Mitä sinun mielestäsi pitäis tehdä kouluakäymättömille nuorille?
Tai miten heitä auttaa?
Jos kouluun viedään, lähtee pois. Tai jos menee tunnille, ei tee mitään siellä. Tää ongelma koskee monia niin kotona kuin lastenkodissa asuvia.
Yleensä sitten rimaa lasketaan, sovitellaan tuntimäärää mitä pitää tehdä. Saa tehdä liikunnan päiväkirjana yms, odotetaan vähemmän, katsotaan mikä riittäis edes vitosella läpipääsemisestä. Pienluokkaa, lähes yksityisopetusta tarjotaan. Mut ei auta. Sitten kun täyttää 17v jätetäänkin oman onnen nojaan ja tukitoimet jää.
siis: miten nää nuoret sais käymään sen peruskoulun? Sana vapaa
kysyn tosiaan nyt yleisemmällä tasolla, koska tää on laaja ongelma minkä asian kanssa oon tekemisissä. Omat lapset käy koulua, onneks, en tiiä mitä tekisin jos se ongelma itellä olis.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Joitakin auttaa työpaja-tyyppinen toiminta. Ja suuri plussa on, jos siellä on asiansa osaavia aikuisia, jotka ymmärtää nuoria, tavallaan "potkivat" elämässä eteenpäin.
Jatkan vielä.. olin käynyt erään tutkinnon, mutta olin ikäänkuin tyhjän päällä, asuin kotona enkä tiennyt mitä elämässä seuraavaksi. Minulle työpaja oli ponnahduslautana elämässä eteenpäin. Ohjaaja oli myös sopiva.
Tiedän sitten, onko työpajoja enää juurikaan.. omasta kokemuksesta on reilu parikymmentä vuotta aikaa.
Käy nyt 17 vuotiaana aikuisten puolella peruskoulua. Alku meni tosi hyvin suoritti kursseja. Mut sitten pyörittelee unirytmiä kuin hyrrää ja käynyt yhtä päivää tekemässä.
Sossu tuntuu odottavan vain et täyttää 18. Eikä sillä nyt oikeastaan ole mitään antaakaan. Kun perhetyö sai lapsen jarraamaan pahemmin vastaan.
Suunnitelmia ammattiin kuitenkin on. Jos koulunkäynti ei parane. Syrjäytyy varmasti. Kukaan muu ei voi tämän ikäisen kanssa niitä vastuita pakottaa tekemään.
En tiedä. Ainakin auttaa heitä silloin, kun he pyytävät apua.
T. Entinen uneton ja päihdeongelmainen nuori, joka heitettiin ulos psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolta koska "et puhu riittävästi"
Rimaa pitäisi nostaa ja vaatia nuorilta yritystä ja tarvittaessa jättää kylmästi luokalleen, kuten ennenvanhaan. Opettajien olisi pidettävä tunneilla kunnollista kuria, ettei sieltä lähdetä pois eikä olla tekemättä mitään. Vanhempien tulisi tukea, kannustaa ja vaatia lapsiltaan koulunkäyntiin panostamista. Oppilaanohjauksessa tulisi tarjota vastaava tuki niille nuorille, jotka eivät sitä vanhemmiltaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Rimaa pitäisi nostaa ja vaatia nuorilta yritystä ja tarvittaessa jättää kylmästi luokalleen, kuten ennenvanhaan. Opettajien olisi pidettävä tunneilla kunnollista kuria, ettei sieltä lähdetä pois eikä olla tekemättä mitään. Vanhempien tulisi tukea, kannustaa ja vaatia lapsiltaan koulunkäyntiin panostamista. Oppilaanohjauksessa tulisi tarjota vastaava tuki niille nuorille, jotka eivät sitä vanhemmiltaan saa.
Mä olin pois suunnilleen puolet ysiluokasta ja silti mun päättötodistuksen keskiarvo oli 8. Olisko mut pitänyt jättää luokalle poissaolojen takia?
Kysymys pitäisi asetella, niin että mitä tehdään niille kaikille jotka ovat mahdollistaneet pienen ihmisen elämän luisun. Aina syytetään oppilaita. Miksi? Milloin ruvetaan antamaan arvosanoja opettajille ja huoltajille? On brutaalia, että pieni lapsi joutuu kantamaan vastuun aikuisten vääristä teoista. Kyllä, lapsi on aina viaton. Onko jälkeen jääneempää asiaa kuin lapsille annettavat arvosanat. tavallaanhan se on lasten hyväksi käyttöä. Yksi uhrataan vähintään aina. Hyi.
Ei mitään. Ymmärtää enemmän. Antaa elää normaalia kotielämää, lepoakin. Ehkä joku ulkoilee. Myöhemmin voi olla oma asunto tai kiinnostaa joku opinto. Ja jos ei koulu, sen ulkopuolella on myös virikettä ja oppimista, jos on materiaalia kotona. Osa liikkuu. Ehkä tulee uusia tuttuja ajan myötä. Olisi tietysti kiva jos ope hyväksyy nuoria (ainakin nuorempia nuoria), vaikkei pysy mukana tai ei jaksa. Ettei ole liian vaikeaa. Osa lannistuu vaatimusten alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitakin auttaa työpaja-tyyppinen toiminta. Ja suuri plussa on, jos siellä on asiansa osaavia aikuisia, jotka ymmärtää nuoria, tavallaan "potkivat" elämässä eteenpäin.
Jatkan vielä.. olin käynyt erään tutkinnon, mutta olin ikäänkuin tyhjän päällä, asuin kotona enkä tiennyt mitä elämässä seuraavaksi. Minulle työpaja oli ponnahduslautana elämässä eteenpäin. Ohjaaja oli myös sopiva.
Tiedän sitten, onko työpajoja enää juurikaan.. omasta kokemuksesta on reilu parikymmentä vuotta aikaa.
Onhan noita, mut työpajalle ei pääse jos ei oo peruskoulua käytynä. Ongelmana nää jotka jättää koulunkäynnin johonkin seiskan, kasin tai ysin opintoihin. Mitä heille? Yleensä kaikki ala-asteen rämpii.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys pitäisi asetella, niin että mitä tehdään niille kaikille jotka ovat mahdollistaneet pienen ihmisen elämän luisun. Aina syytetään oppilaita. Miksi? Milloin ruvetaan antamaan arvosanoja opettajille ja huoltajille? On brutaalia, että pieni lapsi joutuu kantamaan vastuun aikuisten vääristä teoista. Kyllä, lapsi on aina viaton. Onko jälkeen jääneempää asiaa kuin lapsille annettavat arvosanat. tavallaanhan se on lasten hyväksi käyttöä. Yksi uhrataan vähintään aina. Hyi.
No kerropa nyt sitten, oi viisas, mitä sinä opettajana tekisit? Vähän paha on tukea oppilasta, jota ei koskaan näe. Ja jos näkee, ei osaa kertoa kysyttäessä, mikä vaivaa ja mitä voisin tehdä.
T. Yläkoulun ope
Riippuu ihan siitä nuoresta. Mikä on hänen vahvuutensa, sitä pitäisi hyödyntää. Jollain voisi toimia että pääsee tekemään käsillään asioita, ihan ammattia jo siinä opiskelisi ja opiskelisi siinä sivussa ne pakolliset. Se on äkkiä oikeasti tarvittava matematiikka käyty kun opettelee laskutukset ja aikataulutukset. Joku akateemisesti yliopistotasoinen nuori jolla ei riitä motivaatio liian helppoon opiskeluun pitäisi saada tenttiä peruskoulu pois alta ja siirtyä tasoiseensa opiskeluun. Esim. lukiot ja yliopistot voisivat ottaa roolia peruskoulussa etsiäkseen nuoret jotka kuuluvat jo jatko-opiskeluiden pariin, esimerkkinä älykkäämmän nuoren opiskeluista voidaan pitää Ilkka Kokon ( https://yle.fi/a/74-20019386 ) pääsyä opiskelemaan peruskoulun ulkopuolelle. Jos tuollaiselle älykkäälle nuorelle annetaan vain tavoitteiden laskua, niin nuori oppii vain ettei hän ole oikeanlainen ja saa vain mt-ongelmia, vaikka hän olisi juuri sellainen, mitä Suomi tarvitsisi noustakseen takaisin hyvinvointivaltioksi. He ovat niitä jotka perustaisivat uusia Nokioita ja Rovioita.
Päivölän tapaisia erikoiskouluja missä nuoret asuvat tarvittaisiin jo yläkouluikäisille. Nuoret saisivat kokemusta kuuluvansa porukkaan, eivätkä olisi se outo, erilainen, vaan ihan tavallinen, hyväksytty. Ikävä kyllä monissa paikoissa tilanne on se, että opiskelupaikkojen sijaan nuo kokemukset antaa nuorelle lähinnä päihteitä myyvät.
Joillain voi olla joku vakava puutostila, joka estää jaksamisen kiinnostua, nuo olisi aina syytä tarkistaa. Myös näitä nuoria olisi saatava tutustumaan toisiinsa, jotta saisivat vertaistukea toisiltaan. Ne älykkäimmät saisivat toisistaan kannustusta opiskelemaan, tervehenkisesti kisailemaan.
Nykyinen peruskoulujärjestelmä tasapäistää liikaa eikä aikuiset ole valmiita tekemään hieman enemmän töitä jotta kaikista nuorista tulisi nk. yhteiskuntakelpoisia.
Pitäisikin miettiä, tarvitseeko sen nuoren oikeasti käydä juuri tietyllä tavoin se peruskoulu? Meidän aikuisten tulisi katsoa peiliin ja miettiä, käyvätkö nuoret peruskoulua itseään varten vai jonkin höpöhöpölistaa varten, joka ei vaadi edes opettajilta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rimaa pitäisi nostaa ja vaatia nuorilta yritystä ja tarvittaessa jättää kylmästi luokalleen, kuten ennenvanhaan. Opettajien olisi pidettävä tunneilla kunnollista kuria, ettei sieltä lähdetä pois eikä olla tekemättä mitään. Vanhempien tulisi tukea, kannustaa ja vaatia lapsiltaan koulunkäyntiin panostamista. Oppilaanohjauksessa tulisi tarjota vastaava tuki niille nuorille, jotka eivät sitä vanhemmiltaan saa.
Mä olin pois suunnilleen puolet ysiluokasta ja silti mun päättötodistuksen keskiarvo oli 8. Olisko mut pitänyt jättää luokalle poissaolojen takia?
Luokalle pitäisi jättää sen sijaan, että annetaan nuorille armovitosia ja päästetään läpi, vaikka ansaitsisivat nelosia. Jos nämä nuoret kävisivät tunneilla ja yrittäisivät, he pärjäisivät paremmin. Armovitosilla ei jatko-opinnoissa pärjää ja työttömyys sekä syrjäytyminen uhkaa.
Sinä taas olet lahjakas, jos olet poissaoloista huolimatta pystynyt hyviin arvosanoihin. Oletko pitkästynyt tunneilla? Ei kahdeksikon oppilaita tarvitse jättää luokalleen. Sinun kaltaisiasi tulisi motivoida käymään koulua. Jos olisit ollut motivoituneempi ja olisit käynyt tunneilla, olisivatko numerosi olleet kymppejä?
Nuorilla pitäisi olla tavoitteita, ammatti mihin he tähtäävät, jotta jaksavat panostaa kouluun. Jo yläkoulussa olisi hyvä ottaa koulu vakavasti ja miettiä, mikä ala ammattikoulussa kiinnostaa. Tai mikä ala lukion jälkeen kiinnostaa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa, jotta voi tähdätä siihen ja saada riittävän hyvät arvosanat, jotta voi päästä tavoitteeseensa. Tähän tarvittaisiin vanhempien tai opinto-ohjaajan nykyistä parempaa tukea ja kannustusta.
No kerro mitä heille pitäisi tehdä? Joskus voi olla ettei nuorella ole edes yhtä vanhempaa, jolla on vakinainen koti ja joka voi/haluaa tavata nuorta.
Joskus taas nuorella on kaksi vanhempaa, joilla omat haasteensa. Kaikki vanhemmathan suomessa eivät ole kirjoitus- ja lukutaitoisia, ihan syntyperäisiäkin sellaisia löytyy. Joskus äärettömän vaikean luki/kirjoitusvaikeuden takia, toisinaan vanhempikaan ei ole käynyt kansa/peruskoulua.
Työpajat tasokkailla vetäjillä... pojille vain tietysti miehiä. Maaseudulle tekemään 'kunnon hommia'... pankaa tekemään vaikka niitä töitä, jotka jo koneellistettu... ehkä pitää perustaa 'maatiloja' (mallitiloja) vanhoilla menetelmillä näille pojille... Metsätöihin siivoamaan metsää... opettakaa kalastamaan ja metsästämään... kotitalouselänten hoito, hevoset... opettakaa puutarhureiksi... opettakaa puusepiksi... opettakaa muurareiksi... opettakaa räätäleiksi... opettakaa suutareiksi... sepät, lasinvalajat jne kaikki vanhat ammatit... ruoanlaittotaito (kalat, riista)... KAIKKEA TÄTÄ, VAIKKA NÄITÄ TAITOJA EI ENÄÄ EDES TARVITTAISI!!! Tulevaisuudessa voidaan hyvinkin tarvita!!!???
Opettakaa kuitenkin kirjoittamaan (kaunolla), laskutaitoa ja laittakaa piirtämään. Näitä taitoja tarvitaan jotta ihminen voi olla sivistynyt. Näiden taitojen opettamiseen ei tarvita koululaitosta vaan vaikka tuvan pöytä! Tähän ei tarvita mitään rahavaroja. Kyllä on varaa kustantaa aapinen ja laskutaidon oppikirja ilmaiseksi jokaiselle alaikäselle!
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Ymmärtää enemmän. Antaa elää normaalia kotielämää, lepoakin. Ehkä joku ulkoilee. Myöhemmin voi olla oma asunto tai kiinnostaa joku opinto. Ja jos ei koulu, sen ulkopuolella on myös virikettä ja oppimista, jos on materiaalia kotona. Osa liikkuu. Ehkä tulee uusia tuttuja ajan myötä. Olisi tietysti kiva jos ope hyväksyy nuoria (ainakin nuorempia nuoria), vaikkei pysy mukana tai ei jaksa. Ettei ole liian vaikeaa. Osa lannistuu vaatimusten alle.
Jos mahdollinen lannistuminen on syy sille, että ei tee mitään, niin tulevaisuus on aika vaikea. Monille nuorille tulee vanhempana suurena yllätyksenä, että esim. töihin (jos sellaisen tulee joskus edes saamaan) pitää oikeasti mennä tiettyyn kellon aikaan eikä sieltä saa lähteä ennen kuin työtunnit on täynnä. Tuollainen välinpitämättömyys on todellinen karhunpalvelus ja pahinta mitä voit tehdä nuorelle.
Nykyään voi peruskouluakin opetusjärjestelyillä tehdä tehtäväpaketteina, voi tenttiä, voi tosi pitkälle sopia asioista. Siis viimeistään sitten kun on tarpeeksi paukutettu päätä seinään.
Ongelmana tuskin on lahjakkaat, jotka kyllä sitten halutessaan saavat 17v aikuislukiossa tehtyä sen peruskoulun loppuun. Mutta entä he, jotka eivät saa sielläkään?
joille tarjotaan terveydenhuoltoa ja psykologia, mutta verikokeet pelottaa ja psykologille ei halua puhua. Jos luokalle jättää, ei ainakaan mene kouluun, kun ei tunne ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Ymmärtää enemmän. Antaa elää normaalia kotielämää, lepoakin. Ehkä joku ulkoilee. Myöhemmin voi olla oma asunto tai kiinnostaa joku opinto. Ja jos ei koulu, sen ulkopuolella on myös virikettä ja oppimista, jos on materiaalia kotona. Osa liikkuu. Ehkä tulee uusia tuttuja ajan myötä. Olisi tietysti kiva jos ope hyväksyy nuoria (ainakin nuorempia nuoria), vaikkei pysy mukana tai ei jaksa. Ettei ole liian vaikeaa. Osa lannistuu vaatimusten alle.
Jos mahdollinen lannistuminen on syy sille, että ei tee mitään, niin tulevaisuus on aika vaikea. Monille nuorille tulee vanhempana suurena yllätyksenä, että esim. töihin (jos sellaisen tulee joskus edes saamaan) pitää oikeasti mennä tiettyyn kellon aikaan eikä sieltä saa lähteä ennen kuin työtunnit on täynnä. Tuollainen välinpitämättömyys on todellinen karhunpalvelus ja pahinta mitä voit tehdä nuorelle.
No ei. Kyllähän työelämä on nykyään ihan mahdoton. On hyvä että nuoret sanelee työpaikoille uudet säännöt ja vanha lammassukupolvi ihmettelee kun nuori lähtee töistä pois ja tekee täysin minimityötunneilla hommia. Nuoret on parempia kuin ammattiliitot parantamaan työoloja Suomessa.
Tässä maassa on tehty liian tunnollisesti itsensä rättiväsyneiksi. Ihmiset on liian väsyneitä liian kovan työmäärään. Nuoret on oikeassa ja omat rajat on hyvä tietää. Jos ei jaksa niin ei jaksa.
Ei nuori, joka ei tee peruskoulua loppuun saakka, oikein pääse mihinkään työhön. Tää on tuolle lammaskommentin kirjoittajalle. Okei, ehkä joku sukulainen palkkaa tai pääsee jonkun diilerin apinaksi.
Siinä jälkimmäisessä tosin voi päästä hengestä tai linnaan, mutta ehkä on oman itsensä herra.
sossutukia on huonosti tarjolla, jos ei ole oppivelvollisuutta tehtynä.
Kokemuksesta sanoisin että Hesburgeriin töihin niin rupeaa koulut kiinnostamaan.
Joitakin auttaa työpaja-tyyppinen toiminta. Ja suuri plussa on, jos siellä on asiansa osaavia aikuisia, jotka ymmärtää nuoria, tavallaan "potkivat" elämässä eteenpäin.