Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1101/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei enää tarvitse elää lapsiperhe-elämää miehen kanssa. Auton renkaat, katsastus ja huollot jäi minulle sen jälkeen kun eksä lähti. Muut hommat jäi ennalleen. Eli aika vähäistä se eksän metatyö saatikka muu panos meidän elämään oli. 

Tätähän tää vinkuminen aina on.

Miten meillä.

Se on ihan omaa tyhmyyttänne jos niin sanotusti passuutatte ukkonne pilalle ja jälkeenpäin ahdistutte.

Naiset haluaa muuttaa miehensä mieleisekseen, ja sitten pettyvät kun mies on ihan erilainen kun tavattiin.

Naisen vika aina. Passaat ukon pilalle kun hoidat omia lapsiasi tai haluat että koti ei ole sikolätti. Kukaan muuhan sitä ei kuitenkaan tee. Pyytäminen on väärin, se on nalkutamista, eihän sitä voi vaatia toista osallistumaan. Katsos jos miehen siisteyskäsitys on se että imuroidaan kerran vuodessa eikä lakanoita vaihdeta koskaan, se on hänen OIKEUS eikä minulla saa olla nokan koputtamista. Joo, helvettiin kaiken maailman riippakivet, joilla ei ole mitään annettavaa. Ei siis mitään. Olen koulutettu, hyväpalkkaisessa työssä oleva, kaunis, kykenevä nainen. Miksi ihmeessä jäisin tällaiseen suhteeseen 😂  Ja mies itkee omaa kohtaloaan kun ei edes seksiä saa

Vierailija
1102/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä kaveri jos hukkaa ne wilmatunnukset.  Sellaista turhan viestityksen määrää ei missään työpaikoilla kukaan kestäisi mitä Wilmasta pukkaa vanhemmille. Opettajilla vaan tuntuu olevan maailman tärkeintä asiaa ihan joka 2 tunnin välein...

Lapset ei mene rikki jos lähtevät kouluun ilman käsineitä tms. Kyllä ne oppii kun kerran paleltuu sormet...

Ja pärjäävät vaikka ruoka olis tunnin myöhemmin kuin normaalisti, no syövät enempi eikä ole niin pahaa ruokaa.

t. Parin lapsen isä.

Pienen lapsen aivoille verensokerin lasku on ihan tutkitusti haitallista. Se vaikuttaa vaan kehitykseen. Kuten myös se lasten koulumenestykseen jos vanhempi ei ole kiinnostunut hänen koulunkäynnistä. Sulle varmasti helppoa ja kätevää, mutta lapsen parastahan et ajattele. Ei mulla muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei enää tarvitse elää lapsiperhe-elämää miehen kanssa. Auton renkaat, katsastus ja huollot jäi minulle sen jälkeen kun eksä lähti. Muut hommat jäi ennalleen. Eli aika vähäistä se eksän metatyö saatikka muu panos meidän elämään oli. 

Miten meillä.

Se on ihan omaa tyhmyyttänne jos niin sanotusti passuutatte ukkonne pilalle ja jälkeenpäin ahdistutte.

Naiset haluaa muuttaa miehensä mieleisekseen, ja sitten pettyvät kun mies on ihan erilainen kun tavattiin.

Naisen vika aina. Passaat ukon pilalle kun hoidat omia lapsiasi tai haluat että koti ei ole sikolätti. Kukaan muuhan sitä ei kuitenkaan tee. Pyytäminen on väärin, se on nalkutamista, eihän sitä voi vaatia toista osallistumaan. Katsos jos miehen siisteysk

Mikä tää miesten ajatusmalli on että naiset ovat heille vain velkaa?

Vierailija
1104/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä.

Naisen vika aina. Passaat ukon pilalle kun hoidat omia lapsiasi tai haluat että koti ei ole sikolätti. Kukaan muuhan sitä ei kuitenkaan tee. Pyytäminen on väärin, se on nalkutamista, eihän sitä voi vaat

Tottakai. He ovat vaan lahja jo itsessään. Muut (eli naiset) vain velkaa heille.

Vierailija
1105/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mieheni tekee paljonkin. Omakotitalo isolla tontilla ja miehelle jää kaikki korjaukset, huollot ja ylläpito. Meillä ei käytetä ulkopuolista korjaajaa oikeastaan mihinkään vaan mies hoitaa käytännössä kaiken autojen huollosta remppoihin ( ei ole koskaan käytetty autoja liikkeessä), löytyy se traktorikin lumitöihin vaikka ei mikään maatila ole. Talossa tulee yllättäen kaikenlaista aika useinkin vaikka ei vanha talo olekaan. Selvää säästöä kun osaa tehdä itse, minusta ei näihin olisi. Eikä meillä asiat roiku, vaan esim. se vuotava hana tai lenkkaseva kaapinovi korjataan ajallaan eikä kuukauden päästä. Tämän ohella hän ottaa lapset mukaan korjaushommiin ja siirtää arvokasta osaamista kärsivällisesti eteenpäin. Mies hoitaa myös vakuutusten, sähkösopimuksen, liittymien yms. kilpailutukset säännöllisesti. Hän myös parempipalkkaisena hoitaa laskut maksuun ajallaan, minulle jää lähinnä ruokakauppakäynnit. Minä hoidan pääasiassa lasten asiat, mutta mies hoitaa hänen ja lasten yhteiset harrastukset ja hankinnat. Hänellä on päivätyö tunnin työmatkoineen, minä teen osa-aikaista joten siinäkin mielessä helpompi itsellä on hoitaa neuvolat, lääkärit, koululaisten arviointikeskustelut jne. Jos menisin kokoaikatöihin, pitäisi varmaan tasata lasten asioista huolehtimista.

Vierailija
1106/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mieheni tekee paljonkin. Omakotitalo isolla tontilla ja miehelle jää kaikki korjaukset, huollot ja ylläpito. Meillä ei käytetä ulkopuolista korjaajaa oikeastaan mihinkään vaan mies hoitaa käytännössä kaiken autojen huollosta remppoihin ( ei ole koskaan käytetty autoja liikkeessä), löytyy se traktorikin lumitöihin vaikka ei mikään maatila ole. Talossa tulee yllättäen kaikenlaista aika useinkin vaikka ei vanha talo olekaan. Selvää säästöä kun osaa tehdä itse, minusta ei näihin olisi. Eikä meillä asiat roiku, vaan esim. se vuotava hana tai lenkkaseva kaapinovi korjataan ajallaan eikä kuukauden päästä. Tämän ohella hän ottaa lapset mukaan korjaushommiin ja siirtää arvokasta osaamista kärsivällisesti eteenpäin. Mies hoitaa myös vakuutusten, sähkösopimuksen, liittymien yms. kilpailutukset säännöllisesti. Hän myös parempipalkkaisena hoitaa laskut maksuun ajallaan, minulle jää lähinnä ruokakauppakäynnit. Minä hoidan pääa

Kuulostaa reilulta. Tuo varsinkin että mies maksaa enemmän ja sinulla osa-aikatyö ja siten voit hoitaa enemmän lasten asioita.

Vierailija
1107/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tänne palstalle jotenkin kerääntyneet ne tyypit joilla nämä asiat on kovin vaikeita? Vai onko se vaan nyt tämä keskustelu. Jokainen työ pitää luetteloida ja hirveä aika menee suunnitteluun joka päivä ja sitten kumpikin uhriutuu (nyt siis täällä sekä miehet että naiset). Eikö täällä ole ketään normaalia joilla työt sujuu ja ne jaetaan ihan ilman mitään suurta narinaa ja halutaan tehdään yhdessä perheen eteen? Vai onkohan kaikki mun kaveriperheet sitten jotenkin outoja kun hommat on yhteisiä, niin kotityöt kuin rempat sun muut.

Kyllä tänne pesiytyy ne, joilla on vaikeaa ja joilla on aiheeseen jotain sanottavaa. Luulisi että tämä nyt on ihan itsestään selvää? Harvemmin niillä on tarvetta keskustella tämmöisistä aiheista, joilla ei mitään ongelmia ole. Sama pätee melkein kaikkiin aiheisiin täällä, hankalista anopeista keskustelee ne joilla on siitä kokemusta, hankalista miehistä ne joilla on sellaisesta kokemusta, naisettomuudesta tai rahan puutteesta ne joille se on ongelma jne. Toki sitten on se päsmärien joukko joka tulee ilkkumaan ja kokemaan ylemmyyttä kun ei ole samaa ongelmaa tullut vastaan. 

Vierailija
1108/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistäminen ja mitätöiminen on täysin turhaa puuhaa. Jokaisella on oma taustansa ja mielenkiinnon kohteet. Itse tykkään puuhata kaikenlaista, hoidan kaikki auton huoltoon liittyvät asiat / tilaan katsastuksen, maalaan terassit ja seinät, pora/ruuvinväännin pysyy kädessä, kiinnitän kaikki siihen liittyvät jutut, avaan viemäritukokset, suunnittelen ja tilaan kaikki remppa-asiat, mutta teen myös ruokaa ja hoidan kaiken pyykkihuollon. Kumppani ei ole puuhastelija, on aina asunut kaupungissa, eikä vanhemmat ole juurikaan mitään käytännön töitä opettaneet. Tämä on tiedostettu jo etukäteen. Jos näistä tulee ongelma, jokainen voi omassa taloudessaan ja parisuhteessaan miettiä asioista sopimista ja puhumista. Kunnioitus ei tule mököttämällä, uhriutumalla tai kertalaakista räjähtämällä. Olen taloushallinnossa päivätöitä tekevä 58 v. nainen, mies 59 v. DI.

Vierailija
1109/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi jouluvalojen laitto on muuten yks asia mikä on aina ärsyttänyt. Tai pikemminkin toi tyyli. 2 vaimosta kokemusta ja molemmat ihan samanlaisia.

Heti kun tulee joku idea se on toteutettava välittömästi. Ihan sama kuin älytön. Aikaavievää. Tai onko mulla jotain kesken.

Monesti vielä saatesanoilla no äkkiähän sä ton teet. Tältä syksyltä esimerkki. Oon rauhas chillailemassa terdel Arska paistaa linnut laulaa. Olen aloittamassa pihan haravointia. Vaimo pyyhältää kotiin ja lyö käteen kasattavan lintulaudan. Kylppäri hyllyt. Auto katokseen roikku kiinnikkeitä. Saatesanoilla alappa laittaa..

No alan ei ole työkaluja ei ole ruuveja laattaseinä aiheuttaa haastetta. Autoon hakemaan tarvikkeita. Takaisin kotiin. Urakoimaan. 5tuntia myöhemmin on pimeää ja askartele

Tästä tuli mieleen, että onkohan kyseessä taas tällainen tapaus jossa mies on hengannut terassilla tai vaikka koneella koko päivän, ja nurmikkoa pitää alkaa ajamaan JUST silloin kun vaimolla on menoa. Mun miehellä oli ennen ihan tällaista, vaikka kuinka monta kertaa sanoisi että mulla on menoa tiistaina klo 17-18, niin klo 16.45 hän alkaa tekemään jotain juttua johon on ollut aikaa viimeiset viikot. Tai juhlat perjantaina klo 18, klo 16 mies alkaa pesemään autotallia tai jotain ihan yhtä turhaa kun itse yritän selvitä siivoamisesta, ruuanlaitosta ja lasten kaitsemisesta. Eikä kyse ole edes kommunikaatiosta, mies kyllä näkee että laitan kämppää pää kolmantena jalkana, ja silti päättää nousta ja lähteä jonninjoutaviin hommiinsa joilla ei sillä hetkellä ole väliä. 

Vierailija
1110/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa ei keskustelussa ole lainkaan huomioitu. Virtsatessaan mies tähtäilee ja ampuu alas wc-pöntön ruskeita roiskeita, mikä helpottaa pöntön pesua myöhemmin.

Vierailija
1111/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi, joka hoitaa kaiken ja nainen on vaan puhelimella, miksi et eroa? Niin, onko se elämä sitten kuitenkin helpompaa avioliitossa? Paitsi että olet inceltrolli joka ei koskaan pääsekään naimisiin. 

Vierailija
1112/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen metallitöitä.

Vierailija
1113/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se metatyö ei onnistu, se itse työnkään tekeminen ei ole paljon arvoista. Minulla oli mies, joka oli alkujaan ihan omatoiminen ja tekevä, mutta taantui lapseksi ensimmäisen lapsemme synnyttyä. Aivan, kuin olisin saanut kaksoset. Astiat alkoivat jäädä niille sijoilleen, paskarannut pönttöön, sukat lattioille. Lapsen hoitoakin mies teki omalla tavallaan, eli mm. leikitti vauvaa keskellä yötä jos se ei heti mennyt takaisin nukkumaan. 5min keinutuksen jälkeen luovutti, kuulemma mahdotonta (itse sain lapsen kyllä takaisin nukkumaan, mutta enemmän se vaati kuin 5min).

Pikku hiljaa miehestä tuli sellainen, että hän kyllä teki - jos minä tein metaosion. Sovittiin, että kotona ollessaan mies hoitaa vaipanvaihdot. No, hoiti ja hoiti, silloin kuin haistoi kakan. Pissavaippoja ei vaihtanut, kun ei koskaan tarkistanut tilannetta, ja joskus kakkavaippakin jäi lähes puoleksi tunniksi niille sijoilleen. Kun ekaa kertaa olin kotoa pidempään pois, n. 6-7h, tulin siihen tulokseen että miestä ei voi jättää lapsen kanssa. Vaippa oli ihan täynnä, kuulemma oli vaihtanut kerran, mutta ei muistanut milloin. Kysyin, että onko lapsi syönyt, ei mies tiennyt että lapsen pitää syödä, eikä tiennyt mitä pitää syöttää (kaapissa oli ruuat valmiina). Tuttipulloa oli antanut vauvan itkiessä, mutta ei muistanut milloin viimeksi (lapsen paino nousi hitaasti, joten ruokailuväli oli max 3-4h).

Miehen piti myös vastata kodin korjauksista, mutta suhteemme loppuvaiheessa keittiön hana vuosi ja oli korjaamatta 3kk. Ihan perus tiivisteiden vaihto. Mies ei huomannut koko asiaa, vaikka käytti hanaa useita kertoja päivässä. Fyysisen työn kyllä hoiti, mutta vasta useamman huomautuksen jälkeen. Ero tuli aika pian.

Vierailija
1114/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä.

Naisen vika aina. Passaat ukon pilalle kun hoidat omia lapsiasi tai haluat että koti ei ole sikolätti. Kukaan muuhan sitä ei kuitenkaan tee. Pyytäminen on väärin, se on nalkutamista, eihän sitä voi vaat

Ihan omia kuvitelmiasi.

Vierailija
1115/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytetään sanaa metatyöt, eikö se ole sama kuin kotityöt.

Yksinkertainen on kaunista, tässäkin.

Ei koska kotitöissä sä teet fyysisesti jotain. Metatyötä sä teet esim sohvalla maatessa kun sä mietit miten joku kotityö hoidetaan

tuollaisen miettimisaika lienee maks nanosekunteja. Jos pidempää niin sit on jo laiskuutta tai kyvyttömyyttä.

Ai? Kyllä mun pitää miettiä ajoissa, mitä pitää tehdä ja missä välissä sen teen. 

Vierailija
1116/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa metatyötä. 

Onpahan taas keksitty kiva termi.

Tai sitten olet vaan niin tauski, ettet tajua mistä on kysymys. Tai mies, joka ei vaan haluta tajuta mistä on kysymys.

Ymmärrätkö muuten töissä erilaiset projektien suunnittelijat? Mihin niitä tarvitaan, eikö voi vaan tehdä?

Nää suunnittelee voimalaitoksia, rakennuksia tosi monimutkaisia komplekseja ja te suunnittelette millon hammastahnaa pitää ostaa.

Ihmisenä, joka suunnittelee noita voimalaitoksia, rakennuksia ja muita monimutkaisia komplekseja, on välillä haastavaa edes muistaa ostaa hammastahnaa.

Vierailija
1117/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi jouluvalojen laitto on muuten yks asia mikä on aina ärsyttänyt. Tai pikemminkin toi tyyli. 2 vaimosta kokemusta ja molemmat ihan samanlaisia.

Heti kun tulee joku idea se on toteutettava välittömästi. Ihan sama kuin älytön. Aikaavievää. Tai onko mulla jotain kesken.

Monesti vielä saatesanoilla no äkkiähän sä ton teet. Tältä syksyltä esimerkki. Oon rauhas chillailemassa terdel Arska paistaa linnut laulaa. Olen aloittamassa pihan haravointia. Vaimo pyyhältää kotiin ja lyö käteen kasattavan lintulaudan. Kylppäri hyllyt. Auto katokseen roikku kiinnikkeitä. Saatesanoilla alappa laittaa..

No alan ei ole työkaluja ei ole ruuveja laattaseinä aiheuttaa haastetta. Autoon hakemaan tarvikkeita. Takaisin kotiin. Ura

Hienosti yritetty kääntää tämäkin taas miehen päälle. Tottakai se mies on ollut just tollanen et juo vaan kaljaa ja alkaa hommiin ku nainen on lähdössä... Voi jeesus teidän kanssa.

Tänne on aika moni mies kommentoinut tota kirjoitusta et ihan samaa settiä tapahtuu meilläkin.  Varmasti kaikki on just tälläsiä juoppo p......a

Eihän se ole mitenkään mahdollista että nainen olisi edes joskus väärässä tai naisen toiminta tavat olisivat typerät.

Vierailija
1118/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muutenkin tässäkin keskustelussa näkee ton ajatus harhan mitä naiset haluavat ylläpitää...

Kyllä mun vaimo osaa vaihtaa renkaat. Aikaa siinä menee 4-5x enemmän ku mulla.

Kyllä vaimo osaa tehdä klapeja. Tosin talven klapit mitä mä hakkaan 40-50h vaimolla menis 400-500h. 

Mä olen asunut 2 naisen kanssa.  Kumpikaan ei ole saanut edes hemmetti takkaan tulta itsenäisesti ilman koulutusta..

Molemmille olen joutunut opettamaan ruuvin kääntämisestä lähtien ihan kaiken.

Huvittavaa tässä on se että molemmat naiset ovat korkeasti koulutettuja.

Mä väitän että melko harvassa on oikeasti ne naiset jotka osaavat tehdä noita kodin huolto töitä.

Vierailija
1119/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja kyllähän toi nainen on lumitöitäkin tehnyt kolasi viime talvena lumet. Harmi ettei voima riittänyt työntää tarpeeksi kauas. Joutui sitten itse työntämään lumet mäen yli. Eli ihan yhtä tyhjän kanssa oli tuokin apu.. mut SaiPa vaimo kehuja multa ja tuli hyvä mieli.

Vierailija
1120/1478 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muutenkin tässäkin keskustelussa näkee ton ajatus harhan mitä naiset haluavat ylläpitää...

Kyllä mun vaimo osaa vaihtaa renkaat. Aikaa siinä menee 4-5x enemmän ku mulla.

Kyllä vaimo osaa tehdä klapeja. Tosin talven klapit mitä mä hakkaan 40-50h vaimolla menis 400-500h. 

Mä olen asunut 2 naisen kanssa.  Kumpikaan ei ole saanut edes hemmetti takkaan tulta itsenäisesti ilman koulutusta..

Molemmille olen joutunut opettamaan ruuvin kääntämisestä lähtien ihan kaiken.

Huvittavaa tässä on se että molemmat naiset ovat korkeasti koulutettuja.

Mä väitän että melko harvassa on oikeasti ne naiset jotka osaavat tehdä noita kodin huolto töitä.

Näin on. Joudun itsekin vääntämään rautalangasta ihan perusasioita, jotka itse opin 5-vuotiaana ennen koulua. Metatyötä ei ainakaan havaitse mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän