Miksi aikuiset pitävät lukiota parempana vaihtoehtona kuin ammattikoulua
Ihmettelen tosissani tätä ilmiötä, että valtaosa +40-vuotiaista pitää lukiota ns. kunnon vaihtoehtona ja ammattikoulua lähinnä tyhmien häiriköiden vaihtoehtona. Onko tässä taustalla joku vanhojen ihmisten tottumus, onko asia ennen ollut todella näin?
Ja en nyt puhu itse tutkinnosta, jonka toiseen asteen koulutuksesta saa, vaan yleisesti ihmisen kasvamisesta lukion tai ammattikoulun aikana. Olen omasta ystävä- ja tuttavapiiristäni (molempia, sekä amiksia että lukiolaisia löytyy useita) huomannut, että amikset ovat kyllä henkisesti kasvaneet paljon enemmän yläkoulun jälkeen kuin lukiolaiset. Toki tämä voi johtua siitä, että kotipaikkakunnallani on pelkästään lukio, joten lukiolaiset jäivät ns. jatkamaan sitä peruskouluelämää, kun amikset joutuivat muuttamaan omilleen eri kaupunkeihin.
Nykyään olen huomannut, että mun ammattikoulussa olevat / valmistuneet ystävät haluaa paljon mieluummin käyttää aikaansa harrastuksiin ja ystävien kanssa ajan viettämiseen, kun lukiolaiset panostaa ulkonäköön ja baarissa notkumiseen. Olen yllättynyt, kun olen nähnyt vanhoja luokkalaisia, ja ne vanhat kunnon oppilaat ovat alkaneet käyttämään alkoholia, ja ne vanhat häiriköt ovat nykyään asiallista seuraa. Toki lukiolaisystävistäni löytyy myös pari niitä, jotka eivät ole päihteitä ikinä kokeilleet ja haluavat tosissaan panostaa, jotta pääsisivät hyvään yliopistoon, mutta vanhempien painostuksesta lukioon menneet ovat näitä aiemman kuvailun kaltaisia
Toisaalta itse jälkeenpäin jopa toivon, että olisin valinnut kotipaikkakunnan lukion, koska olisi ollut paljon helpompi vaan jatkaa teini-ikää ja saada yleissivistystä samalla, sekä valmistautua rauhassa amk tai yliopistoon. Mutta tiedän, että itse elämästäni huolehtiminen ja suhteellisen vaativa työ asiakkaiden kanssa on tehnyt minusta sen ihmisen joka nyt olen
Pohdin tässä myös, johtuuko ero siitä, että duunariperheiden lapset kokeilivat sitä alkoholia jo teineinä, joten heitä kiinnosta nyt elämässä eri asiat, kun taas nk. hyväosaisten lapset panostivat peruskoulussa opiskeluun, joten nyt koetaan se nuoruus
Noh saa nähdä millaisia aikuisia meistä tulee, kun toinen aste on ohi, kenties myös korkeakoulut :) Kunhan ihmettelin, miksi tämä yleinen aikuisten käsitys lukiolaisista ja ammattikoululaisista on osoittautunut elämässäni niin päinvastaiseksi
N18
Kommentit (177)
Turha sinne lukioon on mennä, mikäli kiinnostusta ei ole. Mieluummin hyvät paperit amiksesta itseään kiinnostavalta alalta kuin huonot paperit lukiosta.
Ei se pelkkä motivaatio eli halu riitä yhtään mihinkään. Pitää olla keskimääräistä älykkämpi, että yliopistoon ja oman alan virkaan pääsee. Tv. lukion käynyt roskakuski.
Vaikka mitä väitätte, niin fakta on, että jonkunhan ne amisduunitkin on tehtävä. Ei siitä tulisi mitään, jos kaikki hankkisivat korkeakoulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Turha sinne lukioon on mennä, mikäli kiinnostusta ei ole. Mieluummin hyvät paperit amiksesta itseään kiinnostavalta alalta kuin huonot paperit lukiosta.
Täysin eri mieltä. Kannattaa mennä lukioon hakemaan vaikka sitten ne huonot paperit ja hoitaa mielenkiinnon kohteet harrastuksina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri mieltä. Kannattaa mennä lukioon hakemaan vaikka sitten ne huonot paperit ja hoitaa mielenkiinnon kohteet harrastuksina.
No ei kannata. Huonoilla lukiopapereilla ei tee yhtään mitään. Minäkin menin amikseen lukion jälkeen. Olihan se kivaa, että amis kesti vain 2vuotta, kun yleisaineet hyväksiluettiin. m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka ne amishommat sitten tekisi, jos kaikki valitsisivat lukion ja korkeakoulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mitä väitätte, niin fakta on, että jonkunhan ne amisduunitkin on tehtävä. Ei siitä tulisi mitään, jos kaikki hankkisivat korkeakoulutuksen.
Niin on ja siksi olisi hyvä, että kaikkea työtä arvostetaan. Yhteiskunta ei toimisi minuuttiakaan ilman ammattikoulusta valmistuneita. Omalle lapselle toivoo jokainen hyvää tulevaisuutta, oli se missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta automatisoituu jatkuvasti ja fyysiset sekä mekaaniset korvautuvat roboteilla. Myös halpamaista tuodaan paljon sakkia tekemään duunarihommia, ja tekevät työt halvemmalla kuin suomalaiset.
Verotulot tulevat niiltä korkeasti koulutetuilta valkokaulusihmisiltä käytännössä kokonaan. Eli hyvin ellei paremmin pyörisi yhteiskunta jos suurempi osuus menisi lukioon ja korkeakouluun.
Mikäli tähtää ammattikorkeakouluun on Amis parempi vaihtoehto. Amiksessa on helppo saada hyviä kiitettäviä arvosanoja, joista saa sitten pisteitä pääsykokeessa. Lukion 8 vaatii jo työtä mutta sillä ei pääse kouluun. Pahin vaihtoehto on käydä ensin lukio vähän sinne päin ja sitten amis. Lukion 8 muunnetaan amiksessa arvosanaan 2, joka on huono arvosana amiksessa. Amiksessa jos vähän edes yrittää niin kaikista saa sen kiitettävän vähällä työllä. Oikeastaan sama trendi ammattikorkeassa, numero 5 irtoaa tosi helposti. Tämä tietty vaan mun kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka ne amishommat sitten tekisi, jos kaikki valitsisivat lukion ja korkeakoulutuksen?
Näin hyvin karkeasti sanoen: robotit ja ulkomaalaiset. Syntyvyys laskee, niin ei suomalaiset muutenkaan voi tehdä kaikkea, on laitettava suomalaiset mahdollisimman korkean jalostusasteen tehtäviin, joissa tarvitsee koulutusta.
Ihan sama minulle, kunhan lapsi itse on valintaansa tyytyväinen ja hankkii edes jonkin ammattiin johtavan koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tähtää ammattikorkeakouluun on Amis parempi vaihtoehto. Amiksessa on helppo saada hyviä kiitettäviä arvosanoja, joista saa sitten pisteitä pääsykokeessa. Lukion 8 vaatii jo työtä mutta sillä ei pääse kouluun. Pahin vaihtoehto on käydä ensin lukio vähän sinne päin ja sitten amis. Lukion 8 muunnetaan amiksessa arvosanaan 2, joka on huono arvosana amiksessa. Amiksessa jos vähän edes yrittää niin kaikista saa sen kiitettävän vähällä työllä. Oikeastaan sama trendi ammattikorkeassa, numero 5 irtoaa tosi helposti. Tämä tietty vaan mun kokemus.
Ammattikorkeakoulujen opiskelijoista selvä enemmistö on käynyt lukion. Lukiosta on todennäköisempää päästä ammattikorkeakouluun kuin ammattikoulusta.
Amiskoulutus on täysin raunioina.
Koska kaikki aikuiset eivät tajua koulutusinflaatiota.
Nyt tehtävästään eläköityvältä ei välttämättä ole edellytetty laisinkaan niin korkeaa koulutusta kuin hänen tilalleen palkattavalta uudelta työntekijältä vaaditaan. Koulutusinflaatio kaventaa eroa korkean ja matalamman asteen koulutuksen saaneiden välillä.
Amiksessa joutuu helpommin huonoon seuraan ja päihteiden / rikosten tielle ja kiusaamista esiintyy myös amiksessa huomattavasti enemmän. Kilttipoikien, jotka eivät osaa pitää puoliaan kannattaa ainakin mennä lukioon vielä kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kannata. Huonoilla lukiopapereilla ei tee yhtään mitään. Minäkin menin amikseen lukion jälkeen. Olihan se kivaa, että amis kesti vain 2vuotta, kun yleisaineet hyväksiluettiin. m39
Et tarvitse missään niitä huonoja lukiopapereita, mutta sitä lukiotietämystä tarvitset korkeakoulussa ja yhtään paremmissa töissä. Se lukuinto monella miespuolisella kasvaa yllättäen nuoruusiän temppuilun jälkeen, ja silloin on kiitollinen viimeistään kun löytyy ne lukiopaperit.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, en tiedä ketä ne sellaiset aikuiset on. Sehän riippuu ihan siitä mihin ammattiin haluaa, että suuntautuuko amikseen, kauppikseen vai lukioon, vai ammattilukioon. Opiskella ehtii moneen kertaan uran aikana. jo silloin muinoin kun minä ysärin alussa menin kauppikseen peruskoulun jälkeen, rehtori puhehessaan sanoi kun valmistuttiin, että tämä on ensimmäinen kerta kun valmistutte, tulette valmistumaan vielä 3-4 kertaa elämänne aikana, ja oikeassa oli, mulla on viides koulu menossa, nyt amk sosionomi, enkä ole lukiota koskaan käynyt kun en nuorena halunnut tuhlata aikaa sellaiseen kun en halunnut mihinkään ammattiin mihin pitää käydä yliopisto. En vielä muutama vuosi sitten osannut kuvitella että
Kauppis on kauppakorkeakoulu. Sinne ei peruskoulusta mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse missään niitä huonoja lukiopapereita, mutta sitä lukiotietämystä tarvitset korkeakoulussa ja yhtään paremmissa töissä. Se lukuinto monella miespuolisella kasvaa yllättäen nuoruusiän temppuilun jälkeen, ja silloin on kiitollinen viimeistään kun löytyy
No huonoilla lukiopapereilla on vaikea päästä yhtään mihinkään opiskelupaikkaan. Hyvillä amispapereilla pääsee helpommin esim. ammattikorkeakouluun.
Turhaan pelotellaa sillä, ettei mahdollisesti työllisty yliopistotutkinnolla. Paljon suuremmat todennäköisyydet siihen on sillä kuin peruskoulu- tai ammattikoulupohjalta. Varsinkin kun valitsee niistä tunnetusti leivän pöytään tuovista aloista kuten esim. lääkäri, juristi, ekonomi ja DI.