Etätyön riskit konkretisoituvat vauhdilla
https://www.martela.com/fi/tietoa-meista/martela-yrityksena/uutiset/eta…
"johtoryhmien ja päättäjien huoli on selvä: organisaatiokulttuurin, työhyvinvoinnin ja työn tehokkuuden vuoksi työntekijöiden on laajamittaisesti palattava toimistolle"
Kommentit (117)
Mitä minä tekisin toimistolla? Istun päivät pitkät luurit päässä ja juttelen Intiaan. Ja jos en juttele teen tilauksia koneella tai tarkistan laskuja. Lähinnä nuo puhelut avokonttorissa häiritseen sitten muita. Toki joskus on kiva käydä juoruilemassa ja pitkällä lounaalla tiimin kanssa toimistolla. Muuten meillä ei työtehtävien puolesta ole mitään yhteistä.Kyllä meillä ne käy toimistolla, kenellä on sellainen työnkuva että pitää workshopata ja ide
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ihmiset, joille kaikki puhe työkavereiden kanssa on turhan jauhamista. Eikö teillä työssänne ole minkäänlaista palautekulttuuria? Minkäänlaista ideointia millään osa-alueella? Mitään kehityskohtia työnjohdossa tai omassa toiminnassanne? Mitään uusia tilanteita, joista voisi jakaa kokemuksia? Yhtään kilpailijaa? Yhtään asiakaskohtaamista, josta voisi ottaa oppia tai parantaa? Mitään yhteistä tietoa vaikka siitä, mikä parantaa jaksamista tilanteessa x. Yhtään hankalaa tilannetta, jota olisi tarvetta purkaa?
Kuulostaa aivan hemmetin tylsältä työltä.
No mutta nämähän kyllä hoituvat etänäkin. Siellä toimistolla tulee niitä turhia hölinäkohtaamisia, jotka haittaavat työtä ja elämää.
Aloitus on propagandaa. Etätöiden kiistattomat edut ovat mm. nämä:
1. Se miten paljon yritykset säästävät etätöillä kun ei tarvita enää kalliita konttoreita (ja konttorikalusteita)...
2. Ja miten suuri etu yrityksille on se että työntekijät eivät tartuta toisiinsa konttorilla kaikkia sesonkitauteja kuten oksennustaudit, flunssat ja muut epidemiat...
3. Jos ilmastoa pitää pelastaa niin kaikki mikä on pois yksityisestä ja julkisesta liikenteestä pelastaa ilmastoa, työmatkailu taas tuhoaa ilmastoa...
Mutta mm. HR johtajilla on kauhea tarve saada ihmisiä konttorille pelkäävät töidensä muuten vähenevän huomattavasti, tämä on suuri motiivi asiassa... ja sitten ovat narsistiset / mikromanageeraavat johtajat jotka haluavat ihmiset konttoreille jotta voivat istua selän takana ja käytännössä tuhota kaiken kehityksen ja luovuuden toimillaan... ja lisäksi nämä konttorikalusteita kauppaavat yritykset yms. toki vastustavat etätöitä aina...
Jos kutsuu työkavereitaan vaikka vain selän takana kahvia lipittäviksi juoruajiksi, ihmisiksi joilla ei ole muuta elämää kuin työ, tai häiriötekijöiksi, niin turha siinä on sitten enää selän takana selitellä, että hyvällähän minä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsuu työkavereitaan vaikka vain selän takana kahvia lipittäviksi juoruajiksi, ihmisiksi joilla ei ole muuta elämää kuin työ, tai häiriötekijöiksi, niin turha siinä on sitten enää selän takana selitellä, että hyvällähän minä.
Ja listaan juuri lisättiin turhat hölisijät ja narsistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä toiselta puolelta kutsutaan etätöitä tekeviä lusmuilijoiksi, ihmisiä pelkääviksi, ihmisiksi jotka eivät halua astua mukavuusalueensa ulkopuolelle, ja lista jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ihmiset, joille kaikki puhe työkavereiden kanssa on turhan jauhamista. Eikö teillä työssänne ole minkäänlaista palautekulttuuria? Minkäänlaista ideointia millään osa-alueella? Mitään kehityskohtia työnjohdossa tai omassa toiminnassanne? Mitään uusia tilanteita, joista voisi jakaa kokemuksia? Yhtään kilpailijaa? Yhtään asiakaskohtaamista, josta voisi ottaa oppia tai parantaa? Mitään yhteistä tietoa vaikka siitä, mikä parantaa jaksamista tilanteessa x. Yhtään hankalaa tilannetta, jota olisi tarvetta purkaa?
No mutta nämähän kyllä hoituvat etänäkin. Siellä toimistolla tulee niitä turhia hölinäkohtaamisia, jotka haittaavat työtä ja elämää.
Omituista, meillä ei. Kannattaisiko tuosta puhua?
Sosialisoiminen tarkoittaa sitä, että otetaan toisen omaisuutta luvatta yhteiseen käyttöön. Ei sitä, että omalla sosiaalisuudella häiritään muiden tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä toiselta puolelta kutsutaan etätöitä tekeviä lusmuilijoiksi, ihmisiä pelkääviksi, ihmisiksi jotka eivät halua astua mukavuusalueensa ulkopuolelle, ja lista jatkuu.
Korona-aika johti nuorilla ja nuorilla aikuisilla ahdistuksen lisääntymiseen, se on fakta.
En käsitä tuota ideointimantraa ollenkaan. Minä ideoin parhaiten metsäkävelyllä. Viimeinen paikka ideoinnille on joku tiimineukkari. Siellä ihmiset kiekaisevat ilmoille lähinnä typeryyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika johti nuorilla ja nuorilla aikuisilla ahdistuksen lisääntymiseen, se on fakta.
Ja jäätelön syönnin lisääntymisen myötä myös hukkumiskuolemat lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ne on ihan mukavia ihmisiä, mutta silti ne ovat minun työni kannalta häiriötekijä. Ei sen myöntämisessä ole mitään pahaa. Työn idea on hoitaa työnsä, ei palvoa työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista, meillä ei. Kannattaisiko tuosta puhua?
Oliko tuo sarkasmia?
Siltä varalta, että ei ollut, vastaan. Ei kannata puhua, kannattaa olla etänä. Se loputon puhuminen just on sitä ajan hukkaa. Puhukoot siellä keskenään ne, joiden työnteolle ja hyvinvoinnille se on suotuisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ihan mukavia ihmisiä, mutta silti ne ovat minun työni kannalta häiriötekijä. Ei sen myöntämisessä ole mitään pahaa. Työn idea on hoitaa työnsä, ei palvoa työkavereita.
Normaali ystävällisyys ei ilmeisesti kuulu repertuaariisi, kun olet palvomista tarjoamassa.
Edellisessä työpaikassani poistettiin huoneista seinät ja tilat päivitettiin kalliilla monitoimitilaksi
Mitään järkevää syytä tälle muutokselle ei esitetty. Jostain tiimin yhteenhitsautumisesta ja paremmasta tiedonkulusta höpistiin..
Toimistolla oli muutoksen jälkeen rivissä pöytiä missä ei ollut näköesteitä ja jotain puhelinkoppeja mihin olisi pitänyt mennä koneen kanssa istuskelemaan aina puhelun sattuessa.
Etätyö oli myös muutoksen jälkeen ehdoton EI ja tälle ei tuntunut olevan mitään järkeviä perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ystävällisyys ei ilmeisesti kuulu repertuaariisi, kun olet palvomista tarjoamassa.
Normaali ystävällisyys ei vie tehokasta työaikaa tuntikausia päivässä. Toimistopäivä vie. Siellä ollaan viihdyttämässä liian ekstrovertteja ihmisiä.
Ei minulla lue työnkuvassani sopparissa sosialisoituminen eikä kollegoiden henkinen kannattelu fyysisellä läheisyydellä.
Voin hoitaa niitäkin tietysti jos palkkani nousee psykologin peruspalkan verran. Muuten teen jatkossakin etänä ne tehtävät jotka toimenkuvaani kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla lue työnkuvassani sopparissa sosialisoituminen eikä kollegoiden henkinen kannattelu fyysisellä läheisyydellä.
Voin hoitaa niitäkin tietysti jos palkkani nousee psykologin peruspalkan verran. Muuten teen jatkossakin etänä ne tehtävät jotka toimenkuvaani kuuluu.
Mitenkähän sen kauniisti sanoisi: ehkä et pystyisikään psykologin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ystävällisyys ei vie tehokasta työaikaa tuntikausia päivässä. Toimistopäivä vie. Siellä ollaan viihdyttämässä liian ekstrovertteja ihmisiä.
Mä olen päivittäin toimistolla. Täällä on melko rauhallista, mutta nimenomaan ne etätyöläiset aiheuttavat shown ympärilleen kun suvaitsevat tulla toimistolle.
Ja tässä ketjussa kukaan ei ole sanonut vihaavansa työkavereitaan, mutta päätit silti vetää omat johtopäätöksesi.