Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1181/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostuksen puute nakertaa tässäkin ketjussa ihmisiä. Voitaisiinko vain olla tyytyväisiä molempien sukupuolien työpanokseen perheen eteen ja edelleenkin "get shit done" mutta osoitettaisiin toiselle joskus että vitsit kun hyvä että sait hommat hoidettua, vaikka yläfemmalla. 

Mun mies ei siedä sitä, jos kiitän tai kehun. Hän kokee sen niin, että se olis jotenkin poikkeuksellista häneltä se tekeminen. Kun hänen mielestä ne ovat vain asioita, jotka on tehtävä. Tosin eipä hänkään minua pahemmin kiittele. 

Vierailija
1182/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Rouvan kannattaa ostaa sen verran uusi auto, että auto itsessään kertoo haluavansa huoltoon. Huoltoliike hoitaa ohjelman mukaisesti ja hyvä niin.  Huollossa setä taikka täti kyllä kertoo renkaiden uusimisen tarpeen - viimeistään katsastuksessa. 

Nuohoojan muistaa tilata kerran vuodessa, kun laittaa muistutuksen puhelimeen. Tähän mennessä yksikään nuohooja ei ole kaivannut minua neuvomaan taikka valvomaan työtään. Hyvin on mennyt - niin kotona, kuin mökkeillä. 

Asumme maalla omakotitalossa. Kaikki remonttihommat hoituu, kun soitan paikalliselle yrittäjälle. Hänelle riittää yksi soitto ja laskun makaaminen. Miehelle piti sanoa muutaman kerran vuodessa ja edelleen oli homma hoitamatta. 

Ryhdyin hoitamaan asiat itse. Moottorisahan ostin hyvin yksinkertaisesti niin, että kävelin liikkeeseen ja kerroin, mihin tarpeeseen se tulee. Vallan loistava saha. Isä opetti,  miten sitä käytetään ja itsekseni olen harjoitellut. 

En tarvitse miestäni mihinkään. Mukava se on olemassa, mutta metatöistä tai miehen vaativasta osasta on ihan turha mussuttaa. Asiat voi hoitaa paljon helpommin ja suoraviivaisemmin - kun sen tekee nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin taitaa kertoa siitä, että miehillä on homma hanskassa ja kaikki sujuu rutiinilla kuin tarttisi tuntien metatyön päättää, mitkä hnskat lpsi laittaa käteen

Vierailija
1184/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikansa kutakin. Ei mene montaa vuotta ja trendi kääntyy. Sitten miehiä ja miesten tekemää työtä jälleen arvostetaan, halutaan pitkä parisuhde ja naimisiin ja lapsia. Se tapahtuu sitten kun vaikuttajanaiset maailman isoissa kaupungeissa alkavat näyttää sellaista esimerkkiä muille. Näin se on mennyt aina ennenkin.

Pikemminkin sanoisin, että mennään kovaa vauhtia toiseen suuntaan, eikä paluuta ole. 4B- ja 5B-liikkeet yleistyvät, ja naiset jättävät parisuhteet pois, koska ne vain hankaloittavat elämää. Lapsia nainen voi saada itsekin, eikä parisuhde oikein tuo elämään enää mitään. Aluksi lupaavakin mies voi heittäytyä mieslapseksi jossain kohtaa. Merkityksellisiä ihmissuhteita voi olla muiden naisten kanssa.

Tämän seurauksena toki joissain maissa pyritään kontrolloimaan tilannetta ja mennään handmaids tale -tyyppiseen meininkiin. Incelit ja rapecelit tulevat myös lisääntymään massiivisesti.

Itsekin olen ajatellut, etten enää lähde uuteen suhteeseen. Toki erosta on vasta viitisen vuotta, mutta silti. Koko ajatus tuntuu uuvuttavalta, alkaen siitä että pitää avata elämäänsä tuntemattomalle ja on mahdollista että koko homma menee pieleen joka tapauksessa. Parisuhteista en kaipaa juuri mitään muuta kuin sitä alkuhuumaa ja perhosia vatsanpohjassa, mutta ei taida olla sen arvoista.

Vierailija
1185/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikansa kutakin. Ei mene montaa vuotta ja trendi kääntyy. Sitten miehiä ja miesten tekemää työtä jälleen arvostetaan, halutaan pitkä parisuhde ja naimisiin ja lapsia. Se tapahtuu sitten kun vaikuttajanaiset maailman isoissa kaupungeissa alkavat näyttää sellaista esimerkkiä muille. Näin se on mennyt aina ennenkin.

Pikemminkin sanoisin, että mennään kovaa vauhtia toiseen suuntaan, eikä paluuta ole. 4B- ja 5B-liikkeet yleistyvät, ja naiset jättävät parisuhteet pois, koska ne vain hankaloittavat elämää. Lapsia nainen voi saada itsekin, eikä parisuhde oikein tuo elämään enää mitään. Aluksi lupaavakin mies voi heittäytyä mieslapseksi jossain kohtaa. Merkityksellisiä ihmissuhteita voi olla muiden naisten kanssa.

Tämän seurauksena toki joissain maissa pyritään kontrolloimaan tilannetta ja mennään handmaids tale -tyyppiseen meininkiin. Incelit ja rapecelit tulevat

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, vaikka omalla kohdalla on toisin. Jos tulis ero, en varmastikaan hakeudu uuteen suhteeseen.  En jaksa sitä alun säätöä ja niitä perhosia😁. Pidän tästä pitkästä ja totutusta. Ei tule pahemmin yllätyksiä, paitsi se että aina menee jotenkin paremmin. 

Vierailija
1186/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Itse taas pitkässä suhteessa totesin, että mies veltostuu vuosi vuodelta. Turvallista se toki on, samaa rataa mennään :D Mutta tuntuu raskaalta käydä kaikki se alku läpi, ja sitten vuoden-parin päästä homma luisuukin taas samaan uomaan ja alta paljastuu jotain ihan muuta kuin on luvattu.

Alkuhuumasta on omalla kohdalla niin kauan, että siksi se varmaan viehättää. Mutta sitten sen jälkeen se kaikki työ, ja lopputuloksesta ei tiedä

Vierailija
1187/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo muija sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Oli muuten antoisa 3v...."

Kuulostaa rankalta. Synnytyksen jälkeinen masennus. Se on rankkaa myös puolisolle. Siis kun perheessä  joku masennukseen sairastuu. Tiedän tämän kokemuksesta. 

Muuten tuo, että hoidit hommat hyvin, on tietenkin hieno asia. Mutta se kaikki mitä teit, on sitä ihan samaa, mitä naisetkin tekevät, ilman puolison osallistumista. Olisit varmaan myös toivonut, että vaimosi olisi kyennyt osallistumaan arjen ja kodin pyöritykseen?

Ihanko oikeasti väität että on normaalia että parisuhteissa miehet tekee 3h kotitöitä per vuosi. Jotain rotia.

Vierailija
1188/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostuksen puute nakertaa tässäkin ketjussa ihmisiä. Voitaisiinko vain olla tyytyväisiä molempien sukupuolien työpanokseen perheen eteen ja edelleenkin "get shit done" mutta osoitettaisiin toiselle joskus että vitsit kun hyvä että sait hommat hoidettua, vaikka yläfemmalla. 

Mun mies ei siedä sitä, jos kiitän tai kehun. Hän kokee sen niin, että se olis jotenkin poikkeuksellista häneltä se tekeminen. Kun hänen mielestä ne ovat vain asioita, jotka on tehtävä. Tosin eipä hänkään minua pahemmin kiittele. 

Sama kun sun miehellä. Ei tarvi kiitellä asioista jotka kuuluvat toimenkuvaan. Sit jos teen jtn extraa voi kiittää

Vierailija
1189/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies ottaa tuon roolin. Esim tuomalla perheeseen rahat jotka mahdollistavat sen että äiti on kotona...

Kuinka monta tuollaista perhettä tunnet? Sinunhan pitäisi tuntea useita, koska kirjoitat, että moni mies tekee noin. Suomessa on hyvin vähän perheitä, joissa nainen on täysin tuloton ja koko perhe elää miehen rahoilla. Siis hyvin vähän.

No mä tienaan sen 110k€ vuosi. Ja olen tämän kaveriporukan vähiten tienaava.

Eli tunnen muutaman tälläisen perheen.

Eli teillä on porukka, jossa kaikki miehet ansaitsee vähintään 110k vuodessa ja vaimot ovat kotona? Olette todella harvinainen porukka Suomessa! Oon tavannut kerran yhden naisen, joka ei ollut työelämässä. Päivisin kuntoili, jotta olisi miehensä mielestä hyvän näköinen. Kertoi tämän itse. Asuivat S

Eri. Kaipa toi on ihan normaalia et varakkaat ystävystyvät ja sitä kautta voi ollakin tuttuja.

Ainakin itse olen ystävystynyt työn kautta ja kaikki ollaan aikalailla kova tuloisia.

Vierailija
1190/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria

Hassu juttu, että kun pariskunnille tulee avioero niin nainen ei kuitenkaan saa niitä "miesten pikkujuttuja" hoidettua.

Joko tilalle löytyy toinen yleismies, huudetaan kaverien ja naapurien miehiä apuun, tai talo alkaa mätänemään ja sieltä on muutettava pois.

Vierailija
1191/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Rouvan kannattaa ostaa sen verran uusi aut

Unohdit yhden pikku yksityiskohdan.

Nimittäin rahan.

Juu, kyllä ne asiat hoituvat kun soittaa yritykselle. Mutta tyypillinen hintalappu pikkujutulle on tonnin ja isommalle kymppitonnin. Kun onkin kyseessä keskituloinen pariskunta, tai kenties pariskunnassa on nainen joka haluaa välillä matkustella, syödä ravintolassa ja käydä teatterissa, joko ne hommat tehdään itse tai kaikki rahat upotetaan siihen taloon.

Vierailija
1192/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria

Hassu juttu, että kun pariskunnille tulee avioero niin nainen ei kuitenkaan saa niitä "miesten pikkujuttuja" hoidettua.

Joko tilalle löytyy toinen yleismies, huudetaan kaverien ja naapurien miehiä apuun, tai talo alkaa mätänemään ja sieltä on muutettava pois.

Tää niin pirusti.. kaveri erosi " joka ei tehnyt ikinä kotona mitään" nainen jäi asumaan taloon.. kovasti huusi ettei miestä tule.

Vuoden verran katseltiin naapurista kun nurtsit ym kaikki alko vähän repsottaa. Sit tää nainen olikin laittanut Tinder ilmon jossa etsi remppa taitoista miestä.

Vierailija
1193/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "

Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.

Yritä nyt ymmärtää että sadat tuhannet naiset huolehtivat autoistaan ja niiden renkaista ihan itse. Teet itsestäsi naurettavan. Jos rengas on talvisäilytyksessä rengasfirma lähettää rengasraportin hyvissä ajoin ja kuka tahansa idiootti osaa ostaa uudet renkaat autoonsa. Ja jos säilyttää renkaansa itse tieto niiden kunnosta on vielä aikaisemmin saatavilla.

Vierailija
1194/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää niin pirusti.. kaveri erosi " joka ei tehnyt ikinä kotona mitään" nainen jäi asumaan taloon.. kovasti huusi ettei miestä tule.

Vuoden verran katseltiin naapurista kun nurtsit ym kaikki alko vähän repsottaa. Sit tää nainen olikin laittanut Tinder ilmon jossa etsi remppa taitoista miestä.

Kaupunkilaisia on paljon. Ajattele samaa eroa kerrostalossa. Ei mikään repsottaisi.

Vierailija
1195/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan vaihtais huomenna vielä yhden auton renkaat ja pesis neljä rengaskierrosta. Varmaan minä... tienaahan tuolla vuodessa jotain 600€ riihikuivaa jolla voi hankkia jotain perheelle tarpeellista.

Vierailija
1196/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteissa (ja tämä koskee myös sateenkaaripareja) muodostuu usein hyvinkin vakiintunut työnjako jossa yksi osapuoli hoitaa tietyt hommat ja toinen osapuoli toiset hommat. Tämä on ihan järkevää sillä esim aamiaisen laittaminen kahdelle ihmiselle ei ole työmääränä kaksinkertainen verrattuna yhden ihmisen aamiaisen laittamiseen, sama pätee pyykinpesuun, nurmikonleikkuuseen ja oikeastaan hyvin isoon osaan eri töistä. Jos suhde päättyy niin samalla menetetään nuo synergiaedut ja tämä on se miksi työmäärä kasvaa niin isoksi että osa siitä tuppaa jäämään retuperälle. Kyllä se toinen osapuoli varmaan sinänsä osaa tehdä ne poismuuttaneen tekemät hommat, eri juttu on sitten ehtiikö ja jaksaako. Jos eronneella pariskunnalla on vieläpä lapsia niin tuo aikaikkuna niiden lähteneen puolison aiemmin tekemien hommin hoitamiseen ei ainakaan suurene paitsi tietysti sillä vuoroviikolla kun lapset ovat sen ex-puolison luona,

Vierailija
1197/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "

Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.

Yritä nyt ymmärtää että sadat tuhannet naiset huolehtivat autoistaan ja niiden renkaista ihan itse. Teet itsestäsi naurettavan. Jos rengas on talvisäilytyksessä rengasfirma lähettää rengasraportin hyvissä ajoin ja kuka tahansa idiootti osaa ostaa uudet renkaat autoonsa. Ja jos säilyttää renkaansa itse tieto niiden kunnosta on vielä aikaisemmin saatavilla.

Vai oikein rengasraportin, tsiisus sentään. 

Vierailija
1198/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri meni jostain syystä naimisiin jonkun hienomman helsinkiläislyylin kanssa. Niillä oli pari pientä mukulaa, kun oltiin samalla juhannusmökillä. Rouvalla oli oikein ruutupaperille kirjoitettu aikataulu milloin on pariskunnan lastenhoitovuorot, joista ne sitten kävi kauppaa kun kaveri lähti vaikka saunaan muiden miesten kanssa. Jotenkin en yllättynyt kun kuulin, että niillä meni lusikat jakoon pari vuotta myöhemmin.

Vierailija
1199/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on rikkaita naisia kun kaikista palveluista varaa maksaa suoralta kädeltä se mitä pyydetään. Jostain kumman syystä näitä naisia ei ole missään avioliiton aikana. No miesten selkänahasta elatusmaksuina nämä rahat on revitty.

Sama kun kaikilla on täällä säästöinä osakkeissa vähintään satatonnia ja pari arvoasuntoa vuokralla kantakaupungissa.

Vierailija
1200/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kun sun miehellä. Ei tarvi kiitellä asioista jotka kuuluvat toimenkuvaan. Sit jos teen jtn extraa voi kiittää

Oon pyrkinyt osoittaa sen kiitoksen kiertokautta. Se on selvä, et kun menee hyvin ja voidaan hyvin, toisen eteen on mukava tehdä extraakin. Molemmin päin.