Huokuuko ihmisten ystävällisyys tai pahuus jotenkin ulospäin niin että herkät ihmiset vaistoavat sen?
Pakko oli tehdä aloitus kun asia on mielen päällä. Samalla opiskelukurssilla oli eräs henkilö joka oli aikanaan pahasti koulukiusattu, kuulin vasta jälkikäteen asiasta. Kurssilla oli varmaan kolmekymmentä ihmistä, mutta hän hakeutui aktiivisesti tiettyjen ihmisten seuraan (eri porukoista, jos niitä nyt voi porukoiksi sanoa), tiettyjen taas ei. Ne joiden kanssa hän viihtyi, ovat osoittautuneet omastakin mielestä aidosti mukaviksi ihmisiksi.
Voi kuulostaa aivan hullulta keittiöpsykologialta, mutta voiko tällainen ihminen nähdä jotenkin ihmisten läpi paremmin kuin muut+
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisyys joillakin tuntuu olevan tekopyhää (ei oikea, eri motiivit) tai sitten muodon vuoksi ollaan siinä paikassa ystävällisen oloisia. Onko joku aidosti ystävällinen tai ns. auttava, väärin ei saisi auttaa. Osa saa palkkaa että auttanut muita jossain tai sitten luonut lisää ongelmia.
Kaikki eivät ole aitoja, se on kyllä todellista. Auttaa tulisi aina vain täysin pyyteettömästi ja työssäkin täytyisi kyetä säilyttämään se aito intentio auttaa.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että ihmiset ovat joko hyviä tai pahoja. Kaikki ovat molempia.
Eivät kaikki ole molempia.
Ihminen syntyy hyvänä ihmisenä mutta jotkut kasvaessaan eivät halua olla hyviä ihmisiä. Onneksi moni haluaa ja hyvänäkin ihmisenä voi olla vahva, älykäs, kiinnostava ja taitava monessa. Suosittelen hyvänä pysymistä, ei kannata ruveta ilkeäksi tai pahantahtoiseksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi nähdä läpi. Voi nähdä vain sen, mitä silmä erottaa ja korvat kuulee. Toiset osaa tulkita paremmin niitä ilmeitä ja eleitä, mitä toisella on. Toiset ei välttämättä edes rekisteröi samoja asioita, kuten mikroilmeitä.
Mm. traumat opettaa meitä tehokkaasti tällaiseen (yli)tulkintaan. Luonto huolehtii siitä, ettei ihminen tai eläin joutuisi enää samaan tilanteeseen.
Te keskitytte nyt liikaa tarkkailuun ja asioita menee helposti pieleen sekä ohitse. Energiasta pystyy lukemaan kyllä enemmänkin ihmisestä ja lisäksi olennaisempia asioita. Pysy kartalla äläkä keskity kyttäilemään jonninjoutavia turhia asioita. Tämä siis normaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa. On lisäksi loukkaavaa se jatkuva tutkiminen ja kyttäileminen.
Jos on omia ongelmia niin niitä täytyy hoitaa jotta kykenisi normaalimpaan kanssakäymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monin tavoin kiusattu ja huonosti kohdeltu. Se on tehnyt minusta herkemmän. Ilkeitä ihmisiä on paljon. Mun pitäisi kasvattaa kuorta hiukan.
Olen todella herkkä ihmisille. Saatan menettää yöunet ja tulla levottomaksi. Jos tapaamisesta jää huono fiilis. Se voi olla ilkeä sana tai ilkeä äänenpaino. Jos en mieti tapaamista sen enempää ja on kevyt olo, se tarkoittaa hyvää.
Joskus tunnen kehossa ikäviä tuntemuksi toisen ihmisen lähellä. Niska jännittyy, tai mahassa tuntuu pelko. Joskus tunnen limanvihreää väriä, mätää ihmisen ympärillä.Ihmisen ympärillä on aura. Siinä näkyy tunnetilat ja sairaudet. Joistain ihmisistä tulee vain mieleen, että on pieni masennus tai taipumusta alkoholinkäyttöön. Olen käynyt Tinder-treffeillä ja vaikeaa on ollut. Löytyisi ihminen, josta ei tule negatiivisiä tunteita. Jonka seurasta tulee kevyt ol
Jos noin on, niin miksi kaikki tuollaista havaitsevat ihmiset eivät hakeudu lääkäreiksi? Voitaisiin säästää rahaa ja pelastaa ihmishenkiä, kun tiedettäisiin heti, että mistä on kyse ja mitkä tutkimukset pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monin tavoin kiusattu ja huonosti kohdeltu. Se on tehnyt minusta herkemmän. Ilkeitä ihmisiä on paljon. Mun pitäisi kasvattaa kuorta hiukan.
Olen todella herkkä ihmisille. Saatan menettää yöunet ja tulla levottomaksi. Jos tapaamisesta jää huono fiilis. Se voi olla ilkeä sana tai ilkeä äänenpaino. Jos en mieti tapaamista sen enempää ja on kevyt olo, se tarkoittaa hyvää.
Joskus tunnen kehossa ikäviä tuntemuksi toisen ihmisen lähellä. Niska jännittyy, tai mahassa tuntuu pelko. Joskus tunnen limanvihreää väriä, mätää ihmisen ympärillä.Ihmisen ympärillä on aura. Siinä näkyy tunnetilat ja sairaudet. Joistain ihmisistä tulee vain mieleen, että on pieni masennus tai taipumusta alkoholinkäyttöön. Olen käynyt Tinder-treffeillä ja vaikeaa on ollut. Löytyisi ihminen
Eivät ole lääkäriksi soveltuvia ihmisiä valtaosa mutta tulemme myös ihmisen elämän perusasioiden äärelle, lääkärien työ on tutkia eikä yksikään ihminen näe mitään mitä hänelle ei anneta nähtäväksi.
Emme myöskään pysty tutkimaan ihan kaikkea edelleenkään. Me voimme ehkä yrittää mutta emme saa koskaan selville mitään mitä ei ole tarkoitus saada selville.
Kyseessä on siis puhtaasti elämä ja kuolema sekä kaiken tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se, että kaikissa ihmisissä on negatiivisia tunteita. Välillä tunnen itsekin kateuden piston, jos joku on menestynyt. Tai sitten olen välinpitämätön. En jaksa iloita toisten menestyksestä.
Miten löytäisin ympärilleni ihmisiä, jotka eivät ole sairaita? Valoisia ja tasapainoisia.
Herkkä ihminen ei kyllä elä missään positiivisuuden tunteen ääripäässä. Mutta valitseeko elämän vai kuoleman, se välittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella hyvä lukemaan pienenpieniä ilmeitä tai eleitä. Luulen että se johtuu väkivaltaisesta lapsuudesta. Näen ne pienetkin ilmeet, pienet eleet ja pelkästään asennon vaihtaminen kertoo paljon. Olen ollut aina oikeassa. Ihmiset eivät tajua, miten läpinäkyviä ovat.
Totta mutta teetkö oikeanlaisia päätelmiä ja mitä te oikein teette tällä tutkimustiedollanne? Näettekö hyviä asioita yhtä lailla?
Kyllä, mutta on eri asia asennon vaihdolla ja asennon vaihdolla. Eikä se ole mitään tutkimustietoa.
Intuitio on myös tietoa. Mistä se tieto sitten tulee? Kokemuksestakin.
Voimme kyllä saada tietoa yhtäkkiä jonka mukaan toimimme. Joskus huomaamme vasta jälkikäteen että tapahtui ihme.
Voimme myös vain toimia täysin nk. vaistojemme varassa. Joskus voimme huomata jälkikäteen ihmettelevämme tapahtumien kulkua. Voimme jopa kyseenalaistaa itseämme ja ihmetellä miten kykenimme tapahtuneeseen. Tätä voi soveltaa kaikkeen, hyvään kuten pahaankin.
Hätä ei lue lakia.
Sodassa ja rakkaudessa ei kaihdeta keinoja.
Hädässä ystävä tunnetaan.
Miten ymmärrät nämä lausahdukset?
Koirat ja kissat aistivat heti.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ja kissat aistivat heti.
Kyllä tavallaan mutta kyllä hekin tutkivat.
Ihmiset ovat antaneet luvan koirille ja kissoille näyttää tunteet mutta heillekin tulisi opettaa asioita.
Ihmettelen vain sitä miksi olemme itse halunneet rajoittaa taas omaa vapauttamme juuri kun sitä saimme hieman enemmän.
Intuitio liityy myös elämäsi matkaan. Minne minun tulisi suunnata katseeni? Mitä kohti kulkea? Mikä on minun tehtäväni elämässä? Mitä voisin tehdä työkseni? Mikä suunta on oikea? Mistä löytäisin vastauksia? ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo naureskella, mutta kyllä intuitio monesti pitää paikkaansa.
Ei ole olemassa intuitiota. On kyse eleistä ja äänensävyistä, jotka ihminen huomaa, mutta ei tajua tietoisesti huomanneensa. Siksi puhutaan intuitiosta, vaikka kyse on vain havainnoinnista. Tämän todistavat jo lukuisat haastattelut, joissa jonkin ikävän tapahtuman jälkeen naapurit toteavat, että ei olisi voinut arvata, tekijä oli niin mukava jne. Samoin ihminen kiinnittää huomiota sellaiseen, missä osuu oikeaan, ei erehdyksiinsä. Vaikka yhdeksän kertaa kymmenestä olisi väärässä, ihminen muistaa vain sen yhden kerran, kun sattui ajattelemaan toisesta ihmisestä negatiivisesti ja tämä osoittautuikin epäluotettavaksi.
Intuitio on ajattelun muoto. Ihmisen ajattelu ei ole virheetöntä, eikä siis intuitioonkaan voi täysin luottaa. Siitä on kuitenkin paljon hyötyä.
Mitä intuitio oikeastaan tarkoittaa?
Intuitio saatetaan mieltää tunteeksi tai päähän pälkähtäväksi ajatukseksi. Intuitio ei kuitenkaan ole tunne, vaan ajattelun muoto.
Tieteellisen käsityksen mukaan ajattelumme jakautuu kahteen järjestelmään, joista ensimmäinen on intuitio ja toinen on looginen päättely.
Intuitiojärjestelmään kuuluu erilaisia, pääosin tiedostamattomia ajattelun muotoja, kuten hahmontunnistuksen ja yhteensovittamisen prosesseja. Ne suodattavat tietoiseen mieleen signaaleja valtavasta tietovirrasta, joka meidät ympäröi.
Vuorovaikutustilanteessa tällainen signaali voi olla esimerkiksi keskustelukumppanin kiirettä ilmentävä huomaamaton ele tai mikroilme, jota emme tietoisesti rekisteröi mutta joka saa meidät siirtymään asiassa eteenpäin tai jopa olettamaan, että asia ei hänestä ole kiinnostava.
https://tttlehti.fi/luovuus-asuu-jokaisessa-intuitio-kulkee-ajattelun-p…
Intuitio ei ole ajattelun muoto ellei se tarkoita sitä aistinvaraisuutta joka on liitetty osaksi tätä kontekstia. Näin sen ymmärsin tuosta edellisestä liittämästäsi tekstistä.
Asioita on yritetty muokata joten se kannattaa ottaa huomioon kaikessa.
Intuitio on osana meitä jokaista kun me synnymme. Varsinaiset ajatukset ovat kuitenkin eri asia vaikka intuitioonkin ajatukset liittyvät.
Intuitio on myös sitä omaa kokemusmaailmaa joten siksikään siihen ei voi täysin luottaa. Myös elämä on arvaamatonta joten siksikään emme kykene aistimaan ja huomaamaan kaikkea.
"Intuitio saatetaan mieltää tunteeksi tai päähän pälkähtäväksi ajatukseksi. Intuitio ei kuitenkaan ole tunne, vaan ajattelun muoto."
Intuitio on myös tunnetta, tuntemuksia, kaikkea aistimista eikä todellakaan aina niitä ajatuksia. Intuitio on myös tietoa, se on ymmärrystä.
Monesti esimerkkinä on käytetty metsästämistä, saalistamista, nykyisin liittäisin myös kaiken elämässä "pelaamisenkin" tähän. Tarkoitan siis pelaamista ihmisten välillä, en niinkään pelejä joita pelaamme laitteilla.
Olen pari ihmistä tuntenut jotka omasta mielestään olivat superherkkiä aistimaan muista ihmisistä vähän kaikenlaista, mutta minusta kyllä vaikutti siltä että enimmäkseen ne juttut oli joko ihan ilmiselviä tai silkkaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt mitään auroja ihmisten ympärillä, enkä haluaisi nähdäkään.
Joidenkin ihmisten lähellä on todella hyvä olla. Kerran Lontoon metrossa menin samaan hissiin jonkun aasialaisen papin kanssa. Hänellä oli kaksi henkivartijaa. Minun tuli valtavan hyvä olo hänen lähellään.
Miksi noin hyvä ihminen tarvitsee kaksi henkivartijaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen pari ihmistä tuntenut jotka omasta mielestään olivat superherkkiä aistimaan muista ihmisistä vähän kaikenlaista, mutta minusta kyllä vaikutti siltä että enimmäkseen ne juttut oli joko ihan ilmiselviä tai silkkaa paskaa.
Kyllä näitäkin on mutta toisilla on oikeastikin parempi ihmistuntemus tai ymmärrys elämästä, asioista.
Emme kaikki elä samanlaista elämää ja voimme kuitenkin kaikki oppia aina lisää jos meitä kiinnostaa tai sille opille tuleekin tarvetta.
En sanoisi, että ihmiset ovat joko hyviä tai pahoja. Kaikki ovat molempia.