Häpeätkö graduasi?
Otsikossa se kysymys onkin! Itse olen juuri palauttamassa graduani tarkistukseen, mutta tuntuu että saan hävetä silmäni päästä. Proffa kuitenkin antanut luvan jättää gradun arvosteluun, joten kait se hyväksytty on...
Kommentit (127)
Ihan tyytyväinen olen, mutta olisin pystynyt parempaankin. Eniten harmittaa, että en tehnyt sitä yhteistyönä, vaikkakin suurin osa oman oppialani valmistujista ei myöskään tee. Aihe oli mielenkiintoinen, sain sen arvosanan mitä tavoittelinkin ja tein mielestäni ihan mielenkiintoisia löydöksiä. Olisi kiva tehdä uusi gradu, osaisin tehdä sen niin paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan. Olin jo työelämässä mutta olin jättänyt gradun viimeistä vaille jättämättä vaikka olin kirjoittanut sen lähes kokonaan valmiiksi pari vuotta aiemmin. Sitten vain tempaisin ja jätin sen.
Mielestäni gradussani oli ihan vetävä juoni ja idea. Ei siitä aiheesta oltu aiemmin gradua kirjoitettu. Olisin varmasti voinut viimeistellä paremmin mutta yhtä kaikki olen edelleen ylpeä keksimästäni tavasta käsitellä aihetta.
Mikä sai minut lopulta jättämään tarkastettavaksi laatikkoon pariksi vuodeksi jääneen gradun?
Vastaus on tutkintojen uudistus. Olisi pitänyt tehdä kaikenlaista uutta lisää vaikka olin gradua ja jotain kahden opintoviikon juttua vaille valmis. Hylkäsin häpeäntunteeni: keksin gradulleni nimen, tarkastin lähdeviitteet, raapustin yhteenvedon ja sitten painatukseen.
Olisipa itselläni samanlainen rohkeus edelleenkin!
Ei hävetä, mutta aihe ei ollut työllistävä. Itse asiassa koko toimiala on lähes lopetettu.
En. Sain 5/5 kaikilta kolmelta arvioitsijalta, ja saman tien pääsin tekemään väitöskirjan saman ohjaajan ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko gradu laitettava julkiseen jakoon? Jos ei, niin ei kai väliä vaikka hävettäisi.
Mikäli siinä ei ole salassa pidettävää tietoa (käytännössä vain puolustusvoimiin ja huoltovarmuuteen liittyvät gradut), se on laitettava julkiseksi. Ennen oli asiat paremmin kun niitä graduja joutui sentään vähän etsimään.
Ei ole pakko olla julkinen. Nykyäänkin voi valita myös sellaisen vaihtoehdon, että gradua voi lukea vain kirjaston koneella. Viime vuonna palautin gradun, niin tiedän.
No se katsotaan silti julkiseksi
En häpeile. Ihmettelen että sain sen valmiiksi. Netissä näkyy tieto, mistä kirjastosta se löytyy. Arvostelussa mainitaan huolimaton lähteiden käyttö, mikä taisi tiputtaa arvosanaa.