Kaipaako muut vuotta 2020 edeltänyttä aikaa. Ennen pandemiaa ja sotia?
Ei silloin kyennyt arvostamaan tarpeeksi sodatonta maailmanaikaan ja ei ollut koronaakaan (se ei ole maailmasta hävinnyt) Voi niitä aikoja.
Sodat oli joko kaukana maantieteellisesti tai ajallisesti. Nyt on aika uhkaavaa.
Onko vinkkejä, miten sietää asioiden nykytilaa. Huomaan, että perheen teinitkin on stressaantuneita.
Kommentit (106)
Kyllä sitä välillä miettii kaiholla noita muutaman vuoden takaisia aikoja. Mutta aika äkkiä palautan silti itseni tähän hetkeen ja koetan tehdä tästä hetkestä hyvän. On hirveä klisee sanoa että menneisyyttä et voi muuttaa ja tulevaisuutta ei voi tietää joten on parasta keskittyä tähän hetkeen, mutta niinhän se on. Turha jäädä vellomaan.
Eläkäämme siis mahdollisimman hyvää elämää juuri nyt, arvostetaan sitä mitä nyt on.
Minä kaipaan vielä kaukaisempia aikoja. Jatkuva sota on ollut palestiinan alueella siitä asti kun Israelin valtio perustettiin. Euroopassa on ollut koko ajan menossa joku sota tai rajakahakka, samoin sotia on ollut koko ajan ympäri maapalloa.
Ennen koronaa oli sikainfluenssa, lintuinfluenssa ja espanjantauti ja AIDS ja vaikka mitä muita tauteja.
Siedän asioita vain kun en seuraa uutisia koko ajan. Tekisin oikeasti mieli kerätä joukko muita rauhaa rakastavia ihmisiä ja etsiytyä jonnekin kaukaiselle saarelle keskelle merta ja jäädä sinne.
Kyllä. En tiennyt yhtään kuinka onnekkaitame silloin olimmekaan.
20-luku on ollut suuri pettymys.
Kaipaan aikaa, kun Putin oli vielä hauska vitsi. Nyt se on vaan huono vitsi.
Kyllä, silloin oli vielä kaikki hyvin ja oma puoliso rinnalla.
Suomalaiset pitivät Amerikan aitaa hassuna ja nyt sitä rakennetaan tänne.
Venäjän kanssa on yritetty tulla toimeen. Enää ei.
En voi ymmärtää, miten tämä yhtäkkiä muuttui tämä maailmantilanne.
"Nautitaan" nyt tästä, sillä tulevaisuus voi olla monelta osin vielä paljon kamalampi.
Sodan mahdollisuuskaan ei ole poissuljettu, onhan meidän itäinen naapurimme Venäjä osoittanut jälleen kerran olevansa se mikä se on, bruraali ja julma imperialistinen villi-ihmisten valtio, jolla ei ole ainoatakaan inhimillistä pidikettä toiminnassaan.
Suomessa oltiin totuttu todella hyvään. Onko koskaan ollut yhtä hyvää aikaa kuin sotien jälkeinen aika vuoteen 2020 saakka.
Nyt tulee sitä normaalia heilahtelua jälleen.
Pitää vaan mennä mukana, kun itse ei asioihin juuri pysty vaikuttamaan ja ajatella, että sitten eletään vaan tilanteen mukaan. Ja aiemmatkin sukupolvet ovat käyneet läpi ties mitä.
Muistelen kaiholla, mutta tiesihän sen jotenkin jo silloin, että tyyntä myrskyn edellä. Kaikki merkit viittasivat siihen, että myrsky on tulossa. Kestän myrskyn paremmin kuin sen ennakkoaavistuksen, jolloin epäilee omaa mielenterveyttään, eikä osaa kohdistaa energiaansa oikeen mihinkään.
Huoh, itse kaipaan niitä aikoja kun tapasin aikanaan Barcelonassa pienimmän sofiavaimoni 🙄
No itseasiassa en. Voihan se olla, että tämän kauhean murrosajan jälkeen koittaa paremmat ajat kuin mitä oli ennen koronaa ja sotaa. Ajattelen positiivisesti.
Nyt katson tuntemattoman sotilaankin vähän eri vinkkelistä.
Aina olen toki arvostanut sodan käynyttä sukupolvea, mutta en ole ajatellut sen olevan näin lähellä.
Pandemia ei jättänyt jälkiä elämääni. Ilmeisesti viittaat Ukrainan sotaan, se ei vaikuta elämääni sen enempää kuin muutkaan sodat. Sodatonta aikaa ei ole ollut.
Tätä se vissiin on kun maailma on siellä kaukaisuudessa jo paskottu, niin riehuminen tulee jatkuvasti lähemmäs kunnes on viimeinenkin siisti paikka romutettu.
Sodan jälkeen tuli nuoriso, jota ärsytti kaikki sotaa koskevat jutut. Sodan kokenut sukupolvi joutui kantamaan traumat sisällään.
Olen usein miettinyt, että nytkin on valtava kysyntä mt-palveluille, niin mitä sota onkaan tehnyt sen kokeneille Suomessa eikä he ole saaneet mitään apua.
Nuoret on vaan käskeneet lopettaa puheet menneestä ajasta ja elämään.
Huomasin kansalaissodan aikaan lapsina olleiden kaukaisten sukulaistätien selvästi kantavan paljon sisällään sellaista, jota eivät voi sanoa, kun eivät koe tulevansa ymmärretyksi. Siskokset, jälkimmäinenkin on jo kuollut 104-vuotiaana. He oli nähneet kaduilla Sodan jäljet. Kuolleen. Heidän isänsäkin kuoli kansalaissodassa. Tampereella.
Pitäisi lukea jotain kirjoja Sodan ajasta Suomessa naisen näkökulmasta. Jotain mikrohistoriaa. Yleisiä teoksia olen lukenut liikaakin aiheesta.
Eihän suomessa ole sotaa ollut kohta sataan vuoteen. Mitä sinä hupatat? Corona bakteerejakin on ollut vuodesta kivi ja miekka lähtien ja covid 19 on vain yksi versio siitä.
Vastaus kysymykseesi on, että en ole elänyt aikaa jolloin suomessa on sota ollut, niin en osaa kaivata aikaa ennen sotaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaan vielä kaukaisempia aikoja. Jatkuva sota on ollut palestiinan alueella siitä asti kun Israelin valtio perustettiin. Euroopassa on ollut koko ajan menossa joku sota tai rajakahakka, samoin sotia on ollut koko ajan ympäri maapalloa.
Ennen koronaa oli sikainfluenssa, lintuinfluenssa ja espanjantauti ja AIDS ja vaikka mitä muita tauteja.
Siedän asioita vain kun en seuraa uutisia koko ajan. Tekisin oikeasti mieli kerätä joukko muita rauhaa rakastavia ihmisiä ja etsiytyä jonnekin kaukaiselle saarelle keskelle merta ja jäädä sinne.
Suosittelen Okinawaa. 👍
Ennen oli maailma turvallisempi. Eiköhän kaikki kaipaa menneitä aikoja.
Sotia ja pandemioita on ollut kautta maailman sivun.
Kysy vaan kuinka paljon.
Ja vielä enemmän kaipaan kultaista 80-lukua.