Mies tienasi 34 000 ja silti nainen itkee liian pientä rahasummaa
Aika rahanahne naikkonen. Ja siitäkim itkee, jos maksetaan ravintolalasku puokkiin. Ja jos joutuu kuskaamaan miestä joskus. Ja jos 40-vuotias mies on joskus vähän aikaa työttömänä.
Ei rakkaus kyllä tarkoita mitään tälle naiselle, vaan status ja iso tili.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/0c8adabf-7ed8-479a-9533-1f4894f…
Kommentit (726)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kolme tonnia kuussa brutto vai netto? Jos se brutto, niin mikä on veroprosentti eli paljonko tulee käteen. Jos se on netto, niin paljonko on brutto.
Kolmen tonnin netossa palkka on noin 4500. Jyrkillä 3000 brutto, käteen jäänee jotain 2300.
Jos oikeasti toista rakastaa, on raha täysin toissijainen asia. Olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta. Nykyelämässä töitä tulee ja töitä menee. Rahat on aina olleet yhteisiä ja hyvin on pärjätty, vaikka joskus ollut työttömyysjaksoja molemmilla. Maistereita molemmat, mutta silti työpaikka ei ole mikään itsestäänselvyys. Tällä hetkellä tienaan itse 20t vuodessa enemmän kuin mies, joskus ollut aikoja, että mies tienannut enemmän. Pääasia on aina ollut se, että rahaa on taloudessa riittävästi ja kaikki maksetaan yhdessä. <3
N45
Siis eikai Jenni niinkään ole haukkunut huonoja tuloja? Vaan sitä että rahaa ei ole säästössä ja käytössä yhtään, eli mitkä ovat rahankäyttötaidot. Kyllä itsellekin olisi punainen lippu jos kohtuullisilla tuloilla ollut mies ei pystyisi tarjoamaan ravintolaillallista tai pyytäisi rahaa lainaksi lupaamalla maksun palkkapäivänä takaisin.
Minä olen asunut 20 v yksin omakotitalossa. Voin sanoa, että ns. perinteiset miesten työt (lumityöt, nurtsi, rännit, auton renkaat ja pikku rempat) on ajallisesti huomattavasti pienempi osuus kun perinteiset naisten työt (siivous, ruoka, lapset, muut pihatyöt). Naisten työt vie minulta n. 2-3 h päivässä. Miesten työt keskimäärin sen saman viikossa. Joku remonttikohde tai maatila voi toki työllist
Asutko sä jossain kartanossa vai miten saat menemään päivittäisiin siivoushommiin 2-3h päivässä?
Oletko tosissasi? En tosiaan asu. Jo ruuanlaitto vie helposti tunnin päivässä, vaikka tekisi ihan perusruokaa. Meillä lapset syö viisi kertaa päivässä, joista yksi ateria arkisin koulussa. Osaavat toki itsekin välipalat ottaa, mutta jonkun ne tarvikkeet on kaupasta tuotava ja mietittävä, että jääkaapissa muutakin kuin valo. Viikonloppuisin ruuanlaitto vie pidemmän aikaa. Autan myös lapsia läksyissä ja kuulustelen kokeisiin. Katson toki, että kaikki perusjutut on tehty ja seuraavaksi päiväksi kaikki tarvittava olemassa ml. harrastusvälineet. Pesen pyykit ja huollan muutenkin vaatteet kuntoon. Astiat koneeseen ja pois. Osa pitää tiskata käsin. Rikkaimurilla/harjalla otan pahimmat roskat pois päivittäin ja kerran viikossa huolellisempi siivous. Sitten pihalla kesällä kukat ja syksyllä lehdet. Talvella ei juurikaan ole naisten töitä ulkona. Lisäksi meillä vierailee hyvin paljon lasten kavereita, joten vähän on peräänkin katsottava. Tässä nyt esimerkkejä. Mutta toki näistä jokainen voi jättää vaikka kaiken pois, mutta itselleni on tärkeää olla läsnä ja katsoa, että lapsilla on hyvä, turvallinen ja terveellinen elämä pohjana.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikai Jenni niinkään ole haukkunut huonoja tuloja? Vaan sitä että rahaa ei ole säästössä ja käytössä yhtään, eli mitkä ovat rahankäyttötaidot. Kyllä itsellekin olisi punainen lippu jos kohtuullisilla tuloilla ollut mies ei pystyisi tarjoamaan ravintolaillallista tai pyytäisi rahaa lainaksi lupaamalla maksun palkkapäivänä takaisin.
Ei tuloja, vaan sitä, että miehellä ei ole VAKITUISTA työtä. Eikä Jyrki ole pyytänyt rahaa lainaksi. Kyse oli ostosten maksamisesta vuorotellen. Ensin Jenni ja sitten palkkapäivänä Jyrki.
Vierailija kirjoitti:
Jenni on tottunut Etta omat rahat on hupiin ja iskä maksaa muuten kaiken
Eikö aikuiselle ihmiselle ole elämässä suurin tavoite tulla toimeen omilla rahoillaan. Luulisi jo käyvän itsetunnon päälle, jos 40v jatkuvasti joutuu tekemään kuin Jyrki. Ja erityisesti se luulisi käyvän miehenä Jyrkin kunnian ja maineen päälle, kun
" Sanoin Jyrkillekin, että se on niin epämiellyttävä lause, kun hän on toistanut: Maksa sinä tämä, maksan sinulle palkkapäivänä takaisin...."
Eli Jyrki elää toistuvasti muiden piikkiin ja lokkina. Ja silti haluaa olla perinteinen mies, vaikka hänellä ei ole siihen rahaa. Ei hänellä ole mitään mahdollisuutta elättää puolusoaan tai elää perinteistä miehen mallia.
Oletko tosissasi? En tosiaan asu. Jo ruuanlaitto vie helposti tunnin päivässä, vaikka tekisi ihan perusruokaa. Meillä lapset syö viisi kertaa päivässä, joista yksi ateria arkisin koulussa. Osaavat toki itsekin välipalat ottaa, mutta jonkun ne tarvikkeet on kaupasta tuotava ja mietittävä, että jääkaapissa muutakin kuin valo. Viikonloppuisin ruuanlaitto vie pidemmän aikaa. Autan myös lapsia läksyissä ja kuulustelen kokeisiin. Katson toki, että kaikki perusjutut on tehty ja seuraavaksi päiväksi kaikki tarvittava olemassa ml. harrastusvälineet. Pesen pyykit ja huollan muutenkin vaatteet kuntoon. Astiat koneeseen ja pois. Osa pitää tiskata käsin. Rikkaimurilla/harjalla otan pahimmat roskat pois päivittäin ja kerran viikossa huolellisempi siivous. Sitten pihalla kesällä kukat ja syksyllä lehdet. Talvella ei juurikaan ole naisten töitä ulkona. Lisäksi meillä vierailee hyvin paljon lasten kavereita, joten vähän on peräänkin katsottava. Tässä nyt esimerkkejä. Mutta toki näistä jokainen voi jättää vaikka kaiken pois, mutta itselleni on tärkeää olla läsnä ja katsoa, että lapsilla on hyvä, turvallinen ja terveellinen elämä pohjana.
---
Miten tämä liittyy kahden yksinasuvan aikuisen tilanteeseen, josta keskustelemme?
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti toista rakastaa, on raha täysin toissijainen asia. Olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta. Nykyelämässä töitä tulee ja töitä menee. Rahat on aina olleet yhteisiä ja hyvin on pärjätty, vaikka joskus ollut työttömyysjaksoja molemmilla. Maistereita molemmat, mutta silti työpaikka ei ole mikään itsestäänselvyys. Tällä hetkellä tienaan itse 20t vuodessa enemmän kuin mies, joskus ollut aikoja, että mies tienannut enemmän. Pääasia on aina ollut se, että rahaa on taloudessa riittävästi ja kaikki maksetaan yhdessä. <3
N45
Täysin eri asia ja ei voi verrata Jenniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö aikuiselle ihmiselle ole elämässä suurin tavoite tulla toimeen omilla rahoillaan. Luulisi jo käyvän itsetunnon päälle, jos 40v jatkuvasti joutuu tekemään kuin Jyrki. Ja erityisesti se luulisi käyvän miehenä Jyrkin kunnian ja maineen päälle, kun
" Sanoin Jyrkillekin, että se on niin epämiellyttävä lause, kun hän on toistanut: Maksa sinä tämä, maksan sinulle palkkapäivänä takaisin...."
Eli Jyrki elää toistuvasti muiden piikkiin ja lokkina. Ja silti haluaa olla perinteinen mies, vaikka hänellä ei ole siihen rahaa. Ei hänellä ole mitään mahdollisuutta elättää puolusoaan tai elää perinteistä miehen mallia.
Sekö on mielestäsi omilla rahoilla toimeentulemista, että isi maksaa autot ja asunnot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on samanlainen kuin vaimonsa, joka elää isin piikkiin ja lokkina.
Jenni voi sitten mennä tämän ohjelman jälkeen jalkapallokentän laidalle pokaamaan itselleen elättäjää. Varmasti tosi helppoa 30v iässä, kun ne "elättäjät" ovat parhaimmillaan alle 18-vuotiaita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan se Jyrki kesän ansiosidonnaista ja opetustyössä kesän työttömyyteen tottuneena tietää varautua asiaan aina säästämällä. Kuitenkin 20 v jo työelämässä ollut.
Mistä sinä tiedä, millaiset Jyrkin kulut ovat? Hänellähän voi olla vaikka kallis lääkitys tai maksettavia velkoja, joiden takia mitään säätöjä ei kerry. Elämä ei ole aina ihan niin helppoa kuin vauvapalstalla kuvitellaan. Itse maksan vieläkin elämäni suurinta virhettä, jonka tein 22v sitten, kun olin nuori ja tyhmä.
Siinä tapauksessa ei varmaan kannata mennä tv-ohjelmaan ja julistaa kaikelle kansalle, että haluaa olla perheen pää ja haluaa perinteiset sukupuoliroolit jos sellaiseen ei kertakaikkiaan ole mitään edellytyksiä.
Olen minäkin ollut persaukinen, mutta koskaan en ole pumminut keneltäkään rahaa. Mielestäni on ihan käsittämätöntä, että nelikymppinen ihminen alkaa vippailemaan rahaa ihmiseltä jonka on juuri tavannut. Kyllä tuo kertoo että elämänhallinnan kanssa on ongelmia.
Tuosta koko kuviosta tulee sellainen fiilis, ettei Jyrki tuo suhteeseen mitään muuta kuin tuulenhuuhtoman ahterin eikä hänellä ole mitään motivaatiota muuttaa tilannetta mihinkään. Jyrki haluaa päästä ns valmiiseen pöytään ilman että itse tuo siihen mitään.
Sanon samaa kuin ennenkin: kuka tahansa (normaaliälykäs) voi lukea itsensä lääkäriksi ja tienata hyvin. Kaikki eivät tietenkään voi, mutta lähes jokainen yksittäinen henkilö voi. Sama DI:n kohdalla. Omasta halusta se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ei puhelinaspan palkoilla herroiksi elellä, jos ihan kaikki pitää maksaa itse. Helsingissä ei ole halpaa asua.
Sen sijaan Kotkassa on halpaa, joten on todella erikoista että siellä onnistuu hankkiutumaan täysin persaukiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ei puhelinaspan palkoilla herroiksi elellä, jos ihan kaikki pitää maksaa itse. Helsingissä ei ole halpaa asua.
Sen sijaan Kotkassa on halpaa, joten on todella erikoista että siellä onnistuu hankkiutumaan täysin persaukiseksi.
Tulen kertomaan tuon sinulle sitten, kun elämä on heittänyt eteesi esim. tulipalon, vakavan sairastumisen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitopurkki maksaa saman verran Kotkassa ja Helsinkissa
Vierailija kirjoitti:
N45
Oliko teillä yhteiset rahat jo silloin, kun olitte tunteneet toisenne 1kk ajan ettekä vielä edes asuneet yhdessä? Eihän yli 20v kestänyt avioliitto ole millään tasolla verrattavissa 1kk tapailuun, jossa kumpikaan ei ole vielä lähelläkään rakastamista. Nippa nappa voidaan puhua ihastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Onko tosiaan niin, että Kotkassa ruokakaupoissa, vaatekaupoissa jne. on eri hinnat kuin muualla Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
"Täytyyhän ne halot jonkun pätkiä lyhyemmiksi ja ehkä myös halkaista pari kertaa. Ei meillä ainakaan halko (1m kertaalleen halkaistu pölkky) mahdu uuniin."
Meillä on omaa metsää ja asun maalla, täällä suurin osa nykyään ostaa klapit valmiina, pilkottuna ja määrämittaan tehtynä. Ei enää vuosiin ole kannattanut itse tehdä polttopuita, kun tarvitaan koneet ja polttoaineet. Eikä omasta metsästä puut ole ilmaisia, kun laskee kustannukset.
Ja tuli 10m3 kuorma, suoran lavoissa liiteriin ja pinottuna kotiin toimitettuna. Eikä tarvinnut kun avata ovet.
Oletko edes oikeassa ketjussa.
Loinen on sulla pöksyissäsi.