsiftaa hyvillä palkoillaan vähemmän vuoroja tehden kun ensin on vuokrafirman kautta pumpattu valtiolta rahaa. Niinkai moni tekisi jos vähemmällä pärjäisi.
Monella ei ole mahdollisuuksia vähempään työntekoon, jos perhe jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voin sanoa että elämäni on kaukana rikkaasta 😂 ai ihan rikas kumppani, onpa uutta tietoa. Onko sulle uutta esim sellainen että ihmiset maksaa puoliksi arkensa? Maksan puolet kotivakuutuksesta, puolet asumisesta, puolet sähköstä, omat puhelinlaskuni, bensakuluja jos minua pitää viefä johonkin, puolet ruoasta omalta osuudelta jne omat lääkekuluni ja hieman keskivertoa korkeammat hoitokustannukset. Eli siis haluaisit jonnekin 1800-luvulle minut puolison elatukseen tai silleen sopivasti köyhyysrajalle että anelisin kumppaniltani rahaa esim lääkkeiden ostoon?
Tottakai tuo vähentää kontrollia rahankäytöstä jos toinen maksaa omat juttunsa ja toinen omansa.
Jos kumppani käy töissä ja itse en, se johtaa siihen että en saa eläkkeensaajan asumistukea mutta tottakai saan omaan elämääni tuen. Jotta voin ostaa lääkkeet, ruoan jne.
Jos kumppani taas ottaisi työkeikan vasta
Ja on aivan selvää että sellainen elämä jossa toinen elättää toista voi jossain toksisemmissa suhteissa johtaa taloudelliseen kontrolliin mitä siis edesautetaan hallituksen tällä uudistuksella esim vanhempia naisia kohtaan.. Eikä palkat inflaation myötä ole varsinaisesti sillä tasolla että niillä elätetään kahta ihmistä monellakaan
Eli jos puoliso tienaa palkkaa tai eläkettä vaikka 10 000 kuussa, niin yhteiskunnan pitää tukea sitä toista työtöntä puoliskoa/kansaneläkeläistä paremmin, ettei vain se joutuisi puolison toksiseen taloudelliseen kontrolliin?!
Kuka elättää ne, jotka kusettivat valtiolta koronatukia vain paetakseen espanjaan? Tai ne, jotka pakenivat pissat housussa sakkoja Baltiaan? Olisiko aika palauttaa nämä Suomeen, maksamaan teoistaan?
Jos kyseinen esitys ei säästä valtion rahoja tästä jää enää luuranko jäljelle tämän uudistuksen perusteluista.
Vierailija kirjoitti:
Kuka elättää ne, jotka kusettivat valtiolta koronatukia vain paetakseen espanjaan? Tai ne, jotka pakenivat pissat housussa sakkoja Baltiaan? Olisiko aika palauttaa nämä Suomeen, maksamaan teoistaan?
Joo siellä oli vaikka mitä huijaria ja suhmuroijaa ja hyvätuloista käsi ojossa.
Sakkoja saa paeta rauhassa Baltiaan, ja valtiolta kusettaa miljoonia kunhan muistaa paeta Espanjaan. Ketään ei kiinnosta, mutta auta armias, jos saat satasen tukia niin, johan on helevete irti.
Tänne kuitenkin tulevat viimeistään kuolemaan tai hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voin sanoa että elämäni on kaukana rikkaasta 😂 ai ihan rikas kumppani, onpa uutta tietoa. Onko sulle uutta esim sellainen että ihmiset maksaa puoliksi arkensa? Maksan puolet kotivakuutuksesta, puolet asumisesta, puolet sähköstä, omat puhelinlaskuni, bensakuluja jos minua pitää viefä johonkin, puolet ruoasta omalta osuudelta jne omat lääkekuluni ja hieman keskivertoa korkeammat hoitokustannukset. Eli siis haluaisit jonnekin 1800-luvulle minut puolison elatukseen tai silleen sopivasti köyhyysrajalle että anelisin kumppaniltani rahaa esim lääkkeiden ostoon?
Tottakai tuo vähentää kontrollia rahankäytöstä jos toinen maksaa omat juttunsa ja toinen omansa.
Jos kumppani käy töissä ja itse en, se johtaa siihen että en saa eläkkeensaajan asumistukea mutta tottakai saan omaan elämääni tuen. Jotta voin ostaa lääkkeet, ruoan jne.<
Ja uskot että tämä koskee kuinka montaa kansaneläkkeen saajaa ja sillä on oikeutettu kuinka monen elämän heikennys? Pitäisi varmaan sitten tehdä ensin kartoitus asiasta eikä hutkia vain kuten persukokoomushallituksella on tapana kuinka monen luksuselämää kansaneläkkeellä rahoitetaan. Muuten tämä menee vain populismiksi millä vedotaan tunteisiin ja potkitaan monia.
Saan kansaneläkettä ja työeläkettä puolisoni ollessa ns normaalipalkalla. Ja se on ihan täysin ok tienata oma eläke ja maksaa omat menonsa. Saan saman määrän täällä Suomessa, ellen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se merkityksellistä jos joku nostaa ökyisoa eläkettä jota koko järjestelmä ei kestä joka lankeaa muidenkin maksettavaksi järjestelmässä vaikka olisi kuinka töistä rahoitettu.
Aivan kestämätäntä. Kun kokoomus sohaisi kansaneläkepesää on syytä sohaista myös ökyeläkepesää ja yhtenäistää käytäntöjä muiden maiden kanssa. Tietysti herkästi portaittain koska eihän tällainen nopea lyönti kokoomuslaisille käy.
Itsekin olen käynyt töissä, siksi saan myös työeläkettä. Ikä ei katso vammautumista.
Tässä ironisinta on että ihmisille maksetaan sama raha Suomeen tai enemmän. Perustelut on lähinnä protektionistisia tai kyseenalaisesti säästösyistä tai kyseenalaisia vertauksia oikeustapauksiin jotka ei velvoita mitään ja jotka on hakemalla haettuja esim sen suhteen voidaanko se yleistää suomen päätöstä koskevaksi
Kyse on ennenkaikkea ideologia ja kateellisuusperspektiivistä.
Et asu ilmeisesti Suomessa, kun olet noin pihalla. Kannattaisi seurata politiikkaa ja verotuspäätöksiä! Se oli Kataisen hallitus joka toi hieman korkeimpiin työeläkkeisiin raippaveron! Yli 3900 euron eläkkeestä ylimenevältä osalta kaiken muun progessiivisen verotuksen päälle maksetaan vielä ylimääräinen 6%:n lisävero! Ja nyt hän tämä laajenee käytännössä kaikkiin työeläkeläisiin. Vain te kansaneläkeläiset olette turvassa, kun työeläkeläisten verotusta kiristetään!
Vierailija kirjoitti:
Tänne kuitenkin tulevat viimeistään kuolemaan tai hautaan.
Kuten myös monet työeläkeläiset. *
Sillä ei ole merkitystä. Merkitystä on sillä, että työntekijän palkasta on pidätetty säännöllisesti osa tulevaa eläkettä varten. Henkilö on siis työuransa ajan "säästänyt" eläkettä omista rahoistaan. Työeläke ei siis ole sosiaalietuus. Kansaneläke on. Halusit tai et.