Mitä sinulla oli 40 vuotiaana: opiskelut valmiit, perhe, omistusasunto, säästöjä
Itselläni oli nuo jo 30 vuotiaana, tosin säästöjä vielä kovin vähän
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Naisilla kaikki helppoa eli naisilla kaikki valmiina
Naiset hankkii yksin omistusasunnon, ennen perheen perustamista.
N64
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Miten muiden elämät menee noin putkeen noin helposti?
Itsellä koko elämä ollut just pätkä töitä ja ihme räpiköintiä..
Pelkkää selviytymistä suurinpiirtein. Oon ihan kyllästynyt ja loppu. Ajattelin alentaa elämän tavoitteet, ettei enää tarvitse pettyä..
Työtön yh äiti..se miesten inhokki jne.
Mistä nämä miehet luulee rakkaansa löytävän ..?
Rahalla saa palveluita mutta ei aitoa. .
Jaa minulle kelpaisi työtön yh-äitikin jos sydän on kultaa. Mutta minä en kelpaa heille enkä muillekaan naisille
M39
33:lle, lasten myötä asiat ilmaantuvat, koska on tarve hankkia riittävän iso asunto, kulkuneuvot jne., ja töitäkin joutuu tekemään tosissaan saadakseen kaiken maksettua.
Kaikki oli ok jo 40v. Suurin osa oli jo aikaisemmin mutta asuntolaina loppui just kun olin 40v ja muutenkin saatiin silloin "ylimääräistä" rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko haluta omistusasunto, lapsia, jne?
On. Elämä on suorittamista ja kaikkien pitää edetä samaa kaavaa.
Ei ollut perhettä, omistusasuntoa tai säästöjä. Minulla oli silloin ollut hyvällä tavalla tapahtumarikas elämä ja olin tyytyväinen elämääni muutenkin. Kuten nytkin. M53
Huh. Se oli raskas elämänvaihe. Töitä, töitä, töitä, asuntolainaa, lasten harrastuksia, kotitöitä, hirveää kiirettä ja suorittamista koko ajan.
Siitä kuitenkin selvittiin. Näin jälkeenpäin tuntuu siltä, kuin omasta elämästä olisi kadonnut 15-20 vuotta silmänräpäyksessä. Jos saisin uudestaan elää sen pätkän elämääni, niin ottaisin vähän rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oli ok jo 40v. Suurin osa oli jo aikaisemmin mutta asuntolaina loppui just kun olin 40v ja muutenkin saatiin silloin "ylimääräistä" rahaa.
Nykyään jengi ottaa sen isomman asuntolainan (suurempaan perheasuntoon) vasta lähempänä neljääkymppiä, kun pikkulapsiaika on ohi ja kouluikäiset lapset tarvitsee tilaa (yleensähän se ensimmäinen lapsi tulee keskimäärin n. 30-vuotiaana ja sitten muutaman vuoden päästä seuraava). Sitten kun ne on 25v lainoja, niin lainanmaksua jatkuu helposti 60-vuotiaaksi. Näin ainakin pk-seudulla, kun summat on isoja.
Opiskelut oli opiskeltu jo 15 v aiemmin, oli talo isossa kaupungissa, mies, lapsi, vähän säästöjäkin. Kun olin 41 v, ei ollut enää perhettä, vain lapsi, velkainen asunto, edelleen vähän säästöjä ja onneksi hyvä työpaikka. Nyt reilu 50 v, edelleen se lapsi, joka on jo teini, ei muuta perhettä, mutta rakastakin rakkaampi koira, jota mies ei olisi samaan taloon kanssaan huolinut, velaton asunto, paljon säästöjä ja hyvä työpaikka.
Selkä sökö. Kaksi tutkintoa joita en voi tehdä. Kaksi lasta. Hyvä mieli. Ja 90 tonnia nuoruuden töppäily velkaa.
Tyytyväinen tähän pakettiin. Kakskymppisenä olin jäätävän ahdistunut, keskivaikeasti masentunut, vasta valmistunut ammattiin ja alkoholisoitumassa pahasti.
Yksi vuosi voi muuttaa kaiken. Joten olen todella tyytyväinen nelikymppinen.
30v:nä rivari Helsingissä, 3 lasta, aviomies, auto.
Säästöjä 0 mk 90 luvun lamassa ja opiskelin vasta 31v:nä.
40v:nä mies vaihtunut, lapset pysyneet, rivari vaihtunut okt. Säästöt edelleen seinissä. Nousujohtoinen ura.
60v:nä okt:t Suomessa ja ulkomailla, 4 aikuista lasta koulutettu ja omillaan, 3 lastenlasta. Mies edelleen sama.
Olen hyvin kiitollinen kaikesta
Onneksi olkoon ap, olet täydellisyyden ruumiillistuma.
Itselläni on vielä kaikki kesken.
Koulutus on kesken, ei omistusasuntoa, ei omaisuutta, lapsiluku ei ole täynnä. Enkä ole päässyt toteuttamaan itseäni.
En kuitenkaan valita. Meille kaikille jaetaan niin eri kortit. Sitkeästi vain eteenpäin.
T: Tuntematon
Kaksi lasta, puoliso, maksettu omakotitalo ja mökki. Valtion virka. Kaikki hankittu ansiotuloilla, ei perinnöillä.
jos ei halua, vaaa ja toki sillai luottotiedot toki ok,mutta muuten vapaa.
Opinnot valmiina, töitä tehty vuosia, olin just saanut uuden vakipaikan, kaksi lasta, koira, omistusasunto remontoitu hienoksi ja kesämökkikin rakennettu. Lainaa oli tietysti järkyttävä määrä, mutta selvittiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38-vuotias ja minulla on noista kaikki. Mikä lasketaan säästöiksi? 20 e säästötilillä vai pitääkö olla tuo mainittu kolmen vuoden palkka?
Vähintään muutaman tonnin puskurirahan, niin että "yllätyslasku" ei kaada taloutta.
Pieni velaton kolmio pääkaupunkiseudulla. Maksettu omalla työllä. Koira. Ei lapsia, vaikka olisin halunnut. Sairastettu syöpä ja vakava masennus. Jälkimmäinen tuli ja meni 20 vuotta, kunnes itse löysin keinon parantua siitä. Nyt vähän yli 40 vuotiaana odotan uteliaana mitä jatkossa tapahtuu.
- opiskelut valmiit
On joo, valmistuin AMK:sta 2013.
- perhe
Eipä ole. Olen 38-vuotias mies ja en ole koskaan seurustellut. Kokeilin joskus Tinderiä ja sieltä ei saanut mitään. Jotain yhden yön juttuja ollut ja olen muutamia naisia tapaillut, mutta mikään juttu ei kehittynyt koskaan vakavammaksi. Ei oikein motivoi nämä hommat enää. :(
- omistusasunto
Velkakaksio löytyy kyllä.
- säästöjä
Olen aina tehnyt töitä enkä ole nostanut sossutukia kertaakaan, joten totta kai on. Omaisuuteni on sadoissatuhansissa, olen onnistunut joissain sijoituksissani erittäin hyvin. Moniko teistä pystyy mukamas yksin samaan? Tosin ei tule menemään perintöä kenellekään. Jos joillekin pitäisi antaa perintöä, niin aidosti yksinäisille, mutta työtä tekeville miehille.
40-vuotiaana:
Puolikas asunnosta (tosin oli lainaakin)
maisterin tutkinto
jonkin verran säästöjä ja sijoituksia
lapset tehtynä
aviomies
Nyt 49-vuotiaana:
Puolikas velattomasta asunnosta
Maisterin tutkinto edelleen
vähän enemmän säästöjä ja sijoituksia
lapset muuttaneet / muuttamassa omilleen
aviomies ja nuori poikaystävä aviomiehen luvalla
Ei perhettä. Jos parisuhdetta ei siis lasketa. Mukuloita en halua riesakseni.