Etätyön riskit konkretisoituvat vauhdilla
https://www.martela.com/fi/tietoa-meista/martela-yrityksena/uutiset/eta…
"johtoryhmien ja päättäjien huoli on selvä: organisaatiokulttuurin, työhyvinvoinnin ja työn tehokkuuden vuoksi työntekijöiden on laajamittaisesti palattava toimistolle"
Kommentit (117)
Vähän propagandaa tietysti mutta on siinä jotain tottakin.
Me olemme tehneet etätöitä 10/15v ilman ongelmia. N 3kk välein on myyntikokous jossa tavataan muut. Ihan riittävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa nykymaailmassa, missä työ ei välttämättä ole sidottu paikkaan, mutta sen tekijöiden vaaditaan tulevan toimistolle, jossa on etätöiden ansiosta tilaa enää 70%:lle henkilöstöstä. Siinä työteho kasvaa ja ergonomia paranee, kun työt tehdään kahvihuoneen sohvalla istuen läppäri polvilla ja vieressä on kolme samanlaisessa tilanteessa olevaa työkaveria eri palavereissa.
Kyllä, tulen takaisin toimistolle riemumielellä ihan heti kun saan oman työhuoneen ja työrauhan!
Kai sä pääset takaisin siihen aiempaan?
Koronan jälkimainingeissa toimisto remontoitiin ja samalla siitä siirtyi 30% toiselle työnantajalle. Enää ei ole työhuoneita, ravataan koko päivä satunnaisen työpisteen ja puhelinkopin välillä. Paitsi nyt: istun parkkipaikalla autossa ja odottelen palaverin alkamista. Työpaikalla ei ollut enää ainuttakaan äänekästä tilaa vapaana ja pitäisi kahden tunnin ajan kouluttaa asiakkaan työntekijöitä.
Martelalla myynti sakkaa kun toimistolle ei tarvitse enää ostaa niin paljon kalusteita. Tietenkin Martela silloin hakee perusteita ihmisten saamiseksi toimistolle. Tämä on Martelan markkinointikampanja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vielä oletuksena että kaikki tiimin jäsenet ovat samalla paikkakunnalla. Monesti tiimit ovat ympäri suomen tai jopa maailman
Tästä voimme päätellä, että työnantajien on täysin vastuutonta palkata ulkomaisia työntekijöitä, niin kuin nyt vaikka intialaiset softakehittäjät, elleivät he muuta toimistolle työnantajan kotimaahan. Jään odottelemaan sitä että suomalaiset firmat palauttavat pika pikaa työn takaisin Suomeen. Tai vievät kokonaisuudessaan Intiaan, mukaan lukien johto, jonka toki tulee myös tavata työntekijötä käytävillä, ideoida ja silleen.
Olen paraikaa määräaikaisessa etätyössä ja toimistolle paluu (+ pitkittynyt työttömyys tietysti) pelottaa. Mulla on ennestään 10 vuoden kokemus avokonttorissa työskentelystä ja se melkein tuhosi terveyteni.
Ehkä siirryn yrittäjäksi ihan vaan sen takia, että saisin keskittyä töihini. En ymmärrä yrityksiä, joissa työt voi tehdä missä vain mutta silti maksetaan hirmuvuokria toimitiloista. Jo toimistolle ajaminen edistää ilmastotuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen TOIMISTOKALUSTEYRITYS kannattaa TOIMISTOLLE palaamista.
Ai. Mulla on täällä kotikonttorissa satulatuoli ja toimistotyöpöytä. Mites tää nyt näin? Enkä ole työpaikan toimistolla.
Mulla on kotikonttorissa sähkötyöpöytä Jyskistä ja toimistotuoli Ikeasta ja näissä on ihan yhtä hyvä tehdä töitä kuin Martelan tuotteiden kanssa. Martelan kalusteet menee oman budjetin yli.
Enpä ikinä ostaisi kotiini vapaaehtoisesti Jyskin rumiluksia tai Martelaakaan. Onneksi työnantajani hankkii huonekalut ja tilat ja koneet, joita saan käyttää ilmaiseksi. Ylellisyyttä tänä päivänä.
-eri.
Toimistolla kahvia lipittävä juoruajat rakastaa sanoja kuten organisaatiokulttuuri. Siellä ne höpöttää keskenään samalla kun minä teen oikeasti töitä kotona.
Jos asiaa tarkastellaan Soten tai luonnonsuojelun näkökulmasta, pitäisi etätyötä tehdä nykyistä enemmän.
Vähemmän liikennettä saastuttaa vähemmän.
Liikenneonnettomuuksia sattuu vähemmän kun on vähemmän liikennettä ja vähemmän ruuhkia. Kolareissa loukkaantumiset kuormittavat Sotea raskaasti. Vaativat raskaita leikkauksia ja pitkiä kuntoutuksia. Moni menettää kokonaan työkykynsä ja on loppuikänsä muiden hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla kahvia lipittävä juoruajat rakastaa sanoja kuten organisaatiokulttuuri. Siellä ne höpöttää keskenään samalla kun minä teen oikeasti töitä kotona.
Olin eilen toimistolla. Yhteensä noin tunti tuli istuttua kahvilla. Eihän siellä kukaan tee toki samaa työtä kuin minä, mutta mukavahan se on IT-hemmon ja henkilöstöpäällikön kanssa jutella metsästyksestä. Pari kertaa viikossa tulee käytyä toimistolla pyörimässä ja jututtamassa ihmisiä. F2F palaverit on kyllä hyvä juttu, ainoa syy miksi toimitan itseni paikalle.
Riippuu työtehtävistä, itse kannatan sitä että käyn kerran viikossa toimistolla näkemässä ihmisiä / palaverissa ja muuten etänä. Ihan vain, koska säästän aikaa ja bensaa työmatkoissa, saan kotona parempaa kahvia ja koirallakin on seuraa. Töissä muutamat ihmiset kiertävät jatkuvasti työpisteillä juttelemassa ja työt keskeytyy, on ihan ok ja kivaa jutella välillä mutta töiden tekeminen keskeytyy jatkuvasti joinain päivinä, ei saa ns. työrauhaa. Kotona on rauhallista ja avokonttorit esim. on jonkun hirviön keksintö.
Sehän on selvä, koska etätyön myötä loppui Martelan ylihintaisten lastulevytoimistokalusteiden ostaminen. 😂😂😂 Firman liikevaihto on pudonnut ja firma on tehnyt tappiota.
Kotitoimistoon kun saa ostaa just sitä mistä itse oikeasti tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen toimistolla. Yhteensä noin tunti tuli istuttua kahvilla. Eihän siellä kukaan tee toki samaa työtä kuin minä, mutta mukavahan se on IT-hemmon ja henkilöstöpäällikön kanssa jutella metsästyksestä. Pari kertaa viikossa tulee käytyä toimistolla pyörimässä ja jututtamassa ihmisiä. F2F palaverit on kyllä hyvä juttu, ainoa syy miksi toimitan itseni paikalle.
Täytyy sanoa, että tietyllä tavalla raskasta väkeä ovat nämä eläkeläiset ja etätyöläiset, jotka pölähtävät toimistolle tunniksi istuskelemaan ja joille täytyy jonkun pitää seuraa etteivät he pahastu.
Meille, jotka olemme paikalla joka päivä, riittää muutaman minuutin kuulumisten vaihto aamulla tai sitten jokin oikeasti tarpeellinen palaveri tai neuvon kysyminen. Ymmärrämme sanattomasta viestinnästä, milloin on parempi jättää toinen rauhaan.
Martelalla on tietysti oma lehmä ojassa, mutta kyllähän tästä on ollut koko ajan enemmän keskustelua myös Suomessa. Todellisuus on sitä että yhä useampi yritys tulee rajoittamaan etätyön tekemistä ja ihan ymmärrettävistä syistä. Työilmapiiri, työpaikkaan sitoutuminen, uusien innovaatioiden synty, henkinen hyvinvointi yms. kärsivät siitä että jokainen istuu kotona tekemässä töitä. Moni sanoo voivansa paremmin etätöissä, mutta tämä on hyvin kaksiteräinen miekka. Kun saa olla pelkästään mukavuusalueella, kaventuu se mukavuusalue koko ajan enemmän ja enemmän. Kohta ahdistaa ajatus pelkästä kauppaan lähdöstä kun siellä on muita ihmisiä. Meillä toimistolla pitää olla yksi päivä viikossa mutta itse olen yleensä 2-3 päivää. Olen huomannut että se on minulle kuitenkin lopulta paras, vaikka itse haluaisin olla paikalla vain minimin. Usein se mitä kaikkein eniten haluaa ei lopulta ole se joka oikeasti on itselle paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen TOIMISTOKALUSTEYRITYS kannattaa TOIMISTOLLE palaamista.
Joo, hah, pikkasen koominen viesti Martelalta. Tietenkin heidän mielestään näin.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on selvä, koska etätyön myötä loppui Martelan ylihintaisten lastulevytoimistokalusteiden ostaminen. 😂😂😂 Firman liikevaihto on pudonnut ja firma on tehnyt tappiota.
Kotitoimistoon kun saa ostaa just sitä mistä itse oikeasti tykkää.
Ehkä kohta saat ostaa itse tietokoneesikin, jos niin tykkäät toimistotarvikkeifen shoppailusta.
Varmin keino ajautua sivuraiteelle ja pudota urakehityksestä on etätyöskentely.
Vierailija kirjoitti:
Martelalla on tietysti oma lehmä ojassa, mutta kyllähän tästä on ollut koko ajan enemmän keskustelua myös Suomessa. Todellisuus on sitä että yhä useampi yritys tulee rajoittamaan etätyön tekemistä ja ihan ymmärrettävistä syistä. Työilmapiiri, työpaikkaan sitoutuminen, uusien innovaatioiden synty, henkinen hyvinvointi yms. kärsivät siitä että jokainen istuu kotona tekemässä töitä. Moni sanoo voivansa paremmin etätöissä, mutta tämä on hyvin kaksiteräinen miekka. Kun saa olla pelkästään mukavuusalueella, kaventuu se mukavuusalue koko ajan enemmän ja enemmän. Kohta ahdistaa ajatus pelkästä kauppaan lähdöstä kun siellä on muita ihmisiä. Meillä toimistolla pitää olla yksi päivä viikossa mutta itse olen yleensä 2-3 päivää. Olen huomannut että se on minulle kuitenkin lopulta paras, vaikka itse haluaisin olla paikalla vain minimin. Usein se mitä kaikkein eniten haluaa ei lopulta ole se joka oikeasti on itselle paras vaihtoehto.
Juuri näin. Erityisesti nuorten kohdalla. Jotkut asiaan perehtymättömät tarjoavat nuorten ahdistuksen ratkaisuksi etäkoulua, mutta se yleensä pahentaa oireilua. Sama aikuisilla. Yksinäisyys tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vielä oletuksena että kaikki tiimin jäsenet ovat samalla paikkakunnalla. Monesti tiimit ovat ympäri suomen tai jopa maailman
Sitten, kun on vielä limaisuutta hengitysteissä, eikä varmuutta onko se perussairaudesta johtuvaa, koronan jälkimaininkeja vai jotain lievää tarttuvaa (joo vaikuttaahan toki asiaan se muuttuva tekijä, että ferrit on ainakin jo liian matalaksi laskenut eli toivoa voikin olla jäljellä edelleenkin )
Artikkelin keksijä, toimistokalusteyritys Martela, lienee myös sitä mieltä että printterit pitäisi tuoda takaisin toimistoille ja kaikki asiakirjat mapittaa toimistokalustehyllyihin.