Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinulla oli 40 vuotiaana: opiskelut valmiit, perhe, omistusasunto, säästöjä

Vierailija
20.11.2024 |

Itselläni oli nuo jo 30 vuotiaana, tosin säästöjä vielä kovin vähän

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkintoja, puoliso, lapsi, työ, yhteinen talo, pari vapaa-ajan asuntoa, vähän maata, pari kerrostaloasunto-osaomistusta, reilu parisataa tonnia pörssisijoituksia, jonkun verran remonttirahoja. 

Tosin myös huono työeläkekertymä, kosolti traumoja ja ongelmia, hurjasti monenlaisia taisteluita. 

Vierailija
82/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin paperit ja omistusasunto. Perhettä ei ole, kun en ole sellaista osannut kaivata. Jos ei tähän ikään ole mitään varallisuutta kerryttänyt tai tutkintoa hankkinut, niin tuskinpa se tilanne on  kovin erilainen 10v päästä. N41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset päiväkodissa ja eskarissa. Kolme ammattia, vakityö, yritys. Itse rakennettu talo maksettu. Ruuhkavuodet, väsymystä, liikaa töitä.

Vierailija
84/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kauniit sääret, ajattelukykyä, visioita, henkistä pääomaa. Kauniita esineitä, hirveä sotku. Väsymys. Huolia.

Vierailija
85/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekan oman asunnon ja odotin esikoista kun täytin 40.

Vierailija
86/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu siitä, että se hyvä mitä olen saanut, koonnut ja kerännyt, siirtyy korkoineen jälkipolvelleni. Ja vastuu siitä, että ne vahingoittavat taakat, joita olen elämässäni kantanut, päättyvät minuun. 

Tuntuu että tätä monen on vaikea käsittää. Minulle tämä on perimmäinen tehtäväni ja se painaa paljon. 

Vierailija
87/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut valmiit ja väikkäri loppusuoralla, hyvä vakityöpaikka, oma yritys, avioliitto+lapset+avioero lusittu. Omistusasunto josta vaikkakin velkaa ja ihan mukavan kokoinen osakesalkku.

Olen tyytyväinen.

-N41

Vierailija
88/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Vierailija
89/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias tyttöystävä.

Vierailija
90/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviomies, neljä lasta, omakotitalo, korkeakoulututkinto. Säästöjä ei ole ja elämä on persaukista juuri nyt 😁 ikää 30v. Katsotaan mikä tilanne 10 vuoden päästä.

Vierailija
91/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut kesken, ei säästöjä, ei lapsia, ei puolisoa, ei omistusasuntoa. Psykoosisairaus ja lääkitys. 

Vierailija
92/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minulla oli kaikki nuo jo 20-vuotiaana.

Ja minulla tietenkin kymmenenvuotiaana. Oliko omistusasunto maksettu?

Vierailija
93/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni menettää omistusasuntonsa nyt,  kun tulee potkulaki. Tuet ei riitä, kun ne on leikattu. 

Vierailija
94/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo oli tuolloin. Nyt 50 v ei ole säästöjä.

Vierailija
95/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituinen (huonopalkkainen tosin) työ oli 25 vuotiaasta, asunnon osto vakituisen sopimuksen turvin 26 vuotiaana puolison kanssa ja aika vaatimattomasti elettiin monta vuotta. Lapset tuli 34 ja 35, onneksi oltiin ehditty säästää olin 3 v yhteensä kotona ja vielä 2 vuotta opintovapaalla ja lainat maksettiin sinä aikana ilman lyhennysvapaita. Lasten ollessa pieniä ostettiin omakotitalo ja alettiin säästämään. Nyt 45 vuotiaana on laina puoliksi maksettu pois ja säästöjä on kerääntynyt. Mutta kyllä mun mielestä on aika paljon vaatinut luopumista se siis että on pystynyt säästämään mieluummin kuin hurvittelemaan kaikki rahat. Kuitenkin nautittu elämästä että ei pelkästään säästetty. Vaikea tasapaino tuon etsimisessä. Mitään isompaa pahaa ei ole tapahtunut että säästöt olis pitänyt realisoida, nyt jos paha tilanne tulis niin voisimme maksaa lopun lainan kokonaan säästöillä pois. Lapsille kerätään omista kokemuksista viisastuneena osakesalkkua, muutamilla kympillä kun kartuttaa ja joskus laittaa isomman summan ja ostaa osingoilla lisää niin alkaa noilla n 10 vuotiailla olemaan 10 t säestettynä aika vaivattomasti. Vaikeempi aloittaa ihan alusta 30-vuotiaana. 

Vierailija
96/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistotutkinto, pätkätöissä, ei perhettä, ei omistusasuntoa. 

Vierailija
97/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Minulla oli jo 5-vuotiaana omistusasunto ja  maisterin tutkinto. Säästöjäkin oli, mutta vain noin kolme miljoonaa. T. Perus vauvapalstalainen

Vierailija
98/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain velkajärjestelyn päätökseen vajaa pari kk 40-vuotispäivien jälkeen. Lapsia tai puolisoa ei ole, ei omaisuuttakaan. Eihän tän näin pitänyt mennä, mutta meni silti. Terveyskin reistaa, mutta ei tässä varsinaisesti mitään hätää ole kuitenkaan, vaikka yksinäisyys vaivaakin.

Vierailija
99/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole viisikymppisenä mitään noista kun koulutuskin on vanhentunut, välillä oli töitä ja vähän rahaakin mutta nekin on jo mennyttä jouduttuani työttömäksi. Onneksi ei tullut lähdettyä pankin voimakkaasta yllytyksestä huolimatta omistusasuntoon, olisi saattanut asunto tai taloyhtiön määräämät remontit jäädä lopulta maksamatta.

Duunaritaustaisen miehen elämää pohjoismaisessa hyvintointivaltiossa nimeltä Suomi vuonna 2024...

Ei taida tässä elämässä enää olla tästä nousemistakaan enää, työnantajien ikäsyrjintä on häikäilemätöntä.

Vierailija
100/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tohtoritutkinto, vaimo ja viisi lasta, kokonainen kerros Eirassa, säästössä 5 miljoonaa. Kaikki ennen kuin täytin 25 v. 

Vaan yksi tohtorintutkinto?