Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille

Vierailija
25.11.2024 |

Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.

Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.

Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.

Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.

https://yle.fi/a/74-20124405

Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.

Muutos koskee noin 24 000 suomalaista

Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.

Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.

Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.

Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.

https://yle.fi/a/74-20103576

Kommentit (1028)

Vierailija
1021/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Espanja maksa toimeentulotuen siellä pysyvästi asuville niin ei ole pakko palata Suomeen? 

Vierailija
1022/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkoo eu sopimuksia lusia neito soini yritti tätä jo 2015 silloinkin kaatui. hallitus ei ole lukenut eu sopimuksia vapaasta liikkumisesta. ilmeisesti viher punikki pöysti on neuvonut kieli poskessa. HALLITUS RIKKOO EU LAKEJA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kymmenentuhatta lisää asumistukia tulee maksuun. 

Millä perusteella? Suurin osa ihmisistä jotka saavat kansaneläkettä Suomesta eli yli 18 000 eläkeläistä, asuu Ruotsissa. Ruotsi itse lopetti jo aikaa sitten kansaneläkkeiden maksun ulkomaille.  Suurin osa näistä Suomesta kansaneläkettä saavista suomalaisista on ostanut asunnon Ruotsista ja asettunut kaikin tavoin uuteen kotimaahan Ruotsiin. Hyvin harva haluaa muuttaa takaisin Suomeen ja vielä harvempi saisi täällä asumistukea mm. siksi että omistavat asunnon tai heidän eläkkeensä on niin hyvä etteivät he ole oikeutettuja asumistukeen.

Espanjassa asuvat kansaneläkettä Suomesta saavateläkeläiset vain ovat se kovaäänisin joukko koska tietävät miten paljon anteliaampi Suomen sosiaaliturva on Espanjan sosiaaliturvaan  verrattuna. Niin, ja luuleeko joku että Espanja maksaa kansaneläkkeitä ulkomaille?

Vierailija
1024/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan niin, että Espanjassa terveydenhoito ilmaista, myös kaikki sairaalassa olotkin. Suomessa sairaalassa oleminenkin maksaa. Jos puolisoni olisi Suomessa joutunut sairaalahoitoon, lasku olisi ollut tosi iso, Espanjassa se ei maksanut mitään.

Ei niin, vaan sen laskun maksoivat suomalaiset veronmaksajat 

Vierailija
1025/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että työntekoa koko elämänsä vältelleet sossupummit laitetaan kuriin. Valtion tapa jakaa rahaan kaiken maailman lusmuille ihmetyttää. Kansaneläke pitäisi poistaa kokonaan kun meillä on työeläkejärjestelmä. Se voisi karkottaa osan täällä rahoillamme laiskotteleivista ihmisitä muualle ja hyvä niin.

Nönnönnöö. Tuttavani raatoi hoitoalalla 90-luvulla, jolloin keksittiin työsuhteiden ketjuttaminen. Hänelle valkeni myöhemmin, että eläkettä ei ollut kertynyt penniäkään 10 vuoden ajalta työnantajan harjoittaman kikkailun takia.

Kyllä niistä ketjutetuista työsuhteista kertyy eläkettä, ainakin minulle. t.hoitaja

Vierailija
1026/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kylläkään ymmärrä mikä säästö syntyy siitä, että ulkomailla asuvan kansaneläkkeen maksaminen lopetetaan. 

Mitä kuluja siitä syntyy, että eläke ohjataan pankkitilille ja ihminen sen ulkomailla nostaa. 

Näen tämän asian täytenä kiusantekona jossa on kateus taustalla. 

Ovatko muut maat sitten kateellisia kiusantekijöitä koska eivät maksa kansaneläkkeitä ulkomaille? Miksi maan sosiaaliturvaa pitäisi maksaa ulkomaille? Suomi on ollut todella tyhmä kun on näin tehnyt. Suomi on myös köyhimpiä maita Euroopassa, eivät edes rikkaat maat kuten Norja ja Ruotsi maksa kansaneläkkeitä ulkomaille. 

Vierailija
1027/1028 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24 000 * 1000€ =24 000 000,00 € kuukausittain kiertämään ulkomaiden talouden sijasta Suomen talouteen.

Saa siinä terveydenhoito hieman kuormittuakin ja silti tämä on Suomelle taloudellisesti ehdottomasti positiivinen muutos.

Its called protektionismi. Se ei ihan mene EUn vapaan liikkuvuuden periaatteiden mukaisesti. 

Itse olen niin itsepäinen jästipää että työeläkeosani aion kuluttaa Suomeen (toisin kuin esim niitä yli-isoja eläkkeitä monet saavat jotka vie ne mihin sattuu) mutta jatkossa heitän kansaneläkkeeni silkan kettuilun vuoksi Ruotsin puolelle joka on käytännössä vieressä ruokakauppaan. Siinähän se raja on vieressä. Siinähän pakottakoot minua Suomikulutukseen, en suostu. Olen vielä entistä visumpi rahoistani kuluttamaan niitä mihinkään ja jos laitan, ostan ulkomaista EU-alueella, kuten EU:ssa on helpotettu asian tekemistä.&nbsp

Kiva, kai tankaat minun asemalla kun Ruotsissa näkyy löpö olevan kalliimpaa.

Vierailija
1028/1028 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI MAKSA! 

Vain he ovat oikeutettuja esanjan sosiaalitukiin, joilla työhistoriaa täällä. Olen asunut Espanjassa 20 vuotta ja koska en ole täällä virallisesti töitä tehnyt, en saa myöskään tukia. Saan Suomesta kansaneläkkeen sekä pienen työeläkkeen, tosin olen siirtänyt jo viime kesänä kirjani takaisin Suomeen, ettei eläkkeen maksaminen lopu ja aloin taas saamaan takuueläkettäkin Suomesta. Kuitenkin oleskelen talvet pois Suomesta, näin se Orpo säästää....