Mitä sinulla oli 40 vuotiaana: opiskelut valmiit, perhe, omistusasunto, säästöjä
Itselläni oli nuo jo 30 vuotiaana, tosin säästöjä vielä kovin vähän
Kommentit (129)
Kaikki nuo oli jo 30 vuotiaana. Kakkosasunto 40 vvuotiaana.
Pitääkö monikin vielä elämää jonain tietyssä järjestyksessä suoritettavana ratana tai kisana?
Huoh. Miten muiden elämät menee noin putkeen noin helposti?
Itsellä koko elämä ollut just pätkä töitä ja ihme räpiköintiä..
Pelkkää selviytymistä suurinpiirtein. Oon ihan kyllästynyt ja loppu. Ajattelin alentaa elämän tavoitteet, ettei enää tarvitse pettyä..
Työtön yh äiti..se miesten inhokki jne.
Mistä nämä miehet luulee rakkaansa löytävän ..?
Rahalla saa palveluita mutta ei aitoa. .
Miksi nuo pitäisi olla missään ikävaiheessa? Perheellä ap tarkoittanee lapsia ja avioliittoa? Vain silloin on aikuinen kun ottaa sen taakan riesakseen? Ja mitä jos liikkuvan elämäntyylin takia ei ole järkeä pistää rahojaan omistusasuntoon? En ole asunut aikuisena missään paria vuotta kauempaa enkä haluaisikaan. Ja mitä tarkoittaa että opiskelut on valmiit? Nelikymppisenä ei saisi enää vaihtaa alaa tai erikoistua? Terv. N40, ei lapsia, tämänhetkinen asunto pakussa, akateeminen pätkätyöläinen ja opiskelija, varallisuus n. 250k
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö monikin vielä elämää jonain tietyssä järjestyksessä suoritettavana ratana tai kisana?
Hyvin suuri osa pitää. Pakko olla korviaan myöten veloissa, jotta saa kulissit kuntoon omakotitaloinen, farmariauotineen ja kauniine lapsineen.
No 6-kymppisenä on jonkin aikaa ollut kaikki, mutta haluaisin päästä eroon omistusasunnosta ja säästötkin ovat tuhlaamista varten!
samantyyppinen elämä kuin kolmekymppisenä oli nelikymppisenä. Vähän vauraampi. nyt viisikymppisenä vieläkin vauraampi ja olen opiskelemassa uutta alaa jouteissani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo pitäisi olla missään ikävaiheessa? Perheellä ap tarkoittanee lapsia ja avioliittoa? Vain silloin on aikuinen kun ottaa sen taakan riesakseen? Ja mitä jos liikkuvan elämäntyylin takia ei ole järkeä pistää rahojaan omistusasuntoon? En ole asunut aikuisena missään paria vuotta kauempaa enkä haluaisikaan. Ja mitä tarkoittaa että opiskelut on valmiit? Nelikymppisenä ei saisi enää vaihtaa alaa tai erikoistua? Terv. N40, ei lapsia, tämänhetkinen asunto pakussa, akateeminen pätkätyöläinen ja opiskelija, varallisuus n. 250k
Kuitenkin piti varallisuus mainita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi että ihmiset on niin hiton tyhmiä että olettavat että noi saavutukset elämässä tulevat jonain pakettina. Oletin että tämä olisi ollut tyhmemmällekin selvää.
Olen 41v. Asun vuokralla, aloitin juuri syyskuussa opinnot ja teen opintojen ohella osa-aikatyötä. Säästöjä ei ole kuin sen verran, että saan ostettua uuden pesukoneen tms. jos on tarvetta. En koe järkeväksi makuuttaa rahoja pankissa tai sitoa omaisuutta seiniin, kun ei perillisiäkään ole.
En ole rahaorientoitunut ihminen, eikä raha ja omaisuus ole ollut ykkösasia elämässäni. Luovat projektit ovat olleet hyvin tärkeitä ja harrastukset myös. Vaikka minulla on 3 korkeakoulututkintoa mukaan lukien kovien tieteiden tohtorin tutkinto, en sinänsä arvosta koulutusta ja oppiarvoa, vaan älykkyyttä, luovuutta ja viisautta. Minusta nämä ihmiset, jotka puhuvat rahasta ja omaisuudesta kuin se olisi jokin elämän tarkoitus, ovat mielestäni hieman yksinkertaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi että ihmiset on niin hiton tyhmiä että olettavat että noi saavutukset elämässä tulevat jonain pakettina. Oletin että tämä olisi ollut tyhmemmällekin selvää.
Kolmekymppisenä mulla ei ollut omistusasuntoa eikä lapsia. Yksi auto.
Sitten kun tuli lapsia, yhtäkkiä olikin kaksi autoa ja omakotitalo.
Se on jotenkin uskomatonta, mutta siinä vaiheessa kun lapsia tulee, saat kaiken.
Omaisuutta -60 000 euroa konkurssin jälkeen. Onnellinen parisuhde. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin omistusasunnosta vielä hieman maksettavaa. Muuten ei lainoja. Yhä saman puolison kanssa.
Lapsi, omistusasunto, vakituinen työ. Siinäpä ne olivat hankittuna ennen 40 ikävuotta.
Naisilla kaikki helppoa eli naisilla kaikki valmiina
Onko pakko haluta omistusasunto, lapsia, jne?
22-vuotiaana omistusasunto
28-vuotiaana perhe
N64
Vierailija kirjoitti:
Olen 38-vuotias ja minulla on noista kaikki. Mikä lasketaan säästöiksi? 20 e säästötilillä vai pitääkö olla tuo mainittu kolmen vuoden palkka?
Kolmen vuoden (netto)palkka voi monelle 40-vuotiaalle olla aika kova vaatimus. Ns. uraa tekevät ihmiset monesti etenevät paremmille palkoille juuri tuolloin 40. ikävuoden paikkeilla (ehkä 35+, kun heitä ei enää lasketa nuoriksi henkilöiksi työpaikoilla), eivätkä näin ollen ole saaneet sitä parempaa palkkaa vielä kovin montaa vuotta. Näin ainakin itselläni kävi. Ei sillä, kyllä mun nettovarallisuus juuri ja juuri yltää 3v nettopalkkaan, mutta iso siivu siitä on kiinni kodissani.
Säästöjä yli 100 000 euron edestä, ei tosin omistusasuntoa, en ole halunnut. Ei kumppania eikä lapsia.
- Ensi vuonna 40-vuotias
Mulla oli merkonomin tutkinto, velkainen omistuskämppä, 2 lasta, kolmas mahassa, virka, pieni velaton kesämökki, ei säästössä juuri mitään kun maksoin perinnöllä mökin. Opiskelin yliopistossa ja kuljin silmät ristissä. En osannut ajaa autoa, mikä teki arjesta haasteellista. Koiranpentu. Puoliso, lasten isä, onneksi kunnon mies. Ruuhkavuodet!
Nyt on velaton omistuskämppä, vain iltatähti asuu kotona, 2 velatonta kesämökkiä, säästössä ei taas juuri mitään kun maksoimme taloyhtiön putkirempan. Yritän säästää taas.....Ajokortti ja auto, opiskelut valmiit, hyvä virka ja palkka, työmatkoja, 14 v vanha koira. Edelleen sama puoliso, 26 vuotta naimisissa.
N54v