Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön riskit konkretisoituvat vauhdilla

Vierailija
20.11.2024 |

https://www.martela.com/fi/tietoa-meista/martela-yrityksena/uutiset/eta…

"johtoryhmien ja päättäjien huoli on selvä: organisaatiokulttuurin, työhyvinvoinnin ja työn tehokkuuden vuoksi työntekijöiden on laajamittaisesti palattava toimistolle"

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla lue työnkuvassani sopparissa sosialisoituminen eikä kollegoiden henkinen kannattelu fyysisellä läheisyydellä.

Voin hoitaa niitäkin tietysti jos palkkani nousee psykologin peruspalkan verran. Muuten teen jatkossakin etänä ne tehtävät jotka toimenkuvaani kuuluu.

Mitenkähän sen kauniisti sanoisi: ehkä et pystyisikään psykologin töihin.

Niin, sitä varten on psykologit. Oletko ajatellut varata aikaa, vaikka se nyt ei olekaan ilmaista kuten kollegasi kuormittaminen.

Vierailija
82/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä ihmiset, joille kaikki puhe työkavereiden kanssa on turhan jauhamista. Eikö teillä työssänne ole minkäänlaista palautekulttuuria? Minkäänlaista ideointia millään osa-alueella? Mitään kehityskohtia työnjohdossa tai omassa toiminnassanne? Mitään uusia tilanteita, joista voisi jakaa kokemuksia? Yhtään kilpailijaa? Yhtään asiakaskohtaamista, josta voisi ottaa oppia tai parantaa? Mitään yhteistä tietoa vaikka siitä, mikä parantaa jaksamista tilanteessa x. Yhtään hankalaa tilannetta, jota olisi tarvetta purkaa?

Kuulostaa aivan hemmetin tylsältä työltä.

Kuka sanoi, että kaikki puhe on turhan jauhamista? Kyseessähän on juuri se, että vain pari prosenttia jauhamisesta on oikeasti tärkeää, ja senkin voi tehdä usein etänä. Mutta minulla onkin tylsä työ jota rakastan. Teen työni etänä, en ole tärkeä ihminen firmassa enkä haluakaan olla. 

Harvalle työntekijälle työkaverit anatavat palutetta 2-3 tuntia JOKA päivä. Teillä saattaa olla muita suurempia ongelmia kuin työntekijöiden etätyöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa nykymaailmassa, missä työ ei välttämättä ole sidottu paikkaan, mutta sen tekijöiden vaaditaan tulevan toimistolle, jossa on etätöiden ansiosta tilaa enää 70%:lle henkilöstöstä. Siinä työteho kasvaa ja ergonomia paranee, kun työt tehdään kahvihuoneen sohvalla istuen läppäri polvilla ja vieressä on kolme samanlaisessa tilanteessa olevaa työkaveria eri palavereissa.

Kyllä, tulen takaisin toimistolle riemumielellä ihan heti kun saan oman työhuoneen ja työrauhan!

Kun nyt saisi edes ennen korona-aikaa olleen oman työpisteen takaisin. Meillä konttoripäivillä istutaan pienessä tilassa kuin kanat orrella vierekkäin, jokaisella omaa tilaa se 120 cm. Tai eihän se omaa ole, mutta sen päivän ajan se on "oma" paikka. Jokainen istuu luurit päässä ja puhuu eri palaveriin, eli aikamoinen kakofonia ympärilläsi. Koko tilassa on vain 3 ns. koppia, jossa voi olla palaverissa, mutta kun tilassa on noita orsipaikkoja 60 kpl, niin ei todellakaan voi kaikki mennä noihin, joilla on joku palaveri menossa. Ennen koronaa ko. tila oli ns. avokonttori, jossa kaikilla oli oma loosinsa ja tilaan mahtui niitä 20 kpl ja nyt tosiaan samassa tilassa on 60 paikkaa. Eli en todellakaan mene tuollaiseen konttoriin tekemään töitä jatkuvasti. Silloin kun käy yhden päivän konttorilla, niin teen murto-osan siitä työmäärästä mitä teen etäpäivänä. 

Minulla on kotona ns. työhuone, jossa on sähköinen työpöytä, saimme hakea työpaikalta työtuolit itsellemme sekä ison näytön. Mutta on minullakin työkavereita, jotka tekevät pelkän läppärin kanssa sohvalla töitä, välillä en ymmärrä moista typeryyttä. 

Vierailija
84/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä on mahdollista käyttää huumeita ja juoda viinaa. Tätä on tutkittu, että ihmiset ovat humalassa etätöissä. Minusta tämä etätyö on todella omituinen, ihmisistä tulee erakkoja, istuvat aamutakki ja viinilasi edessä kun ei ole kukaan katsomassa perään. Ihmiset käyttävät väärin tätä etätyö mahdollisuutta. Aika moni saisi potkut kun pomo tietäisi, että mitä siellä "etätöissä" oikeasti tehdään. 

Voi vetää kännejä kun ei tarvitse auton rattiin lähteä. Minusta on oikea suuntaus että etätyöt karsitaan minimiin. 

Vierailija
85/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani ainoastaan ihmiset jotka ovat jotenkin muutenkin sosiaalisesti outoja hehkuttavat lähityötä ja sosiaalisia kohtaamisia. Ilmeisesti heillä ei ole ystäviä eikä kavereita eikä muutenkaan kykyä & osaamista luoda ihmissuhteita, koska ovat tämänkin ulkoistaneet työnantajan lisäksi.

Itse käyn töissä vain tössä, en juoruamassa enkä muuten viettämässä aikaani. Kumpa tämä ymmärrettäisiin jossain vaiheessa ja saisin ilman jonnin joutavaa diskuteeraamista tehdä työni ja olla muuten rauhassa. Lounaallakin käyn mieluiten yksin, mutta ei sinnekin pitäisi mennä tekemään arjen kohtaamisia työkavereiden kanssa. Miksi ihmeessä?

Vierailija
86/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä on mahdollista käyttää huumeita ja juoda viinaa. Tätä on tutkittu, että ihmiset ovat humalassa etätöissä. Minusta tämä etätyö on todella omituinen, ihmisistä tulee erakkoja, istuvat aamutakki ja viinilasi edessä kun ei ole kukaan katsomassa perään. Ihmiset käyttävät väärin tätä etätyö mahdollisuutta. Aika moni saisi potkut kun pomo tietäisi, että mitä siellä "etätöissä" oikeasti tehdään. 

Voi vetää kännejä kun ei tarvitse auton rattiin lähteä. Minusta on oikea suuntaus että etätyöt karsitaan minimiin. 

Kyllä meilläkin toimistoaikoina oli ne samat tyypit jotka ottivat pienen huikan pullosta vessatauon aikana. 

Vierailija
87/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun heikoin yritys tähän asti.

Vierailija
88/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on selvä, koska etätyön myötä loppui Martelan ylihintaisten lastulevytoimistokalusteiden ostaminen. 😂😂😂 Firman liikevaihto on pudonnut ja firma on tehnyt tappiota.

Kotitoimistoon kun saa ostaa just sitä mistä itse oikeasti tykkää.

Ehkä kohta saat ostaa itse tietokoneesikin, jos niin tykkäät toimistotarvikkeifen shoppailusta.

Kai nyt jokaisella oma tietokone onkin itse ostettu. Mutta työkoneet tietysti erikseen ja työnantajan kustantamana, jos työnantajaa yhtään kiinnostaa esimerkiksi sellainen asia kuin tietoturva. 

Vierailija
89/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku viinilasillinen ei kyllä haittaa useimmissa töissä pätkän vertaa, siitä ei edes humalaan tule. Jokainen saa kyllä kotonaan tai mökillään lipittää mitä haluaa, jos vain työt tulevat etätöissä tehdyksi. 

Vierailija
90/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsuu työkavereitaan vaikka vain selän takana kahvia lipittäviksi juoruajiksi, ihmisiksi joilla ei ole muuta elämää kuin työ, tai häiriötekijöiksi, niin turha siinä on sitten enää selän takana selitellä, että hyvällähän minä.

Ja listaan juuri lisättiin turhat hölisijät ja narsistit. 

Sieltä toiselta puolelta kutsutaan etätöitä tekeviä lusmuilijoiksi, ihmisiä pelkääviksi, ihmisiksi jotka eivät halua astua mukavuusalueensa ulkopuolelle, ja lista jatkuu. 

Korona-aika johti nuorilla ja nuorilla aikuisilla ahdistuksen lisääntymiseen, se on fakta.

Kyllähän se ahdistaa, kun isovanhemmat kuolee tautiin eikä itselläkään henki kulje. 

Vierailija
91/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kodin makuukammareissa voidaan vaikka maata miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan! Työpäivän aikana!!!! Työpäivän!!! Sodoman ja Gomorran meininkiä etätyöt tuoneet puhtoiseen Suomeemme :O

Vierailija
92/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Martelalla on tietysti oma lehmä ojassa, mutta kyllähän tästä on ollut koko ajan enemmän keskustelua myös Suomessa. Todellisuus on sitä että yhä useampi yritys tulee rajoittamaan etätyön tekemistä ja ihan ymmärrettävistä syistä. Työilmapiiri, työpaikkaan sitoutuminen, uusien innovaatioiden synty, henkinen hyvinvointi yms. kärsivät siitä että jokainen istuu kotona tekemässä töitä. Moni sanoo voivansa paremmin etätöissä, mutta tämä on hyvin kaksiteräinen miekka. Kun saa olla pelkästään mukavuusalueella, kaventuu se mukavuusalue koko ajan enemmän ja enemmän. Kohta ahdistaa ajatus pelkästä kauppaan lähdöstä kun siellä on muita ihmisiä. Meillä toimistolla pitää olla yksi päivä viikossa mutta itse olen yleensä 2-3 päivää. Olen huomannut että se on minulle kuitenkin lopulta paras, vaikka itse haluaisin olla paikalla vain minimin. Usein se mitä kaikkein eniten haluaa ei lopulta ole se joka oikeasti on itselle paras vaihtoehto.

No aika monella etätyöläisellä on silti ihan normaalit perhesuhteet ja kavereita, harrastuksia ja muita menoja joten en nyt tiedä miksi kotona suurimman osan työajasta tekeminen tekisi erakoksi joka pelkää kaikkea? Ehkä joistain tekee, mutta osalla itseohjautuvuus myös toimii kuten monilla yrittäjillä jne. 

Vierailija
93/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli jos joku on niin kaikki on? Aika montaa työtä tehdään itsenäisesti jossa ei ole työkaverit ja pomot läsnä, meinaat että jokainen metsuri, rekkakuski, yrittäjä, it-tyypit ja kaikki tekee työnsä huumeissa tai viinan alaisina? Ehkä joku jolla on ongelmia näiden asioiden kanssa, tekee sitä huolimatta työstään ja sen luonteesta, onhan näitä kuultu miten vanhustenhoidossakin hoitajat joilla ongelmia käyvät salaa naukkailemassa työpaikalla. Tuskin työpaikan sijainnilla on merkitystä ihmisten ongelmien kanssa...

Vierailija
94/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martelalla on tietysti oma lehmä ojassa, mutta kyllähän tästä on ollut koko ajan enemmän keskustelua myös Suomessa. Todellisuus on sitä että yhä useampi yritys tulee rajoittamaan etätyön tekemistä ja ihan ymmärrettävistä syistä. Työilmapiiri, työpaikkaan sitoutuminen, uusien innovaatioiden synty, henkinen hyvinvointi yms. kärsivät siitä että jokainen istuu kotona tekemässä töitä. Moni sanoo voivansa paremmin etätöissä, mutta tämä on hyvin kaksiteräinen miekka. Kun saa olla pelkästään mukavuusalueella, kaventuu se mukavuusalue koko ajan enemmän ja enemmän. Kohta ahdistaa ajatus pelkästä kauppaan lähdöstä kun siellä on muita ihmisiä. Meillä toimistolla pitää olla yksi päivä viikossa mutta itse olen yleensä 2-3 päivää. Olen huomannut että se on minulle kuitenkin lopulta paras, vaikka itse haluaisin olla paikalla vain minimin. Usein se mitä kaikkein eniten haluaa ei lopulta ole se

Eihän etätyö eikä etäkoulu tarkoita yksinäisyyttä.

Vierailija
95/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa nykymaailmassa, missä työ ei välttämättä ole sidottu paikkaan, mutta sen tekijöiden vaaditaan tulevan toimistolle, jossa on etätöiden ansiosta tilaa enää 70%:lle henkilöstöstä. Siinä työteho kasvaa ja ergonomia paranee, kun työt tehdään kahvihuoneen sohvalla istuen läppäri polvilla ja vieressä on kolme samanlaisessa tilanteessa olevaa työkaveria eri palavereissa.

Kyllä, tulen takaisin toimistolle riemumielellä ihan heti kun saan oman työhuoneen ja työrauhan!

Meillä on juuri tämä ongelma, mutta onneksi hybridimalli käytössä. Toimistopäivinä on ollut juuri tuo tilanne, että joutuu jossain kahvihuoneen pöydällä sitten hoitamaan teams-palavereita. Jos on salassapidettävää asiaa, niin siinä saakin sitten miettiä, missä voi puhua yksityisesti. Ei välttämättä löydy sellaista tilaa ja tuo on kyllä tietosuojan kannalta aika ongelmallinen tilanne.

Meillä aletaan ilmeisesti porrastamaan lähipäiviä osastokohtaisesti, että kaikki eivät olisi samaan aikaan toimistolla ja tilat riittäisivät paremmin. Tuo on mielestäni hyvä idea. Itse ottaisin ilosta kiljuen sen oman työhuoneen, mutta ei meillä ole sellaisia tiloja. Tuskin tuleekaan, koska nekin maksavat.

Vierailija
96/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen viesti auki luettuna: "toimistokalustebisneksemme sakkaa niin karmealla tavalla, että työvoimaa pitää leikata pikavauhtia -> keksimme pakottaa kaikki toimistolle, toiveenamme että sopiva osa ihmisistä irtisanoutuisi itse".

Vierailija
97/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kauhistelet jos joku juo etätöissä? 

Vierailija
98/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen alemman sosiaaliluokan kommentti. Jos sinä alkaisit juomaan etätöissä niin ei se tarkoita että muut niin tekevät

Vierailija
99/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toimistomööpelifirman sivuilla on markkinointihenkinen uutinen jolla pyritään vaikuttamaan heidän omaan myyntiinsä.

Ei koske ketään missään, paitsi ehkä Martelan omistajia kun myynti ei vedä.

Vierailija
100/117 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä ihmiset, joille kaikki puhe työkavereiden kanssa on turhan jauhamista. Eikö teillä työssänne ole minkäänlaista palautekulttuuria? Minkäänlaista ideointia millään osa-alueella? Mitään kehityskohtia työnjohdossa tai omassa toiminnassanne? Mitään uusia tilanteita, joista voisi jakaa kokemuksia? Yhtään kilpailijaa? Yhtään asiakaskohtaamista, josta voisi ottaa oppia tai parantaa? Mitään yhteistä tietoa vaikka siitä, mikä parantaa jaksamista tilanteessa x. Yhtään hankalaa tilannetta, jota olisi tarvetta purkaa?

Kuulostaa aivan hemmetin tylsältä työltä.

Meillä on kaikkea noita. Työskentelen itse työnjohdossa. Ihmiset eivät tunnu millään ymmärtävän sitä, että se oma tiimi ei välttämättä ole siellä toimistolla. Minun tiimini on joka tapauksessa muualla, joten ei tuo lisäarvoa mennä toimistolle "tekemään töitä" avokonttorissa. Silloin kun oli oma huone, olin aika paljon toimistolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan