Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1161/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on termi joka kuvaa ihmisten kykyä stressaantua tavallisista elämään kuuluvista triviaaleista tehtävistä. Sukupuoleen katsomattta. 

No voisiko tämä stressaantuja hakea apua siihen stressiin vaikka terapiasta? Eikä uuvuttaa itseään ja tehdä puolisostaan orjaa. Koska on itse väsynyt itsensä aiheuttamasta stressistä.

Täh? Häntän nimenomaan stressaantuu kun sen toisen aikuisen sijaan hänellä onkin yksi lapsi lisää kivireessä.

Ei vaan hän stressaantuu ihan naurettavan helposti. Ei normaali aikuinen ihminen stressaannu ja uuvu pikku jutuista. 

Lapsiperheen metatöiden hoitaminen yksin ei ole p

Eli juuri kerrot ettet edes tiedä mitä ne edes ovat mutta

- riehut ketjussa jonka aihetta et edes tunne

- määrittelet ne vaikket edes tiedä mitä ne on.

Mahtavaa.

Vierailija
1162/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni mies ottaa tuon roolin. Esim tuomalla perheeseen rahat jotka mahdollistavat sen että äiti on kotona...

Kuinka monta tuollaista perhettä tunnet? Sinunhan pitäisi tuntea useita, koska kirjoitat, että moni mies tekee noin. Suomessa on hyvin vähän perheitä, joissa nainen on täysin tuloton ja koko perhe elää miehen rahoilla. Siis hyvin vähän.

No mä tienaan sen 110k€ vuosi. Ja olen tämän kaveriporukan vähiten tienaava.

Eli tunnen muutaman tälläisen perheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit selitän mikä on ilpi mikä on suodatinkotelo yms.

Tuo lause vetää sanattomaksi. Millaisen imbesillin idiootin kanssa sinä olet mennyt naimisiin? Oikeasti?

Perus nyky naisen.

Älä viitsi, tuota ei kukaan usko. Äitisi on tuollainen ja onnistuit löytämään äitisi kaltaisen naisen.

Kyllä täällä on moni muukin mies kommentoinut että joutunut opettamaan ihan perus juttuja kädestä pitäen.

Vierailija
1164/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa nyt hyvät naiset jotka kovasti paasattu metatyöstä, miten on mahdollista että poikkeuksetta kun hoidan (mies) lapsen ja oman talouden asiat, ne menevät sujuvasti myös muiden kuin omasta mielestäni, ja kun puoliso joutuu kahdesti vuodessa hoitamaan asiat ollessani poissa mikään ei suju? Samaan aikaan hän on kuitenkin kovasti mielestään kuormittunut metatöistä. 

Vierailija
1165/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa mennä nyt jotenkin hölmösti lainauksena mutta menköön:

Oma mieheni on ihan pokkana sanonut perheneuvolassa että osallistuu lasten asioihin varmasti enemmän kuin isät keskimäärin. Niin se oma näkemys voi olla harhainen. Voidaan laskea yhden käden sormilla ne tilanteet kun mies poistuu kotia yhdenkään lapsen kanssa ilman minua, ja ne on ollut sellaisia etten minä esim. työn vuoksi ole pystynyt viemään lasta harrastukseen tai olen pyytänyt miestä kuvan kera käymään hakemassa lapsen ja saa tietyn toppatakin tietystä kaupasta, ihan vain että osallistuisi jotenkin (ilman näin tarkkoja ohjeita hän ei lähde ollenkaan). En muista montako vuotta siitä on että olisi poistunut kaikkien kolmen kanssa, mutta luulen että niin joskus kauan sitten on voinut tapahtua. Tämä EI toki tarkoita sitä että hän olisi ikinä hoitanut yhtään harrastusilmoittautumista, sovituttanut yksiäkään hiihtomonoja, täyttänyt yhtä ainoaa koulun lähettämää lomaketta tai varannut yhtään hammaslääkäriaikaa, eli ei, ei tee metatyötäkään.

Kun mieheltä kysyttiin perheneuvolassa mistä lasten asioista hän on ensisijaisesti vastuussa, hän mietti pitkään ja tuumasi että yhden lapsen hampaanpesusta. (En viitsinyt siellä sanoa että tämä on lapsistamme ainoa jolla on hampaissa reiänalkuja ja minua hävettää kun olen antanut isän "tehdä asiat omalla tavallaan" kun lopputuloksesta kärsii lapsi.) 

Luulen että hän oikeasti ajattelee tekevänsä varmasti enemmän kuin isät keskimäärin, kun istuu samassa olohuoneessa lasten kanssa selaten omaa puhelintaan ja lämmittää välillä minun valmistamaani ruokaa. Hänen isänsä on varmaan istunut jossain autotallissa. 

Ja kyllä, minulta ei jää huomaamatta milloin mies etsii netistä uutta pensasleikkuria tai ketjusuojaa, koska silloin ei voi lämmittää sitä ruokaa eikä kuule mitä lapset puhuu ja ketjusuoja-ostoksesta myös kerrotaan minulle ylpeyttä äänessä. Minä hoidin asian! (Lokakuussa, ketjusuoja meni rikki kesäkuussa ja minä olen tässä välissä paikannut lapsen lahkeita kolmesti.) 

Vierailija
1166/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa mennä nyt jotenkin hölmösti lainauksena mutta menköön:

Oma mieheni on ihan pokkana sanonut perheneuvolassa että osallistuu lasten asioihin varmasti enemmän kuin isät keskimäärin. Niin se oma näkemys voi olla harhainen. Voidaan laskea yhden käden sormilla ne tilanteet kun mies poistuu kotia yhdenkään lapsen kanssa ilman minua, ja ne on ollut sellaisia etten minä esim. työn vuoksi ole pystynyt viemään lasta harrastukseen tai olen pyytänyt miestä kuvan kera käymään hakemassa lapsen ja saa tietyn toppatakin tietystä kaupasta, ihan vain että osallistuisi jotenkin (ilman näin tarkkoja ohjeita hän ei lähde ollenkaan). En muista montako vuotta siitä on että olisi poistunut kaikkien kolmen kanssa, mutta luulen että niin joskus kauan sitten on voinut tapahtua. Tämä EI toki tarkoita sitä että hän olisi ikinä hoitanut yhtään harrastusilmoittautumista, sovituttanut y

Miehen käsitys omasta osuudesta voi olla harhainen. Voiko naisen olla?

Vierailija
1167/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla naiset. Mut jos joudutte meta työskentelemään asioiden takia jotka kuka vaan oppii rutiiniksi vuodessa.. Täytyy sanoa et ei voi älynlahjat olla kovin kummoiset.

Lapsiperheessä ei oikein ole yli vuoden kestäviä rutiineja, lapset nimittäin kasvavat ja perheen elämä muuttuu sitä mukaa. Tietäisit tämän, jos olisit oikeasti kantanut vastuuta asiasta.

Vierailija
1168/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla naiset. Mut jos joudutte meta työskentelemään asioiden takia jotka kuka vaan oppii rutiiniksi vuodessa.. Täytyy sanoa et ei voi älynlahjat olla kovin kummoiset.

Lapsiperheessä ei oikein ole yli vuoden kestäviä rutiineja, lapset nimittäin kasvavat ja perheen elämä muuttuu sitä mukaa. Tietäisit tämän, jos olisit oikeasti kantanut vastuuta asiasta.

Kyllä toi 0-3 ja siitäkin ylöspäin aika samanlaista rutiinia oli T. Kotiäiti

Vierailija
1169/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muija sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Oli muuten antoisa 3v. 

Kirjoitin tästä jo aiemmin.  Vaimon osuus kotitöistä oli pitää lapsi hengissä " tosin lapsi meni myös päivä hoitoon"..

Kirjaimellisesti tän 3v aikana vaimo teki kotitöitä alle 10h.  Mä tein kaiken muun ja vuoroduunini siihen päälle. 

Koti oli aina siinä kunnossa että vieraita olis voinu tulla. Jääkaapissa oli aina ruoka annoksia valmiina vauvalle ja vaimolle.

Kaapissa oli puhtaita vaatteita ja petivaatteetkin vaihdettuina.

Piha hommat kaikki oli hoidettu. Jonkun verran kyllä ostona kun ei omat rahkeet enää riittänyt.

Silti mä sain v..........n ripityksen jos sattu kalsarit tai sukat jäämään makkarin lattialle.

Mikä tässä on hauskaa. Jos vaimo olis kirjoittanut tänne tilanteesta. Olis tullut ihan järkyttävän paljon viestiä. Et se on kotiorja , miks kattelet tollasta ukkoa. Jätä se sika yms..   Kukaan ei olisi ajatellut yhtään onko kirjoitukset totta vai ei.

Vierailija
1170/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostuksen puute nakertaa tässäkin ketjussa ihmisiä. Voitaisiinko vain olla tyytyväisiä molempien sukupuolien työpanokseen perheen eteen ja edelleenkin "get shit done" mutta osoitettaisiin toiselle joskus että vitsit kun hyvä että sait hommat hoidettua, vaikka yläfemmalla. 

Vierailija
1171/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Olisi järkevintä opettaa nuo vaimolle ja mahdollisille tyttölapsille. Entä jos sairastut vakavasti? Olet koomassa onnettomuuden jälkeen jne. Pitäisi perheesi naisten osata samat hommat.

Vierailija
1172/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu nauratti miehen itsetehostuksena. 

Nainen tekee kaiken, mies huolehtii kerran vuodessa jostain ja paukuttaa rintaansa. Hupaisaa. 

Vierailija
1173/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassakäynti tai kenkien osto ei ole metatöitä. Miksi kesksutella ketjussa, jonka aihetta ei edes ymmärrä?

Kuten ei myöskään ruuvimeisselin käyttö tai renkaiden vaihto. Tää on aika perus, kun yritetään keskustella metatöistä niin aina homma kääntyy siihen että miehet tekee enemmän koska jaksaa paremmin hakata halkoja/roikkua katolla valjaista jne. 

Niin mistä me sitten edes keskustellaan jos ns rutiini kotityöt ei olekkaan metatöitä?

Siitä että kerran pari vuodessa pitää miettiä jtn lääkäri reissuja, joissa ei kauheasti ole miettimistä..

Tai syksyllä/ keväällä tehdä 30min vaate inventaario.

Rutiinikotityö ei ole metatyötä, mutta metatyö voi sisältyä rutiinityöhönkin. Lasten kanssa eläessä on paljon rutiineja ja paljon yllättäviä muuttujia. 

Vierailija
1174/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti jaksa edes selittää vaimolle..

"Tyyliin vaimo tulee kotiin, mitäs oot tehny?

Vaihtoehto a) no en oikein mitään, safkaa laitoin ja vähä koiran kaa oltiin ulkona.

Vs todellisuus.. Laitoin safkaa sit imuroin ilpin suodatinkotelon ja vaihdoin sinne uudet suodattimet. .

Sit selitän mikä on ilpi mikä on suodatinkotelo yms."

Kuulostaa todella tylsältä parisuhteelta. "En jaksa selittää..."

Kyllä meillä mies selittää perinpohjaisesti, mitä on tehnyt minun poissaollessa. Toisinaan siihen sisältyy siivoilua ja puuhastelua, toisinaan taas kaljanjuontia ja pelaamista. Mutt aina saan raportin. Noi suodattimien imuroinnit ja vaihdot on sen verran harvinaisempia puuhia, et niistä todellakin kerrotaan. 

Vierailija
1175/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina kiinnostanu tämän ilmiön psykologinen tausta. Siis sen että miksi yhä vai on se kulttuuri suuressa osassa (ei tietysti kaikilla) perheissä että nainen huolehtii, pyörittää ja organisoi perheen asiat. Eli tekee sen metatyön. 

Se on sitten eri asia kuka tiska, imuroi ja leikkaa nurmikon. 

Miksi mies ei ota sitä roolia perhessä. Moni mies ilmeisesti kuitenkin kaipaa sitä omanlaistaa "perheen pää" roolia edelleen. Kaipaa ja tarvitsee arvostusta ja hyväksyntää, tunnetta siitä että perhe tarvitsee häntä. Miksi te ette sitten ota sitä roolia vaan liian moni jää mukavuusalueelle, eli peesaajan ja sivustaseuraajan rooliin. Näin ollaan heti siinä asetelmassa, että naisesta tulee miehelle "toinen äiti", eli huolehtija ja pahimmassa tapauksessa yksi lapsista, mainen uupuu, ei saa miehestään tukea, apua ja silloin myös mieheltä tippuu ne "vehkeet" naisen silmissä. Mite

No todella harva Suomessa tekee näin. Eikös tässä puhuta nyt meidän toimintakulttuurista? Meillä ei edelleenkään ole kotiäitikulttuuria ja harva mies ansaitsee niin paljon, että kykenee yksin elättää perheensä.

Vierailija
1176/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tosiaan muistaa myös se että ihmisiä on erilaisia...

Äiti ei tarkoita automaattisesti= Ahkeraa, tunnollista, monen alan osaajaa. 

Ne äiditkin on ihmisiä.  Siellä on masennusta, joka näkyy mm laiskuutena.

Äidin perusluonnekkin voi olla laiska..

Äiti voi olla haaveilija joka ei saa mitään oikeasti aikaan..

Äidin suunnittelu kyky ja asioiden organisointi voi olla todella surkeaa. Jolloin äiti saa tehtyä elämästään vaikeaa..

Niin, meillä naisillakin on haasteita, emmekä ole mikään ihanneihminen. Yllättävä tieto?

Ps. Se ei ole läheskään aina laiskuutta, jos ei kykene toimimaan järjestelmällisesti. Sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
1177/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies ottaa tuon roolin. Esim tuomalla perheeseen rahat jotka mahdollistavat sen että äiti on kotona...

Kuinka monta tuollaista perhettä tunnet? Sinunhan pitäisi tuntea useita, koska kirjoitat, että moni mies tekee noin. Suomessa on hyvin vähän perheitä, joissa nainen on täysin tuloton ja koko perhe elää miehen rahoilla. Siis hyvin vähän.

Ja kaikilla teillä on sattumoisin kotona täysin tuloton vaimo? En usko. Koulutetut naiset käyvät töissä eivätkä jää iäksi kotiin. Tuo teidän meininki kuulostaa joltain lahkolaisjutulta.

Vierailija
1178/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit selitän mikä on ilpi mikä on suodatinkotelo yms.

Tuo lause vetää sanattomaksi. Millaisen imbesillin idiootin kanssa sinä olet mennyt naimisiin? Oikeasti?

No kaikkihan nyt tietää, et se on ilmastokestävä pientaloalue😁

Vierailija
1179/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä on porukka, jossa kaikki miehet ansaitsee vähintään 110k vuodessa ja vaimot ovat kotona? Olette todella harvinainen porukka Suomessa! Oon tavannut kerran yhden naisen, joka ei ollut työelämässä. Päivisin kuntoili, jotta olisi miehensä mielestä hyvän näköinen. Kertoi tämän itse. Asuivat Suomessa, mutta eivät olleet suomalaisia.

Vierailija
1180/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo muija sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Oli muuten antoisa 3v...."

Kuulostaa rankalta. Synnytyksen jälkeinen masennus. Se on rankkaa myös puolisolle. Siis kun perheessä  joku masennukseen sairastuu. Tiedän tämän kokemuksesta. 

Muuten tuo, että hoidit hommat hyvin, on tietenkin hieno asia. Mutta se kaikki mitä teit, on sitä ihan samaa, mitä naisetkin tekevät, ilman puolison osallistumista. Olisit varmaan myös toivonut, että vaimosi olisi kyennyt osallistumaan arjen ja kodin pyöritykseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi