Häpeätkö graduasi?
Otsikossa se kysymys onkin! Itse olen juuri palauttamassa graduani tarkistukseen, mutta tuntuu että saan hävetä silmäni päästä. Proffa kuitenkin antanut luvan jättää gradun arvosteluun, joten kait se hyväksytty on...
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Onko gradu laitettava julkiseen jakoon? Jos ei, niin ei kai väliä vaikka hävettäisi.
Mikäli siinä ei ole salassa pidettävää tietoa (käytännössä vain puolustusvoimiin ja huoltovarmuuteen liittyvät gradut), se on laitettava julkiseksi. Ennen oli asiat paremmin kun niitä graduja joutui sentään vähän etsimään.
Kyllähän se tavallaan hävettää. Teknologia kehittyi hyvin nopeasti sen jälkeen ja gradun tänä päivänä lukevalle tulee varmasti kuva etten ole ollut oikein perillä asioista. Lisäksi kaikki asiat ei ole kehittyneet niin kuin gradussa ennustin ja ne ennustukset saattaa olla jonkun mielestä tänään jopa huvittavia. Hyvän arvosanan sain, mutta tämän päivän lukija arvioisi takuulla huonommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko gradu laitettava julkiseen jakoon? Jos ei, niin ei kai väliä vaikka hävettäisi.
Mikäli siinä ei ole salassa pidettävää tietoa (käytännössä vain puolustusvoimiin ja huoltovarmuuteen liittyvät gradut), se on laitettava julkiseksi. Ennen oli asiat paremmin kun niitä graduja joutui sentään vähän etsimään.
Kyllä tavallaan julkiseen jakoon, koska kuka tahansa voi sen käydä kirjastossa lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat siitä maisterinpaperit, gradu on hyvä. Tosin on niitä graduja hylättykin.
Jos gradu on rehellisesti tehty, niin en äkkiseltään keksi, millä muulla perusteella gradu voitaisiin hylätä? - Tiedän kyllä, ett gradun tekemiseen saa eri syistä hyvin eritavoin ohjusta ja tukea mutta kyse on kuitenkin opinnäytetyöstä, jolloin se, että gradu ei menisi läpi ja hylättäisiin ei pitäiisi tulla sen tekijälle ennen kuulumaatomana asiana ja siten täytenä yllätyksenä. Ts. gradun ohjaajan on tullut ennen ns kansituslupaa kertoa gradun tekijälle, ettei hänen työsä täytä niitä vaatimuksia ja odotuksiam joita gradulta minimissään odotetaan, jotta se voitaisiin hyväksyä.
Uskovainem mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla julkinen. Nykyäänkin voi valita myös sellaisen vaihtoehdon, että gradua voi lukea vain kirjaston koneella. Viime vuonna palautin gradun, niin tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla julkinen. Nykyäänkin voi valita myös sellaisen vaihtoehdon, että gradua voi lukea vain kirjaston koneella. Viime vuonna palautin gradun, niin tiedän.
Ei kai vanhoja graduja ole mahdollista lukea miltään koneelta. Ne on pelkästään paperisina versioina saatavilla.
Vähän. Aika köykäinenhän se on. Olisin voinut keksiä paljon merkityksellisemmän aiheen. Toisaalta sain siitä ihan hyvän arvosanan, joten ehkä kuitenkin tein suhteellisen hyvää työtä. En halua itse lukea graduani, enkä toivo muidenkaan sitä lukevan, mutta lopulta tärkeintä on, että sain sen tehtyä ja valmistuin. Töissä olen onnekseni saanut tehdä merkityksellisiä asioita.
Ensimmäistä kyllä, toista en.
Ensimmäinen, vuonna 2004 englantilaisesta filologiasta tehty sai arvosanan non sine laude approbatur, eli suomeksi sanottuna nippanappa läpi. Työ oli omastakin mielestäni huono. Olin raskaana, joten motivaationi oli vain saada gradu valmiiksi ja paperit ulos. Silti arvosana vaivasi pitkään, sillä ajattelin kyllä olevani fiksumpi, sentään eximian ylioppilas. Parempaan en kuitenkaan tuossa kohtaa pystynyt.
Toisen graduni tein reilut 10 vuotta myöhemmin kasvatustieteen laitokselle. Sen arvosana oli 4, eli pääsin petraamaan. Tuo työ palautti myös uskoni omiin kykyihini. Toki vaatimustasokin oli vähän toinen, kun FM tutkinnon opinnäyte kirjoitettiin englanniksi ja tämä toinen KM suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tavallaan julkiseen jakoon, koska kuka tahansa voi sen käydä kirjastossa lukemassa.
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta valtaosan graduista voi nykyään lukea ihan yksinkertaisia ranneliikkeitä harjoittamalla eli Googlea käyttämällä. Se ainakin minulla lisäsi kynnystä palauttamiselle. Olisi ihan eri asia, jos gradu vain homehtuisi tulostettuna jossa kirjaston nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vanhoja graduja ole mahdollista lukea miltään koneelta. Ne on pelkästään paperisina versioina saatavilla.
Joo. Mutta 2023 palautettu on vain digitaalisena. Mutta sieltä kyseisen yliopiston kirjaston koneelta voi vain lukea. Ei minkä tahansa kirjaston koneelta. Eli käytännössä sama julkisuus kuin paperisella. Joutuu vaivautumaan sinne tiettyyn kirjastoon asti lukemaan.
Jos on graduunsa tyytyväinen niin eikö se ole merkki siitä, että kehitystä tieteellisen ajattelun ja päättelyn alueella ei ole gradun tekijän tapauksessa tapahtunut? Gradut kirjoitetaan päässäntöisesti 22-25-vuotiaina, joten siitä se ura vasta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei sellaista vaihtoehtoa ollut, eikä ollut muissakaan tiedekunnissa. Toissavuonna gradun palautin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta valtaosan graduista voi nykyään lukea ihan yksinkertaisia ranneliikkeitä harjoittamalla eli Googlea käyttämällä. Se ainakin minulla lisäsi kynnystä palauttamiselle. Olisi ihan eri asia, jos gradu vain homehtuisi tulostettuna jossa kirjaston nurkassa.
Minun graduani ei ainakaan googlella löydy. Kyllä se pitää paperisena painoksena kirjastosta hakea, jos mieli lukea.
En minä häpeä. Harmi toki, että sain vain magnan. Sille suurin syy ja koko gradun pohjaongelma oli siinä, että minua eivät kiinnostaneet sen tyyppiset aiheet, jotka vanhaa professoria kiinnostivat. Tein sitten graduni täysin itse ilman mitään ohjausta. Tai oli meillä joku graduseminaari, johon jokaisen piti esitellä suunnitelma sisällysluettelosta, ja neuvottiin, miten muka olisi pitänyt istua kirjastossa lukemassa lähdekirjoja ja tehdä niistä jotain muistiinpanoja vihkoon käsin.
Jätin asian sitten muutamaksi vuodeksi oikeastaan täysin, kunnes sitten tuli jokin yliopiston opinto-ohjelman uudistus ja opintoni olisivat vanhentuneet. Gradun teinkin sitten parissa kuukaudessa työn ohessa iltaisin, palautin sen proffaa näkemättä hänen luukkuunsa yliopistolla ja korjasin kehotuksesta pari kirjoitusvirhettä ja vein painoon. Se siitä. Kirjallisessa arviossa tuli juurikin esille se, että aiheeni ei miellyttänyt laitoksella.
Minua harmittaa asiassa edelleen oikeastaan vain se, että aihe oli tosiaankin minua kiinnostava ja siitä oli tehty tasokasta tutkimusta muissa yliopistoissa. Ehkä jos olisin opiskellut jossain muualla, niin olisin jopa nykyään oman alani töissä tai tutkijana.
Vierailija kirjoitti:
Jos on graduunsa tyytyväinen niin eikö se ole merkki siitä, että kehitystä tieteellisen ajattelun ja päättelyn alueella ei ole gradun tekijän tapauksessa tapahtunut? Gradut kirjoitetaan päässäntöisesti 22-25-vuotiaina, joten siitä se ura vasta alkaa.
Ei pidä Suomessa paikkaansa, maisteriksi valmistutaan keskimäärin 29-vuotiaana. Monelta jää myös palauttamatta, Suomi on jo jäämässä jälkeen maisterien määrässä. Moni tekee hyvän gradun, jota ei tarvitse hävetä. Ehkä sitäkin katsoo sellaisella hellyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta valtaosan graduista voi nykyään lukea ihan yksinkertaisia ranneliikkeitä harjoittamalla eli Googlea käyttämällä. Se ainakin minulla lisäsi kynnystä palauttamiselle. Olisi ihan eri asia, jos gradu vain homehtuisi tulostettuna jossa kirjaston
Onko sinun gradusi valtaosa graduista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon voi juuri valita että haluaako sen sinne googleen vai vain pelkästään oman yliopiston kirjaston koneelle. Ei ole väliä gradun aiheella tai arvosanalla valinnan suhteen. Saa aina valita. Tiedän että meidän yliopistossakin on vitosen gradujakin luettavissa vain kirjaston koneelta.
-viime vuonna gradun palauttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei sellaista vaihtoehtoa ollut, eikä ollut muissakaan tiedekunnissa. Toissavuonna gradun palautin.
Outoa ettei ole kaikissa yliopistojen kirjastoissa samaa käytäntöä. Oletko täysin varma jos kuitenkin on, mutta et kirjastoon gradua ladatessa huomannut?
Minulla ei ollut edes sähkökirjoituskonetta. Ihan mekaanisella kirjoituskoneella sen naputtelin.