Häpeätkö graduasi?
Otsikossa se kysymys onkin! Itse olen juuri palauttamassa graduani tarkistukseen, mutta tuntuu että saan hävetä silmäni päästä. Proffa kuitenkin antanut luvan jättää gradun arvosteluun, joten kait se hyväksytty on...
Kommentit (127)
Meidän piti itse huolehtia siitä, että viemme gradumme kirjastoon. Muistaakseni kahtena kappaleena piti olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on graduunsa tyytyväinen niin eikö se ole merkki siitä, että kehitystä tieteellisen ajattelun ja päättelyn alueella ei ole gradun tekijän tapauksessa tapahtunut? Gradut kirjoitetaan päässäntöisesti 22-25-vuotiaina, joten siitä se ura vasta alkaa.
Ei minusta. Se on merkki siitä, että on tyytyväinen silloin tekemäänsä ponnistukseen. Tietenkin kypsempänä olisi tehnyt paremman gradun, mutta silloin oli vielä melkein lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän piti itse huolehtia siitä, että viemme gradumme kirjastoon. Muistaakseni kahtena kappaleena piti olla.
Toinen arkistokappaleeksi ja toinen lainaosastolle.
Ei hävetä. En edes mieti sitä. C:n siitä sain. Keskiverto opiskelija olin muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat siitä maisterinpaperit, gradu on hyvä. Tosin on niitä graduja hylättykin.
Jos gradu on rehellisesti tehty, niin en äkkiseltään keksi, millä muulla perusteella gradu voitaisiin hylätä? - Tiedän kyllä, ett gradun tekemiseen saa eri syistä hyvin eritavoin ohjusta ja tukea mutta kyse on kuitenkin opinnäytetyöstä, jolloin se, että gradu ei menisi läpi ja hylättäisiin ei pitäiisi tulla sen tekijälle ennen kuulumaatomana asiana ja siten täytenä yllätyksenä. Ts. gradun ohjaajan on tullut ennen ns kansituslupaa kertoa gradun tekijälle, ettei hänen työsä täytä niitä vaatimuksia ja odotuksiam joita gradulta minimissään odotetaan, jotta se voitaisiin hyväksyä.
Uskovainem mies
Epätieteellisyydestä l. liiallisesta asenteellisuudesta tiedän yhden gradun tulleen hylätyksi. Ja juu tiedän että se olisi pitänyt ennakkoon ilmoittaa tekijälle, mutta ilmeisesti ei niin käynyt.
Ei sitä kukaan lue enään valmistumisen jälkeen
Häpesin mutta häpeä helpotti vuosien kuluessa.
Aika harva on julkaissut gradutekstinsä verkossa. Jos on käyttänyt vuoden tai enemmän johonkin, luulisi että haluaa muiden lukevan sen.
Sen sijaan: "Tein gradun ja valmistuin, tässä valokuva minusta" -> tykkäyksiä. Ei tietoa arvosanasta eikä sisällöstä.
Samat: "Tässä muuten vaan valokuva minusta" -> tykkäyksiä. Tai "Kävin lenkillä. Tässä valokuva minusta" -> tykkäyksiä.
"Olen akateeminen. Tässä valokuvani" on ilmiönä huvittava. Ehkä heiltä saa lisätietoa jos sattuu haluamaan kysyä mihin he erikoistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko gradu laitettava julkiseen jakoon? Jos ei, niin ei kai väliä vaikka hävettäisi.
Mikäli siinä ei ole salassa pidettävää tietoa (käytännössä vain puolustusvoimiin ja huoltovarmuuteen liittyvät gradut), se on laitettava julkiseksi. Ennen oli asiat paremmin kun niitä graduja joutui sentään vähän etsimään.
Kyllä tavallaan julkiseen jakoon, koska kuka tahansa voi sen käydä kirjastossa lukemassa.
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta valtaosan graduista voi nykyään lukea ihan yksinkertaisia ranneliikkeitä harjoittamalla eli Googlea käyttämällä. Se ainakin minulla lisäsi kynnystä palauttamiselle. Olisi ihan eri asia, jos gradu vain homehtuisi tulostettuna jossa kirjaston
Minun graduni ainoa kappale taitaa olla minun kirjahyllyssäni. Kirjastokappale ei taatusti ole selvinnyt ehjänä ja homeettomana laitoksen muuttamisisesta muihin tiloihin, laitoksen lakkauttamisesta ja yliopiston yhdistymisestä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko gradu laitettava julkiseen jakoon? Jos ei, niin ei kai väliä vaikka hävettäisi.
Mikäli siinä ei ole salassa pidettävää tietoa (käytännössä vain puolustusvoimiin ja huoltovarmuuteen liittyvät gradut), se on laitettava julkiseksi. Ennen oli asiat paremmin kun niitä graduja joutui sentään vähän etsimään.
Kyllä tavallaan julkiseen jakoon, koska kuka tahansa voi sen käydä kirjastossa lukemassa.
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta valtaosan graduista voi nykyään lukea ihan yksinkertaisia ranneliikkeitä harjoittamalla eli Googlea käyttämällä. Se ainakin minulla lisäsi kynnystä palauttamiselle. Olisi ihan eri asia, jos gradu vain homehtuisi tulostettuna jossa kirjaston nurkassa.
Ei voi jos se on palautettu vain paperisena.
Eikö tuo ole aika intiimi kysymys... ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla julkinen. Nykyäänkin voi valita myös sellaisen vaihtoehdon, että gradua voi lukea vain kirjaston koneella. Viime vuonna palautin gradun, niin tiedän.
No meillä ei sellaista vaihtoehtoa ollut, eikä ollut muissakaan tiedekunnissa. Toissavuonna gradun palautin.
Outoa ettei ole kaikissa yliopistojen kirjastoissa samaa k
Avoimen tieteen käytännön mukaisesti yliopistoja kannustetaan julkaisemaan gradut ihan avoimesti ja julkisesti, tästä on muun muassa Helsingin yliopiston sivuilla ohjeet. Yliopiston ei pidä kannustaa gradun piilotteluun, muuten voi herätä epäilys muun muassa tutkintojen tasosta. Käytäntö on kai teoriassa sama kaikissa tiedekunnissa ja yliopistoissa, mutta sitä noudatetaan jossain paikoissa vähemmän hartaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta valtaosan graduista voi nykyään lukea ihan yksinkertaisia ranneliikkeitä harjoittamalla eli Googlea käyttämällä. Se ainakin minulla lisäsi kynnystä palauttamiselle. Olisi ihan eri asia, jos gradu vain homehtuisi tulostettuna jossa kirjaston
Puhut nyt varmaan menneestä ajasta. Käytännössä kaikki gradut julkaistaan nykyään joko täysin avoimina netissä, tai kirjaston palvelimella. Ellei sitten ole näitä salassapitokysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä. Mutta kyseessä onkin vain harjoitustyö. Olen sittemmin kirjoittanut paljon parempaa tieteellistä tekstiä.
99.9999 % tieteellisestä tekstistä on täyttä roskaa. Suurinta osaa julkaisuista ei edes kukaan lue.
Niin. Kyllä elämämkoululaisen palstakirjoittelu on aina 100-prosenttisesti laadukkaampaa kuin jonkun tukijanplantun tieteellinen heprea. Kun markopetteri sanoo että ``kyä näi o``, niin se on sitten fakta homma.
Ainakin me molemmat luimme ja ajattelimme noita kahta kommenttia.
Minulla ei ole mitään tunnesidettä graduun. Pakollinen tuotos, mikä piti tehdä että sai paperit. Ketään ei kiinnostanut arvosana tai gradun sisältö, kunhan oli esittää tutkintotodistus.
Vierailija kirjoitti:
Häpesin mutta häpeä helpotti vuosien kuluessa.
Aika harva on julkaissut gradutekstinsä verkossa. Jos on käyttänyt vuoden tai enemmän johonkin, luulisi että haluaa muiden lukevan sen.
Sen sijaan: "Tein gradun ja valmistuin, tässä valokuva minusta" -> tykkäyksiä. Ei tietoa arvosanasta eikä sisällöstä.
Samat: "Tässä muuten vaan valokuva minusta" -> tykkäyksiä. Tai "Kävin lenkillä. Tässä valokuva minusta" -> tykkäyksiä.
"Olen akateeminen. Tässä valokuvani" on ilmiönä huvittava. Ehkä heiltä saa lisätietoa jos sattuu haluamaan kysyä mihin he erikoistuivat.
Ite oon huomannut että ne, jotka on saaneet gradusta vitosen ainakin ilmoittaa aina somessa sen. Tosin itse gradu ei löydy välttämättä siltikään verkosta. Jos gradusta on tullut keskiverto 3 tai huonompi, niin sillä tuskin somessa haluaa kehuskella. Ja suurin osa graduistahan on niitä keskivertograduja. Moni ei halua enää painattaa itselle kansiinkaan gradua (pitäis itse painattaa ja maksaa). Eli ei mikään ihme jos kuva on silloin vain omasta naamasta.
Niin paljon, että en lopulta palauttanut sitä, jolloin en koskaan valmistunut. Aloitin alusta aivan toisella alalla, ja pian maksan viimeisen erän opintolainaa ja voin vihdoin jättää koko fiaskon taakseni. Maisterin opintosuoritusotteen ja kandin tutkintotodistuksen heitin paperinkeräykseen viime jouluksi siivotessani.
En voi sanoa muuta kuin sen, että kuunnelkaa itseänne. Ala oli minulle väärä, mutta ajattelin aina, että katson nyt ekan vuoden, ei puutu enää paljoa kandiin, maisterikin on vähää vaille valmis yms.
Meillä ei ollut numeroarvostelua graduille ollenkaan vaan pelkät sanalliset arvostelut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut numeroarvostelua graduille ollenkaan vaan pelkät sanalliset arvostelut.
No ne on helppo kääntää numeroiksi
välttävä=1
tyydyttävä=2
hyvä=3
kiitettävä =4
erinomainen=5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat siitä maisterinpaperit, gradu on hyvä. Tosin on niitä graduja hylättykin.
Jos gradu on rehellisesti tehty, niin en äkkiseltään keksi, millä muulla perusteella gradu voitaisiin hylätä? - Tiedän kyllä, ett gradun tekemiseen saa eri syistä hyvin eritavoin ohjusta ja tukea mutta kyse on kuitenkin opinnäytetyöstä, jolloin se, että gradu ei menisi läpi ja hylättäisiin ei pitäiisi tulla sen tekijälle ennen kuulumaatomana asiana ja siten täytenä yllätyksenä. Ts. gradun ohjaajan on tullut ennen ns kansituslupaa kertoa gradun tekijälle, ettei hänen työsä täytä niitä vaatimuksia ja odotuksiam joita gradulta minimissään odotetaan, jotta se voitaisiin hyväksyä.
Uskovainem mies
(Kurssi)kaverini gradu hylättiin, koska se oli kirjoitettu aiheen vierestä. Kaverini kirjoitti gradunsa toimeksiantajan tiloissa kaukana opiskelupaikkakunnalta, ja koska sähköpostia ei vielä ollut keksitty, ohjaus lienee ollut olematonta. Kaveri suivaantui, lähti muutamaksi vuodeksi töihin ja teki sitten magnan gradun uudesta aiheesta.