Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuiset pitävät lukiota parempana vaihtoehtona kuin ammattikoulua

Vierailija
07.11.2024 |

Ihmettelen tosissani tätä ilmiötä, että valtaosa +40-vuotiaista pitää lukiota ns. kunnon vaihtoehtona ja ammattikoulua lähinnä tyhmien häiriköiden vaihtoehtona. Onko tässä taustalla joku vanhojen ihmisten tottumus, onko asia ennen ollut todella näin?

Ja en nyt puhu itse tutkinnosta, jonka toiseen asteen koulutuksesta saa, vaan yleisesti ihmisen kasvamisesta lukion tai ammattikoulun aikana. Olen omasta ystävä- ja tuttavapiiristäni (molempia, sekä amiksia että lukiolaisia löytyy useita) huomannut, että amikset ovat kyllä henkisesti kasvaneet paljon enemmän yläkoulun jälkeen kuin lukiolaiset. Toki tämä voi johtua siitä, että kotipaikkakunnallani on pelkästään lukio, joten lukiolaiset jäivät ns. jatkamaan sitä peruskouluelämää, kun amikset joutuivat muuttamaan omilleen eri kaupunkeihin. 

Nykyään olen huomannut, että mun ammattikoulussa olevat / valmistuneet ystävät haluaa paljon mieluummin käyttää aikaansa harrastuksiin ja ystävien kanssa ajan viettämiseen, kun lukiolaiset panostaa ulkonäköön ja baarissa notkumiseen. Olen yllättynyt, kun olen nähnyt vanhoja luokkalaisia, ja ne vanhat kunnon oppilaat ovat alkaneet käyttämään alkoholia, ja ne vanhat häiriköt ovat nykyään asiallista seuraa. Toki lukiolaisystävistäni löytyy myös pari niitä, jotka eivät ole päihteitä ikinä kokeilleet ja haluavat tosissaan panostaa, jotta pääsisivät hyvään yliopistoon, mutta vanhempien painostuksesta lukioon menneet ovat näitä aiemman kuvailun kaltaisia

Toisaalta itse jälkeenpäin jopa toivon, että olisin valinnut kotipaikkakunnan lukion, koska olisi ollut paljon helpompi vaan jatkaa teini-ikää ja saada yleissivistystä samalla, sekä valmistautua rauhassa amk tai yliopistoon. Mutta tiedän, että itse elämästäni huolehtiminen ja suhteellisen vaativa työ asiakkaiden kanssa on tehnyt minusta sen ihmisen joka nyt olen

Pohdin tässä myös, johtuuko ero siitä, että duunariperheiden lapset kokeilivat sitä alkoholia jo teineinä, joten heitä kiinnosta nyt elämässä eri asiat, kun taas nk. hyväosaisten lapset panostivat peruskoulussa opiskeluun, joten nyt koetaan se nuoruus

Noh saa nähdä millaisia aikuisia meistä tulee, kun toinen aste on ohi, kenties myös korkeakoulut :) Kunhan ihmettelin, miksi tämä yleinen aikuisten käsitys lukiolaisista ja ammattikoululaisista on osoittautunut elämässäni niin päinvastaiseksi 

N18

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmankatsomuksesi on kovin ruusunpunainen. Lukion käyneellä on lähtökohtaisesti paremmat edellytykset akateemiseen uraan ja hyviin ansioihin. 

Olen itse KTM + MBA, työuraa takana opintojen jälkeen 20 vuotta, olin eilen yli 120 000€ tienanneiden listalla. Puolisollani on sama koulutus kuin minulla mutta hän on tehnyt välissä pitkän työuran ulkomailla. Eilisessä verokoneessa hänen tulonsa ovat yli kaksinkertaiset omiini nähden. 

Lapsista ensimmäinen on nyt Kauppakorkeassa ja luonnollisesti seuraava lapsi menee myös lukioon. 

Voihan sen amiksen käydä sitten joskus omiksi huvikseen, jos vielä tekee mieli. 

Vierailija
102/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion ja lukion jälkeen amkin. Mieheni kävi vain amiksen ja tienaa enemmän kk:ssa teknisellä alalla kuin minä kaupallisella. Siis urakasta laskettu tuntipalkka on hänellä yli 10€ parempi kuin omani. Meillä lapsia kannustetaan täysin valitsemaan itsestä mieluisimmalta tuntuva urapolku. Mielenkiinnolla seuraan minkälaisia valintoja tekevät aikanaan, vanhin nyt yläasteiässä.

Paljon on motivaatiosta kiinni miten oppii. Kuulemma tekniikan alalla vaikea löytää valmistuneista osaajia, joilla työelämätaidot kunnossa. Ja työnantaja on ongelmissa, jos työntekijä tekee sekundaa putki- tai sähköasennuksissa. Jälkimmäisessä voi olla asiakkaan henkikin kyseessä. Siinä mielessä korkeakoulun käynyt todennäköisesti on valmistuttuaan kypsempi työelämään, onhan hän vähintään nelisen vuotta vanhempi valmistuttuaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei mikään ole koskaan kiinnostanut niin eihän tästä elämästä oikein mitään tule. Pelkkää suorittamista päivästä toiseen. Amiksen kävin vaikka sekään ei kiinnostanut.

Motivaatio on kyllä mielestäni aivan puutaheinää, kyllä se on itsekuri joka elämän pitää kasassa.

Kiinnostus koulunkäyntiä kohtaan kyllä olisi ollut varmasti erilainen ilman kiusaamista. 

Vierailija
104/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on kärsinyt inflaation.Tarkoittaa että saadakseen hyvän tai edes jonkinlaisen työpaikan on tarve opiskella enemmän koska kaikki muutkin samoista työpaikoista kilpailevat ihmiset tekevät niin.Työpaikoista ei ole ylitarjontaa. 

Vierailija
105/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli älyn merkki käydä lukio. Ammattikoulun saattoi osa käydä sen jälkeen. Riippuu ihan mikä oma ala oli.

Nykyään pääsee helpommin opiskelemaan myös pelkällä amistaustalla, ennen oli toisin.

Korkeakoulutetuilla on yleensä parempi työllisyys, koska ovat osoittaneet pärjäävänsä myös älyllään.

Vierailija
106/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitään jonkun alan lahjakkuuksia. Esim. viime vuonna musiikkialalla eniten tienanneen Ville Valon koulutuksesta ei ole kerrottu. On kuitenkin osoittanut pärjäävänsä alallaan. Kyse on työstä ja taidosta.

Hyvin suurella osalla ei ole yhtä hyviä ideoita tai jäävät toteuttamatta. Siksi suurimmalle osalle koulutus kannattaa.

Vierailija
107/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion käyneet aikuiset tietävät, että yleissivistys, tulotaso ja valinnanvara työelämässä on parempi lukion jälkeen. Ammattikoulun kauttakin voi päätyä yliopistoon, mutta erittäin paljon harvemmin.

Tiedän muutaman ammattikoulun kautta lisää opiskelemaan lähteneen, joko yliopistoon tai ammattikorkeakouluun ja jokainen on sanonut sitä, että tie on aika raskas ja monelle liian raskas. Esim. tietyissä insinööriopinnoissa (ammattikorkeakoulu), joutuu suorittamaan ensimmäisen vuoden aikana vuodessa matematiikan, fysiikan ja kemian lukio-opinnot. Ei ihan kevyt rasti ja kun muutakin pitää opiskella. Lukion käyneille se on kertausta, mutta ammattikoulun käyneille aika kova rasti. Ja sama tietysti sitten yliopistossa, että jos ihmisellä ei ole mitään lukio-opintoja tietyissä aineissa takana, niin todella monessa tutkinnossa joutuu suorittamaan perusopinnot ainakin matematiikasta. 

Ja omista opiskeluajoistani on muistissa pari opiskelukaveria, jotka takkuilivat ihan perus ruotsin kurssin kanssa. Olivat muissa opinnoissa ihan hyviä, mutta ruotsista eivät meinnanneet päästä millään läpi. Itse kävin vain kokeessa ja se meni heittämällä läpi, todella helppo näin lukion käyneelle, ihan alkeita siellä minusta kyseltiin. Yksi ystävä pääsi viimeisestä uusinnasta läpi, kun sanoin hänelle, että opettele nyt se eka koe ulkoa jumakauta, ja kas vika uusintamahdollisuus olikin sitten täsmälleen sama koe kuin mitä varsinainen koe oli ja siitäkin tämä pääsi läpi nippa nappa... 

Vierailija
108/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon ei heidän tarvitse itse mennä ja voivat todennäköisesti ylpeillä " Lapsemme, oikea ylioppilas, tuleva maisteritohtori..."

Vierailija
109/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita kahta oppilaitosta voi verrata toisiinsa. Ne ovat jo tavoitteiltaan hyvin erilaisia. Lukion tarkoitus on valmistaa korkea-asteelle eli ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Ammattikoulun ensisijaisena tarkoituksena on puolestaan valmistaa käytännönläheisiin duunaritöihin, joskin sieltäkin on nykyään mahdollista jatkaa korkea-asteelle.

Vierailija
110/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmankatsomuksesi on kovin ruusunpunainen. Lukion käyneellä on lähtökohtaisesti paremmat edellytykset akateemiseen uraan ja hyviin ansioihin. 

Olen itse KTM + MBA, työuraa takana opintojen jälkeen 20 vuotta, olin eilen yli 120 000€ tienanneiden listalla. Puolisollani on sama koulutus kuin minulla mutta hän on tehnyt välissä pitkän työuran ulkomailla. Eilisessä verokoneessa hänen tulonsa ovat yli kaksinkertaiset omiini nähden. 

Lapsista ensimmäinen on nyt Kauppakorkeassa ja luonnollisesti seuraava lapsi menee myös lukioon. 

Voihan sen amiksen käydä sitten joskus omiksi huvikseen, jos vielä tekee mieli.

Riippuu hyvin paljon alavalinnasta. Ja toisaalta osaava ja yrittäjähenkinen amis voi tienata vaikka kuinka paljon yrittäjänä. Ja kaikilla ei ehkä ole tavoitteenakaan tienata mahdollisimman paljon, toisille riittää hieman pienempikin rahamäärä, kunhan tulee toimeen.

Vierailija
111/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitään jonkun alan lahjakkuuksia. Esim. viime vuonna musiikkialalla eniten tienanneen Ville Valon koulutuksesta ei ole kerrottu. On kuitenkin osoittanut pärjäävänsä alallaan. Kyse on työstä ja taidosta.

Hyvin suurella osalla ei ole yhtä hyviä ideoita tai jäävät toteuttamatta. Siksi suurimmalle osalle koulutus kannattaa.

Totta. Mutta koulutus se amiskoulutuskin on. Se pätevöittää tekemään jotain tiettyä käytännönläheistä duunarityötä.

Vierailija
112/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan vaikka siksi, että 15-16-vuotias on vielä aika nuori päättämään ammatinvalinnastaan? Kyllä sen amiksen ehtii käydä hieman varttuneempanakin, mikäli se edelleen kiinnostaa, enkä usko, että lukion tarjoamasta yleissivistyksestä on haittaa missään työssä.

Vierailija
113/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio....hyi    ei kannata

Vierailija
114/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ku ei 15-vuotiaana tiedä vielä mitä haluaa isona tehdä.

Mä oon 37 ja en tiedä vielä itekään.

Mä oon 49vee uudelleen koulutettu......ei aavistustakaan miksi alan isona

Vierailija
115/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on erilaisia väyliä työelämään. Molempia tarvitaan tämän yhteiskunnan pyörittämiseen, kaikelle työlle on oma arvonsa ja tarpeensa. Pääasia olisi mielestäni se, että saisi tehdä työtä jossa viihtyy.

Itse pidän omasta työstäni todella paljon, palkkani on ihan ok, ei mikään huippupalkka mutta pärjään sillä ihan hyvin. Vuosiansio on noin 40K, koulutus on ammattikoulutasoinen. Mieheni on myös ammattikoulusta, on teollisuuden parissa, alalla jossa varmasti on töitä ja osaajista pulaa. Viime vuoden ansiot 68K. Molemmilla toki pitkä ura takana, vuosien saatossa palkka on noussut.

Vierailija
116/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että ihan jokainen tavoittelee mieluummin suuria ansioita, jonka ansiosta voi tehdä elämässä mitä haluaan, kuin sitä että tulee toimeen. Ainakin minun lapseni ja jokainen ihminen, jonka tunnen. 

Vierailija
117/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että ihan jokainen tavoittelee mieluummin suuria ansioita, jonka ansiosta voi tehdä elämässä mitä haluaan, kuin sitä että tulee toimeen. Ainakin minun lapseni ja jokainen ihminen, jonka tunnen.

Mutta amiksenkin kautta voi tienata ihan mukavasti, jos osaa valita oikean alan. Ja jonkun ne pienempipalkkaisetkin työt on tehtävä.

Vierailija
118/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä ikuisuusväittely. Miksi ei voida vain myöntää, että molempia tarvitaan, ja se kumpi on parempi, riippuu ihan yksilöstä ja hänen tavoitteistaan?

Vierailija
119/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vihaan tuota jonkun sekin on tehtävä. Äitini hoki tuota kun olin nuorena lama-ajan teininä suunnittelemassa akateemisia opintoja. Hänestä olisi ollut paljon kätevämpää mennä vain siivoojaksi koska jonkun sekin on tehtävä. Sittemmin akateemisten opintojen jälkeen olen tehnyt pitkän ja rahallisesti erittäin tuottoisan uran teknologian parissa ja äitinikin saa ajoittain nauttia ansioistani. 

Vierailija
120/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai pelkillä lukion papereilla töitä ja esim. yo-merkonominkin tutkinto oli hieno. Nykyään sillä ei töitä saa. Ihan sama  meneekö lukioon tai ei, yliopiston voi suorittaa myös avoimena.