Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häpeätkö graduasi?

Vierailija
23.11.2024 |

Otsikossa se kysymys onkin! Itse olen juuri palauttamassa graduani tarkistukseen, mutta tuntuu että saan hävetä silmäni päästä. Proffa kuitenkin antanut luvan jättää gradun arvosteluun, joten kait se hyväksytty on...

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, kun tuli uupumus ja avioero sitä tehdessä, niin en tehnyt sitä loppuun. Tulokset oli valmiina, olisi vielä pitänyt kirjoittaa vähän.

Vierailija
62/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon, että en lopulta palauttanut sitä, jolloin en koskaan valmistunut. Aloitin alusta aivan toisella alalla, ja pian maksan viimeisen erän opintolainaa ja voin vihdoin jättää koko fiaskon taakseni. Maisterin opintosuoritusotteen ja kandin tutkintotodistuksen heitin paperinkeräykseen viime jouluksi siivotessani.

En voi sanoa muuta kuin sen, että kuunnelkaa itseänne. Ala oli minulle väärä, mutta ajattelin aina, että katson nyt ekan vuoden, ei puutu enää paljoa kandiin, maisterikin on vähää vaille valmis yms. 

Miksei sitä tutkintoa tuossa vaiheessa vetäisi loppuun? Jos graduun ei liity suuria tavoitteita, sen tekee nopeasti alta pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut numeroarvostelua graduille ollenkaan vaan pelkät sanalliset arvostelut.

No ne on helppo kääntää numeroiksi

välttävä=1

tyydyttävä=2

hyvä=3

kiitettävä =4

erinomainen=5

Ei ollut tuollaista sanallista arviointia vaan seitsenportainen sanallinenarviointiasteikko. Itselläni esim. lukee "ei ilman kiitosta hyväksytään".

Vierailija
64/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon, että en lopulta palauttanut sitä, jolloin en koskaan valmistunut. Aloitin alusta aivan toisella alalla, ja pian maksan viimeisen erän opintolainaa ja voin vihdoin jättää koko fiaskon taakseni. Maisterin opintosuoritusotteen ja kandin tutkintotodistuksen heitin paperinkeräykseen viime jouluksi siivotessani.

En voi sanoa muuta kuin sen, että kuunnelkaa itseänne. Ala oli minulle väärä, mutta ajattelin aina, että katson nyt ekan vuoden, ei puutu enää paljoa kandiin, maisterikin on vähää vaille valmis yms. 

Ei kyllä ois kandin tutkintotodistusta kannattanut heittää pois. Eikä välttämättä opintosuoritusotettakaan. Niistäkin voi olla hyötyä töitä hakiessa, jos sattuu olemaan sellainen työpaikka jossa nykyisen alan lisäksi myös edellisen alan osaamisesta on hyötyä. 

Vierailija
65/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää. En ole kylläkään sitä palauttanut sen takia että hävettää. Työ on melkein valmis mutta en jotenkin pääse yli siitä että työ on huono. Olenkin miettinyt josko aloittaisin uudelleen alusta paremman aiheen kanssa. Vai pitäisikö palauttaa tuo huono tekele?

Minä olin 10v sitten tuossa tilanteessa ja palautin. Edelleen hävettää, mutta kovasti helpottaa kun olen ollut 10v mielekkäissä ja hyvin palkatuissa oman alan töissä. Joten palauta vaan ja mene eteenpäin.

Vierailija
66/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häpeän. Sain siitä magnan, mutta on se minusta jotenkin hölmö ja muutama virhekin jäi. Ei niillä mitään merkitystä sisällön kannalta ole, mutta kyllä harmitti jälkeen päin.

Vierailija
67/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä tutkintoa tuossa vaiheessa vetäisi loppuun? Jos graduun ei liity suuria tavoitteita, sen tekee nopeasti alta pois. 

Noissa tapauksissa on useimmiten hitonmoinen määrä kursseja suorittamatta. On helpompi olla "gradua vailla maisteri" kuin tunnustaa, että eipä ole kandin jälkeen tullut opintopisteitä.

Vierailija
68/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä häpeän. Sain siitä magnan, mutta on se minusta jotenkin hölmö ja muutama virhekin jäi. Ei niillä mitään merkitystä sisällön kannalta ole, mutta kyllä harmitti jälkeen päin.

Onhan tuo magna arvosanana kuitenkin keskitasoa parempi.

Vierailija
69/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni menehtyi syyskuussa, kun aloitin seminaarin. En edistynyt gradun kanssa oikeastaan yhtään, kunnes sitten huhtikuussa kuulin, että saan unelmieni työpaikan, jos valmistun kesäkuun loppuun mennessä. Tein gradun kahdessa viikossa. Huonoimmalla arvosanalla läpi. Valmistuin ajoissa ja sain unelmatyön 24-vuotiaana. Graduni on julkisesti netissä, mutta ei haittaa, ei kukaan tajua, että se on surkea. Olen edennyt työelämässä erinomaisesti. En kadu

N33

Vierailija
70/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras ystäväni menehtyi syyskuussa, kun aloitin seminaarin. En edistynyt gradun kanssa oikeastaan yhtään, kunnes sitten huhtikuussa kuulin, että saan unelmieni työpaikan, jos valmistun kesäkuun loppuun mennessä. Tein gradun kahdessa viikossa. Huonoimmalla arvosanalla läpi. Valmistuin ajoissa ja sain unelmatyön 24-vuotiaana. Graduni on julkisesti netissä, mutta ei haittaa, ei kukaan tajua, että se on surkea. Olen edennyt työelämässä erinomaisesti. En kadu

N33

Minkä alan maisteri olet?

Vierailija
71/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain magnan, mutta ihmettelen, kun paljon merkittävämmät ja paremmankin työt ovat saaneet esim. lubenterin tai arvosanan 2. Taitaa riippua paljon arvostelijasta ja pärstäkertoimesta.

Vierailija
72/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinä vaan nousi pystyyn. Kävin ohjauksessa ja otin pariin otteeseen pidemmän tauonkin, mutta ei ollut enää mitään mistä puristaa. 

Vierailija
73/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä. Mutta kyseessä onkin vain harjoitustyö. Olen sittemmin kirjoittanut paljon parempaa tieteellistä tekstiä.

99.9999 % tieteellisestä tekstistä on täyttä roskaa. Suurinta osaa julkaisuista ei edes kukaan lue. 

Etpä voisi olla enempää väärässä :)

Mun työnkuva nimittäin oli: lukea julkaisuja, etsiä niistä hyvät ja huonot puolet, tehdä siitä/niistä hypoteesi ja vääntää se koodiksi.

Vierailija
74/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kukaan lue enään valmistumisen jälkeen

Löysin graduni toisen gradun lähdeluettelosta.

Vierailija
75/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ohjausta tasan nolla minuuttia Jyväskylän yliopistosta, kun vuonna 2017 valmistuin. Sain huonoimmalla arvosanalla myös läpi. Yliopiston touhu vähän hämmentää, mutta olen itsestäni ylpeä, että sain työn silti tehtyä. En nimittäin tajunnut oikein koko aikana, mitä piti tehdä. Nyt osaisin tehdä hyvän, mutta ei tarvitse, kun vakitöitä riittää ja maisteri olen. 

Vierailija
76/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kukaan lue enään valmistumisen jälkeen

Löysin graduni toisen gradun lähdeluettelosta.

Tai siis tietenkin tutkimuskirjallisuusosiosta.

Vierailija
77/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ois kandin tutkintotodistusta kannattanut heittää pois. Eikä välttämättä opintosuoritusotettakaan. Niistäkin voi olla hyötyä töitä hakiessa, jos sattuu olemaan sellainen työpaikka jossa nykyisen alan lisäksi myös edellisen alan osaamisesta on hyötyä. 

Saa kai ne yliopistolta, jos joskus tarvitsee.

En mainitse koko opintoja koskaan, koska koen, että herättäisi vaan kysymyksiä osaamisesta, kun ei edes valmistunut. Osaaminen jos sellaista koskaan edes oli lienee myös jo vanhentunutta. 

Vierailija
78/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni luetutti gradunsa professorilla, joka arvosteli työn. Juuri ennen painoon menoa (joo, tämä tapahtui paperigradujen aikaan) tuttavani kuitenkin lisäsi keskelle gradutekstiä lauseen: 'Jos luet tämän tekstin, tarjoan kahvit'.

Tiettävästi kukaan ei ole häneltä kahveja tullut kyselemään, vaikka tuttavani on tehnyt jo pitkän uran työelämässä. Hän jäi töihin itse asiassa yliopistolle samalle osastolle, josta valmistuikin. Opettaa opiskelijoille perusopintoja ja tekee tutkimusta käsittääkseni. (Teknisistä tieteistä kyse; ja yhdenlainen jäynä tämäkin).

Terveiset tutulleni, jos tunnistaa!

Vierailija
79/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ohjausta tasan nolla minuuttia Jyväskylän yliopistosta, kun vuonna 2017 valmistuin. Sain huonoimmalla arvosanalla myös läpi. Yliopiston touhu vähän hämmentää, mutta olen itsestäni ylpeä, että sain työn silti tehtyä. En nimittäin tajunnut oikein koko aikana, mitä piti tehdä. Nyt osaisin tehdä hyvän, mutta ei tarvitse, kun vakitöitä riittää ja maisteri olen. 

En tiedä, mitä olisi pitänyt tehdä koko opiskeluaikana. Puolet kursseista olivat aina vitosta ja puolet ykköstä, vaikka mielestäni tein samalla tyylillä koko ajan annettujen ohjeiden puitteissa. 

Vierailija
80/127 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä gradun?