Siis miten ihmiset pärjää talvella vain yhdellä takilla?
Ihmettelen, kun jotkut sanoo että ei heillä ole kuin yksi talvitakki, mitä käyttävät talvisin. Entäs erilaiset säät, lämpötilat ja tilanteet? Ei kai esimerkiksi lumipyryssä, kovalla pakkasella tai lauhalla, tihkusateisella suojasäällä pärjää sillä yhdellä ja samalla takilla? Vai minkälaisia ihmetakkeja nämä on mitkä sopii joka säähän?
Kommentit (105)
Olen miettinyt samaa, kun itsellä on takkeja noin kahdeksan, mitä käytän talvisin. Villakangastakkeja on neljä, toppa- tai parkatakkeja kaksi sellaista pitkää, sitten kaksi muuta takkia ulkoiluun ja esimerkiksi lasketteluun.
Vastaus on helposti. Sama talvitakki ollut jo kahdeksan vuotta ja hyvin pelittää. Kyse on siitä mitä sen takin alle laittaa.
Plussan puolella pidän kevyttoppista, jonka lasken enemmän syys- kuin talvitakiksi. Talvitakkeja on monta, mutta pärjäisin yhdellä tai kahdella, pidän usein samaa monta kuukautta ja muut jää kaapin perälle roikkumaan. Perussiisti yleistakki, esim. musta untuvatakki käy melkein mihin vaan. Kaupungille, kauppaan tai pulkkamäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on helposti. Sama talvitakki ollut jo kahdeksan vuotta ja hyvin pelittää. Kyse on siitä mitä sen takin alle laittaa.
Saako kysyä, millainen takki on kyseessä?
He tietysti kerrospukeutuvat rutkasti, mutta sinänsä samaa mieltä aloittajan kanssa, arjessa on helpompi laittaa vaan se takki eikä miettiä, että tänne tarvitaan myös kauluri ja villapaita. Siksi mulla on untuvatakki, joka on ihan liian kuuma nollakeleissä, mutta toimii ainakin -25 asteeseen asti ilman välikerroksia, ja sitten on ohuempi toppatakki, jota voi käyttää hyvin nyt lämpötilan seilatessa nollan molemmin puolin.
Minulla on neljä, mutta eivät se sään mukaan ole. Yksi on tosi siisti työtakki, toinen arkitakki, kolmas laskettelu/ulkoilutakki. No, neljäs on sään mukaan, sillä pärjää vaikka etelänavalla.
Jos sataa vettä, niin on plussakeli, ja silloin en käytä talvitakkia.
Ehkä he ei paljoa liiku ulkona talvisin.
Itsellä on useampi takki kun ulkoilen paljon työn puolesta oli sitten tammikuussa +2 ja sateista tai -20 ja metri lunta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä, mutta eivät se sään mukaan ole. Yksi on tosi siisti työtakki, toinen arkitakki, kolmas laskettelu/ulkoilutakki. No, neljäs on sään mukaan, sillä pärjää vaikka etelänavalla.
Ainakin täällä meren rannalla se ei paljoa auta että mittari näyttää pari astetta plussaa jos käy viima mereltä. Itse ainakin tarvin talvitakin silloin.
Mulla on niin hyvä takki että yksi riittää. Ei tarvii montaa päällekäin.
Talvitakit vie tilaa kaapeissa. Itsellä vaan yksi nyt kun muutin isosta asunnosta pieneen. Kaupungilla liikkuessa ahdistaa liian kuuma takki kun pistäytyy kaupoissa. Ja ulkoillessa liikun reippaasti. Etelä-Suomessa pärjää aika kevyellä takilla.
Totta kai pitää olla useampi takki, eihän yhdellä pärjää ellei vietä talvea sisätiloissa ja käy ulkona vain kun itseä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Talvitakit vie tilaa kaapeissa. Itsellä vaan yksi nyt kun muutin isosta asunnosta pieneen. Kaupungilla liikkuessa ahdistaa liian kuuma takki kun pistäytyy kaupoissa. Ja ulkoillessa liikun reippaasti. Etelä-Suomessa pärjää aika kevyellä takilla.
Paitsi jos asuu rannikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä meren rannalla se ei paljoa auta että mittari näyttää pari astetta plussaa jos käy viima mereltä. Itse ainakin tarvin talvitakin silloin.
Täällä Helsingissä minäkin asun, enkä silti kaipaa mitään erikoistakkeja. Ehkä yksi syy on, että kuljen autolla. En kuljeskele ulkona sään armoilla.
Viime talvi meni yhdellä ohuella talvitakilla. Huomasin vasta kun talvi oli jo ohi, että en ollut vaihtanut paksumpaan takkiin vaikka tarkoitus oli. Takki on kevyt untuvatakki, mutta kerrospukeutuminen, paksu kaulahuivi, hyvät talvihanskat ja pipo näköjään auttoivat. Takkia voi käyttää syksyllä, alkukeväästä ja talvesta, mutta ei tietenkään lämpimällä säällä enää.
Siis miksi jotkut aloittavat joka hemmetin otsikon sanalla siis? Siis ihan vtun ärsyttävää.
Minä tarvitsen vain toppaliivin ja yhden tai kaksi takkia. Ei minulla ole melkein ikinä kylmä. Monesti talvisin kun on talvilämpötilaksi lämmintä, laitan t-paidan ja päälle paksun takin. Kylmemmällä laitan paksumman paidan ja sen takin. Sitten loppusyksystä ja lopputalvesta toppaliivi riittää vallan mainiosti. Minulla ei ole tilaa varastoida kymmeniä eri takkeja, ja mieluummin käytän nekin rahat kenkiin, housuihin ja muihin vaatteisiin sekä ruokaan ja kosmetiikkaan. Takkien hamstrailu on vihoviimeinen asia, jota koskaan mietin. Ja minä rakastan vaatteita ja shoppailua ja materiaa(kin.)
Kyllä pärjää yhdellä takilla normi käytössä. Lämpötilan mukaan lisätään tai poistetaan kerroksia alta. Näin meni itsellä viime talvi, ulkoilua kelillä kuin kelillä. Ainoastaan tilanteisiin, joissa ollaan pitkään kylmässä paikoillaan, esim. pilkillä, hankkisin erillisen takin / haalarin.
Toppaliivi onkin hankintalistalla vuoden alussa. Nyt on mennyt rahaa siihen sun tähän niin paljon, että joudun raukka pärjäämään pelkällä takilla.
Jos ei ole muuta mahdollisuutta, on pärjättävä.
Minulla on kolme. Kalvotakki, villakangastakki ja untuvatakki. Kalvotakki +5 asti, villakangastakki -5 asti ja siitä eteenpäin sitten untsikka. Olen kyllä elänyt monen monituista vuotta ilman tuota lämpimintä, kun ei tarvitse seisoskella jossain leikkipuiston reunalla niin ei sitä oikein tule kylmäkään
Alusvaatetuksella tehdään hienosäätö. Merinovilla on oikein hyvää siihen. Nimimerkillä Vain yksi takki.