YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille
Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.
Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.
Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.
Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.
Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.
Muutos koskee noin 24 000 suomalaista
Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.
Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.
Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.
Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.
Kommentit (1028)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan siirtää kirjansa Suomeen, mutta jatkaa ulkomailla asumista? Kai niin voi tehdä?
Kunhan asuu Suomessa yli puolet vuodesta, niin saa tehdä. Eli ei tämä estä matkustelua. Tai vaikka sitä, että lähtee talvikuukauksiksi Thaimaahan tai vaikka sinne Fugeen!
Köyhä ei muuta fugeen puoleksi vuodeksi. Työkyvytön ei roudaa kamojaan puolen vuoden välein johonkin varastoon. Älä pskaa puhu.
Eihän niitä kamoja mihinkään varastoon vakituisesta asunnosta roudata?
Niin kenellä vähäosaisemmalla olikaan varaa kahden asunnon pitämiseen samaan aikaan? Kerro toki. Jos on omistuskämppä sen voi laittaa vaikka vuokralle kalustettuna mutta jos ei ole, ei voi. Pitää
No, niinpä! Tuliko jollekin yllätyksenä, että jos kansaneläkettä saa, niin harvemmin on valtavasti rahaa millä mällätä eläkepäivinä? Toki poikkeuksiakin on, on varakas ja kovalla eläkkeellä oleva puoliso tai vaikka ex-maanviljelijä, jolla on pellot vuokralla ja aina kun on pikkurahan puutetta, niin myydää vähän metsää, tai yrittäjä, joka maksanut minimi YEL:iä, mutta jolla sijoituksissa valtava omaisuus yrityksensä myynnistä. Kansaneläkäisilläkin on erilaisia taloudellisia tilanteita. Ja osa voi ihan hyvin lähteä edelleenkin talvikuukausiksi etelän lämpöön! Eihän se onnistu monella työeläkeläiselläkään.
Hyvä kun täällä kertoo elämäntarinaa siitä miten elämä muuttuu vammautumisen vuoksi saa alapeukkua. 😁 tulen itsekin alapeukuttelemaan jos teillä menee työkyky. Ja kertomaan mitä ette saa mielestäni tehdä enää ja missä saatte mielestäni oleskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan siirtää kirjansa Suomeen, mutta jatkaa ulkomailla asumista? Kai niin voi tehdä?
Kunhan asuu Suomessa yli puolet vuodesta, niin saa tehdä. Eli ei tämä estä matkustelua. Tai vaikka sitä, että lähtee talvikuukauksiksi Thaimaahan tai vaikka sinne Fugeen!
Köyhä ei muuta fugeen puoleksi vuodeksi. Työkyvytön ei roudaa kamojaan puolen vuoden välein johonkin varastoon. Älä pskaa puhu.
Niin kenellä vähäosaisemmalla olikaan varaa kahden asunnon pitämiseen samaan aikaan? Kerro toki. Jos on omistuskämppä sen voi laittaa vaikka vuok
Ja tämä oli työkyvyttömien vika miten? Kyse on perustoimeentulosta ja liikkumisvapaudesta suhteessa muihin, ei mistään muusta. Älä monimutkaista tätä.
Ei ole kyse mälläämisestä on kyse perustuslaillisesta EU-alueen liikkuvuusrajoituksista suhteessa muihin. Mitä mälläämistä on elää perustoimeentulolla jos vamma estää työnteon?
Jos kumppanille tulee työtarjous muualle mällään jatkossa kotimaassa tuplarahaa nostellen. Eläkkeensaajan asumistuet. 👍 Pitää myös hankkia ulkopuolista apua hoitotuessa nimetyn kumppanin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella ei ole tulevaisuutta niinkauan kuin Perussuomalaiset on päättämässä. Ei ole paljon työllisyys kasvanut, vaikka tällaista lupailtiin.
Vielä pahempi siis olisi jos ei olisi leikattu.
Jatkuva negatiivisuus, vastakkain asettelu, pelolla ja epärehellisyydellä asioiden eteenpäin vieminen syö yrittäjyyden innon, lapsien teon innon, sijoittajat ei halua Suomeen tällaiseen ilmapiiriin. Työttömät ei jaksa taistella paremmasta huomisesta.
Missä porkkanat? Miten aloittavia yrityksiä on tuettu? Miten on helpotettu sitä polkua työttömyydestä 1 miehen yritykseen?
Vastaus: Herjaamalla työttömiä. Jokainen alas painettu ihminen lisää tukiverkoston tarvetta. Tämä Purran ja kumppanien negatiivisuus on niin tunnettua muidenkin keskuudessa kuin täällä keskustelussa. Se on ihan yleistä tietoa. Tulos on nähtävillä. Työttömiä tulee lisää jatkuvalla syötollä. Asunnottomia ym ym.
Purra nousi Perussuomalaisiin, kun Halla-Aho hänet bongasi kirjoittelemassa negatiivisia viestejä netissä. Hän on nyt päättämässä Suomen asioista. Pelkkä huutelu ei riiitä. Tulokset on nähtävillä.
Onneksi kokoomus on muistanut hyvätuloisempia yrittäjäkavereita että voi kahden asunnon väliä reissata vielä nostellen kansaneläkettä se 6 kk. Vähän almuja niillekin, monelle huonokuntoisemmalle tuollainen veivaus ei käykään. En tiedä mitä yrittäjäkaveri sanoo kun etuus lähtee vähimmäisetuudeksi tai pahimmassa tapauksessa yleistueksi vielä. Kusettajien vuoksi jotka ei ole maksaneet YEL on oikeutettuja viedä vammautuneidenkin tulomuodot huonommaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella ei ole tulevaisuutta niinkauan kuin Perussuomalaiset on päättämässä. Ei ole paljon työllisyys kasvanut, vaikka tällaista lupailtiin.
Jatkuva negatiivisuus, vastakkain asettelu, pelolla ja epärehellisyydellä asioiden eteenpäin vieminen syö yrittäjyyden innon, lapsien teon innon, sijoittajat ei halua Suomeen tällaiseen ilmapiiriin. Työttömät ei jaksa taistella paremmasta huomisesta.
Missä porkkanat? Miten aloittavia yrityksiä on tuettu? Miten on helpotettu sitä polkua työttömyydestä 1 miehen yritykseen?
Vastaus: Herjaamalla työttömiä. Jokainen alas painettu ihminen lisää tukiverkoston tarvetta. Tämä Purran ja kumppanien negatiivisuus on niin tunnettua muidenkin keskuudessa kuin täällä keskusteluss
Hajoita ja hallitse sopii niin hyvin Purran ja Orpon hallituksen hallintotyyliin
Vierailija kirjoitti:
Jos kumppanille tulee työtarjous muualle mällään jatkossa kotimaassa tuplarahaa nostellen. Eläkkeensaajan asumistuet. 👍 Pitää myös hankkia ulkopuolista apua hoitotuessa nimetyn kumppanin sijaan.
No, ei taida olla kovin kummoinen parisuhde, jos puoliso muuttaa rahan perässä ulkomaille ja jättää siipan Suomeen, koska siippa saa tänne kansaneläkkeen! Otan osaa, jos sulla on tuollainen puoliso.
Normi ihminen katsoisi, että se ulkomaille tarjottu palkka mahdollistaa myös puolison elättämisen siellä ulkomailla!
itse aion mennä talveksi Espanjaan työnahkuun ja kyllä Kela maksaa sinne korvaukset, kunhan olen työnhakijana myös Suomessa ja Kela maksaa vielä lennot ja hotellin pariksi päiväksi jos pääsen työhaastatteluun Espanjaan. pitää järkätä se eka että saan ilmaisliput! sama jos työtä en saa kun pääsee ilmaikseksi teneriffalle
Vierailija kirjoitti:
itse aion mennä talveksi Espanjaan työnahkuun ja kyllä Kela maksaa sinne korvaukset, kunhan olen työnhakijana myös Suomessa ja Kela maksaa vielä lennot ja hotellin pariksi päiväksi jos pääsen työhaastatteluun Espanjaan. pitää järkätä se eka että saan ilmaisliput! sama jos työtä en saa kun pääsee ilmaikseksi teneriffalle
Onnea työnhakuun! Se on aina Suomen sosiaaliturvanärjestelmälle plussaa, että on yksi vähemmän, jota täytyy elättää sosiaaliturvaan. Vaikka sitten henkilö lähteekin ulkomaille töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: Herjaamalla työttömiä. Jokainen alas painettu ihminen lisää tukiverkoston tarvetta. Tämä Purran ja kumppanien negatiivisuus on niin tunnettua muidenkin keskuudessa kuin täällä keskusteluss
Esim kaveri joka sai ammatillisen kuntoutuksen sanoi että nousi sieltä pohjalta sen avulla. Oli työkykyongelmia ja päälle vielä hirveä kurjistus toimeentulituella.sai tarvitsevaansa tukea ja mahdollisuuksia, mieli alkoi haaveilla taas. Oikeastihan asiat toimii paremmin porkkanalla kuten tässä nähtiin. Persupsykologialla ihminen pitää lyödä ihan maahan ja sieltä sitten muka nousee ihmisten halveksimana, he on lisänneet vihaa tukiasiakkaita kohtaan. Saa nähdä onko kohta vajaakuntoisetkin heidän vihansa alla kun muilta on kurjistettu. Maahanmuuttajathan on olleet se vakisyyllistyskohde etuineen.
Toki ne kannanotot on olleet kokkareilla hyviä jossa jos irtisanomissuojaa heikennetään myös tuet nousee pohjoismaiden tapaan. Täällä kun on pelkkä raippa, ei porkkanaa. Kova maa. Toki olen vastoin työelämäehtojen heikennystä. Esim irtisanomissuojan heikennys heikentää myös vajaakuntoisempienkin mahdollisuuksia jos et ole ihan täysin sillä tasolla kuin muut.
Monessa maassa esim osatyökykyisyys on helpompaa ja perheen yhdistäminen töihin luonnollisempaa esim työtuntien vähentämisenä. En ihmettele yhtään että tässä maassa syntyvyys vähenee. Ihmiset pelkää liikaa johon persut ja kok tarttuu myös hallintakeinoba
Vierailija kirjoitti:
Kela tarjoaa myös terveyden hoidon. Samalla siellä voi kävästä hammaslääkärillä, fysioterapiassa, hierojalla. ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei taida olla kovin kummoinen parisuhde, jos puoliso muuttaa rahan perässä ulkomaille ja jättää siipan Suomeen, koska siippa saa tänne kansaneläkkeen! Otan osaa, jos sulla on tuollainen puoliso.
Normi ihminen katsoisi, että se ulkomaille tarjottu palkka mahdollistaa myös puolison elättämisen siellä ulkomailla!
Minähän en lähtisi kenenkään elätettäväksi vaan pidän aina omasta itsenäisyydestäni kiinni. Ei minun katsota olevaan elätettävä Suomessakaan. Jos katsottaisiin, päättisin todennäköisemmin parisuhteisiin jossa toinen kontrolloisi minua.
Ja siippani toki mielellään tinkii vapaasta liikkuvuudestaan ja työmahdollisuuksista minun takia. Minä olen sanonut, saat mennä. Jään nostamaan eläkkeensaajan asumistukea ja hankin tuen vaikka muualta. Tuskin hän menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela tarjoaa myös terveyden hoidon. Samalla siellä voi kävästä hammaslääkärillä, fysioterapiassa, hierojalla. ym.
totta ja kerran vuodessa saa uudet silmälasit niistäkin KELA maksaa 50 pros tukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa, kyllä teidänkin eläkkeistä kertyvät verotulot ja välillinen työllistäminen kelpaa! Ja huomaattehan te veroexpertit, vaikka eläkkeestä ei perittäisi veroa, sitä peritään ruuasta ym kulutuksesta.
Suomessa saamme myös: asumistuen, hoitotuen, vammaistuen ja palvelut, asunnon remonttikulut, vammaiskuljetukset, henkilökohtaiset avustajat, sairaanhoidon, vanhainkoti paikan tai muun järjestetyn asumisen. Moni voi tarvita ympärivuorokautista hoitoa valvontaa. Varmaan unohtu vielä jotain, mutta kyllä ne löytyy kun muutetaan Suomeen!
Jaa saatte. Ette taida uutisia sitten pahemmin seurata. Voin monisairaan vanhuksen omaisena kertoa, että noista mitään ei noin vain saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kenellä vähäosaisemmalla olikaan varaa kahden asunnon pitämiseen samaan aikaan? Kerro toki
Ihan vapaasti saa liikkua minne tahtoo, mutta ilman suomalaisten maksamia sosiaalitukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea työnhakuun! Se on aina Suomen sosiaaliturvanärjestelmälle plussaa, että on yksi vähemmän, jota täytyy elättää sosiaaliturvaan. Vaikka sitten henkilö lähteekin ulkomaille töihin.
On kyllä kusipäämäisesti todettu kun tässä ketjussa voi olla myös vammaisia jotka ei kykene tuohon ja heidän kumppaneita joilla voi olla työmahiksia ulkomailla. Joillakin jopa halua yrittää työskennellä perustoimeentulon turvin johon voi voimien puitteissa kokeilla tehdä työtä. Moni vammainen ja sairas saa eläkettä turvana jos esim ei kykenisikään taas töihin oltuaan jonkin aikaa esim eläkkeen päälle töissä jos terveys vaikka pettääkin. Esim MS tauti mikä tutulla on on häilyvä, välillä parempia jaksoja toisinaan kroppa pettää. No kerrotkin aika paljon itsestäsi kommenteillasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kusipäämäisesti todettu kun tässä ketjussa voi olla myös vammaisia jotka ei kykene tuohon ja heidän kumppaneita joilla voi olla työmahiksia ulkomailla. Joillakin jopa halua yrittää työskennellä perustoimeentulon turvin johon voi voimien puitteissa kokeilla tehdä työtä. Mo
Ja muuallehan nuokin maksaa veronsa!!!!
👍 Hyvä kiitos, viesti tallennettu.