Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuiset pitävät lukiota parempana vaihtoehtona kuin ammattikoulua

Vierailija
07.11.2024 |

Ihmettelen tosissani tätä ilmiötä, että valtaosa +40-vuotiaista pitää lukiota ns. kunnon vaihtoehtona ja ammattikoulua lähinnä tyhmien häiriköiden vaihtoehtona. Onko tässä taustalla joku vanhojen ihmisten tottumus, onko asia ennen ollut todella näin?

Ja en nyt puhu itse tutkinnosta, jonka toiseen asteen koulutuksesta saa, vaan yleisesti ihmisen kasvamisesta lukion tai ammattikoulun aikana. Olen omasta ystävä- ja tuttavapiiristäni (molempia, sekä amiksia että lukiolaisia löytyy useita) huomannut, että amikset ovat kyllä henkisesti kasvaneet paljon enemmän yläkoulun jälkeen kuin lukiolaiset. Toki tämä voi johtua siitä, että kotipaikkakunnallani on pelkästään lukio, joten lukiolaiset jäivät ns. jatkamaan sitä peruskouluelämää, kun amikset joutuivat muuttamaan omilleen eri kaupunkeihin. 

Nykyään olen huomannut, että mun ammattikoulussa olevat / valmistuneet ystävät haluaa paljon mieluummin käyttää aikaansa harrastuksiin ja ystävien kanssa ajan viettämiseen, kun lukiolaiset panostaa ulkonäköön ja baarissa notkumiseen. Olen yllättynyt, kun olen nähnyt vanhoja luokkalaisia, ja ne vanhat kunnon oppilaat ovat alkaneet käyttämään alkoholia, ja ne vanhat häiriköt ovat nykyään asiallista seuraa. Toki lukiolaisystävistäni löytyy myös pari niitä, jotka eivät ole päihteitä ikinä kokeilleet ja haluavat tosissaan panostaa, jotta pääsisivät hyvään yliopistoon, mutta vanhempien painostuksesta lukioon menneet ovat näitä aiemman kuvailun kaltaisia

Toisaalta itse jälkeenpäin jopa toivon, että olisin valinnut kotipaikkakunnan lukion, koska olisi ollut paljon helpompi vaan jatkaa teini-ikää ja saada yleissivistystä samalla, sekä valmistautua rauhassa amk tai yliopistoon. Mutta tiedän, että itse elämästäni huolehtiminen ja suhteellisen vaativa työ asiakkaiden kanssa on tehnyt minusta sen ihmisen joka nyt olen

Pohdin tässä myös, johtuuko ero siitä, että duunariperheiden lapset kokeilivat sitä alkoholia jo teineinä, joten heitä kiinnosta nyt elämässä eri asiat, kun taas nk. hyväosaisten lapset panostivat peruskoulussa opiskeluun, joten nyt koetaan se nuoruus

Noh saa nähdä millaisia aikuisia meistä tulee, kun toinen aste on ohi, kenties myös korkeakoulut :) Kunhan ihmettelin, miksi tämä yleinen aikuisten käsitys lukiolaisista ja ammattikoululaisista on osoittautunut elämässäni niin päinvastaiseksi 

N18

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki ei tiedä varmasti mitä haluavat ja senkin takia lukio olisi hyvä käydä . Keskiarvo jos todella hyvä niin ehdottomasti lukioon. 

Ne, jotka luulevat tuon ikäisinä tietävänsä, tietävät vähiten loppujen lopuksi, mitä haluavat tehdä työelämässä. Kaikki kynnelle kykenevät vain lukioon, jotta saa lisäaikaa päättää, mitä tekee isona.

Vierailija
162/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelin eilen amiksen ohi klo 13.20. Oppilaita vaelsi jo pois koululta! Eka-tokaluokalla koulu loppuu klo 13, mutta en ymmärrä lainkaan et amikset lorvii jo siihen aikaan. Lukiossa koulua oli klo 15/16 saakka ja läksyt päälle. Amiksessa ei kuulema tule edes läksyä. Silkkaa päivähoitoa!

Mistä tiedät, että pääsivät tuolloin koulusta? Saattoivat olla menossa esim. liikuntatunnille tai jollekin tutustumiskäynnille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia, ja jokaisella on tietysti oikeus arvostaa ihan mitä itse haluaa. Silti tuskin kukaan voi kiistää sitä, että molempia tarvitaan.

Vierailija
164/177 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+ enkä ole koskaan pitänyt lukiota parempana kuin ammattikoulua. Minulle selvisi jo 1970-luvulla, että yliopistoon voi päästä, vaikka ei ole ylioppilas. Minusta lukio oli ajan haaskausta. Maisteriksi valmistuin vasta paljon myöhemmin, mutta tuskin lukion käyminen olisi asiaa auttanut.

Joskus muinaisina aikoina ylioppilaaksi kirjoittaneet saattoivat kirjautua suoraan yliopisto-opiskelijoiksi. Olihan se hienoa! Joillakin aloilla kuten lääketieteessä oli aluksi karsintakurssit, jotka olivat eräänlaisia pitkitettyjä pääsykokeita.

Vierailija
165/177 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tähtää ammattikorkeakouluun on Amis parempi vaihtoehto. Amiksessa on helppo saada hyviä kiitettäviä arvosanoja, joista saa sitten pisteitä pääsykokeessa. Lukion 8 vaatii jo työtä mutta sillä ei pääse kouluun. Pahin vaihtoehto on käydä ensin lukio vähän sinne päin ja sitten amis. Lukion 8 muunnetaan amiksessa arvosanaan 2, joka on huono arvosana amiksessa. Amiksessa jos vähän edes yrittää niin kaikista saa sen kiitettävän vähällä työllä. Oikeastaan sama trendi ammattikorkeassa, numero 5 irtoaa tosi helposti. Tämä tietty vaan mun kokemus.

Ammattikorkeakoulujen opiskelijoista selvä enemmistö on käynyt lukion. Lukiosta on todennäköisempää päästä ammattikorkeakouluun kuin ammattikoulusta.

Juuri näin. Ja yliopistoissa ero on vielä selkeämpi. Valtaosa opiskelijoista tulee lukioista ja t

Voisikohan tuohon vaikuttaa se, että lukiolaisten on pakko jatkaa opintoja? Amiksilla puolestaan on jo ammatti, joten heidän kohdallaan opiskelun jatkaminen ei ole välttämätöntä.

Vierailija
166/177 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitäisi yhdistää

Vierailija
167/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkaammat menevät lukioon, koska tähtäävät yliopistoon. Vähemmän lahjakkaat tähtäävät amikseen ja ehkä sen jälkeen ammattikorkeaan. Joten lukioon on parempi vaihtoehto. 

Ja sinulla on ikää ... 60+?

Ei kaikki lahjakkaat yliopistoon tähtää ja toiseksi kaikkein lahjakkaimmat pääsevät yliopistoon muutakin reittiä. Usein lukion arvostuksen syy on se, että entisinä aikoina eli joskus viime vuosisadan alkupuolella ylioppilastutkinto oli todella Jotain. Ensin oli pääsykokeitten kautta menty oppikouluun ja sieltä lahjakkaimmat, motivoituneimmat ja rikkaimmat jatkoivat lukioon. Ja sieltä pääsi suoraan yliopistoon.

Vierailija
168/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion käyneet aikuiset tietävät, että yleissivistys, tulotaso ja valinnanvara työelämässä on parempi lukion jälkeen. Ammattikoulun kauttakin voi päätyä yliopistoon, mutta erittäin paljon harvemmin.

Jossain näin taannoin tutkimuksen, että esim Itä-Suomen yliopiston uusista opiskelijoista oli ollut 96% ylioppilaita ja vieläpä useimmiten johtuu hyvin lukiossa pärjänneitä. Olikohan sen nimi Uudet Opiskelijat tms. Oli miten oli, niin tietyille aloille yliopistoon ei amiksen kautta oikeastaan ole asiaa kuin aivan poikkeustapauksessa.

Vierailija
169/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tähtää ammattikorkeakouluun on Amis parempi vaihtoehto. Amiksessa on helppo saada hyviä kiitettäviä arvosanoja, joista saa sitten pisteitä pääsykokeessa. Lukion 8 vaatii jo työtä mutta sillä ei pääse kouluun. Pahin vaihtoehto on käydä ensin lukio vähän sinne päin ja sitten amis. Lukion 8 muunnetaan amiksessa arvosanaan 2, joka on huono arvosana amiksessa. Amiksessa jos vähän edes yrittää niin kaikista saa sen kiitettävän vähällä työllä. Oikeastaan sama trendi ammattikorkeassa, numero 5 irtoaa tosi helposti. Tämä tietty vaan mun kokemus.

Ammattikorkeakoulujen opiskelijoista selvä enemmistö on käynyt lukion. Lukiosta on todennäköisempää päästä ammattikorkeakouluun kuin ammattikoulusta.

Juuri näin. Ja yliopistoissa ero on vielä selk

Lapseni suoritti kaksoistutkinnon, koska tavoitteena oli yliopisto. Haki kyllä heti ylioppilaskeväänä, mutta ei käynyt edes pääsykokeissa. Aikoi viettää välivuoden. Jo syksyllä sai ammattinsa mukaisen vakituisen työpaikan ja nyt välivuosia on tullut kymmenen. On oma asunto, auto ja muutakin elämää. Toki velalla, mutta omillaan maksaa. Samaan aikaan vain ylioppilastutkinnon suorittaneet ovat päässeet töihin vasta vuosia myöhemmin, eikä palkassakaan ole suurta eroa. 

Vierailija
170/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa ei kiinnosta lukea ja opiskella, kannattaa mennä amikseen, esim merkonomilinjan voi suorittaa Prismassa muropaketteja hyllyttämällä.

Vierailija
171/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion käyneet aikuiset tietävät, että yleissivistys, tulotaso ja valinnanvara työelämässä on parempi lukion jälkeen. Ammattikoulun kauttakin voi päätyä yliopistoon, mutta erittäin paljon harvemmin.

Jossain näin taannoin tutkimuksen, että esim Itä-Suomen yliopiston uusista opiskelijoista oli ollut 96% ylioppilaita ja vieläpä useimmiten johtuu hyvin lukiossa pärjänneitä. Olikohan sen nimi Uudet Opiskelijat tms. Oli miten oli, niin tietyille aloille yliopistoon ei amiksen kautta oikeastaan ole asiaa kuin aivan poikkeustapauksessa.

Syy voi olla yksinkertaisempi kuin arvaatkaan: amikseen menevät ne, joita ei vähääkään kiinnosta yliopisto-opinnot. Ammattikorkeakoulussa taas saman alan ammattikoulu voi olla parempi pohja kuin pelkkä lukio. Toisaalta, muutaman vuoden töissä ollut asentaja voi turhautua jo amk:n ensimmäisillä kursseilla, joilla käydään samoja asioita kuin amiksessa.

Vierailija
172/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemaan tämä elämä päättyy kuitenkin aina lopulta meillä kaikilla. Kouluttautunut voi olla lopulta ihan juoppo ja masentunut ihminen ja vähemmän kouluttautunut ainakin ehkä hyvä "perheenelättäjä."

Vierailija
173/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se juuri Yhdysvaltain vaaleissa nähty, mitä siitä seuraa kun kansalaisten sivistystaso laskee.

Arvostan duunariammatit ihan yhtä korkealle kuin akateemisetkin, mutta kyllä jokaisen pitäisi tietää maailmasta vähintään lukiokoulutuksen verran, oli ammatti mikä tahansa. Ja mieluiten paljon enemmänkin.

Moni ei näytä ymmärtävän, ettei älykkyys ole sidottu siihen, onko amis vai lukiolainen. Mun opiskeluaikoina tehtiin kokeilu, jossa puolet opiskelijoista oli amispohjaisia ja puolet lukiopohjaisia. Hämmästys oli melkoinen, kun amispohjaiset pärjäsivät kaikissa aineissa lukiopohjaisia paremmin.

T. Amispohjainen dippainssi 

Vierailija
174/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pidä. Sen sijaan monet kouluttamattomat eivät arvosta lukiota, eivätkä korkeakouluopintoja miksikään ja kiukuttelevat, että miksi koulussa pitää opiskella monia heidän mielestään ihan turhia aineita, kun niillä "ei tee mitään".

Kuka tekee, kuka ei. 

175/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä, kun mun serkku perheineen asuu pienehköllä paikkakunnalla ja hänen lapsensa peruskoulun jälkeen valitsi mennä lähihoitajan koulutukseen kuulemma siksi, kun ei ollut mitään muutakaan vaihtoehtoa. Olisihan hän voinut mennä lukioon.

Vierailija
176/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin vielä sitä aikaa, että lukio oli käytävä jos halusi yliopistoon. Eli silloin ammattikoulu sulki monta ovea jatkomahdollisuuksilta. Enkä ole yhtään perillä miten homma nykyään menee, ehkä on siitä kyse monella muullakin vanhemmalla.

Vierailija
177/177 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amislainen saa monen vuoden talousetumatkan kun aloittaa työnteon varhain 

Vaan menettää sen edun nopeasti, sillä työttömyys on paljon yleisempää amiksen käyneillä ja palkkataso heikompi. 

No tämähän on täysin alasta kiinni. On ihan sulaa hulluutta miettiä, että keskimäärin näin tai noin. Ei sitä kirkkoslaavin opiskelijaa ehkä ilahduta tietää miten mahtavasti pyyhkii oikeustiedettä opiskelleilla. Äkkipäätä ei tule edes mieleen mikä amisala työllistää huonosti (merkonomi?), suurin osa työllistyy hyvin. Ja esim. kuljetusalalla (josta jotain tiedän lähisukulaisen kautta) työpaikkoja ei juuri ilmoitella eli turha tehdä päätelmiä työnhakusivustoilta. Tuolla alalla palkat ovat tosiaan huonot, toisaalta putkimiehellämme on komea auto.

Sanoisin, että ammatinvalinnassa kannattaa mennä sen mukaan mitä itse haluaa tehdä ja missä edes kohtalainen työllisyys. Se naapurin Martta tai Esko-setä ei elä sun elämää, joten he eivät asiaa päätä.