Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1141/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä korjaamatta ja osta uusi! Nim: "Pohjanmaa".

Vierailija
1142/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassakäynti tai kenkien osto ei ole metatöitä. Miksi kesksutella ketjussa, jonka aihetta ei edes ymmärrä?

Kuten ei myöskään ruuvimeisselin käyttö tai renkaiden vaihto. Tää on aika perus, kun yritetään keskustella metatöistä niin aina homma kääntyy siihen että miehet tekee enemmän koska jaksaa paremmin hakata halkoja/roikkua katolla valjaista jne. 

Niin mistä me sitten edes keskustellaan jos ns rutiini kotityöt ei olekkaan metatöitä?

Siitä että kerran pari vuodessa pitää miettiä jtn lääkäri reissuja, joissa ei kauheasti ole miettimistä..

Tai syksyllä/ keväällä tehdä 30min vaate inventaario.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö on termi joka kuvaa ihmisten kykyä stressaantua tavallisista elämään kuuluvista triviaaleista tehtävistä. Sukupuoleen katsomattta. 

Vierailija
1144/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on termi joka kuvaa ihmisten kykyä stressaantua tavallisista elämään kuuluvista triviaaleista tehtävistä. Sukupuoleen katsomattta. 

No voisiko tämä stressaantuja hakea apua siihen stressiin vaikka terapiasta? Eikä uuvuttaa itseään ja tehdä puolisostaan orjaa. Koska on itse väsynyt itsensä aiheuttamasta stressistä.

Vierailija
1145/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI, taatusti ei jää keltään huomaamatta se jos miehet tekee kotona niin meta kuin suorittavaa fyysistä työtäkään. 

Miehille huomion ja korostetun hyväksynnän tarve on niin suuri että suurimmalla osalla jopa ihan fiksuja koulutettujakin miehiä on hirveä tarve tuoda esiin se mistä he kiitosta ja huomiota haluaisivat.

Kuvitelkaapa tilanne perheessä toisinpäin: jos nainen sanoisi päivittäin ääneen "mä oon nyt laittanu astiat koneeseen tai kulta, huomasitko että tyhjensin tiskikoneen? Voitko hieroa mun hartioita kun ne kipeyty kun jouduin laittamaan koko koneellisen pyykit kuivumaan YKSIN ilman apua? Mä oon ihan loppu ja tarviin saunaillan tyttöjen kanssa kun oon koko viikon huolehtinu lasten menoista, aikatauluista ja joudun itse miettimään mitä kaupasta pitää tuoda...... eikö kuulostaki aika absurdilta. 

Vierailija
1146/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä ap:n kanssa. Miehet pitää kyllä huolen siitä että koko lähiympäristö (lapsia myöten) tietää jos mies ottaa vastuun jostain muusta kuin ehkä oman auton huoltoon viemisestä. 

Vierailija
1147/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI, taatusti ei jää keltään huomaamatta se jos miehet tekee kotona niin meta kuin suorittavaa fyysistä työtäkään. 

Miehille huomion ja korostetun hyväksynnän tarve on niin suuri että suurimmalla osalla jopa ihan fiksuja koulutettujakin miehiä on hirveä tarve tuoda esiin se mistä he kiitosta ja huomiota haluaisivat.

Kuvitelkaapa tilanne perheessä toisinpäin: jos nainen sanoisi päivittäin ääneen "mä oon nyt laittanu astiat koneeseen tai kulta, huomasitko että tyhjensin tiskikoneen? Voitko hieroa mun hartioita kun ne kipeyty kun jouduin laittamaan koko koneellisen pyykit kuivumaan YKSIN ilman apua? Mä oon ihan loppu ja tarviin saunaillan tyttöjen kanssa kun oon koko viikon huolehtinu lasten menoista, aikatauluista ja joudun itse miettimään mitä kaupasta pitää tuoda...... eikö kuulostaki aika absurdilta. 

Höpö höpö. Vaimolla ei ole hajuakaan mitä kaikkea mä täällä puuhastelen. Ihan sama juttu monilla muillakin äijä tutuil. 

Ei oikeasti jaksa edes selittää vaimolle..

Tyyliin vaimo tulee kotiin, mitäs oot tehny?

Vaihtoehto a) no en oikein mitään, safkaa laitoin ja vähä koiran kaa oltiin ulkona.

Vs todellisuus..  Laitoin safkaa sit imuroin ilpin suodatinkotelon ja vaihdoin sinne uudet suodattimet. .

Sit selitän mikä on ilpi mikä on suodatinkotelo yms.

Vierailija
1148/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisiko tämä stressaantuja hakea apua siihen stressiin vaikka terapiasta? Eikä uuvuttaa itseään ja tehdä puolisostaan orjaa. Koska on itse väsynyt itsensä aiheuttamasta stressistä.

Täh? Häntän nimenomaan stressaantuu kun sen toisen aikuisen sijaan hänellä onkin yksi lapsi lisää kivireessä.

Vierailija
1149/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Häntän nimenomaan stressaantuu kun sen toisen aikuisen sijaan hänellä onkin yksi lapsi lisää kivireessä.

Ei vaan hän stressaantuu ihan naurettavan helposti. Ei normaali aikuinen ihminen stressaannu ja uuvu pikku jutuista. 

Vierailija
1150/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina kiinnostanu tämän ilmiön psykologinen tausta. Siis sen että miksi yhä vai on se kulttuuri suuressa osassa (ei tietysti kaikilla) perheissä että nainen huolehtii, pyörittää ja organisoi perheen asiat. Eli tekee sen metatyön. 

Se on sitten eri asia kuka tiska, imuroi ja leikkaa nurmikon. 

Miksi mies ei ota sitä roolia perhessä. Moni mies ilmeisesti kuitenkin kaipaa sitä omanlaistaa "perheen pää" roolia edelleen. Kaipaa ja tarvitsee arvostusta ja hyväksyntää, tunnetta siitä että perhe tarvitsee häntä. Miksi te ette sitten ota sitä roolia vaan liian moni jää mukavuusalueelle, eli peesaajan ja sivustaseuraajan rooliin. Näin ollaan heti siinä asetelmassa, että naisesta tulee miehelle "toinen äiti", eli huolehtija ja pahimmassa tapauksessa yksi lapsista, mainen uupuu, ei saa miehestään tukea, apua ja silloin myös mieheltä tippuu ne "vehkeet" naisen silmissä. Miten nainen voi arvostaa ja kunnioittaa miestä jos hänen pitää huolehtia tästä miehestä? Think!

Vierailija
1151/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan hän stressaantuu ihan naurettavan helposti. Ei normaali aikuinen ihminen stressaannu ja uuvu pikku jutuista. 

Lapsiperheen metatöiden hoitaminen yksin ei ole pikkujuttu.

Vierailija
1152/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina kiinnostanu tämän ilmiön psykologinen tausta. Siis sen että miksi yhä vai on se kulttuuri suuressa osassa (ei tietysti kaikilla) perheissä että nainen huolehtii, pyörittää ja organisoi perheen asiat. Eli tekee sen metatyön. 

Miksi mies ei ota sitä roolia perhessä. Moni mies ilmeisesti kuitenkin kaipaa sitä omanlaistaa "perheen pää" roolia edelleen. Kaipaa ja tarvitsee arvostusta ja hyväksyntää, tunnetta siitä että perhe tarvitsee häntä. Miksi te ette sitten ota sitä roolia vaan liian moni jää mukavuusalueelle, eli peesaajan ja sivustaseuraajan rooliin. Näin ollaan heti siinä asetelmassa, että naisesta tulee miehelle "toinen äiti", eli huolehtija ja pahimmassa tapauksessa yksi lapsista, mainen uupuu, ei saa miehestään tukea, apua ja silloin myös mieheltä tippuu ne "vehkeet" naisen silmissä. Miten nainen voi arvostaa ja kunnioittaa miestä jos hä

Moni mies ottaa tuon roolin. Esim tuomalla perheeseen rahat jotka mahdollistavat sen että äiti on kotona...

Vierailija
1153/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tosiaan muistaa myös se että ihmisiä on erilaisia...

Äiti ei tarkoita automaattisesti= Ahkeraa, tunnollista, monen alan osaajaa. 

Ne äiditkin on ihmisiä.  Siellä on masennusta, joka näkyy mm laiskuutena.

Äidin perusluonnekkin voi olla laiska..

Äiti voi olla haaveilija joka ei saa mitään oikeasti aikaan..

Äidin suunnittelu kyky ja asioiden organisointi voi olla todella surkeaa. Jolloin äiti saa tehtyä elämästään vaikeaa..

Vierailija
1154/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei ota sitä roolia perhessä. Moni mies ilmeisesti kuitenkin kaipaa sitä omanlaistaa "perheen pää" roolia edelleen. Kaipaa ja tarvitsee arvostusta ja hyväksyntää, tunnetta siitä että perhe tarvitsee häntä. Miksi te ette sitten ota sitä roolia vaan liian moni jää mukavuusalueelle, eli peesaajan ja sivustaseuraajan rooliin. Näin ollaan heti siinä asetelmassa, että naisesta tulee miehelle "toinen äiti", eli huolehtija ja pahimmassa tapauksessa yksi lapsista, mainen uupuu, ei saa miehestään tukea, apua ja silloin myös mieheltä tippuu ne "vehkeet" naisen silmissä. Mite

Moni mies ottaa tuon roolin. Esim tuomalla perheeseen rahat jotka mahdollistavat sen että äiti on kotona. 

Todella harva nainen on kotiäiti eli kotona yli 3-vuotiaiden kanssa. Hoitovapaatakaan ei ole kaikilla varaa pitää. Suomalainen palkkataso on umpisurkea ja viime vuosikymmenet duunariperheissä on tarvittu molemmat aikuiset kokopäivåtöihin. Omani vein päivähoitoon 10-kuisena, minut aikanaan 5-kuisena, äitini äiti teki maatalon töitä ja 9 lasta vahtivat toisiaan, jos omilta töiltään ehtivät. Meillä ei ole koskaan ollut kotirpuvakulttuuria.

Vierailija
1155/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheen metatöiden hoitaminen yksin ei ole pikkujuttu.

Tässä keskustelussa on todettu ettei perus rutiini kotitöitä lasketa metaksi?

Kerro mulle selvä sanaisesti mitä ne hommat sit on mitä jää.

Vierailija
1156/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lause vetää sanattomaksi. Millaisen imbesillin idiootin kanssa sinä olet mennyt naimisiin? Oikeasti?

Vierailija
1157/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep huvittaa tää keskustelu. Mun vaimo oli 3v kotona lapsen syntymän jälkeen.  Masennus = masennus lääkitys. Hädin tuskin selvisi lapsen kanssa. 

Kaikki muu jäi mulle. Silti mä sain kuulla kunniani jos sukka oli unohtunut lattialle.

Vierailija
1158/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lause vetää sanattomaksi. Millaisen imbesillin idiootin kanssa sinä olet mennyt naimisiin? Oikeasti?

Perus nyky naisen.

Vierailija
1159/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies ottaa tuon roolin. Esim tuomalla perheeseen rahat jotka mahdollistavat sen että äiti on kotona...

Kuinka monta tuollaista perhettä tunnet? Sinunhan pitäisi tuntea useita, koska kirjoitat, että moni mies tekee noin. Suomessa on hyvin vähän perheitä, joissa nainen on täysin tuloton ja koko perhe elää miehen rahoilla. Siis hyvin vähän.

Vierailija
1160/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus nyky naisen.

Älä viitsi, tuota ei kukaan usko. Äitisi on tuollainen ja onnistuit löytämään äitisi kaltaisen naisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme